Azt gondolom ne kezdjük el egymás értékeléseit elemezni, mert abból Te sem jönnél ki jól. Egy értékelésben sok szubjektivitás van, és néha kell egy kis jóindulat is, Te is kaptál már belőle bőven, ne sajnáld másoktól.
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2023. január 3. 08:52 - érzékenység: ISO6400
- rekeszérték: f/2
- zársebesség: 1/100
- Készítés helye (ország): Magyarország
- Készítés ideje : 2022-12-30
Itt egy kép ami nekem éjszakai felvétel kategóriában tetszik, de ez persze állványról készült.
https://fotozz.hu/fotot_megmutat?Foto_ID=272499
Havasi Pál válasza:
Én azt megértem ha neked nem tetszik. Nincs is semmilyen probléma vele. Lehet, hogy nem jó a vágás, de legalább van nézhető kép. Nem egy extra minőség a technikai felszerelés miatt, de nézhető képet kapunk...ezzel szemben: Ezt viszont nem értem! https://fotozz.hu/teljes_kepet_mutat?Foto_ID=277416 Rommá esett szét az egész! Annyira erős a képzaj! Ami pedig maradt az egész képből az mind egyetlen hatalmas homályosan életlen színpaca? Megnézted monitoron mennyire hibás? Minden értékelő lehúzta pont nélkülire vagy átlagos 2,5 pontra Te egyedül mindenki reális értékelése fölött 3,5-re? Mikor nyilvánvalóan és láthatóan még nézhető kép sincs! 3,5 azt jelenti, hogy nálad ez még az ide átlagosan feltöltött képeknél is jobb fél ponttal??? Erről beszélgettünk múltkor. Hiába színes, hiába hangulatos, ha a fotós alapszinten sem képes egy nézhető képet prezentálni! Ez nem kép. Legfeljebb baráti 2 pontot kap ilyenkor egy olyan fotós aki képet sem tud prezentálni. Te pedig "felhúzod", mint amit még egy közepesnél is jobbra tartasz. Nem értelek! Te ezt jónak látod? Szerinted ez a hatalmas egybefüggő hibahalmaz jó irány? Mert ha igen, én is elkezdek különböző rossz minőségű nézhetetlen képeket készíteni legalább 4 pont reményében, csak azért mert szépen színes. Az a baj, hogy egyedül látod így, mert minden értékelő lehúzta egyformán és ugyanezek miatt! Hagyjuk!
Szeretem a fekete-fehér képeket.Jó a témaválsztás és a képszerkesztés is. Ha alacsonyabb ISO-val, szűkebb blendével és persze állvány használatával készült volna lényegesen jobb minőségű fotó lenne szerintem.
Ettől függetlenül gratulálok!
Havasi Pál válasza:
Vannak hibák, de voltak korlátok is...köszönöm!
Szia!
Valahogy sem a kompozíció, sem a fények, sem a téma, sem a vágás nem állt össze igazán ennél a fotónál, legalábbis én így látom. Gondolom nem tervezett fotó volt, állvány sem volt nálad (a magas ISO és a záridő miatt gondolom, hogy kézből lőtted)
ez pedig eleve nem túl jó kombó egy éjszakai fotózásnál.
Üdv:
Józsi
Havasi Pál válasza:
Így volt Józsi! Köszönöm! A miérteket úgyis elvosadod a többi hozzászólás alatt! Üdvözöl: Pali
Szia.
Kicsiben tetszetősek a fények. Megnyitva nem annyira tetszik a kép. Az élesség sem túl ok de azon még átsiklottam volna de a kép vonalvezetése kissé elhibázott. Az út alul elindul ki a képből majd egyszer csak vissza jön .
1. Szerencsésebb lett volna állványról v babzsákról fotózni .
2 szerkesztésében pedig úgy hogy a világos bordázott épület végénél lenne vágva így valószínűleg ráférne a képre az út íve és az öböl vizén tükröződő fények is megmaradnának.
Persze ez csak egy ötlet. De a helyszínt nem ismerem.
