- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2010. november 24. 18:08 - Készítés helye (ország): Magyarország
- Készítés helye: Budapest.
apóka válasza:
Örülök hogy így gondolod.Köszönöm hogy írtál.Jó fotózást.Üdv.
Megragadott a képed. Végigolvasgattam a kommenteket is. Elég vegyes.
Minden esetre én is leírnám a véleményemet. Egy fotós dolga - szerintem -, hogy bemutassa a világot amiben élünk, érzelmeket, színeket, lendületet, gyászt. Mindent. Sokan elmehettek már az idős néni mellett, lehet, hogy közben gondoltak is valamire... de nem hiszem, hogy sokan megálltak volna és meglátták azt, amit Te átadtál a képpel. Rohanó világ, előítéletek... Ez pedig művészet szerintem... ami teret ad ennek a képnek is, felhívja a figyelmet, ösztönöz a kommunikációra.
Egyébként pedig tetszenek az árnyékok, a mozdulat és a vágás is.
apóka válasza:
Köszönöm hogy leírtad a véleményed,és örülök hogy így látod.Jó fotózást. Üdv.
apóka válasza:
Köszönöm hogy leírtad a véleményd.Sajnos van aki eleve elútasítja a hajlétalanok életét bemutató képeket.....ami hiba.Nyilván itt is vannak jó és gyengébben sikerültek.De mint témának helye van a fotózásban.Jó fotózást.Üdv.
Nono... azzal a nyugdíjjal még várj egy kicsit! ;-)
(najó, nem politizálok... itt... :D )
Nem megsértettél, pusztán arról van szó, hogy már máskor is futottam hasonlóba. Gázgyárnál voltam fotózni, utca túloldalán pár hajléktalan. Egyik odajött kéregetni. Mondom neki, hogy mi a helyzet, mire mutogat a gépemre, hogy dehát ha nincs pénzem, akkor az honnan...
És úgy általában ez van: néha rám is rámjön, hogy kéregetőkről fotót készíteni, de visszatart, hogy már nekem sincs utánpótlásom, ingyen meg nem várnám el egyiküktől sem, hogy modellt álljon.
Egyszer adtam kétszáz forintot egy utcai zenésznek, bár volt egy olyan érzésem, hogy több pénz volt a zsebében akkor és ott, mint amennyi bevételem nekem az elmúlt két évben volt összesen... :-)
apóka válasza:
Ha megnézed a képeimet látod hogy nem az én kedvenc témám.De van hogy egyszerűen adja magát a helyzet.Azért tudtam hogy ez a téma mit vált ki, nem is pontozhatóként raktam fel.Üdvözletem.
Mondjuk millás gépem van, de nem szoktam vele faleveleket fényképezni (legalábbis nem túl sűrűn, pláne, hogy idén összesen párszáz kattintás került bele :D)
És szerinted én, mint permanens munkanélküli, mit tehetnék a millás géppel a kezemben, hogy ne kerüljenek még többen oda? Hiszen pár év múlva én is ott fogok ülni...
He?
apóka válasza:
Bocs ha megsértettelek! Pedig nem is vagyok irígy arra akinek drágább gépe van, nekem is jó lenne.....de az is igaz hogy még együtt is ülhetünk a lépcsőn. Bár én rám a korom miatt is, inkább a nyugdíj vár,nem a lépcső,esetleg a kaszás..Jó fotózást. Üdv.
Nézve a képet és olvasva a kommenteket ismét csak megerősödik bennem az az érzés, hogy nem jól látom a dolgokat. Először is nem értem, hogy miért feltételezzük a fotósról, hogy amit tett, azt a szerencsétlen asszony megcsúfolására tette? A cím miatt? Hát, ha valaki emögött élcelődést és nem egy szörnyű kontraszt kiemelését látja, akkor....
