- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2009. január 20. 22:48 - Készítés helye (ország): Románia
- Készítés helye: Székelyudvarhely
Telefonnal.Kérlek vessetek rá egy pillantást, és követ, hogy tanulságos legyen. A néni kb 60 centis, ugy hogy madár perspektívából fotoztam.
szattilasz válasza:
:))) Ez tetszik...
Úr Isten!!!!
Mennyi tanulságos vélemény és mennyi hasznos infó!!!Én csak hálával tartozom neked, és a néninek! A msáokról készült - készíthető fotókról többet tudtam meg itt, mint eddig bárhol. Talán ez volt a legérdekesebb fotó amiről eddig olvastam.
Fotóról: Minden benne van amit tükrözni akartál, még a mélységét is látni na nem az élesség mélységét, hanem a néniét:)
Grt.
szattilasz válasza:
NAGYON KOSZONOM A LEVÉLKÉD!!!
szattilasz válasza:
Köszönöm. A nyers publikáciotol ebben az esetben nem állok el. Az gond az én szememben is, hogy kilog a modell, de a kompozicio átlós jellegét, s a szétszort komponálást találónak vélem.
...es ez beleillik abba...., hogy a foto alanya beleegyezik a publikalasba?....bocsanat, csak azert kerdezem, hogy tudjam, a jovoben mit engedjek meg magamnak. :-)
A foto egyebkent (sajnos) nagyon jo. Nem tudom, hogy milyen utomunkalatokat kovettel el, de az alapvetoen hideg szinhatas igen dramaiva varazsolja az egyebkent is megdobbento kepet. Ami szinten erdekes, hogy a jardan levo gorcsos rajzolatok , a neni rancait groteszk modon tovabb hangsulyozzak.
Az ilyen arcokrol azert eszembe jut az, hogy mi elemezgetjuk oket, nezegetjuk, elborzadunk, belegondolunk sorsukba, megprobaljuk elkepzelni mindennapjaikat. De azert egy hatart a gondolataink sem mernek atlepni, akkor kovetkezik be az, hogy elfelejtuk oket. Erzeseket keltenek bennunk, nagyon kemeny vilagot tukrozve. Es mi mit adunk nekik...jobb esetben par leit.
Gratulalok!
szattilasz válasza:
:) Nagyon koszonom az ertekelest. Az alany nem egyezett bele a publikalasba, en megengedtem magamnak...... Igaz gondolatok..... S lehet hogy az a par lej, nem is hasznal, hanem art. Nem egy kis reteg nalunk, sajnos ez a reteg. Es nehez tobb esetben helyesen merlegelni, hogy hogyan gondolkodjon a helybeli ember. Nagyon koszonom, hogy irtal.
Érdekes.A magassága is és az arca is.Nekem csak az piszkálja a csőröm hogy nincs benne teljesen a képbe.Ahhoz képest hogy telós foto jók a színek is.Előszőr a címét se értettem.Jó!
szattilasz válasza:
Köszönöm szépen!!!!!
Persze, egy fotóban benne van az alkotó minden tudása, tapasztalata/tapasztalatlansága, látásmódja, kreativitása, beleérző képessége, és még sorolhatnám. Ebben a műfajban a téma megközelítésénél szerintem fontos szempont az objektivitás. Mondok egy példát. Az egyik ismerősöm anyukája jól menő üzletasszony volt, magas beosztásban egy nagyvállalatnál. Nyugdíjbavonulása után megromlott az egészségi állapota, és végül pszichiátriai kezelésre szorult. Az állapota hol rosszabb, hol jobb volt. A volt üzletasszony egyszer úgy döntött, hogy nem szedi tovább a gyógyszereket, orvosi ellátásra sem tart igényt. Állapota gyorsan romlott, elhanyagolta magát, ápolatlan lett, sőt, volt, hogy meztelenül is megjelent az utcán. Bár a családnak volt pénze, a volt üzletasszony mégis sokszor kéregetett az utcán, mert gyakran elvesztette a nála lévő pénzt. A családja tehetelen volt, saját beleegyezése nélkül senkit sem lehet kórházban tartani, és kezelni, még akkor sem, ha nagy szüksége lenne rá.
