BELÉPÉS
REGISZTRÁCIÓ
ELFELEJTETT JELSZÓ
KATEGÓRIÁK
Kompozíciós fogások kezdőknek
ilcsa - 2011. október 12. 20:45

Pontok: 43

A cikk elsősorban kezdő fotósok számára készült, de remélem, a profik is találnak érdekes gondolatokat. Törekedtem arra, hogy saját fotókkal illusztráljam a cikket, nem saját képeknél feltüntettem a szerzőt.                                   

Egyszerűsítés

Amikor valaki elkezd fotózni, általában a legnagyobb hiba, amit elkövet az, hogy a néző nem tudja eldönteni mit is fényképezett le igazán, mit szeretett volna megörökíteni, megmutatni. Az ilyen képek kaotikusak, rengeteg részlet, rengeteg zavaró elem jelenik meg rajtuk, ilyenkor jelennek meg a felmosó vödrök, villanyóra dobozok egy helyes lány portréján a háttérben. A tudatos fotózás első legfontosabb eleme, hogy a fotós pontosan határozza meg, mit szeretne lefotózni, megmutatni. Ezután minden rendelkezésére álló eszközzel le kell egyszerűsíteni a kompozíciót úgy, hogy a kiválasztott téma, a főtéma megfelelő hangsúlyt kapjon. A következő pontokban ezen eszközökből sorolok fel néhányat.

Nagyításhoz kattintson a képre! Egyszerűsítés a háttér elmosásával

Harmadolás

Az egyik legelterjedtebb, és leggyakrabban használt kompozíciós fogás a harmadoló vonalakra vagy a harmadoló vonalak metszéspontjaiba helyezett főtéma. A harmadolás alkalmazásával általában az ember számára kellemesebb kompozíciót érhetünk el.

Nagyításhoz kattintson a képre! Példa harmadolásra

Ez a fajta kompozíció nagyon közel áll az aranymetszéshez, ezért gyakran ennek egyszerűsítéseként használjuk.

Nagyításhoz kattintson a képre! Példa harmadolásra

Aranymetszésről akkor beszélünk, ha pl a képünk egyik oldalát úgy osztjuk fel két szakaszra, hogy (a+b)/a=a/b egyenlőség teljesüljön.

Aranymetszés arány

Ha ezt kiszámoljuk, akkor az jön ki, hogy a szakasz "a" része a szakasz hosszának kb. 61,8%-ka. Beláthatjuk, hogy ez viszonylag jól közelíthető a harmadolás 33-66%-kos arányával. Az aranymetszés egyébként nem a modern kori képalkotás találmánya, a görög matematikusoktól származik, és ezt az arányt gondolták a legesztétikusabb ábrázolásmódnak.

A harmadolás szabályának alkalmazásakor ne felejtsünk el figyelni néhány alapszabályra. Egy portré esetén, ha a modellünk oldalra néz, akkor ügyeljünk arra, hogy a nagyobb tér felé nézzen. Ugyanez érvényes mozgások esetén, vagyis a haladási irányban legyen nagyobb tér.

FONTOS: A szabályok természetesen megszeghetőek, ha erre alapos indokunk van :)

Vonalak

Gyakran segítségül hívhatóak olyan képi elemek a kompozícióban, amelyek valamilyen egyenes vagy görbe vonal mentén vezetik a néző figyelmét. Ezen vonalaknak nem feltétlen valós vonalak, elképzelhető látszólagos vonal is a képen. Ezért inkább optikai vonalakról kell beszélnünk. Persze nem csak a vezetés a lényeg ilyenkor, hanem az, hogy odairányítsák a figyelmet, ahova a fotós szeretné, vagyis a főtémánkra. Nagyításhoz kattintson a képre!

Ebben a pontban kell megemlítenünk az átlós szerkesztést is.

Nagyításhoz kattintson a képre! Átlós szerkesztés

Az átlós szerkesztést többféle módon elérhetjük. A kérdéses átló lehet valami természetes módon döntött képi elem, de akár a fényképezőgépet is dönthetjük a kép készítésekor. Azért arra figyelni kell, hogy csak úgy ok nélkül ne döntsük a képet, a döntésnek, átlónak jelentést kell hordozni. Ezzel a kompozícióval általában dinamikát, mozgalmasságot, instabilitást kölcsönözhetünk a képnek.

Centrális szerkesztés

A centrális szerkesztés legtöbbször kerülendő kompozíciós lehetőség, azonban néha kifejezetten igényli a téma a középre való elhelyezést.