Üdv Sas
Havasi Pál válasza:
Igen, ez egy nagyon hasznos, segítő kritika volt. Valóban lehetne jobb a szerkesztés, de ebben az esetben állvány nélkül és fix obi miatt szerkesztés nélkül ilyen szűk volt volt a képméret. Én inkább tágítani szerettem volna a tájat, hogy a baloldali mellvéd, valamint a jobboldali Tiszakanyar is látható legyen. Technikailag ezt nem lehetett
Szia Pál! Nem a minőség miatt adtam az alacsony pontszámot. Amiatt lehetne 3-3,5 pontos is. A kesze kusza átgondolatlan és értelmezhetetlen kompozíció többet nyomott a latba ezen a képen nálam. És teljesen felesleges azt elmagyaráznod miért nem lett jó a kép, akár technikailag, akár kompozíciósan. Nálam megy a kukába amit nem tartok jónak. Minek töltsem fel egy fotós oldalra mikor tudom én magam is hogy nem jó? Mint Pálkata is írta valamelyik bejegyzésében, amelyik képet magyarázni kell, nem adja el magát, az nem jó. Vagy legalábbis nem megy át a nézőnek. Nekem sincsennek csúcs dolgaim, aki a national geographic-nak készít képeket az vegye meg a többmilliós objektíveket. A legtöbb képemet régi prímekkel, vagy szuperzoommal csinálom. Ilyen méretben bármi jó lehet, csak igényesnek kell lenni a készítéskor. Kézből fotózni éjszaka? Minek, már eleve nem lesz jó minőség. Még a jobb mobilok, vagy korszerűbb gépek (pl.Sony a7s) 3-5 képből rakják össze az éjszakai képeket. A csillagfotósok meg sokszor több tízből. Hogy Te egy képből, kézzel csinálsz éjszakai fotót aztán ha azt írják rá hogy sz.r minőség arról nem az értékelő tehet.
Havasi Pál válasza:
Így megértem. Kézből elengedhetetlen ha valahol váratlan túrát teszek. Csak a gép van mindig nálam, tudom, hogy nem szerencsés dolog, de utazó embernél nincs állvány, csak két másik hátizsák vagy bőrönd a ruhákkal stb. Ez az oka neki. Összességében éreztem kevésnek a pontokat mert rendben, hogy maga a kompozíció a számodra 2,5 ér, a minőség valamivel jobb ami 3 - 3,5, így ha veszek egy átlagot én másnak a képet összességében értékelem 3 körül, figyelembe véve nemcsak a rossz, hanem a jó dolgokat is. De mindegy, mert részben igazad van, meg én is elengedtem, szóval itt csak tized értékekről beszélünk mindössze. Ami nekem volt érdekes benne az most nem a kompozíció, hanem kísérlet a minőség javítására esti felvételnél - kézből - különböző objektívekkel és beállításokal, hogy következő utazásaim során már jobb és tisztább képeket tudjak alapesetben is fotózni mint eddig korábban, mert eddig a kompozícióra figyeltem jobban és a minőségre kevésbé, most ez a folyamat megfordult. A kompozíció nagyjából rendeződött fejben, most a minőségen van a hangsúly. Így teszetelem, hogy különböző objektívek milyen fényeket, milyen rajzolatot, milyen színeket, milyen pontosságot adnak különböző helyzetekben. Nappal, este, statikus vagy mozgó témánál, stb. Az egymással minimális összefüggésben lévő házibarkács géppel nem lehet olyan magabiztosan egyenletes teljesítményt készíteni mint egy kompatibilis gyári felszereléssel. Viszont próbálom megközelíteni. Próbálok egyszerre tájat, dokumentumot, absztrakt kísérletet, várost, néha portrét. Elöbb-utóbb mindenből sikerülni fog olyan minőséget kihozni, hogy sokan ne vegyék észre a különbséget és tetszen nekik. Volt már ilyen, nem is egy! Ha Pálkatát felhozod, akkor sok más embert is fel kell hozni az igazságosság jegyében mert ő volt egyedül aki egy képre 2 pontot adott amíg fél tucat más értékelő minimális eltéréssel egyöntetűen 4,5 - 5 pont körül. Az pedig nem lehet, hogy egy embernek van igaza, mindenki más helikopter mellette. Azért el kellen gondolkodni azon amit már sokan állítanak. De nem róla akartam beszélni, te hoztad fel. Nekem mi tetszik ebben a képben? Az autó alul és a két széle nem. Nem tudtam szélesebbre venni a képet de ezt már írtam, hogy miért. Nem számított olyan szempontból, hogy a középső területre hangoltam mindent. A szálloda és az alatti vízfelület. Valamint a bal ív vonalvezetése és rajta a közúti lámpák sora. A koromfekete égboltból kirajzolódó toronyház, a rakpart íve és a víz felülete. Ezeket tekintve mint központi elemsor jó minőségűnek, tiszta fényekkel és éles körvonalakkal rendelkezik. FF módban sokkal jobban élnek az árnyalatok. Színesből alakítva ez középen is unalmasan jellegtelen lenne. Ez a része tetszik nekem, ezt szerettem volna megmutatni, csak mind a két oldal bezavar, ez igaz.