Akik csak a környéken látták a nénit, és nem ismerték, nem láttak mást, mint egy lepukkant, elhanyagolt idős nőt, aki sokszor kéreget, és gyakorta extrém módon viselkedik. Ezt a hölgyet az első undortól vezérelve be lehet mutatni úgy, mint egy visszattaszító lényt. De ha valaki veszi a fáradságot, és egy jobb pillanatában szóba áll vele, rögtön kiderül, nem egyszerű kodúsról van szó, hanem egy iskolázott, művelt, nagy tudású emberről. És ha valaki ennél is tovább megy, és többször találkozik vele, biztosan összefut a rokonaival is, akik gyakran látogatják, és segítenek, ahol tudnak. És ha a fotós megkérdezi, hogy ugyan már készíthet-e róla egy képet, hogy felrakhassa a fotozz-ra, biztosan azt mondják, hogy nem. De, ha a fotós a képpel arra próbálja felhívni a figyelemet, hogy hányan kallódnak így az ellátás hiányosságai miatt, könnyen lehet, hogy beleegyeznek. De akkor a fotót úgy is kell megcsinálni, és lehet, hogy a kép nem is elég, cikket írni, iratni, ahol a fotó csak illusztráció. De persze a legegyszerűbb az első verzió szerint elkészíteni a fényképet, és nyilvánosságra hozni. De mi van akkor, ha valaki felismeri? Te ez nem a Gizi néni? Jézusom, hogy néz ki, de gusztustalan. Szégyellhetné magát a családja stb, stb...
Ezt értettem objektivitás alatt. De ha a témával kapcsolatban a saját belső démonainkat kergetjük, és ez motivál minket, mégha nem is tudatosan, akkor könnyen tévútra vezethet minket.
Szóval ezt a műfajt sokféleképpen lehet csinálni, és sokféleképpen is csinálják. Hogy ki melyik utat választja, az mindenkinek a saját döntése. A lelkiismeretével is mindenki maga számol el. De az elkészített kép nem csak a fotóalanyról, a fotósról is mesél, nem is keveset.
Örülök, hogy pozítivan álltál az általam leírtakra, és elgondolkodtál rajtuk.
Szép fényeket.
szattilasz válasza:
Én is köszönöm. Még ütközünk :)
Pedig pontosan ezt gondoltam :). Tapasztalataim szerint addig nem küldi el a választ a rendszer, míg nem írok valamit a válasz mezőbe vagy nem kattintom be a hasznos/nem hasznos rádiógombot. Mivel írni nem írtál, de a nem hasznos értékelések között landolt, így ennek az volt az üzenete számomra, hogy nem tartottad megfontolásra érdemesnek az általam leírtakat. Ezek szerint nem így volt. Köszi a választ.
Igazság szerint nem tervezem, hogy vitafórumot nyissak, hiszen nem szeretnélek meggyőzni semmiről. Mindössze az szeretném, hogy magadban, őszintén megfontold azokat az érveket, amiket leírtunk. Hogy ezek után milyen végkövetkeztetésre jutsz, az már a te döntésed, természetesen. Válaszodból úgy éreztem, hogy nem sikerült teljes egészében megértenünk egymást, vagy kissé elbeszélünk egymás mellett, ezért reagálnék az általad leírtakra, ígérem utoljára :).
- Senki sem szeretne lebeszélni a szociofotózásról. Erről szó sem volt. Teljesen elfogadott területe a fotózásnak, amit sokan űznek, jól vagy rosszul. Ennek is megvannak a vadhajtásai, mint mondjuk a természetfotózásnak (ez utóbbi esetben az agyon utómunkázott borzalmakra gondolok). A különbség az, hogy a szociofotó nagyságrendekkel nehezebb műfaj, ahol egy téves prekoncepción alapuló, drámaian bemutatott fotó komoly károkat okozhat, mind a fotósnak, mind az alanyának, hiszen emberi sorsokat, az emberi méltóságot stb érinti. Ezért szerintem ez a műfaj nagy körültekintést, empátiát igényel.
- Teljesen egyetértek veled, minden fotónak van üzenete, ebben a műfajban mindenképpen. Kívülálló számára ennek a képednek az a legfőbb üzenete, amit Zsófi velősen megfogalmazott: "...a SZÁNDÉK. Hogy bemutasd, milyen csúnya, szánalmas és szerencsétlen. Nem a helyzete, hanem Ő MAGA". És ezt nem csak Zsófi, Ani vagy én látom így, hanem például lcs.gergely is: "micsoda ocsmány teremtése a földnek", vagy Nandi5700: "ÁÁ, hú de nagyon csúnya a "modell" ". .Ha lényegét tekintve ez volt a szándékod, akkor ez nálam maximálisan kimeríti a kerülendő út fogalmát. Ha nem, akkor viszont komoly tanulsága van. Rávilágít mennyire nem könnyű az üzenet mélységeit átadni egy képen keresztül a nézőnek. Saját bőrömön tapasztaltam nem egy esetben, mennyi háttérmunka, mennyi idő és energia szükséges ehhez. És van úgy, hogy még így sem sikerül. Végezetül engedj meg egy tanácsot. Ha igényesen és objektíven szeretnéd ez a műfajt űzni, akkor véleményem szerint a képnek nem szabadna, hogy rólad, rólad is szóljon, mert ez szerintem könnyen elhomályosíthatja, tévútra viheti az üzenetet. Egy megjegyzésed miatt írom ezt: "Számtalan atrocitás ért, és érte családomat gyerekkorom során, az ugyan ebből a rétegből kiváló honfitársaim jovóltából. [...]ezek a gondolatok is szerepet játszottak, ezen fotó nyilvánosságra bocsájtásában".
