A fotó nagyon tetszik. Nagyon szivesen megnézném a képet 3200x2400-as felbontásban. A kis felbontású kép miatt pont aminek kéne az nem nagyon látszik, ezek a napfoltok. Ez nem kritika csak kiváncsi lennék az adott távcsővel mit lehetett volna kihozni. Ezek a képek, én is azt tudom mondani, hogy ez nem igazán az emberen múlik. Egy kérdésen lenne, hogy az eredeti kép felbontása mekkora? ( Csak azért, mert a szabályzatban meghatározott nagyságnál nagyobb képek mellőzését hangsúlyozzák)
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2005. május 4. 20:08 - érzékenység: ISO 200
- rekeszérték: F7.0
- zársebesség: 1/420s
Szentléleken az MCSE távcsöves találkozóján készült az egyik távcsővel a sok közül. (Nem emlékszem a paramétereire) Csak vágás...
exac válasza:
Köszönöm az értékelést! A fotó - mint azt fel is tüntettem - egy Fuji A310 fénykéezővel készült, ami 3Mpixeles, így a max felbontása: 2048×1536px. Ennél nagyobban csak hw interpoláció, vagy szoftveres nagyítás során tudod megnézni. Maga a fényképezőgép a Fujifilm SuperCCD technológiájának egyik úttöröje volt, és mint tudjuk, a superCCD dinamikatartománya jobb, de az általa készített képek lágyabbak mint más gépekkel. Így 100%-on nézve sem ad sokkal részletgazdagabb képet. Az adott távcsővel sokkal jobban lehetett látni szabadszemmel a napfoltok sugaras szerkezetetét. Pláne azért, mert binokulár-benéző volt rajta. A nagyítást szerintem még fokozhattuk volna egy rövidebb fókuszú okulárral. Ígérem, hogy amint lehetőségem lesz rá, készítek egy olyan képet, ahol CSAK az aktuális napfoltcsoport fog szerepelni. Akkor amikor ez a kép készült, kezemben a kis automata kompakt géppel örültem, hogy megfelelően éles lett és nem égett be a kép...
Nem vagyok csillagasz, de orulok, hog felraktad ezt a kepet. Igy olyanoknak is, mint en, lehetoseguk van egy ilyen erdekes kepet latni.
Grat, es ne add fel! :)
exac válasza:
Köszi szépen! Nem adom fel :)
Ez egy korrekt, éles, részletgazdag felvétel. Kivehetőek a foltok mellet fáklyamezők, a penumbra szálas szerzete is.
Csak a rend kedvéért jegyezném meg, hogy amikor az első csillagászati témájú képeimet raktam fel, többen is megjegyezték, hogy ezeknek a képeknek kellene külön kategória:) Később lett is.
Ez egy olyan terület, ahol csak rögzíteni lehet a látott dolgokat, azokat manipulálni nem.
Ha csak a tetszés-nemtetszés alapján értékelnénk képeket, akkor rengeteg képet le lehetne 1-2-esezni a nemtetszés miatt, pl miért barna hajú a modell, jobb lenne fekete :)
Ez a lap a Digicam-on van, ami a digitális fotózásra utal. A CCD-technika a digitális fotózás technikai alapja. A CCD-technika elterjedésében a csillagászat igencsak elöl járt.
exac válasza:
Maximálisan egyetértek, és köszönöm az értékelést!
Előrebocsátom, nem kötekedésnek szánom.
Amiről írsz " Irdatlan fókusztávolságok! Hatalmas méretű optikák! Speciális, precíziósan mozgatott állványok! Extrém hosszú záridők (néha akár órás záridő is). Különlegesen hűtött CCD-k (-27°C fok)."
Ezek főként műszaki teljesítmények.
Emellé kell esetenként nem kevés csillagászati ismeret, de számomra a fotó kicsit mást jelent.
Az égi fények megörökítése dokumentatív jellegű, a látványba minimális beleszólásod van.
Mondanivalót nem nagyon lehet ezekkel a képekkel közvetíteni. Sajnos nem tudom érthetőbben megfogalmazni, hogy miért nem érzem igazán a fotózás körébe illőnek ezt a témát.
exac válasza:
OK... értem. A fotózás lehet dokumentatív, és lehet művészi. Szerintem mind a kettő értékelendő...
