- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2004. szeptember 1. 10:08 - érzékenység: ISO400
- fókusztávolság: 50mm
- forrás: negatív
- objektív: Canon EF 50/1.8II
- rekeszérték: F16
(Pannonhalma) _________________________________ Játékszkennerrel olvastam be, ezért kissé törődött lett.
holparcs válasza:
:o)
Azt hittem, belül. Rövid időkre be lehet költözni, azt hiszem. Mintha lett volna ilyen...
(Ezt a párkapcsolat alternatívájaként érted, igaz?)
holparcs válasza:
Csak nem pannonhalmai vagy? Vagy ott tanulsz??? Netán "laksz"?????
Játék a fényekkel és árnyékokkal....erről szól a fényképészet.
Tökéletes komozíció, tökéletes technikai megvalósítással.
Ha egy szerzetes vagy pap ülne a megvilágított padon, akkor megkapnád a hatost is, de így ez sajnos csak ötös ;o)
holparcs válasza:
Hát igen. Ez az én bajom is... Sajna minden képem tök üres. Nincs rajtuk ember. Pedig olyat szeretnék már csinálni végre. Itt a szerzetesekről szerettem volna képeket, de egy szem nem sok, annyit se láttam. :o( Szerintem is az ember hiányzik belőle.
Köszi szépen!
Ausztria, Svájc és Németország találkozásánál, nem messze a Bodeni tótól. Innen mindhárom ország és Lichtenstein is pillanatok alatt elérhető. Az utolsó képeim itt készültek, a tájakkal még várok a diahívásra (az utolsó tekercsen még van 10 kocka, de most nincs időm fotózni).
holparcs válasza:
MAjd egyszer (, ha megengedhetem magamnak,) megnézem feltétlen. A hugom, meg a barátja most van Velencében. Már nagyon kíváncsi vagyok, milyen képeket hoznak. Egy hétre mentek, csak lesz belőle valami...
Szívesen látnék még néhányat. Remélem, megmutatod.
Nyáron én is diáztam, párhuzamosan a Nikonnal. Talán lesz olyan, amit érdemes megmutatni, bár az időjárással nem volt szerencsém, pedig csodás tájakon jártunk.
holparcs válasza:
Hát biztos jók lesznek. Merre jártatok?
Nem szoktam olyat írni, hogy "már mindent leírtak előttem", de itt furcsa lenne, ha ismételném mások gondolatait. A képed kulcsa a fény, nem a részletek. Remekül oldottad meg, ugyanakkor nem vettél el a belsőből sem, még a részletek hiánya is hozzáad a mondanivalóhoz. Nekem nagyon tetszik. Ugyanezt a Nikonnal nem fotóztad? Érdekes lenne az összehasonlítás.
holparcs válasza:
Hohó! Szia!
De fotóztam. Elsírtam magam majdnem... Majd, ha tudom, elküldöm.
Asszem a filmes fényképezés nekem egyre jobban tetszik. Csak az ára ugye... Az a vicc, hogy egy 50-es objektívem van összesen csak hozzá, így mindent azzal kell megoldanom. Egyre jobban kedvelem. Már a digit is csak középen használom már (szinte)...
Meg ugye a kis Minolta de az nem nagyon enged belepiszkáálni a dolgokba.
_______________________________________
Megsúgom, a tervem egy olyan kép volt, ahol egy szerzetes távolodik a kerengőn, amin oldalról esik be a fény. Szerzetesekkel viszont nem találkoztunk... :o(
Csináltam még a töküres könyvtárban egy jópofa képet a nagy földgömbről is. Olyan érdekesen csillogott, míg mögötte az ablakon dől be a fény. Nekem az is tetszik. MAjd csinálok egy válogatást neked. Sok helyen jártunk. (Szokás szerint.) Kőszegszerdahelyen vagy két órát mutogatta egy bácsika a vizimalmát. A végén még a zsilipkkel kapcsolatban is segítettünk neki. (Nem tudom egészen pontosan mit, mert nem láttam át teljesen a dolgot...) Szóval jó volt, bár olyan különleges helyen, mint Derenk, nem jártunk...
(Na eldugulok.)
:-)
Na jó... elkapott a lendület.
Védőbeszéd következik az akadémizmus, pontosabban az "akadémizmus" mellett.
