Na ez igen! Egy újabb kép, amibe nem tudok belekötni! A sziget nélkül is ütős lenne a kép, de így, hogy a tejút pont mintha "megvilágítaná" a szigetet, így kétségtelenné teszi a képre adható minimális 5 pont létjogosultságát! :D
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2015. november 19. 17:16 - objektív: Tokina 11-16 f/2.8 AT-X Pro II DX
- Készítés helye (ország): Magyarország
- Készítés ideje : 2015-08-09
- vertoráma - Sajnos a képminőség a 400 kb-os limit áldozatául esett.
egyszerű nick válasza:
Köszönöm! Sziget mindenképpen kell rá, anélkül csak egy szokásos tejutas kép lenne.
Szia!
Látványos és igényes, a minősége is remek, pláne cropos váztól.
A fényszennyezés/felhő kombó is hozzátesz, a sziget meg nyilván a kép sava-borsa.
Utóbbiak színvilága viszont nekem kissé sárgásabb a kelleténél.
Mindent egybe tetszik, látványos és jól kidolgozott kép!
Üdv
egyszerű nick válasza:
Szia!
Szelektíven nem akartam WB-t állítani, valóban kicsit sárgás lett a sziget. A zajszűrésre fordítottam nagy gondot. A 650D éjszakai képeinek utómunkázása kihívást jelent, sajnos ez a szenzor csak erősen kompromisszumosan használható ilyen és ehhez hasonló képek készítésére.
Szerintem alapvetően fine art-ról beszélünk, de lehet akár hangulatképnek is hívni, ugyanis ezek a képek azt az érzést/benyomást közvetítik, amik akkor és ott megmaradtak bennem/benned. Ezek a képek sokkal közelebb állnak a valósághoz (de nem céljuk azt ábrázolni), mint a nyers raw fotó, az egyéb túlhúzások, túlzások pedig tudatos és megfontolt cselekvések. Egyébként is, a photoshop általi utómunka ugyanazt a célt szolgálja, mint például az analóg korszakban a sötétkamrában történő mindenféle kémiai, stb folyamatokkal történő alakítgatás. Ilyen szempontból a számítógépen végzett utómunka ugyanolyan ártalmatlan. Továbbá, szerintem akkor beszélhetünk természetfotó esetében digitális illusztrációról, ha a kép feldolgozás során elszenvedett bizonyos nem meglévő változtatásokat, mint például nem létező fény hozzáadása, fontos elemek ki-be rakosgatása, cserélgetése. Ebből kifolyólag szerintem a szín-és tónuskorrekciók nem minősülnek manipulációnak.
egyszerű nick válasza:
A szín és tónuskorrekciók valóba alapvető lépések a RAW "előhívásakor", de pont az a kérdés, hogy mikor léped át a csúszkák húzogatása közben azt a küszöböt, amin túl már inkább fine art vagy hangulatkép (amibe bele lehet magyarázni dolgokat) lesz belőle, nem pedig klasszikus értelemben vett természetfotó. Erre utaltam korábban.
Értem miről beszélsz!
De megvilágítom másképpen ezt a dolgot. Megnéztem a többi csillagászat kategóriás képedet, 2-t találtam, mindkettő sokkal erősebb, mint ez. Ez technikailag talán a legkfinomultabb, de főbb vonalait tekintve (átlós fa+tejút) van már ilyen. Most milyen messze van a fa, épp tóban áll-e? Nem ettől lesz egyedi. A másik két fotód sokkal egyedibb. Szerintem majd kis idő elteltével visszanézed őket, és meglátod Te is!
Ne értsd félre, ez sem rossz, nagyon szép, tetszik, megértem, hogy véded, sok tervezésed, munkád lehetett benne és látszik is rajta.
FrL
egyszerű nick válasza:
Köszi, értelek!
Bocs, hogy ilyen lassan küldi el a válaszaim, de moderálandó státuszban vagyok, 1 éve nem használtam az oldalt, a napokban léptem fel újra.
egyszerű nick válasza:
Kitartás, előbb-utóbb kikerülsz a moderálandó státuszból! :)
Elnézést, most olvastam Csomai első (oldal legalján lévő) kritikáját, azzal nem értek egyet, csak az átlagossággal. Amúgy szépen kivitelezett, jó minőségű képről beszélünk.
