- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
KATEGÓRIÁK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ÉRTÉKELÉSEK JÓVÁHAGYÁSA wedge_47 (4,03)
összesen: 313 darab
Nekem tetszik, ahogy megoldottad, és ez a mondatod is: "az egyik oszlopot kézzel kiszedtem" :D
üdv, S
üdv, S
- (4,81)
Szia, ha lenne címe a fotónak, akkor lehetne sejteni, hogy mit akartál a képpel közölni. Ebből a témából szerintem többet is ki lehetne hozni, de így nekem üres a kép közepe és túl kicsi a szobor. Keretet nem szoktunk bírálni, de itt szerintem túl hangsúlyos. Üdv.
A képre adott pontszám: 3
A régi idők emlékére (4,46)
Szia, szerintem technikailag jól kivitelezett kép, a fekete/fehér is jól áll neki. A beltartalom az egy nehéz dolog, talán ha egy kissé jobbra mentél volna és többet mutattál volna a ház tornácos részéből, esetleg más épület is bele került volna a kompozícióba és akkor lett volna egy kis tere a képnek. De végül is nincs bajom a képpel, Grat!
A képre adott pontszám: 4
Szekerek (3,3)
Tudatos, kreatív, igényes munka, kár, hogy a házból nem látunk többet. Gart.
A képre adott pontszám: 4.9
Csendélet (4,45)
Lehet, hogy agyrákom van de én nem látom a teret, a mélységet a képen. Nem tudom térben elhelyezni a deszkát, amin a madár ül. Gondolom ez nem az eredeti kép, van rajta némi utómunka. Tartsd tisztán a várost, egyél meg te is minden nap egy galambot. Üdv.
A képre adott pontszám: 4
Angolosan (3,84)
Sajnálom, ha megsértettelek a durvaságommal. Meghallgatva tanácsod elolvastam a többiek véleményét és a Te válaszaidat is. Kivetted a makro kategóriából. És jól tetted. Tudod azért vannak a kategóriák, mert ezekhez tartoznak bizonyos konvenciók. Lehetsz formabontó, de minden képpel kapcsolatban van egy minimum elvárás: legyen éles. Ha nem is minden pontja (ez ugye eleve lehetetlen) de egy pontja a képnek mindenképpen. A másik a blende, itt is konvenció a legnagyobb blende érték, de nem mindig. Az az obi, ami f25-re is éles képet ad, az egy nullával drágább. Természetesen nem a szerelésed kritizálom, én is Nikon mániás vagyok és bár csak lenne egy ilyen makróm, mint Neked. De ismerni kell a cucc fizikai korlátait. A fénymérést bízhatod a D90-re, az korrektül megméri, de nem tudja, hogy mit akarsz kiemelni, stb... ezért Neked kell megkomponálni a képet. Nézegettem Ansel Adams képeit meg olvasgattam a zóna rendszerét, és tényleg az van, hogy ha valamit ki akarsz emelni a képből, akkor nem oda kell mérni a fényt és gyakran expo korrekciót kell végrehajtani. És az is ténykérdés, hogy egy pl. 800 mm fix fókuszú obival nem fog menni kézből az 1/125-öd, illetve a fix 85 mm obival én 1/160-ad alatt nem lőnék, mert tutira bemozdul. Tégy belátásod szerint. Üdv, S.
sziga64 válasza:
Köszi, hogy újból írtál. Jól esik.
Ezért leírom neked az igazat.
Én a fotózást 12 évesen kezdtem, most 49 leszek. Volt smena 8m-em, majd Zenit, aztán pentacon six TL. Ezek akkor meg is feleltek nekem. Jártam fotóklubba és magunk hivtuk elő a képeinket. Az volt az igazi világ. A sötétkamra, a vegyszer illata, amint a hívóban megjelent a kép aztán csak jött elő egyre többet látva belöle. Nem kellett a színekkel bajlodnunk, mert még a színes akkor csak a dián volt divat. A színes labor elérhetetlen volt számunkra. Max beadtuk előhivatni a színes képeket, aztán néztünk egy nagyot mikor a kezünkbe vettük, hogy a színeknek semmi köze az eredeti téma színeihez. Nem mindegy, hogy kodak v. fuji papírra hívták elő.