Igen, tudom mikor lesz Szentlélek... Igaz az utóbbni években kihagytam más elfoglaltságok miatt, de semmi nem lehetetlen -- még az sem, hogy idén menjek a találkozóra... A csillagászati fotókat annyiból tartom egyébként dokumentarizmusnak, hogy tárgyszerűen, tényszerűen bemutatják az égitesteket. Attól hogy valami tárgy- és tényszerű még lehet ugyebár szép is... ;-)
exac válasza:
Hát ha jössz, majd talán összefutunk :)
Most leltem csak rá a képedre és nem hagyhatom gratuláció nélkül. És szó nélkül sem. Az ilyen képek jó próbakövek is egyben, tökéletes keresztmettszetét mutatják alulművelt társadalmunknak. Nem sértegetni akarok én senkit (pláne nem mutty.hu-t, vagy Refresh-t), de itt is csak a csillagászatot illető hatalmas homály mutatkozik meg.
Mert a Te fotódon, ahogy Nyözö is leírta olyan dolgok is látszanak, amiről sok embernek fogalma sincs. Pl. a granuláció, ami nem más, mint a napfelszín "fortyogása", vagy a napfáklyák . Az egyenetlen korongszél pedig a hatalmas gömböt feszegető erőket írja le. Csak a méretarányokba kell egy kicsit belegondolni és megborzong az ember (ezért lettem amatőrcsillagász).
Szó nincs itt dokumentarizmusról, sokkal inkább arról, hogy a műveltség és az érdeklődés hiánya megfoszt egy más gondolkodásmódból adódó élménytől sokakat. Vajon miért beszél dokumentariztmusról mindenki az égitestek fotózásánál, amikor a csillagászati képeken a legtöbb tájkénél különlegesebb dolgok vannak? Csak kicsiben vannak ott és fel kell tudni őket ismerni. A maguktól értetődő dolgok még egy centit nem vitték előre a világot. A kíváncsiság, a megismerés iránti vágy annál inkább. A Te fotód jó tápanyag ennek a megismerési vágynak.
Akit pedig csak a művészi önkifejezés hajt, hát dokumentristázza le nyugodtan az ilyen felvételeket. Nem mi leszünk vele szegényebbek...
exac válasza:
Köszönöm szépen! És teljesen egyetértek a véleményeddel!
Nyözö!
1részt bocs, a képem alatt válaszoltam neked - azt hittem, te készítetted ezt a képet. Ezexerint ebben tévedtem.
Valahol félreértesz: nem azt írtam, hogy nem teljesítmény, csak nem _fotós_ legalábbis nem a szó hagyományos értelmében. Sokkal inkább műszaki és csillagászati.
Talán igazatok van, kell ez a kategória is, bár az ilyen képeket sokkal szívesebben nézem kimondottan csillagászattal foglalkozó oldalakon.
exac válasza:
"Valahol félreértesz: nem azt írtam, hogy nem teljesítmény, csak nem _fotós_ legalábbis nem a szó hagyományos értelmében. Sokkal inkább műszaki és csillagászati."
Talán nem "művészi" alkotás. (maga a kép, mert az égitest az művészi) Lehet. De a csillagászati képek komoly fotós teljesítmények.
Refresh fotó kollégának (ha szabad így titulálnom): éppen azért készült -- speciel javaslatomra -- külön kategória ebben a témában mert valóban nem a hagyományos értelemben vett fotós terület. Azt azonban, hogy nem lenne benne teljesítmény, kicsit kategórikus kijelentésnek érzem! (Párévnyi aszutrofotós szenvedés után talán kicsit személyesen is bántónak, de ez nem ide tartozik...)
Sajnos a Birdie által a végleges kategórianévhez biggyesztett "égbolt" kicsit félrevitte a tematikát. Azt hiszem vannak a hagyományos fotózás területén is dokumentalistább műfajok, nem hinném, hogy el kellene zárkóznunk ezektől...
Ha mégis, akkor lehet ennek tényleg nem itt a helye -- és én is inkább letörlöm a csillagászati képeimet innen, maradjanak a hagyományosak -- zavarni nem akarok velük senkit.
Elnézést a kép készítőjétől, hogy ezt itt írtam le... Elhallgattam hát.
exac válasza:
maximálisan egyetértek...
Tegnap este épp akkor került fel ez a kép, amikor kikapcsolás közben voltam... Így csak ma értékelném, mert mindig öröm ha hasonló érdeklődésű fotóssal akad össze az ember! Bár a helyszín is ismerős, vagyunk itt annyian amatőrcsillagászok, hogy ettől még sejtelmem nincs ki is a fotós!
