Olvasom itt alább, hogy ez tucat, pedig visszamentem vagy 20 oldalt, és egy víztornyos képet sem láttam.. hmmmm, elennben, tücsköt, bogarat , meg egyéb férgeket , tobb tucatot is:)))
Amúgy , nehéz érdekesen megfényképezni az ilyan témát, itt sem sikerült, nekem sem tetszik, bár én soha nem nézem a kép témáját, hogy mit áibrázol, engem speciel az nem érdekel, sokkal inkább, a kompozició, az egyéniség stb..
Van elég viztorony az országban, ha legközelebb találkozol vele, engedd el , és ne fényképezd le inkább..:)
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2023. június 12. 08:12 - érzékenység: 100
- rekeszérték: f/11
- zársebesség: 1/160
- Készítés helye (ország): Magyarország
- Készítés ideje : 2023-06-04
A Szegedi Szent István téren található az ország első vasbetonból készült víztornya, mely egy ipartörténeti különlegesség. A Zielinski Szilárd által tervezett torony 1004,8 köbméter víz befogadására alkalmas, 1904-ben épült fel és a mai napig az eredeti funkcióját szolgálja. A szegediek által csak Öreg Hölgynek nevezett víztorony belsejében egy Foucault inga függ, mellyel bizonyítható, hogy a föld forog a saját tengelye körül. A víztorony 1904 óta folyamatosan üzemel. A Szegedi víztorony ma a legidősebb, működő vasbeton víztorony Magyarországon.
Havasi Pál válasza:
Teljesen igazad van.
Annak a típusú fotónak, amit Te leírsz, valóban helye lehet egy tankönyv vagy turista magazin lapjain, de szerintem egy fotós közösségben más az elvárás. Visszatérve az előző analógiámhoz, nyilván az igazolványképekre is szükség van... az igazolványokon. Viszont, ha egy fotós oldalra, a portré kategóriába egy technikailag tökéletes igazolványképet töltesz fel, akkor "elfogadható, unalmas, tucatfotó" értékeléseket fogsz kapni.
Havasi Pál válasza:
Igen, itt tévedtem. Nem erre az oldalra való valószínűleg. Bíztam az épület kategóriában, hogy ott annak megfelelő szempontok alapján értékelik (tehát inkább mérnök vagy civil szemmel mint fotóművészi)
Pál! A fotó technikai minősége valóban hibátlan, éles, színhelyes, de ezt verőfényes nappal ma már a legolcsóbb mobil is tudja. A perspektíva korrekció hiánya hiba, de nem életbevágó. A fő gond a kreativitás, egyediség teljes hiánya. Ez egy igazolványkép a szegedi víztoronyról. Ahelyett, hogy az pontozási szokásainkat és a különböző százalékokat elemezd, itt egy kihívás. Áldozz rá egy hétvégét, ha kell kettőt is, szánd rá az anyagiakat is, utazz el Szegedre csak ezért az egyetlen fotó kedvéért és lődd újra! Járd körbe a teret többször is, keress egy szokatlan szöget, állítsd a tornyot formailag párhuzamba egy másik tereptárggyal, komponálj az előtérbe valamit, ami érdekessé teszi, türelmesen várd ki a szebb fényeket, alkalmazz kreatív exponálási technikákat, és igen, ne félj az utómunkától. A lényeg, hogy tedd bele a képzeletedet, a lelkedet, tedd bele önmagadat és meglásd az elismerések sem maradnak majd el.