Nagyításhoz kattintson a képre! Centrális szerkesztés

Egyensúly

A képalkotással együtt kialakult egyfajta egyensúlyra való törekvés is. A fotók esetében többféle egyensúlyról beszélhetünk. Az egyik legkézenfekvőbb a kép elemeinek fizikai egyensúlya. Ezt könnyen ellenőrizhetjük, húzunk egy függőleges vonalat a kép középre, és megnézzük, hogy a kép egyik illetve másik felén hasonló tömegek helyezkednek e el.

Persze ez az egyensúly is lehet különböző. Ha például szimmetrikusan kiegyensúlyozott a képünk, akkor egy meglehetősen statikus képet kapunk. Ha viszont kisebb-nagyobb tömegekkel próbálunk egyensúlyozni, akkor jóval dinamikusabb kompozíciót kaphatunk.

Az egyensúlyt nem csak a kép jobb és baloldalán vizsgálhatjuk, figyelnünk kell az előtér és a háttér egyensúlyára is.

Az fizikai egyensúlyt elronthatjuk, ha a színek, vagy a tónusok nagyon eltérőek a egyik vagy a mások oldalon, az előtérben vagy a háttérben. Ha egy tájképet készítünk, és jól megoldjuk az előtér és a háttér egyensúlyát, akkor további gond lehet, hogy a táj az éghez képest jóval sötétebb. Ilyenkor jöhet jól a HDR technika.

Érdekes helyzet a szimmetrikus képi elemek ábrázolása egyensúly szempontjából. A szimmetria miatt adódik a természetes egyensúly, ugyanakkor emiatt egy nagyon statikus kompozíciót kapunk. Ez a jelenség nehezíti a portré fotósok dolgát is. Általában a teljesen szimmetrikus arcot látja az ember igazán szépnek. Ez viszont egyben statikusságot, „unalmasságot” is jelent. Ha van valami pici aszimmetria egy arcban, az máris karaktert kölcsönöz számára. Persze a túlzott aszimmetria sem jó. Tehát teljesen szimmetrikus arc esetén a fotósnak érdemes valami olyan eszközzel élni, amivel picit felborítja ezt a szimmetriát, például a világítással.

A képi egyensúly megteremthető egyes geometriai formák segítségével is.

Nagyításhoz kattintson a képre! Geometriai forma a kompozícióban

FONTOS: Az egyensúly szándékos felborításával feszültséget adhatunk a képnek, izgalmasabbá tehetjük bizonyos esetekben a kompozíciót, persze akkor, ha ennek értelmes célja van. Egy alvó gyerekről készült fotónál ne akarjunk forradalmi hangulatot teremteni az egyensúly hiányával :)

Keretezés

Nagyon hasznos eszköz a fotós kezében a keretezés. Persze itt nem a képeket körülvevő neon zöld sávra kell gondolni, hanem egyes képi elemek keretként való felhasználására. Ezzel könnyen kiemelhetjük a főtémát, javíthatjuk a kompozíciónkat.

Ez a megoldás könnyen válhat giccsé a képen, így nagyon óvatosan érdemes használni.

Nagyításhoz kattintson a képre! Fotó: Lydia Felix

Az ilyen típusú képeknél általában arra kell figyelnünk, hogy a keretként felhasznált képi elemek ne csak lógjanak a kompozícióban, hanem mutassuk meg azt is, hogy az a keret minek a része, mihez csatlakozik.

Képi elemek megóvása

Gyakori hiba, hogy a kép témáját nem óvjuk meg kellően a környezetétől. Ilyenkor történik meg az, hogy a modellünk fejéből állnak ki egy bokor ágai, vagy éppen a modellünket „lefejezi” a horizont. Nagyításhoz kattintson a képre!

Nagyításhoz kattintson a képre! Fotó: Russell Burden

Nézőpont

A "Képi elemek megóvása" pontban láthattuk, hogy milyen problémákat okoz egy nem megfelelően megválasztott nézőpont. Mindig gondoljuk át, hogy milyen nézőpontból tudjuk legelőnyösebben megmutatni a főtémánkat.

A nézőpont megválasztása nem csak az elemek megóvása szempontjából fontos. A különböző nézőpontokkal más és más hatást érhetünk el például egy portré esetén. Magasabb nézőpontból gyengének, elesettnek, magasabb nézőpontból viszont erősnek, felsőbbrendűnek láttathatunk valakit.

A legtöbb ember szemmagasságból készíti el a képeit. Ezek a képek gyakran kicsit unalmasak emiatt. Ha megnézünk egy profi fotóst munka közben, gyakran látjuk, hogy felmászik valamire, leguggol, lefekszik, hogy érdekesebb nézőpontokat találjon. Egy-egy különlegesebb nézőponttal egyedi képeket alkothatunk.