További jó fotózást kívánok.
szattilasz válasza:
Nagyon köszönöm, hogy irtál megint.
Nagyon tanulságos amit leírtál számomra.
Nem is tudok visszafeleselni semmire, és nem is akarok. :)
Nem érzem, hogy elbeszéltünk volna egymás mellett, mert tanulságos volt számomra minden, amit irtál, és minden amit a többiek irtak. Vannak dolgok, amiket nem fog tudni senki lenevelni rolam. A sajnátos énem, a székely szilajságom,ravaszságom, konzervatívságom. Például a tanács, amit irtál. Egy munkában, ami megalkodtatott, egy festményben, egy rajzban, egy szoborban, mindig benne van , és benne kell lennie az alkotó maga is. Ha objektívan történne a dolog, ahogy te irtad, már rég halott lenne a képzőművészet. Nem?
Nem számítottam túl sok reakcióra a véleményemet illetően. De ha jól látom még haszonosnak sem jelölted a hozzászólásomat. Ez beszédesebb minden eddigi válaszodnál!
szattilasz válasza:
Örülök, hogy irtál azért, mert az előző kommentedre nemtudtam válaszolni, mert tul korán rákattintottam a "válasz kuldesere" és eltünt a lehetőség, hogy nyilvánosan a te kommentedre válaszoljak. Gondoltam irok emailben, de jo, hogy irtál. Eszedbe ne jusson, hogy nem állt szándékomban irni.
A leveled -objektív fele- valós, és puszta tényeket tartalmaz arrol, hogy milyen téren ragadtattam el magam. Arról soha senki nem fog meggyőzni, hogy hibát követtem el azzal, hogy lefotoztam, és dolgoztam vele. Álítsanak bitófa elé, de nem adok le a szocifotóimról, mert üzenete van, és lehet. Továbbá újat alkotni nagyon nehéz. Ha egy motivum kiborítja a bilit valakiben,ha a téma- még ha elcsépelt is, de a megoldás hozhat ujat relatív módon. Ismer valaki olyan sikeres autószerelőt, aki még soha nem mocskolta össze a kezét? Vagy jó orvost, aki még soha nem okozott fájdalmat?
Látom, hogy nálad ez nem áll fent,-ezért amit mondok, rád nem vonatkozik- én hányok és okádok az árnyékban lefotozott székektől, a minimál mocskoktól, a kiglettezett, levakolt portréktól, és összességében minden "túlmesterkélt" giccstől.. Ha élesen akarok majd fotózni, akkor veszek majd egy ötszázezres gépet, de ennek még nem érzem a szükségét. Három képet én is egymásra tudok vágni, és nagyon kemény gatyaszaggató hdr fotot készíteni, csak hogy Hdr legyen,- de csak ezért- nem teszem.
Inkább fotozom a büdöss valóságot,amiben élek, egészen addig, amig élek.
ÁÁ, hú de nagyon csúnya a "modell"...
Telefonos képhez képest nagyon jó viszont, egy komolyabb géppel azonban sokkal élesebb lehetne.
Továbbá szerintem jó lenne fekete-fehérben is!
szattilasz válasza:
Fekete fehérben sajnos, nem jo. A Fotó igen, telefonnal készült,és jo meglátás az is, hogy egy jo géppel élesebb lenne. Nem volt nálam gép. De nemhiszem, hogy számít. A koment nem hasznos.
Kíváncsi voltam, mit fogsz válaszolni Tomba értékelésére és véleményére, mert szerintem nagyon konkrétan és pontosan felvázolta a helyzetet, szerintem meggyőzőbb volt, mint mi. Látom, egyelőre nem válaszoltál Neki, de azért vissza-vissza nézek majd, mert tényleg érdekel.
Szép estét:)
szattilasz válasza:
Kénytelen vagyok emailben visszairni Tombának, mert félrekattintottam, és nem találom, hol válaszolhatnék már, nyilvánosan neki.
szattilasz válasza:
:) Akkor, köszönöm szépen. Legyünk azért nyitottak. Örültem.
Na, hát csak kibújt a szög a zsákból, mégiscsak felfedted a szándékodat: "az undor mentessé tett minden féle szánalomérzéstől, ebben az esetben". A fotó mindig tükrözi a fotóst is valamennyire, ha valakit ocsmánynak látsz, azt ocsmánynak fogod láttatni. A szándék látszik a képen, és hiába próbálod mentesíteni magad a felelősség alól a saját sérelmeiddel.