Úgy gondolom, hogy az építészeti fotók is - egyéb műfajokhoz hasonlóan - a szokatlan látvány, szokatlan kivágás, egyedi megközelítés igényével készülnek, aminek a tér sokszor áldozatul esik. A részletek, az anyagok, töredék-formák fotózása divatos a középkori épületekben is. Mintha a fotósokat az egész már nem is érdekelné, csak a részletek.
Valahogy így értettem...
holparcs válasza:
JA, így már akkor értem. Bevallom, én is készítettem részletfotókat, de engemmindig a "fény a térben" móka birizgál...
Köszi!
Nagyon szépek az apró, de annál többet mondó részletek. Ahányszor eddig ránéztem, tudott újat mutatni a képed.
Érdekes megoldás, hogy látszólag a szemben levő ablakon jön be a fény, mégis árnyék rajzolja körül a képkeretet jobbra.
Tetszik, no. Gratulálok.
holparcs válasza:
Köszönöm!
A csalás ott van, hogy a baloldalról egy ablakon keresztül világít egy fénycsóval, a tető irányából szórt fény, szemből ugye az ajtó, balra hátul egy utólag odamókolt festett üvegablak, hátulról meg a visszavert fények... Szóval sok fény volt, meg jó lehetőség. Igazából azt sajnálom, hogy fénycsóvában-lebegő-porszemest nem tudtam csinálni. (De már tudom, hol fogok olyat...)
Köszi!
Gyönyörű kép.
(Ettől a beégés-dumától falnak megyek! Elterjedt itt a Fotozz!-on, és nincs olyan templombelső fotó, ahol ne tenné szóvá valaki. Hihetetlen!)
Na, inkább visszaveszek a stílusból, nem templomba való.
Csak átfutottam az alábbi véleményeket, mondom a magamét.
Régebben sok olyan könyv forgott a kezemben, amiben igényes belső fotók voltak, amolyan századeleji albumok, nagy, sárgult lapú könyvek elképesztő minőségű képekkel. A mai színes albumok meg sem közelítik azokat a finom rajzú, részletgazdag, és a teret hűen bemutató képeket, amik ezekben a könyvekben vannak.
A Te képedet meglátva egyből ezek az albumok ugrottak be, és aki sok építészeti fotót készít, az tudja talán, hogy mekkora érdem ez... lehet, hogy Te nem is tudod... :-)
A nézőpont, a szinte érezhető mélységű és léptékű tér bemutatása telitalálat... nagyon tetszik.
holparcs válasza:
Köszönöm az elismerő szavakat!
A valósághű ábrázolás és a hangulat valóban célom volt. (Az 50mm nyilván segített is ebben.)
Mondanál néhány szót arról, miért is érdem ez?
holparcs válasza:
Köszönöm!
Szerintem azért nem kell annyira lehalni tőle. Kis odafigyeléssel szerintem működik a dolog. Mint már annyiszor mondtam, én vagyok itt tán a legközépszerűbb amatőrfotós. Nehogymá' ez legyen a megcélzott szint! :o)
érdekes, hogy nekem pont az tetszik a képen, hogy a fény egy üres keretet világít meg.
ettől szvsz érzelmek, kiváncsiság, kérdéslehetőségek merülnek fel az emberben, megmozgatja a fantáziát, sőt, akár kissé kísérteties is a hatás. Volt ott valami. Vagy lesz valami. Vagy csak direkt ilyen. Efféle dolgok mozognak az ember fejében. És ettől a kép máris előlép 4-ből 5-be, legalábbis az én véleményem szerint. Gegenlicht nagyon tárgyilagos volt, ha a keretben lenne valami, szerintem az már célravezetés lenne, nem tűnne annyira egyedinek. Most jó az, ha ott egy Krisztusi szenvedést ábrázoló festmény? Vagy egy Mária szobor? Hát nem hinném. Így sokkal elgondolkodtatóbb lett!
A szerkesztés amúgy kiváló, jó meglátás, elrendezés, egyszóval engem meggyőzőtt! Gratulálok!
holparcs válasza:
Igazából a keretben lévő felirattal lehetett volna még operálni kicsit, ha közelebb lépek és még be lehetett volna sűríteni azt is.
Köszi!
Nagyon jól leképezett templombelső ez! Gyönyörű rajzolat, jók a fények, a felső ajtó világossága sem zavaró, sőt csak kielmeli a belső nyugodt hüvösét.