Miért nem látunk különbséget a bokorból telével, és a kis géppel közelről készült fotó között ? Tényleg feltételezhető, hogy valaki érzéketlenül odaáll egy szerencsétlen ember elé, és csak úgy lefotózza? Nem gondolnám, hogy a fotós ezt tette volna, mert akkor pontozhatóra tette volna fel a képet, mint sokan mások......Mi az, hogy elcsépelt téma? Vajon a holocaust szerencsétleneiről is így vélekedünk? Vagy azokat a fotókat etikusnak tartjuk? Meri valaki azt mondani, hogy az etika fontosabb az üzenetnél? Akinek fontosabb az etika, nem veszi észre, hogy minden alap nélkül vádol egy fotóst, aki a mai holocaustról készített egy remek képet. Vagy keressük a kettős mérce lehetőségét, jó magyar módra? A holocaustot mutatni kell, ezt meg el kellene tagadni? Miért? Ennek a szerencsétlennek a sorsa nem fontos? Ez nem tartozik ránk? Az ő sorsa nem a mi problémánk is egyben? Vagy vajon a holocaust képei is inkább csak bizonyos mocskos célok elérése miatt jeleníthetők meg? Mi az etika? Pl.a nők szellemi értékeinek bemutatása helyett a testük, állati jellegén való csámcsogás? Mert bizony művészi akt cím alatt igencsak etikátlan fotók jelennek meg igen magas nézettséggel, és elismerő véleménnyel. Szóval az én teljesen szubjektív véleményem -amivel nem kell egyetérteni - az, hogy az eleve rosszhiszeműség, amivel elitéljük a fotóst nagyon etikátlan. Ha pedig mi magunk etikátlanok vagyunk, akkor jobb, ha nem hívatkozunk semmiféle mondvacsinált "fotózz.hu etikára".
J.
apóka válasza:
Köszönöm János a véleményed,a szívmből beszéltél.Abban is igaza van hogy mért nem pontozhatóként tettem fel.Ez nem egyszerű téma.Bztos vagyokbenne hogy írt véleményt olyan fotóstárs is akimesze elkerüli még a hasonló kinézetű embeeket is.Pedig de köyyű így járni.Két diplomás levéltásrossa egy jó órát beszélgettem egypadon.Egy dolog a forma,és egy más a tartalom.Lehe hogy a forma nem talált....legalábbis mindenkinél.De ha a tartalomtól írtózik az hiba,mégpedid az irtózóé.További jó fotózást Üdv.
Lehet, hogy félreértelek, Apóka, de hogy érted, hogy "nem ez a téma, itt a kép a lényeg"?
Nehéz elvonatkoztatni a látványtól, és a fotód egy kolduló nénit ábrázol, a téma boncolgatása várható volt, gondolom, azért ez Téged sem lepett meg..ki így, ki úgy adott hangot a véleményének.
De ez nem csak egy kép (ami mondjuk egy bogármakróról inkább kijelenthető), hanem egy szomorú sorsú embert bemutató kép...sokszor olvastam már, hogy senkit nem érdekel, hogyan készítetted, milyen körülmények között, számodra milyen nehézséggel járt az elkészítése stb. stb. Egy a fontos: a kész fotó maga. Amit az megmutat. Amilyen hatással az van ránk.
Ebből a szempontból jó a képed, hiszen sajnálatot vált ki belőlünk, vagy mérgelődünk és szidjuk a rendszert, bármi lejátszódhat a fejekben...de egy biztos, elkerülhetetlen, hogy megfogalmazódjon az a gondolat is, amit az elején felvetettem Neked. És egyébként szerintem annak sincs jelentősége, hogy a Bazilika lépcsőjén, vagy a Moszkva téri aluljáróban ül a néni. Ha látjuk ahelyszínt, még nem mondott volna a képed többet.
De azt hiszem, már nem írok többet, nem akarom, hogy rossz emlékeid legyenek, ha Pilipár nevét olvasod legközelebb :))
Üdvözölek!
apóka válasza:
Nem lessz rossz emlékem sem a Te ,sem más véleményétőlaz illetőről.Örülök hogy sokan reagáltak.Üdvözöllek.
apóka válasza:
KÖszönöm hogy írtál .Sajnos az említett képet nem ismerem, vagy nem emlékszem rá.Jó fotózást Üdv.
"Honnan tudod hogy nem kérdeztem meg,esetleg nem honoráltam e.Nem szokták." De remélem, Te megtetted, és nem csak spontán lefényképezted, hanem tettél is valamit azért, hogy a helyzetén a Tőled telhető módon javíts.
"A Bazilikát a háttérben unalmasabbnak tartottam(bár azt is lefényképeztem,pedig azt is agyn fényképezték már". Nehezen hiszem el, hogy az épület és a nyomorúságos sorsú asszony ilyenforma megörökítése közötti "árnyalatnyi" különbséget nem érzed...
Az egyébként, hogy nem vagyunk egy véleményen, nem feltétlenül a Ta hibád, sőt...láthatunk másképp dolgokat, ez természetes. De azért az engem megnyugtat, hogy sokan vélekedtek úgy, ahogy én.
