Az ihletadó képnél ragadtam le, annak a készítési körülményei juttatták eszembe. És EZ a riportfotó kategória követelménye. Állítólag. de hogy ki tartja be?
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2007. január 16. 02:34 - érzékenység: ISO 100
- fókusztávolság: 35 mm
- objektív: Schneider - KREUZNACH Variogon 35-105
- rekeszérték: 2,8
- zársebesség: 1/8
- Készítés helye (ország): Magyarország
Játék közben a gyerekszobában - Petivel a háttérben. Elfelejtettem lekicsinyíteni - közepesben érdemes nézni! Utólag is ideírom: a képet Kevin Carter 1994-es Pulitzer-díjas fotója ihlette. Nem ugyan azt akartam, a világ minden kincséért sem! Aki akar, utána néz az eredetinek - és a képemmel kapcsolatos kérdezz - feleletnek. Szerintem tanulságos!
Ismerem az eredeti képet, sőt a könyv is megvan, ahol évről évre láthatók a nyertes fotók és más fontos események.
Nos, azért gyorsan rá kellett keressek, hogy jól emlékszem vagy sem.
Érdekes gondolat összefüggést állítani a két kép között, de értem a szándékot.
Viszont ha nem térsz ki erra a bevezetődben, az életben nem jut eszembe, hogy ez utalás arra a szőrnyű valóságot bemutató képre.
Amott egyből beindul a képzelet, hogy vajon fog segíteni majd a fotós eljutni az élelmiszerosztó táborig, itt meg...nem is tudom.
Mondjuk a médiatörvény szerint tilos beleavatkozni az események folyásába.
Gondolkodnom kell egy ideig és lehet, hogy visszatérek.
Üdv
NOD válasza:
Hm. Mibe avatkoztam be? Vagy Te mibe avatkoztál be?
Ezt most nem értem.
De ha jutottál valamire, gyere csak
Nem teljesen értem a két kép között a hasonlatot, az elrendezés hasonló csak de teljesen másról szól, ha nem írod sosem kötöm össze a kettőt, sőt így utólag sem tudom. Az a kép nem csak a látványelemek elrendezéséről hanem egy megrázó történetről szól, és sehol sem tudok párhuzamot vonni a kettő között - szerencsére -.
Ez a típusú elrendezés meg szokvány elem szerintem a fotózásban. Sokféleképpen el lehet játszadozni hogy egy kétpólusú képen az ember szeme nézelődjön, itt pl a keszekusza környezet nem segít inkább hátráltat ebben.
NOD válasza:
Igen, jól vetted észre, az elrendezés hasonló a két képen. Azt mondom én is: még jó, hogy a saját családommal kapcsolatban nem olyan élethelyzetet fényképeztem le, mint a fotós azon a másik képen! Az a kép tényleg megrázó.
Viszont amikor megláttam a háttérben játszó kisfiamat, és az előtérben a kislányomat, mégis az a kép jutott az eszembe. Meg az, hogy hála Istennek az én gyermekeimből, az élet szaga árad. Ott van a kislányom az előtérben, aki majd’ kicsattan a jóléttől, a babájával, ott van a kisfiam, aki önfeledten játszik, ott van a szobájuk, az a hely, ami abszolút biztonságot jelent számukra, ott van az a színes kavalkád, amelyet ők rendeztek így a játék hevében. És előjött megint az a másik kép a keselyűvel a háttérben.
Szóval, mindez átfutott az agyamon egy pillanat alatt, amikor előkaptam a fényképezőgépet, gyorsan bekapcsoltam, majd szóltam a kislányomnak, aki a babázásból, a játék hevéből emelte fel a fejét, egy picit elmerengett, és én már nyomtam is a gombot a gépen.
Ezt a képet – lehet, hogy tényleg csak a hasonló térbeli elhelyezkedés miatt tehát az a másik szülte. Az ihlette ezt. És amikor ezt elmondtam, egy szóval sem mondtam, hogy milyen nagyszerű az én képem.