Havasi Pál válasza:
De hiszen ezekben - mindenben egyetértünk. Most olyanra akarsz rábeszélni amit magam is készítek, tehát nem újdonság. Írtam, hogy ez a fotó szándékosan ilyen célból készült, nem kell benne mást keresni. Korábban is irtam, hogy készíteni kell érdekes képeket, de úgy, hogy legalább egy "klasszikus" legyen már az eredetiről. Mit mutatsz fel ha megkérdezik, hogy jó - jó, valóban frankó ez az erkély részlet vagy lépcsősor - de milyen az épület? Ha már készítünk különböző művészi megközelítéssel fotót valamiről, akkor annyit megérdemel legalább, hogy legyen róla egy teljes hagyományos kép is, nem? Ha minden fotós csak az önmegvalósítás szűk területén gondolkodna akkor mit tegyenek a tankönyvek, ismeretterjesztő magazinok vagy szakmai leírások lapjaira? Ff hatású csigalépcsősort vagy bauhaus erkély részletet épület helyett? Játék nélkül is fogok készíteni külön képeket egy másik alkalommal. Fotós szemmel, érdekeseket. De! Engedtessék meg, hogy ilyet is beillesszek melléjük az albumomba ha már más nem csinál ilyet. Legalább nagyon jó vitainditó beszélgetési alap nézetekről, az eddigi nihilben.
Igazából nem zavar mit gondolsz. Többen udvariasságból, vagy ki tudja miért nem pontozták, de leírták a véleményüket. A kép mint többen is leírták tucatfotó, ami még rosszul is van megcsinálva. Ez alapján akár 2-es is lehetne. Bármennyire véded is. Tölem ne várd, hogy udvariaskodjak, meg maszatoljak az értékeléskor. Amit leírtam igaz. Hogy tudsz e belőle tanulni, valamit levenni, a Te dolgod. Ha hasonlót töltessz fel, tőlem hasonló értékelést fogsz kapni.
Havasi Pál válasza:
Nem ezt a képet védem, hanem az értékelés pártatlanságát. Korábban már írtad, hogy velem szemben szigorúbban veszed az értékelést, mint másnál, amikor olyan képekre adtál 4 pont körüli értéket, ami önmagában fotónak sem felelt meg, mert homályos/elmosódott/életlen így nem teljesértékű látvány. Itt pedig kiragadsz 2 elemet és az egész fotóra alkalmazod neki megfelelő súlyozás nélkül? Nem veszed figyelembe a többi technikai szegmenst, így egy felületében 5 %-ot érintő hibát 100%-ra nagyítasz fel. Nincs igazad! Embertől, stílustól, itt eltöltött időtől függetlenül, minden képet egyformán, egyenlőként kell kezelni. A szabályokat figyelmen kívül hagyva pontozol már egy ideje, amikor előre tudod, hogy én töltöttem fel a következő képet. Amikor a ritkább típusú fényképezőgépem látható a leírásban, akkor kétszeresére nő a negatív értékelések száma, mint amikor az adataim nem láthatók a kép mellett. Ilyenkor jelennek meg a személyeskedő elemzések is, mint pl most a "dokumentum" fotózásra vonatkozó megjegyzésed az értékelésedben. Hogy is van ez? A két befelé hajló oszlop nem akkora jelentőségű, hogy az egész képet ezért le kelljen pontozni. Arányaiban sem. Szabályzat szerint sem, mivel a fő témát, a víztornyot gyakorlatilag egyáltalán nem érinti, azon semmit nem ront. Már itt nem mehettél volna 3.5 alá. Valamint írtam, hogy felszínes célozgatások helyett sokkal pontosabb hibaleírásra és javítási javaslatra van szükség értékeléskor - amiket szintén elmulasztottál! Mutasd meg hol és milyen mértékben vetted figyelembe a kép többi minőséget érintő paraméterét? A fényeket, élességet, színeket, stb? Vagy azokat nem kell? Csak azt, ami neked nem tetszik? Aránytalan és igazságtalan pontozás. Személyre szóló, mintha egy "büntető" pontozás lenne. Mivel másoknál nem ezt az értékelési módszert követed, így nem tudok másra gondolni. Ha egy fotó minőségben szinte hibátlan, csak a témát "nem találjuk" benne, az elég arra, hogy 2 pontot adjunk rá? Tudod hány 2 pontot lehetne így bárkinek kiosztani? Pedig nekem is kellett ilyen észrevételt írni néhány fotódra - de részemről segítő szándék mellett, pont nélkül! Megbeszéltük, hogy mi tetszik,mi nem és a többi a te dolgod volt. Nem is volt belőle neheztelés a részedről olyankor. Kölcsönösen ez nem működik, ami nem baj. De legalább túlzóan ne működjön! Az értékelés lényege a fotósok fejlődésének segítése, a hibák javítása és támogatás ahogy az különböző leírásokban szerepel. Nálad ebből semmi nem fedezhető fel. Inkább ellenkező, romboló hatást váltasz ki azok között akik kilépnek innen mert megunták, hogy segítség helyett csak kritikát kapnak a magasabb pontszámú tagoktól.