Szia! Nagyon átgondolatlan kompozíciónak gondolom. Alul az autó levágva, oldalt az út íve levágva, a vízfelület egy öbölbe? bezárva. Számomra ez az egész kép egy káosz. Nincs egy nyugvópont a szemnek, nincs téma, (talán a hotel) vagy a tükröződő fények? Mindamellett a minőség is gyenge. Szerintem abszolút hibás út, nagyon újra kellene gondolni, mit akarsz lefotózni, azt hogyan valósítod meg, mi a célod. Az éjszakai fotózás egyébként is egy igényes technika, itt most nagyon sok mindn félrement szerintem.
Havasi Pál válasza:
Szia! Bár 2,5 pontért én ennél sokkal de sokkal minőséghibásabb, szinte már nézhetetlen képeket szoktam látni kivehetelen tájjal vagy a már zavaróan erős képzaj miatt vagy a gyenge fókusz okozta teljes elmosódottság miatt. A vágással egyetértek, bár nem tudok vele mit kezdeni mert nem lett vágva. A fix 85mm-es obi ennyit fogott át a tájból. Ha távolabb megyek, akkor a hotel és a rakparti híd veszik el olyan távolságban a képről amit nem szerettem volna. Hangulatosnak találtam az esti tájban a lámpák valamint a hotel fényeit és azok tükröződését is a Tiszán. Az egy kanyar a folyóban amit az írt lehetőség miatt nemcsak balra de jobbra sem tudtam átfogni, hogy látszódjon a folyó. Tudom, hogy az éjszakai fotózás igényes technika, olcsó felszereléssel örültem, hogy ilyen tisztaságúra sikerült kihoznom egy éjszakai képet, még sosem sikerült mert vagy a táj volt erősen képzajos vagy az épület elmosódott. Mindezt kézből,állvány nélkül. Tudom, hogy nagy fényerejű L sorozatú obival és fullframes géppel lehet tűpontos és nagy tisztaság zajmentes képet készíteni. Az az igazság, hogy van egy lestrapált apsc szenzoros gépem, amit így is használtan vettem, plussz néhány olyan olcsószériás alapobjektívem amiknek még a bolti új ára is csak százezres nagyságrendű, sőt még kettő olyan elsőszériás öreg, korszerűtlen, rommá strapált objektív is amit a Canonnál már a múzeumban állítottak ki - mondjam azt, hogy ezeket is használtam tudtam megszerezni? Vajon milyen hibátlan tisztaságú képet tudnék készíteni velük? Mennyire jól sikerült némelyik képem, hogy magad sem fukarkodtál a dícséretekkel? Gondoltad volna, hogy ilyen felszereléssel készültek azok is? Sajnálom, hogy nem tudok glamour vagy fine art portré minőségű felvételeket tálalni - Nekem ennyire telik.
Szia! A ff. verzió tetszik, de a középre komponált épület nem és a kép alján és bal oldalt félbevágott autók sem. Talán a nagy érzékenységhez viszonyított képminőség az jó, de ne haragudj meg érte, ez nem egy jó kép! Üdv
Havasi Pál válasza:
Szia! Köszönöm!igen, a vágott autók engem is zavarnak. Én az épületet inkább a bal felső harmadban látom. A vágás nem rajtam múlott. 85mm-es fixobit vittem, ami a széleket nem fogja át úgy mint egy normál vagy nagylátószögű objektív. Örülök, hogy te viszont észrevetted a lehetőségekhez képest jobb képminőséget. Szerkesztés helyett a képminőség javításán kísérletezek mostanában. Azon volt nagyobb hangsúly itt is. Este, sötétben kényes vállalkozás fotózni ha nincs professzionális felszerelés hozzá. Nálam hangsúlyos az, hogy kézből, állvány nélkül próbálom a lehető legtisztább és legélesebb képet elérni.

Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.