Én tehát ilyen szemmel tekintek erre a képre, ezt a hatását érzem, és nem is érdekel, hogy a mélységélessége (DOF) hol van, hogy eltéríti-e a szememet az a sok szín a képen, hogy lehetett volna-e vágni rajta, vagy sem. Ezek a dolgok ezzel a képpel kapcsolatban sokadrangúak, biztosan igazatok van, hogy ilyen dolgokat írtok róla, amikor patikamérleggel nézitek egymás képeit, és ízekre szeditek, amikor valami nem tetszik a másik alkotásában.
Ahelyett, hogy csak átadnátok magatokat annak az életérzésnek, amelyet a pillanat adott, amikor elkészítetek, vagy értékeltek egy-egy képet.
Hát, ezért emlékkép ez a fény-kép nekem – ebben a kategóriában is lett feltöltve. Mert úgy gondoltam, hogy ez se nem több, se nem kevesebb annál. Ott van a helye, ahol a családomnak, az én szívemben.
És még valami: emlékkép arról, hogy milyen világban is élünk éppen. Ahol keselyűk szaggathatják szét az embert – úgy, ahogy a képpel kapcsolatban most Ti tesztek.
P.S. – Elnézést, hogy Neked írtam le ezt éppen.
szia!
elolvastam a "beszélgetést" ami itt folyt és megnéztem az ominozus képet is. tényleg nagyon durva és megértem hogy pulitzert kapott és értékelendő hogy ekkora benyomással voltrád. erről a képről meg annyit hogy a sztoriját ismerve másképp nézem magát a képet. nekem egy picit talán zsufolt a kép, talán azt a babát lehagytam volna bal alul de azmár másik kép:) , viszont kétségtelenül magával visz a kép még az elősztorinélkül is
grat.
további szép fényeket
NOD válasza:
Köszönöm az értékelésed!
Jó a képek, sok az élénk szín - gyerek hangulat teremtő. Bár a mögöttes kavarodással csináltam volna valamit és a fő témát élsebbre javítottam volna. Ettől eltekintve jó.
NOD válasza:
Köszönöm, hogy benéztél hozzám, és értékelted a képem!
remélhetőleg elolvassák. ( én igyekszem kicsit emberközelibbé tenni ezt a helyet, még ha nagy fába is vágom a fejszém, hogy ne csak a képekről, hanem egymásról is szóljon ez az egész publikálósdi-értékelősdi játék )
Ha leírod az ellentétet, akkor szerintem sokan olyan értékeléseket adtak volna, amiben leírják a saját változatukat az ellentétre... szóval így őszintébb véleményeket kaptál a képre, viszont nem tudnak az eredeti koncepcióról...
NOD válasza:
Köszönöm, odaírtam - utólag - a megjegyzések közé.
Hátha valaki még ennek megfelelően értékeli a képet.
Jólesett a segítséged.
Megnéztem... tényleg megrázó...egy teljesen őszinte és minden támadó szándéktól mentes kérdés... amikor vagy mielőtt csináltad ezt a képet, gondoltál erre az ellentétre, tényleg megfogalmazódott benned? Mert ha igen, akkor minden elismerésem.
NOD válasza:
Tényleg. Annak idején, amikor készült ez a kép, már láttam, és nem sokkal a díjkiosztó után, amikor Kevin öngyilkos lett, megrázott az egész történet.
Aztán, el is felejtettem ezt az egészet.
Múlt héten mutatta meg egy ismerősöm ismét ezt a képet. Addig nem nyugodtam, amíg el nem készítettem A GYEREKEIMRŐL -csak egy kicsit másképp - ezt a képet. Egy kicsit harsányabban, egy kicsit másért. Azt hiszem, az élet igenléséért.
Köszönöm, hogy vetted a fáradtságot, és visszatértél hozzám.
Minden elismerésem.
P.S. - Csak egy kérdés. Szerinted le kellett volna írnom a megjegyzésben a fotók közötti hasonlatot - és akkor más szemmel nézték volna az értékelők ezt a képet?
Sokat gondolkodtam ezen, aztán hagytam a fenébe az egészet. Gondolom, akit érdekel a képem, és ha utólag is, de elolvassa a mi kis párbeszédünket, és megnézi utána az eredeti képet, már megérte.