Aztán jött a digitális korszak, nekem meg a szünet. Az analog gépeim tönkrementek. Emlékszem mikor Előszőr láttam digitális gépet Pesten valamelyik expon. Egy megapixeles volt és több mint 1 millió. Ez kb. 15 évvel ezelött. Elérhetetlen volt számomra. Aztán jöttek a kompakt gépek. Ilyen már volt a kezemben. 6 képet lehetett vele készíteni, akkor volt a memoriakártyája. És ez a gép egy újság készítő cégé volt. Kb. 12 éve, mikor minden város helység új címert zászlót kapott. kb. 2000-ben. Nos ezeket az eseményeket kellet fényképeznem ezzel a géppel. Mondjuk ez csak egy hónapig tartott, mert még az ebédem árát sem lehetett vele megkeresni. Aztán csak fejlödtek - fejlödtek a gépek. Egyre olcsobbak lettek. Azt tudtam, hogy csak tükrös gépet veszek. Hezitáltam a canon és a nikon között. Egyiket sem láttam közelből. Aztán jó két éve meglett az elhatároz. Lejárt egy biztosításom, melyet 10 éven át gyűjtögettem. Összeállt a kép megvettem a d90-et. De jó, tud automatán fényképezni, az élességet sem kell állítani, csak a gombot nyomogatni 6 éves gyerek módjára. Az eredmény, vagy jóhelyen volt az élesség vagy nem. A 11 fókuszpont, úristen 200 oldalas leírás több tucat gomb, kapcsoló tárcsa, mihez kezdjek vele? - tettem fel a kérdést magamnak. Menürendszer - angolul - még magyarul sem értem miről beszél. Ezer funkció úristen, mikor mit állítsak, hogy a képem jó,legyen. ElŐre programozott funkciók (makró,tájkép,sportkép stb) vagy blende automata, időautomata netán teljes manuális, sőt még az élesség állítást is kikapcsolhatom, aztán visszajutok a Zenithez.
De még sem az, ott az iso érzékenység, a fehéregyensúly, a Dlight stb. mit mire állítsak. Aztán az expozició korrekció, biráljuk felül a gépet, aztán amire mindezt beállítjuk lemegy a nap este lesz.
De se baj ott az éjszakai üzemmód, ott a vaku számtalan lehetősége, (sb 900) - ehhez csak közel 100 oldalas leírást adtak. Itt már teljesen kiakadtam.
Nagynehezem elkészült egy kép. LCD megnéz, hű de jó, csak látnék valamit. Gyorsan fel a gépre, monitor bekapcs, hű de szar a vidokártyám, a monitoron milyen színeket látok? Lassan jeleníti meg. Gyerünk a bolt, egy új számítógép is kell.
Futsz haza, nagy nehezen bemásolod a 10 megás képet, aztán nem tudod megjeleníteni mert a számítógép helyből nem ismeri fel. Hű de sok a probléma. Miért nem jó a jpg, hát ezért nem mert megfelelően nem szerkezthető. Na irány a bolt megvenni a PS-t. Azt mondják ez nagyon jó. Az ember megint többszáz oldalas dokumentációba ütközik.. Ragozzam tovább, tudnám csak már mindjárt egy óra, tegnap is kettőkor feküdtem le. Mert mikor van az embernek leülni ide, csak este..
Az embernek semmire sincs ideje. Volt a négyes ünnep március 15. Ki kellene probálni a makroobjektívemet, ha már a télikertben kinyilottak az angol muskántlik. Fel a padlásra előkotortam a 30 éves állványomat, mert eddig csak kézből fényképeztem, ugyanis ebben a csodában már remegésgátló automata is van ami segitségével az expozicios idő kb 4-8 szorosára növelhető.
Gondoltam játszunk a mélységélességgel, mit tud ez az obi. Ez volt vele az első komolyabb probálkozásom mióta megvettem.
A legkisebb blendétől a legnagyobbig probáljuk ki. Ez reggel volt nem sokkal napfelkelte után, ugy tudjuk az erős fény nem túl jó hatású. Szóval volt egy órám hogy kiprobáljam mit tud.
Ezek közül teszek fel egy-két képet.
Az embernek nagyon-nagyon sokat kellene tanulnia, mert ez a dolog már nem olyan egyszerű. Sokat fényképeznie, gyakorolni.