Üdvözöllek! Pilipár
apóka válasza:
Az a kép ahol a Bazilika is látszik, kár hogy nem sikerült .Az lett volna a legjobb, ha mint háttér szerepel.Azért én nem szoktam ezt a témát féyképezni.Talán ez az egy kép amit feltettem.Pedig naponta kapcsolatom van hasonló sorsú emberekkel.És jól ismerem a témát.A feleségem a munkája kapcsán napi kacsolatba van hasonló sorsú emberekkel....de nem ez itt a téma .Itt a kép a lényeg.Tudtam hogy ezek lesznek a reakciók,nem lep meg.De ezek egy része felületes ,vagy iszonyodik ,vagy nem tudja hogy viszonyuljon a témához.Üdvözöllek.
Nekem ebből az jön le, hogy gúnyolódsz szerencsétlenen a táskája és annak felirata (DJ=Disc Jockey) miatt.
Az már csak apróság, hogy egy idő óta nagyon "nem csípem" az elesettekről (a szó eredeti és átvitt értelmében egyaránt) készült lesifotókat.
Ha már szociofotózni akarsz, akkor legyél velük, legyen érezhető, hogy benne vagy te is, nem csak egy 1000mm-es objektívvel, kétszáz méterről, a bokrok közül elkattintott képet látunk.
apóka válasza:
Köszönöm hogy leírtad a vélemnyed.Nem lesifotó ,tudta sőt.... de ez más kérdés.Ha neked ez nem téma tegyél fel a Te izlésedek megfelelőt.Lehet azt meg én"nem csípem"Nem vagyunk egyformák.A cím nem gúnyolódás,nyilván kapta valakitől,ez ennyire egyszerű.De ez nem csak a fotózz-ról szól,hanem nagyon is aktuális .Nemsoká többen is ülnek a lépcsőn.....Aki meg erről tehetne hogy ne így legyen ,röhög a markába,vagy egy több milliós géppel faleveleket fényképez.(Nem sértésnek szántam,az is egy kategória és lehet jól rosszul csinálni.)Jó fotózást Üdv.
Elefánt: ha a Te gondolatmenetedet elfogadom, még "rosszabbnak" látom a képet, és ha már ezt a szót használtad, még etikátlanabbnak...mert ha nem csak ült a néni, és a tenyerét tartotta, hanem nyomorúságos módon küzdött, hogy a botra támaszkodva felállhasson...távol álljon tőlem, hogy esetleg nézeteltérésig "fajuljon"ez a beszélgetés, de akkor még embertelenebb tett ilyenkor fókuszt állítani és lesben állni, nem pedig segíteni pl. Vagy én gondolom rosszul? Nem elég fotós még a látásmódom?
Bocs, Apóka, ez nem mind Rólad szól, hanem a képről és általában a fotózásról is, de kíváncsi vagyok, mert szemléletmódot is lehet tanulni. Remélem :)
apóka válasza:
Köszönöm a véleménd.Muszály volt lefényképezni, kényszerből.Nem szokásom és nem is lessz, de ezt nem hagyhattam valamiért ki.A bazilikánál készült és arra gondoltam hogy hányan tartják itt pld az esküvőjüket......és még sok gondolat magfordult a fejemben.De az hogy etikátlan lenne lefényképezni ..... ,bevallom nem.Jó fotózást Üdv.
"olyan érzést kelt mintha ebből a kutyának való helyzetből éppen fel akarna emelkedni a botra támaszkodva,"
Úgy értettem, hogy bennem a küzdelem érzetét vagy inkább illúzióját kelti, így számomra több egy "hö! láttam egy koldust és jól lefényképeztem, na mekkora király vagyok?" jellegű képnél...
apóka válasza:
Köszönöm hogy leírtad a véleményed,Ö már nem harcol, de így valamennyi összejön ,amiből megél..A kép a Bazilikánál készült. Sajnos sok a nyomorult másra szoruló ember van.Hogy kinekmit monda kép ? Az attól függ,én mindenesetre legszívesebben minden hasonló sorsú embert lefényképeznék,és megmutatnám az elégedetlenkedőknek.Én is az vagyok ,más fórumon megszólalok pld. a nők 40 év munka utáni nyudíjjazásának hibáiról ,stb.Jó fotózást Üdv.