Hm. Ki tudja.
Szia, igen életlen lett a kép! A fejéből is sokat levágtál! Az viszont jó ötlet, hogy egy ilyen játékos hangulatot megpróbálsz visszaadni; persze ez nagyon nehéz feladat! Üdv!
NOD válasza:
Igyekszik az ember!
Köszönöm, hogy benéztél hozzám.
Gratulálok a fotóhoz.
Nagyon tetszenek a színek, és a kislány pofikája. De sajnos ez itt ki is merül:( Biztos temérdek időt szántál rá , kellően átgondoltad , mielőtt kattintottál volna. Látszik is a képeden hogy nem egy összecsapott bum bele fotó.
Kár hogy az élesség elmozdult így Sára szeme életlen , viszont a haja az élesre sikeredet. Lehet picit megmozdult a kezed, kár érte. Gondolom ezt már így utólag te is észre veted. No nem baj majd a következő alkalommal jobban koncentrálsz. Én is követek el hasonló hibát , nem vagyunk tökéletesek. Családi kategória teljesen rendben van, oda való! Nem tartom szerencsésnek hogy a babát is bele szerkeszteted. Már a háttérben meghúzódó Peti is zavaró, babával együtt pedig nagyon megzavarja a szemet .Nagyon sok helyre elmegy a tekintet.
Ha a DOF a helyén van minden máskép alakul .
Nem tudom mit szerettél volna bemutatni. Ha csak Sárát , én erre tippelek a cím alapján, akkor elég lett volna csak őt lefotóznod , mondjuk a babával együtt, vagy nélkül .Persze kellő DOF nem ártott volna akkor sem . Főhősöd kiemelkedett volna és ártatlan tekintete megigézet volna mindenkit .
Soknak találom a lágyítást is, lehet azért tűnik soknak mert a nem éles a szem . Portrénál a szem szinte majdnem mindig tű éles kell hogy legyen . Tudom- tudom ez családi kategória, de még is csak Sárát szereted volna bemutatni a nagyérdeműnek. Ha éles a lélektükre akkor már lehet játszani a lágyítással is . Amíg nem éles a szem , addig homályos fotót kapunk. Pici hiba de a fotó végkimenetelét nagyban befolyásolja.
Felsorolt hibák alapján értékeltem képed. Elfogadható , mivel a gyengénél azért jobb fotó. Gondolom tudatos is , de a hármas értéket az én mércém szerint még nem éri el .Szerintem próbáld újra most már biztos kézzel, hidd el megéri a próbálkozást.
Üdvözlettel : Foltos
NOD válasza:
Megteszem. Köszönöm, hogy értékelted a képet! A többit lásd az értékelések között, lejjebb.
Nekem kicsit színkavalkádnak és -ne haragudj-, kicsit átgondolatlannak tűnik ez a kép. Helyes a Sárika, kedves kép, de mint fotó nem kiemelkedő. A szín szerintem nagyon erős, ezáltal természetellenessé is vált. De a családi albumba tökéletes, jó lesz visszanézni Sárikát.
Üdv.: Cili
NOD válasza:
Hm. Pedig eléggé átgondolt volt, és szerintem direkt jók a képen azok a harsány színek. Lentebb, az értékelések között a többi dolog is megjelent.
Köszönöm az értékelésed!
Nekem tetszik ez a kompozició, értékes dolognak tartom a háttérben játszó kisfiú belekomponálását. Ez egy családi emlékkép, annak pedig szerintem nem rossz.
Tetszik Sára tekintete is.
Ami hiba : Sára haja az élesebb, nem pedig a szeme. Ez nagy hiba.
Jó lenne, ha zajtalanítanád a képet. Ha rákeresel a neten, rengeteg zajszűrő programot fogsz találni. (Ha nincs sok kedved az utólagos módosításokhoz, keres rá a heliconfilter nevű ingyenesen is használható programra. Én azt használom ha jpg-t kell kicsit javítanom, de nincs kedvem hosszú órákat eltölteni a javítással.)