Igazán szép kép! Gratulálok!
holparcs válasza:
Most, hogy mondod, az tényleg egy ajtó. Nem tudom, mit ablakozok itt. :o)
Köszönöm!
lehet,hogy megtartottam volna meg egy oszlopot,akkor kicsit harmonikusabb es elzartabb lett volna a keped...grat: Marek
holparcs válasza:
Félek, abból már csak egy homogén, fekete folt maradt volna.
Köszi!
Egész jóra sikeredett!!!Asszem elírtak előttem mindent..én nem is írok semmi különösebbet..viszont olvastam itt néhány hangulatjellemzőt.Sztem a nyugodt, ugyanakkor zárkózott hangulatot áraszt.
grat
Hollósy D.
holparcs válasza:
Végülis a régi templomok ilyen hangulatot árasztanak, nem?
Köszönöm!
<i>Ha nagy a sűrűség (józan mértékig) és tág a blende, akkor a leglágyabb?</i>
Igen.
Jó (ellen)fényeket.
holparcs válasza:
Rendben, köszönöm!
En is most keszülök feltenni egy nagyon hasonlo fotot, azon is kb ugyanigy aramlik a feny. Nem szeretnem manipulalni, nekem igy tetszik, es ez az elsödleges:))
holparcs válasza:
Szíved joga, hogy kidolgozod-e a képet, vagy hagyod. Már esetleg fel is raktad?
Csodálatos fényeket láttál meg a számomra legkedvesebb templomban, nagyon szép a részlet, gyönyörűek a fények, nagyon jó misztikus hangulata van. Szerintem tökéletesen van exponálva, az ablakból pont annyi látszik, amennyi kell, ha még jobban "beégetted" volna, akkor már az előtte levő korlát is eltűnt volna, azért viszont kár lenne.
holparcs válasza:
Köszönöm!
értem én, hogy gôzhajó. de mivel megy?
jól van na, biztos van az értékelôk között, aki nem ismeri a dolgot. de remélem nincs igazam...
a.
holparcs válasza:
Hát én is remélem! :o)
Egyik kedvenc fototemamat kaptad lencsevégre! Szep fenyjatekkal, igazi templomi hangulattal! Szerintem az erösebb feny kicsit felboritotta volna ezt a hangulatot! Jo ez igy! Grat!
holparcs válasza:
Nem is igazán erősebb fényre, hanem kevésbé határozottabbra gondoltam. Igazból a lágyító szűrők hozták volna meg az igazi megoldást...
Köszi!
Nekem tetszik,nagyon hatasos kep lett,jok a fenyjatekok, talan kicsit tobb helyet hagytam volna baloldalon, de ez szubjektiv..
Grt
holparcs válasza:
Igazából nem akrtam bevonni balról az oszlopok sötét tömegét, mert nem rajzolódott ki igazán szépen az oszlopok "széle". De jogos!
Köszönöm!
<i>"Hát ezaz, amire gondoltam! Még azt is megtehettem volna, hogy az ujjammal meghúzom átlósan a lencsét és akkor is szórt volna kicsit, nem?</i>
Ezt azért <u>ne!!!</u>
Az igaz, hogy a zsírozott üveg is hasonló hatást kelt, azoban nem kell annak olvetlen frontlencsének lennie. :-) Nagyon megteszi egy síküveg, uv szűrő stb., stb.
De szerintem érdemes anyutól egy kiselejtezett fekete harisnyát igényelni, kifeszíteni egy szűrüfoglalatban. Az tökéletes lágyító előtét.
A sűrűsége és az alkalmazott blende határozza meg a lágyítás fokát.
holparcs válasza:
Hát asszem a menyasszonyomnak nincs nejlonharisnyája (bakancsosok vagyiunk, minden értelemben), de tuti szerzek egyet.
Ha nagy a sűrűség (józan mértékig) és tág a blende, akkor a leglágyabb?
Köszi!