Mint napfotó, ez a kép valóban kiváló: nem estél bele az agyontekerés, agyonunsharpolás, és egyéb speciális csillagászati képfacsarás csapdájába -- ami szerintem számos szép csillagászati kép halála tud lenni. Mutty.hu kolléga esetleg belegondolhatna sok mindenbe értékelése kapcsán, segítségként pár tény:
0. a csillagászati képek 90%-ban dokumentalista alkotások, nemigen lehet "komponálni", művészkedni meg ilyenek. Van amiben lehet persze esztétikázni (elsősorban a csillagközi gázködök, galaxisok etc. terén), de egy napfotóval ezt se nagyon lehet...
1. ez a kép ritka éles, és nem a túlcsavarástól, ez tisztán látszik a képen! Ha az eredetiből ekkorában kivágva 1:1-ben feltennél egy vágást a középtől balra levő csoportról. Ez már önmagában ritka az asztrofotós mezőnyben!
2. a jobb peremen a napfáklyák vékonyka, világos szalagjai is szépen ott vannak.
3. napkép értékelésénél nagyon kell vigyázni, mert pláne kicsinyítve nem mindig egyértelmű: a szemcsézet sokszor nem szemcsézet, nem is zaj, hanem <I>granuláció</I>, ami csak az igazán jó képeken jön ki jól. Ez -- kissé pongyolán megfogalmazva -- a napfelszínen az anyag bugyogásából, rotyogásából származó szemcseszerű mintázat. A szemcsék közepén áramlik a nap belsejéből fel az anyag, ami a szemcsehatároknál bukik vissza -- ez amolyan konvekciós áramlás. Ezért sem tettem még fel napképeket a saját tarsolyomból.
4. totál mellékesen: ezek a mikroszkópi koszok olyan jó Föld-méretűek (nagy F-el, azaz az égitestre utalva)
exac válasza:
Remélem idén is jössz Szentlélekre (Meteor Távcsöves Találkozó 2005. augusztus 4-7.) Talán összefutunk! Köszönöm az értékelést.
Sokat gondolkoztam a hármas és a négyes között. A bátorság miatt négyes lenne, elvégre valamit mégiscsak megmutattál nekünk. Ha napfoltok, akkor vannak, megmutattad őket, de a hozzánemértő nagyközönség számára valóban semmitmondó a kép. Én speciel tudom miről van szó, és ezért nehéz döntenem, mert ugyanakkor azt is tudom, hogy aki ezt a képet lehúzza, nem valószínű, hogy egyhamar feltesz hasonlót... pláne, hogy azt sem tudja mi ez. De pont emiatt kell nagyon odafigyelni, hogy mit komponálsz, és hogyan. Tippjeim, bár nem vagyok szakértő: Nagyobb nagyítással (: talán kisebb fényerővel egyúttal) jobban ki lehetett volna hozni a foltokat, valóban szépek is tudnak lenni. 1/420-nál kevesebbnél még a Nap sem fog bemozdulni... Ekkora fényerejű objektumnál sztem nyomhattál volna komoly exposure correctiont is, ha tudja a géped, márpedig tudja. szal szerintem ne add fel, tudatos, kreatív, viszont javítandó, az értékelés szabályai szerint ez nem több, de nem is kevesebb hármasnál. Szerintem lődd újra, mert mindenképpen érdekes a téma, akárki akármit is mond. Üdvözlettel és sok sikert. Mindenesetre gratulálok, nekem ez nem menne ennyire sem.
exac válasza:
1/420-nál nem mozdult be semmi. A távcső egy masszív preciziós állványon volt, amit egy pontos óragép mozgatott. A gép, igaz a kezemben volt, de nagylátószöggel bámult bele az okulárba, tehát nem hinném, hogy bemozdult. Ha a szélét látod homályosnak, azt a protuberanciák (napkitörések) napközeli része okozza, illetve a légkör nyugtalansága (elég meleg volt)
Engem leginkább e kategória léte zavar.
Valahogy nem érzem igazán _fotós_ teljesítménynek az ilyen képeket.
Ezzel a képpel van egy másik gondom is. Ennyire kontrasztosan, élesen látszanának a napfoltok a napon? Igaz, ami ilyen jellegű képeket láttam, azok filmre készültek, de valahogy a foltok széle sokkal elmosódottam volt emlékezetem szerint.
exac válasza:
Ez egy nagy APO távcső volt. Nagyon jó minőségű optikával és okulárral. A valóságban is ilyen élesek voltak a napfoltok. Ez nem egy 20ezer ft-os tesco-s cucc volt.