Kicsit nagyon piros Sára arca, jó lenne ezt is módosítani. Ha jól gondolom, hibás a fehéregyensúly, vagy mifene)
Elgondolkodnék, hogy vajon van-e a szineknek jelentősége ezen a képen. Megnézném fekete/fehérben is, talán úgy egy kicsit jobb lenne.
NOD válasza:
Sajnos, az én tudományom idáig erjed: azon kívül, hogy egy "hajszálnyit" lágyítani tudtam a képen, nem nyúltam semmihez. Ha lejjebb veszem a kép színviágát a kék felé, még jobban látszódik a szobaablakból bejövő nappali fény kéksége. Megmondom őszintén, fekete-fehérben nem jutott eszembe, hogy megnézzem, de biz' Isten, ha hazaérek, megteszem.
Egyébként azért is ilyen harsány, mert nemrég láttam Kevin Carter 1994-es, Pulitzer-díjas képét, és valahol ez ellen "kellett" valamit megörökítenem.
Nem vetekszik azzal, de az élet valahogy jobban lejön erről.
Hála Istennek!
Köszönöm az értékelésed!
Igazából teljesen igazat adok,neked. Sokféleképeen lehet egy fényképet értékelni osztályozni,köztük ezt is. Amire engem a fotozz most megtanitott,köztük a te képed is az annyi hogy a fotozás egy nagyon szubjektiv dolog és érzelmi töltésű is. Nekem sem kenyerem az a kimondott sterilitás,nem is erről van szó,csupán a képeim minőségéről. énse engedhetem meg magamnak a milliós gépvázakat és objektiveket viszont egy képen én tartom azt a mondást hogy az ördög a részletekben lakozik(ez nem feltétlenül erre a képre vonatkozik) és ha ezek miatt utómunkára van szükség ahozz hogy a mondanivalóm elöjöjjön a képből akkor megteszem.
NOD válasza:
De jó lenne végre értenem az utómunkához! Ebben teljesen igazat adok Neked. Most mutatták meg a Google "Picasa" nevű programját nekem - és bár eléggé egyszerűnek tűnik, én még csak most ismerkedem vele.
Köszönöm, hogy visszaírtál!
Tisztában vagyok hogy nem a vakvilágba lőted, mert kompakt gép létére letiltottad a vakut és nem a "pofánvakuzott" verziójú képet készítetted el.
Ha filmes géppel lövöd, 100-as vagy 400-as filmet raksz bele? Tudva hogy 1/8-at mér a fénymérő 100-as filmmel? Azt ne akard nekem megmagyarázni hogy direkt nehezítetted magadnak és arra ment ki a fotózás hogy tud-e a lányod 1/8 secig mozdulatlanul állni és te addig kézremegés nélkül kitartani a szappandobozt.
A kompozícióval WB-vel nekem semmi bajom nincs, jobb így ez a kép mintha steril lenne odaállítva a falhoz, ennek ellenére nekem a takaró túl hangsúlyos a képen.
NOD válasza:
Valószínűleg, ha az analóg gépemmel készítem, akkor azért elállítottam volna a fé-értéket.
A kislányom magától meredt a gépre, mozdulatlanul, valószínűleg elbambult a matatásomon.
A takaró harsányságával próbáltam Sára arcát ellensúlyozni. :))
Köszönöm, hogy megint benéztél hozzám!
Neked is ajánlom: Kevin Carter
Hm, elég kemény értékeléseket kaptál, de meg is válaszoltad őket rendesen :) végülis nem csak a képről írnék, csak valami eszembe jutott a válaszaid kapcsán.
Kedves portré/emlékkép a kislányodról, viszont tény, hogy vannak hibái, még úgy is, hogy teljesen tudatosan készítetted.
Az én értelmezésem szerint a rikító színek, az egész kompozíció, a gyerekek világát mutatja be, ehhez illik a sárga takaró, a baba, a háttérben játszó fiú is.