Jó hangulatú, sejtelmes, meseszerű kép. KIFEJEZETTEN jót tesz a "beégés", (mennyire utálhatod már ezt a kifejezést!) mely egy erőteljes külső fényt sejtet, ami jól kinnmaradt az épületből, nem engedte be a templom. ((Érdemes lenne egyeseknek kicsit beleélniük magukat egy-egy képbe, fantáziálgatni, képzeleteket szülni, ugyanis ahogy körülnézek túlontúl sok a technikai zseni.)) A képkereten lévő főfény a figyelmet a felirat rejtelmességére irányítja, lehet - és most vonatkoztassunk el, hogy tudjuk, mit fotóztál -, hogy varázsszavak??!! Szívesen megnézném! Üdv, tomybrasco
holparcs válasza:
Ha még nem láttad, mindenképp tedd meg! Ugyan borsos a jegyár (1200Ft), de nagyon korrekt és tartalmas vezetést kapsz cserébe. (És nem a teremőr néniktől kell érdeklődni.) Volt olyan kérdésem, aminek még utána is néztek, külön a kedvemért. Én Magyarországon ilyen minden szempontból kielégítő és színvonalas élményben nem részesültem még soha.
Szóval az atz igazság, hogy az erőteljes külső fény a keretre vetül és nem az ablakon jön be. Ahogy az előbb is szó volt róla, van egy ilyen trükkje a régi templomoknak, csak igyekeztek sok helyen ezt tönkretenni az "új idők" szellemében. Persze manapság már inkább az akciófilmektől gyengül el a térdünk, mint a templombelsőkben pásztázó napsugaraktól... Sajnos.
Köszi!
Remek kép. Nem is olvasom el az értékeléseket előbb, nem szeretném, ha befolyásolnának. Így tetszik ahogy van, a kiegyensúlyozatlanságával, kontrasztjával együtt.
holparcs válasza:
Köszönöm!
Hol kiegyensúlyozatlan?
Nem lehet kis munka egy ilyen képet összehozni. Az én tudásommal legalábbis nem lenne az. :-)))
nagyon tetszik. Már megint okoskodok, de kérdeznék vmit. A fényjáték nem része véletlen a benapozás jelenségének? Szerintem igen... Amikor a nap járásának megfelelôen építve a tempolomot, úgy helyezik el az ablaknyilásokat az épületen, hogy a fény útjának követésével egy történetet követhetsz végig a templom belsô falain lévô oltárok, ikonok vagy freskók képeinek köszönhetôen. hmmm, érthetô vagyok?
na szóval egyszer?en és lebutítva ez a benapozás. vagy ilyesmi. nekem ez ugrott be a képrôl, a beégésrôl nem írnék, szerintem nem minden esetben hiba. sôt!
remekül visszaadja a meghitt hangulatot, grat. Jó ilyet látni a Fotózzon. grat. a.
holparcs válasza:
Hát azért nem is olyan nagy "munka", szerintem. Inkább oda kell figyelni...
"...de kérdeznék vmit. A fényjáték nem része véletlen a benapozás jelenségének?"
Szerinteeeeed?
Hát dehogynem! Örülök, hogy ezt a "mókát" ismered. Azért emlegettem a délutánt, mert akkor ez az ablak, pont a szószéket világította volna be. (És sejtésem szerint csak azt, szinte!) Tehát ot lett volna még egy jó kis lehetőség... Itt épp a táblát világítja, a keleti napsugár.
Nagyon is érthető vagy! Köszönöm!
Nyugodtan sikerként foghatod fel és bátran el is könyvelheted! A fotózás idejét tekintve tényleg ilyenkor a legjobb mászkálni látni és fotózni de sajnos a nyaralás után az embernek megannyi teendője van és így nincs ideje ijenekre de hála a jó égnek már nem láncol az iskolapad és több időm van mozogni csak az a fránya munka meg a folytonos tanulás ne lenne és hagyna időt nekem fényképezni! További sok sikert!
holparcs válasza:
Köszönöm, örülök!
Igen. Az idő... Mi sosem járunk "nyaralni", inkább többször 2-4 napos barangolásokat teszünk az országban, ahol az a szabály, hogy csak azt nézzük meg, amit az "átlagtúrista" általában kihagy. Így mindig annyi élménnyel jövünk haza, hogy hónapokig elvagyunk vele. (Aztán persze megint uccu.) És még olcsóbb is...
Viszont lassan ki kell menjünk az országból is, mert már csak a Villányi-hg. és a Dél-Mecsek maradt ki...
A filmre fotózásnak én két szakaszát imádtam. Az egyik a negatív előhívása volt. Annakidején néhány negatív mindig lógott valahol a lakásban:) A másik persze a nagyítás!!! Mennyi kaland volt az élet!!!:)
holparcs válasza:
Hát az az igazság, hogy ezek a kalandok még előttem állnak, de izgat nagyon....