Szia! Hiányzik, az alja teteje. Pontosabban szűk alul és felül is. Az oszlopok befelé dőlnek, mert a perspektíva korrekció nem lett elvégezve. És az hogy ez egy dokumentalista fotó ezektől nem mentesít. De hogy írjak jót is, a felhők nem égtek ki, és az égbolt sem.
Havasi Pál válasza:
Szia! Köszönöm az értékelést. Több okból sem találom elfogadhatónak vagy hasznosnak: Nemegyszer emlegeted fel amikor az én fotóimról van szó, hogy dokumentarista fotók. Azért mert tisztában vagy vele, hogy kedvelem a kategóriát (Te pedig nem), még nem jelenti, hogy előítélettel kell az értékelésbe kezdeni. Megtekintéskor minden fotómat megilleti a pártatlanság, és a tőlem elvonatkoztatott értékelés! Mert ezen kívül mi más célt tudnál felmutatni a megemlítésével kapcsolatban? Egy fotó technikai elemzésénél gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy milyen kategóriában szerepel. Tehát a kritikád második fele felesleges és haszontalan, szervesen nem kapcsolódik egy elemzéshez. Már csak azért sem mert valójában nem dokumentumfotó kategóriában, hanem építészet kategóriában neveztem, amiből következően ilyen figyelmetlenség mellett mennyire vehető hitelesnek maga az értékelés? Ezzel a három mondattal próbáltad megfogalmazni: "Hiányzik, az alja teteje. Pontosabban szűk alul és felül is. Az oszlopok befelé dőlnek, mert a perspektíva korrekció nem lett elvégezve." Ez kevés, és gyakorlatilag bármelyik kép alá be lehetne illeszteni. Semmi konkrét, pontosabb hibamegnevezés. Semmi konkrét javaslat a javításra. Ez a kritika se nem segít, se nem javít! A torony teteje (Az antenna vége), és a torony alja (Földkúp füves része) megvan. Négyzetrács mellett a torony és környezete (Fák, háttérépület) egyenes. Az volt a teljes kompozícióban, hogy (Bár a főelem és a háttér is jó) két mellékes villanyoszlop nem egyenes? Mint a szabályzat is írja, minden tizedpont levonást meg kell indokolni. Szűknek érezted dől az oszlop. Két hiba, az két egész pont levonás? (Miközben jónak írtad a kép nagyrészét kitevő égboltot és felhőket.) És ha még két másik hibát keresel mellé akkor 4-et vonsz le? Szerintem indokolatlan túlzás. A kép lényegi elemeiről nem beszéltél, csak kiemeltél két mellékes dolgot - azt is hiányosan, konkrét leírás és javítási indoklás nélkül. Nem említetted, hogy a kép tartalma, a főelem hiánytalanul megvan. Nincsenek hiányzó részek. Nem takarja be részit semmilyen zavaró elem. A fények és az élesség szintén pontosan megvan. Egészében és részleteiben nézhető. Esztétikájában pozitív, nem kelt kellemetlen érzéseket. Minden figyelembejövő értékelési szempontot kihagytál. Miért? Ezek összességével kellene nézni a teljes képet. Te a főelem helyett az égboltból hiányoltál és a fűcsomókból hiányoltál pár centi darabot, mintha azokat szeretnéd inkább a torony helyett nézni. Illetve a kettő datrab oszlop ragadta meg jobban a figyelmed, minthogy magát a témát, a tornyot elemezd. Ez nem pontozás.
Szia.
Szépen kiexponált a torony. Felül egy kicsit szűk.
Az oszlop dőlését ki lehetett volna szedni a felhők lilás árnyalata kicsit furcsán hat. szerintem az ég kicsit túlszaturált. A szimmetriára is érdemes lenne figyelni egy ilyen képnél.