Ics.gergely-nek pedig azt üzenem: szégyellem, hogy ugyanazon fotós oldal felhasználója vagyok, mint ő.
szattilasz válasza:
:) Nem tetted meg amire kértelek.
Már egy ideje nyomon követem a képed alatt kialakult vitát/eszmecserét, mert ez a téma egy időben komolyan foglalkoztatott. És csak nem tudom megállni szó nélkül :)
Először a képről annyit mindenképpen mondanék, hogy nekem nem tetszik. Ha csak a képet nézem, akkor számomra egy elkattintott felvételnek tűnik, amely mögött nem érzem a koncepciót, nem érzem, hogy mit szerettél volna bemutatni, nem érzem a belefektetett munkát, nem érzem a szándékot, hogy megtudjunk róla valamit is azon túlmenően, hogy szerencsétlen, lecsúszott és elég riasztóan néz ki. Nem derül ki a képből, hogy koldús. Bár beleillik a koldusokról alkotott sztereotip képbe, de ezen túlmenően semmi sem utal rá. Nem tudunk meg semmit a viselkedéséről, amit az egyik válaszodban írtál le. A kép szempontjából talán ez a legkevesebb, de még a fotóalanyod magassága sem állapítható meg, mert nincs viszonyítási alap. Készülhetett volna a kép például erkélyről is. Szerintem egészen más lenne a felvétel üzenete, ha például kéregetés közben sikerül megörökítened, ahogy az emberek közönyösen továbbállnak (esetleg megszánják, és adnak pénzt). De a jámbor-agresszív-parázna viselkedésének bemutatása is izgalmas téma lehetne, például egymás mellé rakott három felvételen. Szóval ebben a kérdésben én inkább Zsófival (almitra) értek egyet.
Ami pedig a fotózáshoz való hozzájárulást illeti, annak jogi, illetve etikai oldala is van. Egy időben sokat nyomoztam ebben a témában. Annak idején találtam a egy megbízható forrásból származó dokumentumot, amely közérthetően írja le a jogi szabályozást és alkamazására is hoz egy-két példát. Ajánlom mindenki figyelmébe. http://www.jak.ppke.hu/tanszek/polgjog/letolt/8.doc
Talán annyit érdemes nagyon röviden kiemelni, hogy:
- a képmás elkészítéséhez és nyilvánosságra hozásához is az érintett engedélye szükséges
- a hozzájárulás lehet hallgatólagos is, de az illetőnek ez esetben tudatában kell lennie annak, hogy - ez esetben - fénykép készül róla
- a képmás elkészítéséhez történő hozzájárulás nem vonja egyértelműen maga után a nyilvánosságra hozásához történő hozzájárulást is.
Pontosan tudom, hogy nagyon nehéz ebben a témában a fotóalanynak feltenni azt a kérdést, hogy készíthetek-e róla fotót. Nem is beszélve arról, hogy nyilvánosságra hozhatom-e. Tavaly fotósorozatot készítettem a ferencvárosi városrehabilitációs programról. Ferencváros ezen területén egymás mellett megtaláható volt a modern lakópark és a bontásra ítélt komfort nélküli, penészes, vizes, csótányokkal teli ősöreg lakóház, lakóikkal egyetemben. Például a pénzes külföldi befektető és az utcán csavargó cigány gyerekek. Nagy sajnálatomra kevés emberábrázolást sikerült készítenem, mert bizalmatlanok, gyanakvóak az emberek, főleg, ha arról van szó, hogy a szakmai közönségnek is meg akarom mutatni a képeket. Nem is töltöttem fel egyet sem, az elkészült kevés portré jellegű képből. És nem azért, mert félnék az esetleges jogi következményektől, mert ennek az esélye a nullával lenne egyenlő. Hanem azért, mert így tartom etikusnak. És ezt nem befolyásolja az, hogy én mit érzek irántuk, mi a vélemyényem róluk, elítélendőnek tartom-e a kultúrálatlan, esetleg agresszív viselkedésüket.
Elnézést a hosszas eszmefuttatás miatt, de nagyon kikívánkozott :)
micsoda ocsmány teremtése a földnek... ilyenkor szégyenlem, hogy én is ember vagyok.
a felvétel nem rossz, kis szerkesztésbeli hibája azért van
szattilasz válasza:
Köszi.