Szerintem nincs igaza, ez a kép szvsz a hangulatról szól, a fények játékáról, formákról és árnyalatokról. A "beégés" ha van is (szerintem nincs), része a kompozíciónak, a képnek. Nem hiszem, hogy a fotózás a dogmákról szólna.
holparcs válasza:
Hát végülis mostmár biztos vagyok benne, hogy "kell az oda". Tulajdonképpen azért még let volna olyan megoldás is, hogy megvárom, míg kirajzolja a fény (délután) az ablaknak a keresztfáit és akkor minden sötét lett volna, kivéve a fényfoltokat. De az másik kép már...
Tényleg jól átadja a templomi hangulatot. Én érzem ahogy a meleg nyárból bent vagyok a hűvösebb templomban. Külön jó, hogy ff. Így aztán még jobban oda nyomja maradandóságát. Egy valami zavar, a fenti ablak kizökent egy kicsit a harmóniából. Legalább a kovácsolt vas kartámasz jobban lehetne látni, olyan szép formát sejtet. sajnos csak sejtet.
holparcs válasza:
Végülis lehet, hogy jobb lenne, ha látni lehetne a korlátot, de én inkább mégis amondó vagyok, hogy nem. Szerintem (mivel van részlet amúgy is) inkább az lenne az igazi, ha nem lenne ott semmi, ami a fénynek útját állja. Nem?
Köszi!
Jól exponált kép, a szándékodat egy lágyító előtét (DuTo) használatával tudtad volna markánsabbá tenni.
Lehet, hogy retusprogramban is elérhető ez a hatás, azonban az nem uo. mint felvételi szűrő használatával. (Azért érdemes lenne megpróbálni)
Ha szereted az ilyen jellegű (ellenfény, fényjáték) képeket, javaslom tanulmányozd Dulovits Jenő munkásságát. Ebben a témában - szerintem - utolérhetetlen.
Ami gondom van a képpel, és nem kiváló, tökéletes, hanem egyedi apró hibával, az az, hogy a fény által megvilágított falon csak egy üresnek látszó kereret van. Valami jellegzetesebb motívum hiányzik nekem onnan. Ugyanis állandóan oda siklik a szemem, és ott nem lát semmi érdekeset.
Technikailag viszont nagyon jól megoldott, a lágyítástól eltekintve.
Jó, egyedi, apró hibával.
Ps.: Ez az első értékelésem. :-)
Jó (ellen)fényeket.
holparcs válasza:
Köszönöm!
Ahogy most mondod, elgondolkoztam egy kicsit, sőt ki is próbáltam digitálisan szűrőzve. Hát ezaz, amire gondoltam! Még azt is megtehettem volna, hogy az ujjammal meghúzom átlósan a lencsét és akkor is szórt volna kicsit, nem? Hát nagyon köszönöm a jótanácsot és örülök, hogy "nálam" debütáltál! :o)
További jó értékelést és képfeltöltést!
Ui.: A keretben szöveg van, aminek itt tán már csak a sziluettje lástzik. Nyilván egy komolyabb nagyításnál ez konkrétabb lenne. (Az élességet ara állítottam, felvételnél.) A szkenner megette, de jogos!
Milyen beégés??? Miről hablatyoltok ti itt??? Nem értek egyeseket minden ami túl fehér (az nem számít hogy jó-e a képnek vagy sem, emeli annak hangulatát vagy sem) az beégésnek számít és az minusz pontot ér! Vannak egy fotósnak eszközei (mint például a beégés amit helyes beállításokkal kellemesen és mértékletesen tud elhelyezni egy képen) amiket tudni kell használni és értékelni! Nem egyszerű megtartani a mértéket és csak annyit felhasználni amennyi jó egy képnek! Személy szerint és sokat érzek ebben a képben és nem kevesebb munkát és figyelmet mögötte! Gyönyörű a fény játéka a falon és az ablakon! a különböző minták sorozatos váltakozása és a folytonos természetes keret ami megtartja a képen mindaz a kevés fényt ami beszűrődik és nem engedi szétoszlani! A "beégés" szerintem a fény jelentőségét emeli ki! Én így értékeltem. Gratulálok a képhez és a szerencsédhez hogy volt időd megalkotni a képet!
holparcs válasza:
Köszönöm!