Technikailag nem igazán tudok hozzászólni, nem tudom mire képes ez a gép, vagy milyen beállítási lehetőségek vannak rajta, én lágynak érzem a képet, egyedül Sára némely hajszála éles, de persze nem ezen múlik egy kép értéke.
Persze, sokan csak a hibát keresik egy-egy képben és nem hajlandóak meglátni a fotós szándékát, hogy mit is akart mutatni nekik. Ez a befogadó feladata, értelmezni egy képet. A készítőnek viszont az, hogy kicsit a néző helyébe képzelje magát, és objektíven nézzen a képére, hogy mit láthat benne az, akit semmi érzelem nem köt a fotóhoz.
Az ajánlott oldalakat megnéztem, köszönöm szépen én is. Érdemes végignézni őket.
NOD válasza:
KÖSZÖNÖM AZ ÉRTÉKELÉSED!
Nézd meg Kevin Carter életútját, meg azt a fényképet, aminek elkészítése után 1994-ben Pulitzer-díjat kapott. Nem tudom, hogy akkor, ott Kevin a "néző" helyébe akarta-e magát képzelni, amikor megörökítette azt a pillanatot.
Szóval, ha értelmezed azt a képet, rájössz, miért is olyan harsány, egyáltalán OLYAN az én képem most, mint amit látsz.
Mert én éppen az ellenkezőjét akartam megörökíteni annak, ami miatt Kevin három hónappal a kép elkészítése után öngyilkos lett.
Családi fotóalbumba jó kép, jó lesz elővenni sok év múlva.
Számunkra sokat nem mond.
A kislány arca nagyon lágy, és életlen.
A fehéregyensúly nem az igazi, kékes lilás árnyalatú lett tőle minden.
A háttér szinte csak úgy rikít,elvonja a figyelmet.
Azthiszem a játékbaba is maradhatott volna a képben nemcsak egy darab a fejéből.
NOD válasza:
Köszönöm, hogy vetted a fáradtságot, és leírtad, amit észrevettél a képen. A válaszokat lásd lentebb.
Szia
Aranyos kis pofi :)
a gond hogy az elesseg nem az igazi.. mintha a jobb oldalan lenne az arcanak a fokusz vagy nem is tudom hol.. a bal oldala az arcnak mar eleg eletlen es arnyekban van. Ha Sara a lenyeg akkor vaghattal volna a bal oldalon a hatterben jatszo kissrac a temat tekintve ebben az esetben "lenyegtelen". Kar hogy a baba lemaradt a keprol, egy kislanyhoz illo kellek elfert volna a kepen foleg mivel jatek kozben fotoztad ot. kar hogy ilyen eletlen lett a foto.
NOD válasza:
Hm. Elfogadom az értékelésed, mert Te most így gondoltad. Viszont: A kép nem véletlenül lágy. Úgy gondoltam, kislányom gömbölyded arca ne legyen kemény fényben - ezért is nem vakuztam rá. (Emellett, ha tényleg megnézed, a kép éles.)
Miért is baj, hogy árnyékban van az arca? Miért baj, hogy nem steril a képem? Ez az eredeti kép, nincs rajta utómunka, sajnos nem értek a Photoshophoz. Lehetőleg én úgy készítem a képeimet, hogy a legkisebb utómunkára legyen szükség. Tudod, én még a ami napig analóg géppel készítem képeim nagy részét, ahol azért meggondolja az ember, mit is fényképez le. A digitális technikával most ismerkedem, a feleségemnek van ez a kis kompakt gépe, amit elővettem,hogy elkészíthessen gyorsan ezt a képet.
Szóval, hogy ne untassalak, szerintem a háttérben játszó kissrác is élő, szerves része a képnek, meg ez a harsány színvilág, amit ők maguk körül a játék hevében felépítettek.
A babáért meg nem kár, mert nem az a fő témája a képnek. Az egy másik kép lesz.
Azért Neked is ajánlom figyelmedbe az itt megjelenő sok steril kép után, ha a képi világodat akarod képezni, és más szemszögből is élvezni magát a képet, a pillanat művészetét:
http://www.photographysites.com/
http://www.photovancso.com
Szia!