S hogy a vitába is beleszóljak: lehet, hogy kényes a gyomrom, de a "hagyományos", itt is gyakori szociofotókat magam is sokszor ízléstelennek tartom. A nyomor és leépültség piszka és ráncai hálás fotótémát jelentenek, de kérdés, a néző ijedt (?) együttérzésének kiváltása, mint művészi cél mitől hiteles vagy erkölcsös? Van-e jogunk műfajt és esztétikumot csinálni ezekből a mélységekből?
Szerintem ez a kép a maga kegyetlen és cseppet sem együttérzést keltő állapotában már csak azért is méltányolandó, mert kizökkent. És hogy még véletlenül sem lehet érzelmesnek vagy giccsesnek ítélni. Technikai tökéletlensége csak aláhúzza mindezt, ha tetszik: "the medium is the message"!!!
szattilasz válasza:
:) Nagyon köszönöm!!!!!
Hát, ha nézted, nagyon brutálisan beszólogattak a feldolgozás kapcsán, részben joggal: későn jöttem rá, hogy nem a munkahelyi laptopomon kellett volna csinálni: ami a kicsit fényszegény, régi tft-n viszonylag jól nézett ki, az normális monitoron túlszaturált és pixeles. Tehát MEA CULPA!!! - a helyi élesítés eszköz pedig a Photoshop eszköztárban van, a BLUR (vízcsepp) ikonnal közös gombon, tehát nyomva kell a bal gombot tartani rajta, és a háromszöget választani. Mérete és keménysége állítható.
szattilasz válasza:
:) Kösziiii!!!!! az a bajom, hogy azzal az ezközzel inkább elpixelesedik nekem a foto, és megromlik a minősége. nemtudom, hogy csinálhattad....
szattilasz válasza:
Örülök, ha igy van!!!
Nem tudom... Lehet, hogy fotósként igazad van, ismerem azt a megszállottság-érzést, ami időnként elkapja az embert egy-egy "téma" láttán, és csak arra tud gondolni, hogy meglegyen a kép. De nálam van egy pont, amikor megszűnök fotósnak lenni, amikor úgy érzem, hogy ezt már nem tehetem meg. (Egyébként ugyanez az érzésem van az állatkerttel kapcsolatban is. Annyira egyenlőtlennek érzem a viszonyt, és annyira kiszolgáltatottnak az állatot, hogy nincs pofám fotózni - sőt, hosszú évek óta bemenni sem.)
Értem, amit írsz, hogy kevésbé fáj az embereknek, ha nem tudják, hogy le lettek fotózva. De vajon nem fáj-e MÉGJOBBAN, ha esetleg észreveszi, hogy titokban lefotóztad? Vajon ez nem sokkal megalázóbb neki?
Azért pont ennél a képnél borult ki a bili nálam, mert nem tetszik a SZÁNDÉK. Hogy bemutasd, milyen csúnya, szánalmas és szerencsétlen. Nem a helyzete, hanem Ő MAGA.
Nagyon nehéz kérdéskör ez. És belátom, ha mindenki úgy gondolkodna, ahogy én, akkor nem lennének durva és elgondolkodtató szociofotók. Kíváncsi lennék mások véleményére is ebben a témában.
A címét egyébként nem értem, mit takar?
szattilasz válasza:
A cim egy mérleg nyelvének állására utal.
Az állatkertet én is utálom. És sajnálom.
A néni magaviselete miatt, nem érdekel, hogy fáj e neki, vagy megalázó e ez számára. Meséltem, hogy néha elbeszélgetek koldusokkal, és nem fotozom le őket, mert többet jelentenek annál, és nem akarom ilyesmivel bántani őket. Itt vélem felfedezni a párhuzamot a te elveid, és az enyémek között. De bejön ez a néne az állomásra, részeg, hangosan ordítozik, miközben az emberektől nyájasan kéri a pénzt, veti a keresztet, és parázna mozdulatokat tesz, ha valaki nem ad neki semmit. Sajnálom én is a törekvő embert, de az undor mentessé tett minden féle szánalomérzéstől, ebben az esetben. Számtalan atrocitás ért, és érte családomat gyerekkorom során, az ugyan ebből a rétegből kiváló honfitársaim jovóltából. :( Ebben az esetben hát, egy szocifotó üzenetének közvetítési szándéka mellett, ezek a gondolatok is szerepet játszottak, ezen fotó nyilvánosságra bocsájtásában.
Nem kérem, hogy érts velem egyet, csupán azt kérem, hogy gondold át, a két leveledre adott válaszom.