Az biztos, hogy tömegben erre nem lett volna lehetőségem. (Ezuton is ajánlom az iskolakezdés előtti hetet az országjáráshoz. Gyakorlatilag egyedül vagy(tok) és mindent meg lehet gondosan nézni, mindenkivel el lehet beszélgetni. Mi mindig ilyenkor járunk...)
Nem vagyok biztos sokszor a dolgomban, hisz a fényképezéshez nem nagyon értek, de akkor ezt a képet mégis sikerként értékelem, mert már "majdnem olyan". :o) Bár ez a "majdnem" a legszörnyűbb az egészben...
Köszönöm!
holparcs válasza:
Értem. Köszönöm!
Az az igazság, hogy a digi után a fura volt, hogy nincs azonnali visszacsatolásom. :o) A filmre fotózás izgalmasabb is ezáltal. (illetve inkább nagyobb stresszel jár.) :o))))
De akkor megnyogodtam. Mégegyszer köszönöm!
Nagyon tetszik a kép! Amennyire meg tudom itélni szépen van komponálva. Balról zárnak az oszlopok jobb lentről indul a padsor. Szépek a fények jó hogy ff. Grat
holparcs válasza:
Köszönöm!
Lassan jó lenne, ha kicsit "fotósul" komponálnám a képeimet végre...
Helyhez illő, békés, kicsit emelkedett hangulatú kép. Szépen komponált, kiegyensúlyozott.
Jó a fény-árnyék arány.
Nekem legjobban a padló és a pad keltette fel az érdeklődésemet. Nem csináltál részleteket?
holparcs válasza:
Jaj, dehogynem! Egy csomót. Akkora mákunk volt, hogy az idegenvezetővel együtt négyen voltunk összesen. :o) Hagyott fotózni nyugodtan és ki is használtam. :o) Csak sajna szerzetesekkel nem találkoztunk...
Köszi szépen!
Nem fogom elolvasn értékelés előtt más véleményét, mert csak felifegesítem magam a fotós helyett:) Nagyon szép, tónusgazdag felvétel. Gratulálok.
holparcs válasza:
Köszönöm!
Akkor a beégés most gond, vagy nem? Én azt szerettem volna, ha a fényről szól a kép, meg a padló és a fal mintájáról, meg a fenti erkélyen játszó fényről. Ebbe vajon belefér?
Köszi szépen!
sztem a hangularta nagyon korrekt...olyan horrorfilmes stile hangulat!nagyon tuti!tudatos komp!jo kivitelezés!grat
holparcs válasza:
Hát inkább nyugodt/nosztalgikus hangulatot szerettem volna...
Köszi!
Ide mindenféleképpen adom a jelest, már csak az előző vélemény miatt is...nem látok rossz minőséget, a beégés azon kívül, hogy jó a képnek, nem zavaró - meg azt sem tudom, hogy is lehetett volna beégés nélkül, szerintem sehogy -...a kép szép, jól komponált!
holparcs válasza:
Hát a szkennelést megsínylette rendesen, pedig. A beégést én úgy szerettem volna, hogy az ablakból kissé lágyabban "follyon" a fény, de nem úgy jött össze... Szerinted mivel tudtam volna megoldani? Rekesz?
Köszi!
Nagyon hangulatos kép, valódi templom - hangulata van, ahola csendesen lép az ember és suttogóra fogja a szót. Azután halkan megszólal az orgona...
Grat!
holparcs válasza:
Hát az az igazság, hogy ezt a beégős dolgot nem igazán tudom hova tenni... Lehet, hogy mégiscsak igaza volt az első hozzászólónak?
Köszi!
Nagyon jó kép. kár a minőségért.
A szemben lévő kis ablak kár hogy annyira beégett.
Amúgy szép , tudatos kompozició.
apró hibával.
négyes.
holparcs válasza:
Dehogy kár! Még azon sajnálkoztam, hogy túl szűk rekeszt használtam(?) és maradt benne részlet. Úgy szerettem volna, hogy (látszólag) ömöljön a fény rajta.
Kissé nem viszitek túlzásba a beégősdit? (inkább úgy értelmezem, hogy neked -személy szerint- nem tetszik az ablak rajta.)
Köszönöm!
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.