Gondolkodtam elég sokat hogy mit irhatnék erről a képről...
Emlékképnek tényleg nagyon aranyos,igy rendben is volnánk. Problémám az hogy egy ilyen kép nem értékelni való. Mert ha értékelni akarnám akkor pl az a sárga takaró nem illik a képbe a szinek,fehéregyensúly el van szállva nem is tudom hova... de tudom hogy itt nem ez a lényeg. csupán arra akarok kilyukadni hogy SZerintem nem feltölteni való kép,de ettől függetlenül aranyos nagyon is.
NOD válasza:
Köszönöm az értékelésed. Elfogadom, hogy Te így gondolod, viszont én éppen ilyennek szerettem volna elkészíteni a képet. Éppen így, hogy teljesen jó értéken van a fehéregyensúly, éppen így, hogy ilyen harsány az egész, a bátyuska pedig a nagy színfolt mögött játszik a képen.
Szóval, szerintem meg feltölteni való, nem is értem, hogy ha fotóztok, akkor miért nem ismerkedtek meg a világ nagy fotóművészeinek képeivel, ahol bizony sok ehhez hasonlót lehet látni. Csak modjuk lehet, hogy nem egy ilyen kis kompakt géppel készítik a képet. De még az is megesik, hogy ilyennel.
Szóval, ha érdekel, látogass el a
http://www.photographysites.com/ oldalra, ahol elgondolkodhatsz azon, vajon eddig miért, hogyan is értékeltél egy előtted megjelenő képet.
Tudod, nem mindig az a jó, ami steril, és lehet, hogy nem mindenki csak úgy a nagyvilágba lövi el a képeit, hanem minden egyes képe tudatos munka eredménye.
Sajnos, én még néha ösztönszerűen készítem a képeimet, de én még ilyen vagyok.
Egyébként Sára nevében is köszönöm, hogy aranyosnak találtad a képet!
Annak ellenére hogy én személy szerint nem szeretem az ennyire kamerába bámulós pózólós képeket egy családi albumban ennek is megvan a helye, jókat lehet majd vidulni 20 év múlva hogy milyen komolyan nézett Sárika annó.
Technikailag viszont több sebből vérzik a kép. Egyrészt ha ilyen kompaktod van amiben az ISO100 érzékenység fölé nem akarsz menni és vaku nélkül fényképezel akkor érdemes inkább csak kint fotózni ahol van elég fény. 1/8 secig álványról lehet fotózni de embert nem érdemes, annyi ideig biztos hogy bemozdul. Ha művész képet akarnál készíteni ahol a mozgás megjelenítése a lényeg akkor érthető a záridő de itt nem erről van szó és gondolom ez okozza az életlenséget is nagyrészt. Ill ilyen sötétben valószínű AF segédfény hiányában a géped fókuszálni sem tud rendesen.
A háttér nagyon virít Sárika arcához képest is. Úgy érdemes fotózni hogy a fő témát a fények is kiemeljék és ne a háttérben az ágyhuzat legyen túl hangsúlyos.
NOD válasza:
Köszönöm az értékelésed. Viszont: miért vérezne több sebből? Éppen ilyennek akartam megörökíteni, vagyis tudatosan készítettem el, nem csak ellőttem a vakvilágba. Ha azt akartam volna, hogykiemelkedjen az arc, természetesen használom a vakut, és mondjuk, ha nem akartam volna, hogy benne legyen a testvére, meg a sárga takaró, akkor nem komponálom bele.
De: az is látszik, hogy nem ismered a gépet. Mert rövid záridőt nem tudok állítani rajta, csak hosszabbat - és ezt az értéket még a gép mérte ki. Egyébként elég nagyban van fönn a kép eredetije, és azon kívül, hogy lágy a kép, tökéletesen éles. Szóval, nem értem, milyen technikai hibákról beszélsz, amikor nem is látod, mi történt a képpel, mi rajta a lényeg.
Azért jólesik, hogy gondolkodásra késztetett a képem. Ez is egyfajta vélemény a világról, ez is egyfajta látásmódot képvisel.
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.