Hááát... valamilyenebb lett, de hogy jobb-e? (Mélységélesség, helyi élesítés, selective color)
Az értékelő feldolgozást készített a képről, itt megtekinthető.
szattilasz válasza:
Köszönöm! Jobb, igen. A helyi élesítést milyen módszerrel lehet ilyen szépen elérni? mert én egyet ismerek, de azt inkább nevezném helyi mocskolódásnak, nagyon tanulságos lenne ha elárulnád. A Felületi elmosással nem próbálkoztam volna, személy szerint, ilyen intenziven.-Bár a hátteret igencsak kimozdítottam egy foggal az unalmasbol. Amit látok, a munkáádon, mégis megdöbbentő. Várom a válaszod :))
A hasraesést visszavonom, mert látom, hogy a kritikát egyébként jól fogadod. Az eddig leírtakat (ezen a mondaton kívül) fenntartom.
szattilasz válasza:
Olvasd el kérlek Almitrának irt válaszom.
Almitrának sikerült megfogalmaznia azt, amit nekem nem. 100%-ig egyetértek vele. Ha elfogadod, ha nem, van akinek ez a véleménye. Nem az a baj, hogy lefotóztad, hanem az, AHOGY tetted...De látom, el sem gondolkozol azon, amit néhányan leírunk. Nyilván csak hasraesést vártál? Nem tudom.
Azt meg ne állítsd rólam bátran, hogy konzervatív vagyok. Mert nem vagyok az. Semmi köze ennek a konzervatizmushoz. De nem járatom tovább a szám feleslegesen. Sajnálom, ha valamit segítő szándékkal írok és elsiklanak felette.
A néni arca egyébként kifejező, azzal nincs is semmi gond. Nem erről van itt szó.
Erről enniyt. Szia.
szattilasz válasza:
Nem vagy objektív. Te is makacsul ragaszkodsz az elveidhez? Kérlek olvasd el Almitrának irt válaszom!!!! Sajnos soha nem fotóztál még koldust....
"Nem hiszem hogy tudja miaz az internet. Nemhiszem hogy tudja, hogy mi az a "lencsevég."
Teljesen mindegy, hogy te mit hiszel. Joga van az emberi méltósághoz ugyanúgy, mint bárkinek. Nekem nem lenne POFÁM ilyen sunyi módon lefotózni, pláne nyilvánosságra hozni. A jog azok számára vannak leírva, akiknek VAN pofájuk megtenni. Ha legalább fényképezőgép lett volna nálad, akkor tudta volna, miről van szó, és lett volna esélye tiltakozni.
Utólag is meg lehet kérni egyébként, nem kell, hogy "másképp viselkedjen", miután megkérted. Elég egy "nem baj, hogy lefotóztam?" De gondolom nem feltételezted róla azt sem, hogy ezt megérti.
szattilasz válasza:
Zsófi, nem vagy objektív sajnos. Teljesen megértem az álláspontodat. A helyi körülményekhez mérve, az a baj, nem rendelkezel viszonyítási alappal, és a véleményed, nagyon kemény kritika mögé építetted, ami nagyon rosszul esik nekem.
Az számomra is egyértelmű, hogy jogai vannak mindenkinek. Én fotoztam nagyon sok, a társadalmi réteg széllére szorult állampolgárt, itt mifelénk. És volt alkalmam azt is megtapasztalni, hogy sokkal megalázóbb egy embernek, ha engedélyt kérek tőle, hogy portrézhassam. Mert nem egyszer fordult elő az a kérdés, hogy "miért akarsz lefotozni", -vagy:"Azért fotozol ugye mert csunya vagyok?", "Azért fényképezed a cigányokat, hogy pénzt keress vele?", és nem egyszer keveredtem konfliktusokba a kérésem miatt.. Gyakran szóba állok koldusokkal, sőt el-sörözgetek velük. De egy jólkalibrált fotó helyett, egy idő után, inkább az életre szolo tapasztalatokat választom, mintsem hogy arra kérjem őket, hogy engedjék h lefotozzam őket. Én ugy érzem, a bőrömön tapasztaltam, hogy az az igazi pofátlanság, ha engedélyt kérek egy elesettől, hogy jol lefotozhassam
hogy milyen csunyan elesett. Egy ilyen fotón nagyon tud fájni egy embernek. A Fotó, amit esetleg lopok, lehet dokumentatív jellegű, érzelmeket, megtörtséget, életvitelt, mutató, de a nyersségének köszönhetően a kemény valóságot ábrázoló reflekció, rámutatás.-(És nem rosszindulatú csúfolódás, amit feltételezel rolam).-Ez viszont lehet, hogy tanulságos.... Lássák csak meg az emberek, nyugodtan, hogy milyen romániában, ebben a székelyföldi városban koldusnak, vagy cigánynak lenni. Lássák meg, hogy mi az a kosz, a bűn, az alkoholizmus,mely dolgok pusztán tények, és lehetne tenni ellenük. várom válaszod.