Nagyításhoz kattintson a képre! Földközeli nézőpont

Lacos-ka | | 2014-11-28 22:31:16
Ez volt az egyik első cikk, amit az oldalon olvastam, ebben a cikkben találtam meg legelőször azokat a dolgokat, amiket megértettem és később alkalmazni tudtam annak érdekében, hogy jobb fotós lehessek. Nagyon hasznos volt, érdekes, lényegre törő. Nagyon szépen köszönöm a megírást.
kispimasz222 | | 2013-09-04 10:56:00
Hasznos és jó cikk. Az illusztrációkkal nagyon jól érthető. Köszönet érte!
digit | | 2013-02-28 10:12:02
Érdekes volt, de felhívnám a figyelmet a mondatban kétszer szerepel a magasabb!! Magasabb nézőpontból gyengének, elesettnek, magasabb nézőpontból viszont erősnek, felsőbbrendűnek láttathatunk valakit.
zsozso97 | | 2013-02-24 12:56:16
Negyon hasznos cikk.Sok minden uj dolgot lehet belole tanulni meg az is aki mar reg ota fotozik.
dudantyu | | 2012-10-27 16:34:47
Nagyon hasznos cikk, alapvető, de mégis nagyon lényeges információkat tartalmaz.
gyikgyigo | | 2012-10-17 09:57:02
Nagyon jó volt, csak most kostolgatom még a dolgot, sok kérdésre választ kaptam.
ADM3200 | | 2012-10-12 13:09:54
Hasznos volt a cikk számomra is,mivel még csak most ismerkedem az egész 'történettel'. Eltaláltad az illusztráció ként használt képeket is. Minden esetben ráéreztem a mondanivalóra. Köszi.:)
LCSP | | 2012-10-07 18:23:07
Bár már jo ideje fotózok,de jo volt elolvasni és letisztázni mindent.
dosagy | | 2012-08-12 20:44:24
Hasznos, könnyen érthető!
jagger68 | | 2012-06-20 21:33:34
Hasznos volt ! Mikor lesz folytatás?
Mesedoboz | | 2012-06-11 20:05:49
Kezdőknek nagyon hasznos volt a cikk! köszi
Zoli89 | | 2012-06-04 13:40:23
Hasznos volt!
v_alexx | | 2012-05-16 14:38:19
Szia. Számomra mint kezdő igen csak hasznosnak minősült a cikk, remélem még lesz folytatása más témákra is kitérve. Gratulálok a cikkhez. Üdv!
andrasmihaly | | 2012-04-29 15:11:26
Droptable | | 2012-04-18 14:46:37
Hasznos volt!
abors | | 2012-04-17 16:11:08
Hasznos volt a cikk. Köszönöm sokat tanultam belőle.
ilcsa | | 2012-02-18 10:45:16
Köszönöm szépen! merse: az tény, hogy a biológiai ösztönök alapján az emberek a tökéletes formák, szimmetrikus arc, testfelépítés felé vonzódik. Ennek oka a lehető legtökéletesebb utódok létrehozására való törekvés. Ezzel szemben ha az esztétika irányába mozdulunk, akkor már unalmassá válik a szimmetria, ahogy írtam is. Szóval lehet, hogy rosszul fogalmaztam, de szerintem a lényegben egyetértünk.
fotoGrafAdam | | 2012-01-07 23:24:05
Szia, köszönjük szépen, abszolút volt benne néhány olyan elem, ami még új volt, emiatt feltétlenül megérte. Szívesen olvasnék egy-egy különálló cikket a vonalak, pontok és alakzatok szerepéről a kompozícióban. Szerintem a magas művészű képek bemutatásában (Russel Burden) az a jó, hogy kellően súlyozottan látható a különbség amatőr és profi között szóval didaktikailag megállja a helyét.
merse | | 2012-01-05 09:47:02
Jó a cikk, csak teljesen másra számítottam a bevezető után. Azzal kezded, hogy a kezdő nem tudja mit fotóz, és mi a téma. Aztán sorban jönnek a példák, hogy a téma már megvan, és azt hogyan helyezzük el, aranymetszés stb. Nem ezzel kellett volna kezdeni, mert ez ebből a szempontból már másodlagos. További megjegyzés, hogy NEM igaz, hogy az ember számára a szimmetrikus arc a szép! Ezt kísérletekkel is igazolni lehet.