A csillagászat kategória léte zavar? Szerény véleményem szerint itt születnek a legnagyobb fotós teljesítmények!! Gondolj bele. Irdatlan fókusztávolságok! Hatalmas méretű optikák! Speciális, precíziósan mozgatott állványok! Extrém hosszú záridők (néha akár órás záridő is). Különlegesen hűtött CCD-k (-27°C fok). Sorolhatnám... Szerintem ez a fotózás csúcsa
bocs, nem akartalak megsértenia véleménnyel, de ezt a képet kcisit gyorsabb elnne előállítani PS-ben mint a macskásat :)
Számomra nem mond szemmit, leeht hogy csillagászatilag ez egy jó kép. Ez esetben bocs.
A Fotózz értékelési rendszere nem fejezi ki a láyneget elég jól. Nem tucat, de nem is ér számomra semmit a kép,a mitől különleges lenne.
TAlán leehtne más a színe, valamivel drámaibbá tenni, hogy érzékeljem a méreteket, elgalább egy kicsit. De a pontokon, napfoltokon kívül nem sok észletet látok benne.
exac válasza:
Sokféle napfólia és herschel prizma volt Szentléleken, az egyikben lilás árnyalata volt a napnak, a másikban narancssárgás, ebben pl vajsárga. Szerintem ez tükrözi a legjobban a valós színeket. PS-ben lehet hogy egyszerűbb (persze csak akkor ha egy laikust akarok átverni vele, mert egy profi számára már egyértelmű lenne, ha hiányzik a napfoltok szálkás szerkezete, vagy a nap szélén a protuberanciákból adódó egyenetlenség, vagy a napfelszín zajos kinézete (mivel kitörések nem csak a nap 'oldalán' vannak, hiszen gömb). Ez itt a bizalom kérdése, hogy elhiszed-e, hogy nem bacikat fényképeztem...
Sajnálom - igazán - hogy nem jön be a képem...
szuper!!! persze ehhez a távcső is kellett.
furcsa számomra, hogy ha valakinek fogalma sincs a csillagászatról (márpedig aki első látásra nem ismeri fel, hogy mi ez, annak nincs) az egyáltalán megnéz, nemhogy értékel egy ilyen képet. ez egy zárt érdeklődési kör, kívülállóaknak meg se kellene néznie:(
és pont Ő akinek meg tök jó képei vannak...?
Te ügyes voltál, aki nem ötöst ad annak ajánlom utáncsinálni:)
exac válasza:
Köszönöm! ;D
Ez szerintem jó napfotó, nem egyszerű megcsinálni.
Félelmetes, hogy azok a foltok nagyobbak, mint a Föld.
:)
4,5
Some'
exac válasza:
Köszi szépen :)
Bocs, számomra ezzel az erővel egy koszos tárgylemez is leehtne pár eukarióta egysejtűvel egy mikroszkópban.
exac válasza:
A kategória csillagászat / égbolt. Ha gondolod elküldöm neked a távcsőről készült képet, amivel készítettem ezt a napos fotót. Kimondottan nem egy mikroszkóp!!! (hehe) Bár... Van aki nem tudja értékelni egy érdekes csillagászati jelenség dokumentációját. Pl.: Te... Most ezért adtál kettest? Láttál Te már napfoltot? Vagy nem jó minőségű a kép? Ez nem elég indoklás. Emlékszem tök tetszett a macskás naplementés képed... (bár akkoriban még nem értékeltem, de még most is tetszik, csak már nem lehet pontozni) Akkor nem jutott eszembe, de ennyi erővel lehetne PS-ben egy sima kivágás is... Fél órás PS meló, és kész. Najó ez kötözködés, de valld be, hogy ez az értékelés sem volt egy megindokolt értékelés. Ha jól tudom van még egy napfolt a fotozz.hu-n, csak az nem teljes napos, és nem éles a széle. Azért tettem fel, hogy legyen egy teljes napos is. Erre lemikroszkópozod... Hát kössz szépen... ;)
Csodálatos kép! Hasonlót már énis csináltam, de az nem lett ilyen éles, mert nemnagyon akaródzott nyugton maradni a kép ahogy a távcső végéhez tartottam a gépet. :) Nehéz ilyet csinálni, ugyhogy 5!
exac válasza:
Rádaásul a Fuji A310 egy kis kompakt gép, semmi menet, stb. Szóval kézzel kellett ráfogni az okulárra. Szerencsére nem napszűrő fólia volt a távcsövön, hanem herschel prizma, tehát kicsit nagyobb volt a fényerő, ezért nem mozdult be. Köszönet a távcső tulajdonosának :) és neked az értékelésért!
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.