Én ebbe a gépbe 30 ezret löttem bele jó két év alatt, de ebből a tudatos fotozás csak kb. 2-3 alkalom volt sajnos. Nem volt rá időm, igaz most sem sok. A munkahely, mellette 20 éve tekézek, heti 3 alkalommal, nem beszélve a családról, aztán még ott van a hegy a gyümölcsössel, veteményeskerttel a számtalan virággal - ezt is gondozni kell.
Aztán ráakadtam az oldalra, itt küzdök veletek, olvasom a véleményeket és rájövök, hogy van egy-két csapat. Az új embereket sokan szeretik azonnal leszólni, kiosztani sokszor ok nélkül
Nem ragozom tovább, majd meglátom.
Az ember igen szubjektiv élőlény, ez a képek minősítésekor is kijön.
Ismered a körelméletet? Érdemes utána nézni.
Köszi, hogy újból írtál. Jól esik.
Ezért leírom neked az igazat.
Én a fotózást 12 évesen kezdtem, most 49 leszek. Volt smena 8m-em, majd Zenit, aztán pentacon six TL. Ezek akkor meg is feleltek nekem. Jártam fotóklubba és magunk hivtuk elő a képeinket. Az volt az igazi világ. A sötétkamra, a vegyszer illata, amint a hívóban megjelent a kép aztán csak jött elő egyre többet látva belöle. Nem kellett a színekkel bajlodnunk, mert még a színes akkor csak a dián volt divat. A színes labor elérhetetlen volt számunkra. Max beadtuk előhivatni a színes képeket, aztán néztünk egy nagyot mikor a kezünkbe vettük, hogy a színeknek semmi köze az eredeti téma színeihez. Nem mindegy, hogy kodak v. fuji papírra hívták elő.
Aztán jött a digitális korszak, nekem meg a szünet. Az analog gépeim tönkrementek. Emlékszem mikor Előszőr láttam digitális gépet Pesten valamelyik expon. Egy megapixeles volt és több mint 1 millió. Ez kb. 15 évvel ezelött. Elérhetetlen volt számomra. Aztán jöttek a kompakt gépek. Ilyen már volt a kezemben. 6 képet lehetett vele készíteni, akkor volt a memoriakártyája. És ez a gép egy újság készítő cégé volt. Kb. 12 éve, mikor minden város helység új címert zászlót kapott. kb. 2000-ben. Nos ezeket az eseményeket kellet fényképeznem ezzel a géppel. Mondjuk ez csak egy hónapig tartott, mert még az ebédem árát sem lehetett vele megkeresni. Aztán csak fejlödtek - fejlödtek a gépek. Egyre olcsobbak lettek. Azt tudtam, hogy csak tükrös gépet veszek. Hezitáltam a canon és a nikon között. Egyiket sem láttam közelből. Aztán jó két éve meglett az elhatároz. Lejárt egy biztosításom, melyet 10 éven át gyűjtögettem. Összeállt a kép megvettem a d90-et. De jó, tud automatán fényképezni, az élességet sem kell állítani, csak a gombot nyomogatni 6 éves gyerek módjára. Az eredmény, vagy jóhelyen volt az élesség vagy nem. A 11 fókuszpont, úristen 200 oldalas leírás több tucat gomb, kapcsoló tárcsa, mihez kezdjek vele? - tettem fel a kérdést magamnak. Menürendszer - angolul - még magyarul sem értem miről beszél. Ezer funkció úristen, mikor mit állítsak, hogy a képem jó,legyen. ElŐre programozott funkciók (makró,tájkép,sportkép stb) vagy blende automata, időautomata netán teljes manuális, sőt még az élesség állítást is kikapcsolhatom, aztán visszajutok a Zenithez.
De még sem az, ott az iso érzékenység, a fehéregyensúly, a Dlight stb. mit mire állítsak. Aztán az expozició korrekció, biráljuk felül a gépet, aztán amire mindezt beállítjuk lemegy a nap este lesz.
De se baj ott az éjszakai üzemmód, ott a vaku számtalan lehetősége, (sb 900) - ehhez csak közel 100 oldalas leírást adtak. Itt már teljesen kiakadtam.
Nagynehezem elkészült egy kép. LCD megnéz, hű de jó, csak látnék valamit. Gyorsan fel a gépre, monitor bekapcs, hű de szar a vidokártyám, a monitoron milyen színeket látok? Lassan jeleníti meg. Gyerünk a bolt, egy új számítógép is kell.