bubucico | | 2011-11-28 16:07:05
Szia! Hasznos volt. Köszönöm. Ha lesz folytatás, örömmel olvasom:)
Zig | | 2011-11-04 10:41:41
Szia! Tudom, hogy nem könyvet írsz, de javaslom egy-egy témakör részletesebb kifejtését. Amúgy hasznos cikk lett. Köszönöm a magam és más lelkes tanulni vágyó nevében is.
Amalfi | | 2011-10-20 21:41:51
Hasznos volt
ilcsa | | 2011-10-20 13:29:29
Köszönöm szépen! elkezdek gondolkodni a folytatáson akkor :)
zsoltf | Hasznos volt | 2011-10-19 13:16:43
Köszönöm. Nekem, mint kezdő tényleg jó cikk.
forgacsa | Hasznos volt | 2011-10-18 18:14:27
Gratula ! Szép munka. Kíváncsian várom a folytatást.
scooteratt | Hasznos volt | 2011-10-18 14:14:30
Üdv! Nagyon jól összeszedett, hasznos cikket sikerült összehoznod! :) Gratulálok hozzá!
ITP | Hasznos volt | 2011-10-18 13:52:41
Dante Darker | Hasznos volt | 2011-10-18 12:11:32
Hasznos, lehetne folytatni.
ilcsa | | 2011-10-17 22:08:41
bölcs27: Köszönöm, örülök, hogy így látod!
bölcs27 | Hasznos volt | 2011-10-17 20:20:17
Régen látott korrekt és hasznos cikk!grt
efi | Hasznos volt | 2011-10-17 09:28:15
ilcsa | | 2011-10-16 23:29:37
Köszönöm! Igen-igen, a mondat helyesen: "Magasabb nézőpontból gyengének, elesettnek, alacsonyabb nézőpontból viszont erősnek, felsőbbrendűnek láttathatunk valakit."
sipuka | Hasznos volt | 2011-10-16 20:42:10
---zee | Hasznos volt | 2011-10-16 13:25:03
Sántika | Hasznos volt | 2011-10-16 11:08:50
harmincas | Hasznos volt | 2011-10-15 17:32:32
Nagyon jó, szépen illusztrált, alapos cikk, köszönjük!
karmaresz | Hasznos volt | 2011-10-15 08:32:19
zagony | Hasznos volt | 2011-10-14 23:45:40
taylor45 | Hasznos volt | 2011-10-14 23:22:20
ravens01 | Hasznos volt | 2011-10-14 18:14:05
h.j. | Hasznos volt | 2011-10-14 18:05:06
bromis | Hasznos volt | 2011-10-14 15:21:06
crey | Hasznos volt | 2011-10-14 12:49:36
Szia ilcsa! Köszönöm minden kezdő nevében a cikkedet, szépen össze szedted a lényeges kompozíciós szabályokat, de szívesen olvasnék bővebb hosszabb cikkeket is erről. Appendix: Bocsáss meg, hogy megszólítás nélkül beleszövegelek a gondolataidba, de az ilyen cikkek vezethetik rá a kezdőket arra, hogy legalább az alap dolgokat megtanulják - amit én is tanulok minden egyes képem után, amit ide feltöltök. Kapom a jobbnál-jobb tanácsokat, amikre építhetem a következő képeim. Itt tanultam meg az alap retusálási műveleteket portrékhoz, és ez vezet majd arra, hogy kísérletezzek, próbálkozzam újdonságokkal, és eltérjek a szabálytól. DE! A csodás Philippe Halsmann képeinek az életben a közelébe sem fog sok hozzám hasonló kezdő szagolni, mert egyszerűen hiányzik a nagy részünkből az a véna, amitől valaki fotóművésszé válik. Ettől még lehetnek ügyes szürke eminenciások, akik csöndben, de annál nagyobb lelkesedéssel produkálják az átlagos képeket, amikből egy-egy talán kitűnhet. De ehhez az alapok szükségesek.
Dave092 | | 2011-10-14 08:53:12
Hasznos volt, sok újat nem mondott a cikk számomra, viszont megerősített nálam egy két dolgot. A nézőpont résznél nem azt akartad írni, hogy ...ALACSONYABB nézőpontból viszont erősnek...?
Dave092 | Hasznos volt | 2011-10-14 08:47:54
McAl | Hasznos volt | 2011-10-14 07:11:46
vank | Hasznos volt | 2011-10-13 23:41:56
czega_ | Hasznos volt | 2011-10-13 22:30:43
soltan | | 2011-10-13 20:39:02
Hasznos volt
Flow75 | Hasznos volt | 2011-10-13 19:01:48