Szerintem ahhoz képest, hogy telefon, egész jó kép lett, az enyém nem tud ilyet. Nekem nem biztos, hogy lenne bátorságom arcba fotózni egy ilyen "banyát". :-)
Jó az arckifejezése, a tekintete.
A színek nagyon kellettek, és érdekes még a kép szerkesztődése is. Nekem ez 5-ös ebben a kategóriában.
szattilasz válasza:
MMMMM. Nagyon hizelgő, köszönom nagyon szépen. Nekem is olyanképpen tetszik, mint neked!!!!! Kösziii!!!!!
Az elkapott pillanatok szépsége, hogy nem látszik beállítás, nincs kompozíció, mégis ámulatba tud ejteni. Ez a kép nekem a nyomort, a szegénységet, a fogyatékosságot mutatja be. Az hogy fentről tudtad fotózni, még érdekesebb, mivel számomra ez még plusz jelentőséggel is bír. Hogy a társadalom ezeket az embereket lenézi. Nem tudom, volt-e benned ilyesmi gondolat, de nekem ez jön át. Üdv, és gratulálok!
szattilasz válasza:
Nagyon köszönöm, hogy irtál. Remekül leirtad, ezért tettem fel az oldalra. Nagyon sokat hezitáltam a gondolattal, egyébként.
Egy kép, ami sokáig emlékezetes marad. Érdemes volna egy sorozatot összeállítani hasonló fotókból, és a kínai ruhaboltok számára marketinganyaggá összeállítani. Lehet, hogy megőrültem, de talán még némi utómunkát is megérdemelne a kép!
szattilasz válasza:
:))) Köszönöm!!!!!! Érdekelne, ha utomunka szempontjábol tudnál mutatni valami plusszt. Színtelítettség volt javítva, mélységélesség és fényárnyák az arcon.
"A minap az egyik svéd fotós magazin főszerkesztőjével beszélgettem. Érdekes dolgokról volt szó, többek között rákérdeztem, hogy nem szoktak beszólni az emberek, amikor utcai pillanatképeket fotózik? Az úr megdöbbenve reagált, alkalmasint azon töprengett, hogy melyik bolygóról vagy esetleg katonai diktatúrából csöppentem kies országába."
"ha Kovács János épp magára borítja a fagylaltot és én ezt elkapom fotón és kiteszem flickr-re, hogy potenciálisan hatmilliárd ember láthassa, az nem etikátlan? Hát ha Kovács János nem akar képen szerepelni, akkor otthon borítsa magára a fagylaltot"
forrás:
http://rekafoto.blog.hu/2008/12/15/fotozas_nyilvanos_helyen_kulturalis_kulonbsegek
Elképesztő fotó szerintem! Döbbenet a koldus arckifejezése. Vajon mosolyogni tudnak még ezek az emberek... ? Elgondolkodtató...
A kép jogosultságát illetően ajánlom fenti riport elolvasását minden kedves kétkedőnek! :)
szattilasz válasza:
:) Köszönöm a megtisztelő figyelmet, és a gondolataidat! Lekötelező.
"Nem problémázott a kép miatt?"
"Nem, hiszen olyan kicsi, hogy csak siman fogtam magam elott a telefonnt. Koszi hogy irtal."
Ha szerinted csak azért nem problémázott a néni, mert túl kicsi volt hozzá, hogy tegyen bármit is a fotózás ellen, az szerintem régen rossz...Te voltál ott abban a szituációban, nem én, mégsem tartom etikus dolognak, hogy engedélye nélkül fotóztad és feltöltötted ide. De úgy látom, ez keveseket zavar. Nekem nagyon rossz érzéseim vannak a képpel kapcsolatban, de ez az én véleményem.
Szép napot.
-Ani-
szattilasz válasza:
Igen. A te véleményed. Én fotoztam már ugy is, hogy engedélyt kértem rá. Elvesztette a varázsát. Hogyan lehetne fotozni hát, hogy valami ne legyen mesterkélt? Te még nem fotoztál a perifériára szorult embert, aki tolvajlásbol, gazemberségből, és erőszakbol keresi meg a pénzét... Na ettől kérjél engedélyt, hogy lefotozhasd... Az élet ezen oldala, nem csak a tévében létezik, és korántsem ilyen egyszerű.
Tehát tulajdonképpen a tudtán kívül fotóztad. Az nem jutott eszedbe, hogy ő is ember, még ha nem is olyan szép, mint te?
szattilasz válasza:
:) És ha ember, nem szabad fotozni? Itt a Fotozz-on mindenki engedélyt kér mindenkitől szerinted? Nem hiszem, hogy megsértettem ezzel.Ezzel ő kevesebb nem lett. Nem hiszem hogy tudja miaz az internet. Nemhiszem hogy tudja, hogy mi az a "lencsevég." Ezért fotoztam. A nyers valóság. A megtőrt arc. Ha Bárki is bűnnek találja, hogy lefotoztam, nyugodtan állítom rola hogy konzervatív. Csokot szabad lopni, s virágot is. Akkor fotót miért ne lehetne.