Futsz haza, nagy nehezen bemásolod a 10 megás képet, aztán nem tudod megjeleníteni mert a számítógép helyből nem ismeri fel. Hű de sok a probléma. Miért nem jó a jpg, hát ezért nem mert megfelelően nem szerkezthető. Na irány a bolt megvenni a PS-t. Azt mondják ez nagyon jó. Az ember megint többszáz oldalas dokumentációba ütközik.. Ragozzam tovább, tudnám csak már mindjárt egy óra, tegnap is kettőkor feküdtem le. Mert mikor van az embernek leülni ide, csak este..
Az embernek semmire sincs ideje. Volt a négyes ünnep március 15. Ki kellene probálni a makroobjektívemet, ha már a télikertben kinyilottak az angol muskántlik. Fel a padlásra előkotortam a 30 éves állványomat, mert eddig csak kézből fényképeztem, ugyanis ebben a csodában már remegésgátló automata is van ami segitségével az expozicios idő kb 4-8 szorosára növelhető.
Gondoltam játszunk a mélységélességgel, mit tud ez az obi. Ez volt vele az első komolyabb probálkozásom mióta megvettem.
A legkisebb blendétől a legnagyobbig probáljuk ki. Ez reggel volt nem sokkal napfelkelte után, ugy tudjuk az erős fény nem túl jó hatású. Szóval volt egy órám hogy kiprobáljam mit tud.
Ezek közül teszek fel egy-két képet.
Az embernek nagyon-nagyon sokat kellene tanulnia, mert ez a dolog már nem olyan egyszerű. Sokat fényképeznie, gyakorolni.
Én ebbe a gépbe 30 ezret löttem bele jó két év alatt, de ebből a tudatos fotozás csak kb. 2-3 alkalom volt sajnos. Nem volt rá időm, igaz most sem sok. A munkahely, mellette 20 éve tekézek, heti 3 alkalommal, nem beszélve a családról, aztán még ott van a hegy a gyümölcsössel, veteményeskerttel a számtalan virággal - ezt is gondozni kell.
Aztán ráakadtam az oldalra, itt küzdök veletek, olvasom a véleményeket és rájövök, hogy van egy-két csapat. Az új embereket sokan szeretik azonnal leszólni, kiosztani sokszor ok nélkül
Nem ragozom tovább, majd meglátom.
Az ember igen szubjektiv élőlény, ez a képek minősítésekor is kijön.
Ismered a körelméletet? Érdemes utána nézni.
Look (4)
OK, nincs PS, anyajegy marad. A kamerád alapból ilyen képet készít f/5.6-nál. Nem kötözködök, de nem értem, hogy akkor miért ilyen tág a pupillája a hölgynek. Üdv. S.
Look (4)
Szia! Ezt jól meg photoshop-oltad, szépen bluros az arcbőre, éles a szeme (hehe), de azt a két apró pöttyöt igazán eltüntethetted volna a szeme alatt-felett. Kár érte. Amúgy Grat!
A képre adott pontszám: 4
Angolosan (3,84)
Szia. Életlen, pedig ez egy D90! Az f/25 szerintem túlzás ehhez az obihoz, az 1/40-edet meg nem tudtad kézből megtartani (szerintem), ezért praktikusabb lett volna a fókusztávhoz igazodó zársebesség (pl. 1/200-ad valami barátibb f értékkel, pl. f/16 vagy 11). Az ISo.hoz meg nem nyúlnék, csak végszükségben, ISO 800 felett gyakori a képzaj, ami makrónál kerülendő. Jobban szeretjük a penge éles makrókat (pl. a légy tökéről, :D ) Amúgy pirosat nehéz fotózni (mármint a kamera el szokta túlozni a színt) de ez itt egész jól sikerült.Üdv.