ilcsa | | 2011-10-13 18:53:32
A harmadolás, aranymetszésnél valóban szerepel egy kis matematika a cikkben de talán nem ez a jellemző. Én továbbra is azt mondom, hogy alapvetően igazad van, de mégis itt kell kezdeni a dolgot... És mivel valami ilyesmiről beszélgetünk, példaként az utolsó képem mutatnám meg neked, amire mindent lehet mondani, de azt nem, hogy ragaszkodtam volna a körző vonalzó által rajzolt szabályokhoz. http://fotozz.hu/fotot_megmutat?Foto_ID=230057 Mindenesetre, örülök, hogy beszélgetünk erről, és szívesen meghallgatnék másokat is...
Appendix | | 2011-10-13 18:33:18
Pont ez a baj, hogy a fotózást teljesítménynek, körzővel/vonalzóval kimérhető produktumnak tekinted a cikkben, ami a fotózással éppen ismerkedőknek különösen félrevezető lehet.
zsöti | | 2011-10-13 18:28:52
szerintem jól összefoglalja az alapokat, de tény, megér(het)ne egy második részt is... így , közérthetően kell írni, és szerintem a rövidség ezesetben erény. (asszem van benne egy elírás, érdemes lenne javítani:"magasabb nézőpontból viszont..")
Fáncsi_voltam | Hasznos volt | 2011-10-13 17:43:18
ilcsa | | 2011-10-13 15:50:28
Köszönöm az értékeléseket! Appendix: Teljesen igazad van, éppen ezért nem Halsmann (talán élete legjobb) képével példálóztam az írásban. Direkt kiemeltem, hogy kezdőknek szól a cikk, erre a 20. század közepének egyik legnagyobb fotós teljesítményével állítod szembe a cikket. Azt gondolom, hogy mielőtt művészi szintre emelné valaki képeit, azok kompozícióját, érdemes megtanulni az alapokat.
Blex | Hasznos volt | 2011-10-13 15:30:45
Appendix | Nem volt hasznos | 2011-10-13 15:22:47
Kíváncsi lennék, hogy ennél a képnél szerinted hogyan valósult meg a kompozíció egyszerűsítése: http://www.fyms.de/wp-content/uploads/2009/11/Salvador-Dali-A-Dali_Atomicus.jpg
jethro | Hasznos volt | 2011-10-13 15:18:43
Zoran_2 | Hasznos volt | 2011-10-13 14:41:19
zohaan | Hasznos volt | 2011-10-13 14:26:13
tigerisch | Hasznos volt | 2011-10-13 13:57:51
Üdv Kicsit lehetett volna bővebben is, de ha cikk emészthetőségét vesszük alapul szerintem kellemes olvasmány volt és nem akartam elaludni közben, ami pozitív! Egyébként ez a kompozíció örök vita lesz az egyszer biztos.
ovarnet | Hasznos volt | 2011-10-13 12:51:13
bodzaszörp | Hasznos volt | 2011-10-13 11:04:07
Zsolti73 | Hasznos volt | 2011-10-13 10:54:19
deakjozsef | Hasznos volt | 2011-10-13 09:50:57
kesztió | Hasznos volt | 2011-10-13 09:41:17
nagylaci | | 2011-10-13 09:28:15
nagyon hasznos anyag. köszönet
Csoknyai | Hasznos volt | 2011-10-13 08:50:43
Köszönöm
csakazertis | Hasznos volt | 2011-10-13 08:02:22
harminchat | Hasznos volt | 2011-10-13 07:12:36
katalin.barath | Hasznos volt | 2011-10-13 00:42:58
pilipár | Hasznos volt | 2011-10-12 23:05:06
odri77 | Hasznos volt | 2011-10-12 23:01:35
Üdv "Mester" :)
Stawros | Hasznos volt | 2011-10-12 22:50:18
Mese35 | | 2011-10-12 22:35:06
Az "unalmas" szépség problematikája - egy szépből szépet kihozni nem nagy kunszt, éppen emiatt soha nem érdekelt igazán. Az uncsi szimmetriát megtörő érdekes képet alkotni már izgalmasabb kérdés - ezen elkezdtem most gondolkodni, a cikket olvasva... :)
Mese35 | | 2011-10-12 22:24:18
Hasznos volt
scabi78 | Hasznos volt | 2011-10-12 22:16:59
Nanuq | Hasznos volt | 2011-10-12 22:01:58
zsukslusszkulcs | Hasznos volt | 2011-10-12 21:27:34