Szép, vagy nem szép, a karakter benne van az arcában. És a szuros megjegyzésedre visszatérve, még ha szép, vagy csunya vagyok is, akkor is kisegitettem kicsit, hátha megbocsájtják majd a purgatóriumban az égbekiáltó bűnömet, hogy lefotoztam...
Ismerem a "modellt", és meglepett, hogy itt látom viszont.:) Sosem gondoltam rá, hogy lefotózzam, pedig hetente látom. A környezetben, ahol meg szokott jelenni, úgy érzem, szerencsés háttérrel sikerült elkapnod. Én egy picit emeltem volna a színek intenzitásán. Továbbá a helyezkedéssel sem vagyok kibékülve. A fentről fotózás nagyon jó, de úgy gondolom, a kép korántsem adja vissza eléggé, mennyire alacsony emberről van szó. Picit meredekebb szögből jobb lehetett volna. Akkor talán nem marad le a feje és a keze. A kép átlós irányítása is tetszik, bár a lába előtt még bőven hagytam volna neki teret.
szattilasz válasza:
Köszönöm! Objektív érékelés, és az eddigi legjobb.
Az semmi, de el tudjátok képzelni, hogy egy nála fiatalabb, magasabb cigánylegénnyel jó sűrűn cuppogtattak az Udvarhely-Csík buszon?
Nem problémázott a kép miatt?
Grat.!
szattilasz válasza:
Nem, hiszen olyan kicsi, hogy csak siman fogtam magam elott a telefonnt. Koszi hogy irtal.
Vannak témák,(élőlények) amiket fentről fótózva agyonnyomod a témát......ha ez szándékos akkor jól sikerült.mert így az néni mág töpörödöttebb elesettebb benyomást kelt ....és valőszínű, az is.A címét nem értem ,milyen élet lehet egy ilyen emberé,megelégedett,? boldogtalan,,elfogadja a sorsát.,.Van a ki Sztár ,sikeres,de "belül beteg ,elégedetlen,élni sem akar ,és így vagy úgy de el is dobja az életét...és itt van egy ember,akiről lerí a sorsa és élni akar.Ezeket gondoltam a kép láttán.Ez nem jeleti azt hogy én úgy gondolom hogy így nem érdemes élni ,de milyenfurcsa a sors akinek fut a szekér,nem kell ......akinek a nyomorúság jut ragaszkodik hozzá,megalázkodik hogy élhessen.Nem ellentmondásos és elgondolkodtató ez...?.Az élességet az arcra tettem volna,de egyébként mobillal hirtelen,készítve is tetszik.Nem tudom Te mire gondoltál mikor megnyotad a gombot és miért örökítetted meg de jól tetted.Ütős kép....még így is.További jó fotózást .Üdvözletem.
szattilasz válasza:
:) Koszonom a reszletes ertekelesed, es gondolataid. A merleggel merunk ugye. Ebben is megvan a gondolatmenet, amire te is utalsz. A merce, a jo vagy a rosz kozott, a merleg nyelve vajon neki merre bukkik, stb.. Lehet melazni a gondolaton. Kosziii hogy irtal!!!!
szattilasz válasza:
Semmi gond...
na erre most tudnék mondani sok nyomdafestket nem tűrő dolgot mondani..de ez nem az az oldal.. :P koszos és csúnya az "alak" :) a vágás nem a legszerencsésebb így.. üdv!
szattilasz válasza:
:D Köszi hogy irtál!!!!! ilyen későn... Egy látvány, ha egy kemény benyomást kelt valakiben, mint pl most nálad, akkor nem értelmetlen....
Nagyon kemény. Ha telefonnal, akkor meg főleg. Gatula. Nem is tszek hozzá semmit, ez az arc leirhatatlan és a kép jól vissza is adja.
szattilasz válasza:
Nagyon szépen köszönöm, hogy ilyen későn figyelmet szenteltél a fotomnak!!!!!!!! Nagyon örülök, hogy igy gondolod.
Ez tiszta ám!
Ilyen pici az alany vagy létráról fotóztad? :-))
Ez a kifejezés, az élet megviselte rendesen.
Sokat mondó fotó.
De jó lett.
Gratula
Üdv:
csipleo
szattilasz válasza:
Nagyon köszönöm gondolataidat. a néni biza ilyen kicsi volt. Koldulni jött, és észre vettem hamarabb, ezért volt időm felkészülni. Nem állványrol.
Köszönöm mégegyszer!!!!!!
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.