A képre adott pontszám: 3
Egy gondtalan délután (4,07)
Szia! Ne aggódj, itt aztán kapsz majd hideget-meleget. Én csak annyit mondanék, hogy nekem is van egy 70-300-asom, de azt még nem bírtam rávenni, hogy ilyen kékes árnyalatban hozzon ki egy képet. Amit nem értek, hogy a képen a hölgy a kép jobb oldaláról kapja a fényt, mégis a bal felső sarok "elszállt" és ez (is) elrontja a képet. Olyan bluros, fátyolos az egész, a fehéregyensúlyt nem igazán találta el a kamera, gondolom automatán volt. Amúgy a faszerkezetből én kevesebbet mutattam volna esetleg egy nagyobb zoom-al. Ez az obi még 300 mm-nél is elég éles képet ad, úgyhogy 200 mm-en nyugodtan használhatod. Hoppá, most látom, hogy D300 a vas, akkor még azt is megkockáztatom, hogy esetleg nincs minden jól beállítva rajta. A másik érdekes dolog, hogy a kép döntésével általában dinamikát szoktunk kifejezni, ez meg egy portré jellegű kép. Hát, dióhéjban ennyi, a többiek meg lehet, hogy elküldenek édesanyádhoz, de ne pityeregj. Irigylik a kamerád. :D
A képre adott pontszám: 3
E.Arnold válasza:
:) Köszönöm, örülök hogy kapok ilyen humoros hozzászólásokat is :) Én nem vagyok híve a szabályoknak, nálam az összkép a lényeg és úgy éreztem hogy a döntés helyénvaló lesz. A fehéregyensúllyal semmi baj nem volt, RAW-ból konvertáltam át a képet, már a konvertálás előtt lilásítottam a képet a lightroom-ban, szóval mondhattok sarlatánnak is, de én most ezt a színvilágot láttam jónak :) A vas meg nem számít annyira, én inkább mégjobb \"üvegek\" után sóvárgok :) Köszönöm a véleményt.
:) Köszönöm, örülök hogy kapok ilyen humoros hozzászólásokat is :) Én nem vagyok híve a szabályoknak, nálam az összkép a lényeg és úgy éreztem hogy a döntés helyénvaló lesz. A fehéregyensúllyal semmi baj nem volt, RAW-ból konvertáltam át a képet, már a konvertálás előtt lilásítottam a képet a lightroom-ban, szóval mondhattok sarlatánnak is, de én most ezt a színvilágot láttam jónak :) A vas meg nem számít annyira, én inkább mégjobb \"üvegek\" után sóvárgok :) Köszönöm a véleményt.
múlt & jelen (5)
Szia, nagyon tetszik a hangulata, a beégett fehér házfal kimondottan jó. Én mondjuk sokkal lentebbről is készítettem volna egy képet, egy alsó perspektívából. Grat!
A képre adott pontszám: 5
Fehér farkas (4,88)
Szia ! Tetszik a cím, a kutya halálos pofát vág, nagyon jó a kontraszt a szutyok táj (és idő) és a kutya hófehér bundája közt . Jók a kép arányai. Gart!
A képre adott pontszám: 5
Szia! Hát ez tökéletes, a címén jót derültem, telitalálat. Nagyon el vannak találva az arányok, tetszik a kontrasztossága -bár ebben a stílusban mindenki ezt "hozza" - és egy lágy Sigma obitól ez nem is rossz teljesítmény. Gart !
A képre adott pontszám: 5
Nagytemplom (5)
Szia.! Ezzel az obival ezt kihozni, nem rossz. Nem tudom, hogy milyen hdr progit használsz (esetleg Photomatix Pro), de én a tónusok beállításnál a kontraszton kicsit húztam volna mert a csarnok elején két oldalt a falak szerintem túl világosak, nem kaptak direkt fényt. Gart!
A képre adott pontszám: 5
Én (3,25)
Szia, életlen és benne vagy a vízcseppben. Kár érte. Üdv.
A képre adott pontszám: 3
A pecás (4,46)
Szia. Elneveztem horgász minimálnak. Tetszik a kompozíció, jók az arányok, a totál narancs nagyon jó, úgy is mondhatnám végre nem kék. A kis horgász a nagy vízen. Grat!
A képre adott pontszám: 5
Nőnapra... (0)
Szinte hihetetlen, hogy tartasz otthon egy NATO kompatibilis gázmaszkot. Ötletes kép, kiváló kivitelezés, nagyon jó utómunka, Grat !
w (4,97)
Szia, szépen van megvilágítva, tetszik a háttér, tulképpen jó kompozíció, amúgy nekem a hordó vagy a szőlő nem hiányozna a képről, szerintem valamelyik felesleges. Grat.
A képre adott pontszám: 4
Dugo (3,6)
Dugo a fennsík ura. Nagyon jó kép, én mondjuk még lejebb vittem volna a kamerát. Grat.
Lány (4,97)
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.