Ez a fajta fotózás tényleg gáz a már sokszor elmondott etikai dolgok miatt, meg eleve kérdéses a hitelessége mert ugye koldusmaffia meg hasonlók... de őszintén szólva én ebben most érzek valami monumentálisat, talán mert olyan érzést kelt mintha ebből a kuytának való helyzetből éppen fel akarna emelkedni a botra támaszkodva, szóval annak ellenére hogy elítélendő meg satöbbi, ebben a képben mégis van valami. Szűkebb vágás egyébként jót tenne neki.
apóka válasza:
Köszönöm a véleményed.Nem akar Ö már felállni ,élni is alig.Hogy gáz e lefotózni.Miért?Ez a valóság.Én nem szoktam ezt a témát keresni ,sem fotózni,pláne feltenni,most valamiért így döntöttem.De nem bánom.Jó fotózást Üdv.
Itt az oldalon már többször vita kerekedett koldusok, földön fekvő hajléktalanok fotózásának helyénvalóságáról, most is gyanítottam, lesz, aki megfogalmazza ezzel kapcsolatos ellenérzését. És ne haragudj meg érte, de egyetértek vele, velük.
Akármennyire szociofotó, meg a valós helyzet bemutatása, meg ilyen az élet stb... én még ezt a képet is "helytelennek" érzem. Vagy inkább az elkészítését, ki tudja?
Hamarabb segíteném fel, és hívnám meg egy forró teára, mint hogy így lefényképezzem...de nem vagyunk egyformák. Én még az utca emberét sem "merem" kérdezés nélkül lekapni, nemhogy pl. ezt a nénit. Remélem, nem haragszol a véleményemért, nem bántás, csak úgy kikívánkozott.
Üdvözöllek! Pilipár
apóka válasza:
Köszönöm a véleményed.Honnan tudod hogy nem kérdeztem meg,esetleg nem honoráltam e.Nem szokták.A Bazilikát a háttérben unalmasabbnak tartottam(bár azt is lefényképeztem,pedig azt is agyn fényképezték már.Jó fotózást Üdv.)
Teljesen értelmetlen kép...el ne hidd, hogy bármi üzenete vagy mondanivalója van...
A néni arcát nem láthatjuk ami igazán fontos lenne...mert akkor a kép Róla szólna mint emberről és a hozzá hasonlókról. Így csak egy öncélúan elkattintott kép.
A cím ( még ha a táskáról vett is) provokatív asszociáció, aminek megint csak semmi üzenete nincs és semmilyen kontextusban nincs a tartalommal.
Legközelebb mutasd meg az EMBERT a jelmez mögött! És akkor meg is töltöd a képet tartalommal. Na ahhoz kell tudás! Ja...meg tisztelet és alázat.
Üdv QQ
apóka válasza:
Köszönöm hogy leírtada véleménye.Nem szokott felnézni,és itt nem azarc alényg,nekenk semmiképpen....ha nem tetszik a kép megértem.Én viszont nem így látom,nekem smtetszik hogy ott ül ,de ülnek máshol is és az sem tetszik.De van hogy az mber kényszert érez hogy megörökítse...Jó fotózást.Üv.
csökkentett üzemmód), .. hetente 3szor látom, sztem erről lekellene szokni.........
- kategória választástól függetlenül..
apóka válasza:
Köszönöm a véleményed.Szívesen leszoknák és nem csak én, de ez az élet....Lehet cicusokat is bemutatni.(bocs semmi bajom velük )de sok téma van.Jó fotózást Üdv.
Szomorú. :-(
A fotó tűéles, tónusgazdag, jól komponált és van mondanivalója.
GrAtka
apóka fotózta anyókát? :-)
apóka válasza:
Köszönön a véleményed.Tetszik amit a végére írtál,és úgy gondolom sokan kerülhetünk hasonló helyzetbe.Ezt persze lehet boncolgatni.....Jó fotózást.Üdv.
Elszomorít, hogy az ilyen korú mámika nem az unokái mellett kell, hogy töltse az időt.
A lényegre összpontosítottál, jó a szerkesztés. A felpillantó szemeit hiányolnám, de talán a témához nem is igen kell.
Grat!
apóka válasza:
Köszönöm a véleményed.Nem nagyon néz fel,a "megköszönés,, is egy bólintás....Jó fotózást Üdv.
apóka válasza:
Köszönöm hogy írtál.Jó fotózást.Üdv.
Bocs, szerintem ez a kép kimeríti a bunkóság fogalmát. Mind a címadás tekintetében, mind a készítés módjában.
apóka válasza:
Köszönöm hogy leírtad a véleményed.pedig ez van és az a "bunkóság,,:Nem tudom amúgy mi ebben a bunkóság ,ez így indoklás nélkül nem visz közelebb hogy megértsem a véleményed okát.Jó fotózást. Üdv.
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.