Üdv Sas
Havasi Pál válasza:
Köszönöm.
Pont nélkül, de véleménnyel. Meg ne haragudj, de ez nálam az elfogadható, tucat kategória. Alul, felül szűk egy kicsit, de ezt így kb. bárki, bármikor meglövi.
Kíváncsiságból beírtam a keresőbe és hasonló képek tucatjai jöttek elő.
De voltak ott azért kreatívabbak: látványosabb felhőzettel, kékórában, esti fényekben, belekomponálva némi ágat/virágot stb... a környezetéből.
Értem én (talán), hogy a dokumentálás a cél - és hovatovább egy tankönyvben el is tudom képzelni illusztrációként, amit kicsivel később már el is felejtenek a nebulók - de ez így nagyon átlagos. Nem rosszabb, nem jobb.
Így látom.
Üdv, Péter
Havasi Pál válasza:
Köszönöm, tudom a felsoroltakban igazad van. Én nem vagyok szegedi. Akkor, az az órám volt azzal a fénnyel és felhőkkel egy látványos, hangulatos, jó minőségű képet lőnöm. Talán ha ott élnék könnyebben lehetne kékórát/éjszakai fényeket választanom, de így csak abból hozom ki a legtöbbet, amit magam is kapok abban az órában. De szerintem ezzel mindenki így van, aki hozzám hasonlóan odakeveredik. Nem hinném, hogy lényegesen jobb fotókat láthatnék bárkitől is első lövésre. Így a kritikákat sem érzem teljesen életszerűnek. Természetesen nem haragszom, mert nincs miért, meg nem is vagyok olyan. Sokan azt értik félre, ha minden indulat nélkül csak egyszerűen közlöm a véleményem. Én ezt beszélgetésnek hívom. Más megorrol ezért, azt hiszi ellenkezem. Az észrevételek ettől még jogosak, csak ilyenkor felteszem a kérdést, hogy jó, jó, de akkor lássam azt is hogyan kell! Én örültem a tista égboltnak, és örültem a fényeknek. Valamint örültem, hogy a magam szerény, olcsó és gyenge apsc felszerelésemmel egy korszerűbb és komolyabb fullframe-hez hasonló szép tiszta fénnyel, színnel és élességgel átfogta ezt a nagy teret. És most is örülök neki, mert gyakran sokkal rosszabb fotókat látok professzionális gépekkel készítve. A tér egybként hatalmas, és a torony lábánál sok ronda vásári fabódé állt, amiket nem akartam megjeleníteni, ezért vettem szűkebbre valójában a képet. Ha 1 mm-t hagyok, már ott a bódé sarka. Alul felül pedig azért szük, mert a műanyagvázas olcsó obim ennyit bírt átfogni.
Szia!
Már megszokott dokumentálás célú fotó, hozzáadott fotós érték nélkül, de én már tudom nem is volt más célod vele. Ezt a kérdést már sokszor körbejártuk. A hasznos infókat a víztoronyról köszönjük. Mivel nem, egy "fotós" fotót töltöttél fel, nem is illene ilyen szemmel pontoznom.
Üdv:
Józsi
Havasi Pál válasza:
Köszönöm. Valóban nem egy egyedi megközelítésű alkotás, de nem is annak készült. Te ezt átlátod és érted. Ezért nem is hányod a szememre. Nem lehet mindig művészkedni. Nem lehet csupán magában élvezni azt ami szép? Feltétlen szükséges mindent egyedileg megközelíteni? Nem. Az is igaz, hogy ez inkább a maga megfelelő fórumára készült. Mit tegyek egy szegedi riportba amit nagymamák, utazók és családok néznek? Egy ablaksor egységét, vagy az évszázados vasbeton kecses vonalvezetését hogyan oldották meg egy kezdetleges technológiával? Építészenk és fotósnak érdekes, de túristáknak nem! Ez most nem arról szól. Készítettem elég egyedi, művészi jellegű sorozatot szeged hangulatáról. Nagyra is értékeltétek sokan, szinte kivétel nélkül! De nem ragadhat az ember mindig ugyanabba. Azok után azthiszem nyugodtan készíthetek ilyet is. Senki nem vádolhat azzal, hogy csak a kommerszet favorizálom. Ha egyáltalán kommerszenek lehet nevezni azt ami szép. Mert ez a torony az. És ha egészében szeretném megmutatni a természeteségét, akkor hogyan tovább? Lehet máshogy? Altertnatív módon igen. De ez egy ballagási kép, olyan érettségiről vagy diplomaosztóról amit mindenki megnézhet, ami mindenki szívét megfoghatja aki szegedi vagy kötődik hozzá. Legyen az kisgyerek vagy nyugdíjas, legyen melós a kocsmából, vagy ápoló az intenzívről, esetleg jogász a belvárosból - mindenki egyformán látja és érti. Ez az Ő víztornyuk. Lehet ezt másképp?
Kérlek, hidd el, hogy valahányszor leírom véleményemet, csak a jószándék vezérel. Sosem akarom lekicsinyelni mások munkáját, sőt, pontozásom átlaga nagyon is a felső határt súrolja. Azt mondod "itt nem előírás a művészi fotográfiák feltöltése", viszont a pontozási útmutatás szerint az "elfogadható, unalmas, tucatfotó" csak 2 pontot ért. Nem kell sem mutatványt tegyél, sem bűvészkedni viszont szerintem igenis az egyediségre való törekvés elvárható ezen az oldalon, még akkor is, ha már csak egy néhányan látogatjuk.
Havasi Pál válasza:
Nem vitatkozom. A pontozás nem izlés kérdése. Ez a kép idegenforgalmi-turisztikai felhasználásra készült azoknak az elvárásoknak megfelelően internetes felületre és magazinba. Ilyen szempontok szerint feltételeztem az értékelést. Egyértelműen látható rajta, hogy nem "magasabb" elvárásoknak készült. Így eleve felesleges és értelmetlen lenne más szempontok alapján elemezni. Természetfotónál sem kezdek el szociojellegű társadalmi mélységet keresni. A pontozásról egy kis mellékes: Valakinek ha jól emlékszem 3,8 pont körül adtam mert a jó minőség ellenére nem volt meg a fotójában a téma. Keveselte. Kaptam érte utána. Az admin pontot vont le. Akkor tanultam meg, hogy nem lehet büntetlenül nemhogy 2, de még 3,8 pontot sem adni azért mert témahibásnak találok valamit. Akkor feltették a kérdést, hogy mi volt a technikai hibája fotózás szempontjából, hogy csak 3,8-at adtam? Merthogy szerkesztés, élesség, fények, stb szempontjábol nem volt vele nagy hiba. Sok pontot vesztettem. Felesleges 2 pontra hivatkozni, ha önmagában a kompozíció rendben van, és azt hozza amiről szól.
Bocsi, de ez egy teljesen hétköznapi felvétel, amin megmutatsz egy ikonikus épületet, de nem teszel hozzá semmi pluszt. Kb. olyan mintha egy gyönyörű fotómodellről egy csábitó, izgalmas, sejtelmes fotó helyett egy igazolványképet készítenél.
Havasi Pál válasza:
Értem én, csak elég sok ilyen kép készül, mégsem olvastam ilyen kifogást hanem különböző véleménnyel tovább lett engedve. Mit csináljak? Tegyek valami mutatványt? Miért? Majd másodikra. Ha azt akarom bemutani mennyire szép maga az épület, akkor nem tehetem meg, mert nem különleges módon közelítettem meg? Nem hiszem, hogy olyan sok ember látta volna. Ez nem Budapest. Először nem bűvészkedni kellene azzal ami még nem is ismerünk. Azon kívül, hogy itt nem előírás a művészi fotográfiák feltöltése. A képet kell értékelni, Van hibája vagy nincs? Építészet kategóriába lett itt feltöltve és civilben is turisztikai oldalra került. Ugyanolyan rangú fotózási műfaj mint bármi más. Én is tudom, hogy nem olyan értékes, mint egy művészi útkeresés, de azért itt nem is az volt a cél!
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.