FrL
egyszerű nick válasza:
Köszi!
:) Jó, hogy megtaláltad a humort ebben (előtér opciókra gondolok). Azt hiszem, részletesen átbeszéltük a képet, mindenkinek megvan a saját álláspontja, és ennyi. Igen, a 25 mp tapasztalat, meg ez amolyan alaptörvény a tokina-nál, te leírtad, hogy miért. Próbálok fotós vitákat generálni (természetesen minden rosszindulat nélkül), ugyanis ezek tényleg hasznosak, még ha nem is túl szépek. Sokkal többet érünk vele, mintha csak egy rövid dícsérőszöveget írnánk, aminek nincs folytatása. És persze, hogy foglalkozok az esztétika filozófiájával, vizuális művészet keretein belül főleg lehet. Azt nem tartanám erénynek, hogy te már kinőtted.
egyszerű nick válasza:
Vállveregetésből valóban nem lehet annyit tanulni, mint egy jól megfogalmazott építő jellegű kritikából. A természetfotókba szerintem ha filozófiai gondolatokat vagy vizuális művészetet viszel bele, akkor felvetődik a kérdés, hogy tulajdonképp mit is fényképezel, mit mutatsz meg. Azt, amit a helyszínen láttál, vagy azt, amit láttatni szeretnél? Utóbbi esetben mennyire térsz el a valóságtól ahhoz, hogy azt láttasd a képeden, amit szeretnél (ugye elég könnyű túlhúzni, érzésem szerint erről az irányvonalról tértem/térek vissza a naturálisabb megközelítés felé). Lehet-e az ilyen produktumot természetfotónak nevezni? Vagy már közelebb áll a fine arthoz/hangulatképhez/digitális illusztrációhoz stb.?
Tejutas képekre különösen igaz ez, mivel a fotó nagy részét utómunka során hívod elő kedved szerint. Továbbá az alaptéma miatt számtalan filozófiai kérdés adódik. Ennél a képnél a megvilágítást leszámítva próbáltam a természetességre törekedni, de azért eléggé határeset lett (nem publikált képeimhez viszonyítva azonban eléggé visszafogott, ezt az irányt szeretném továbbiakban is folytatni, erre utaltam korábban). Ebbe a képbe is bele lehet több mindent magyarázni. Ez még természetfotó, azon belül égbolt fotó, vagy ezen a kategórián túlmutatva filozófiai, művészeti katyvasz? Nem folytatom tovább, túlságosan messzire vezetne. Így is kisregényt írtam :)
Szervusztok!
Én értem a kreativitást, a technikai újítást, a tó eddig asztrotájképeken nem alkalmazott hangulatát, az erősebb lámpafény használatát.
De Csomai Dávid kritikája is jogos. Az előtér megvilágítása és a közel függőlegesen a képbe erőltetett Tejút látványa sajnos nagyon is átlagos, az ehhez nagyon hasonló, ugyancsak álló formátumú képekből még 5-öt látok csak ezen a fotózz oldalon .
Nézzük ezt a képet fotós szemmel. Valójában a kép alsó felében sűrűsödik minden történés és mondanivaló, ahhoz képest a felső fele üres, sötét és jellegtelen, mindezt tetézi, hogy a perspektívád a földi elemeket bántóan eltorzítja. Ha négyzetes formátumúra vágod és kiegyenesíted a földi elemeket, talán előrébb jutnál, fotográfiai értelemben mindenképpen.
Ha valóban újítani akarsz, azt javasolom, hogy a Tejút minden áron való képbe erőltetését dobd el először.
Pont nélkül, hogy ne legyen sértődés.
FrL
egyszerű nick válasza:
Szia! Köszönöm, hogy kifejtetted véleményedet! Azért nem értek veled egyet, mert itt a fh-n (is) csak részleteiben lehet hasonló képeket találni. Olyat, amin a Tejút átlós (és szerintem közel sem függőleges) futása, előtérben (valóságban több tíz méterre lévő) megvilágított tárgy és vízfelszín hármasa egyszerre szerepel, nem látni (tévedés jogát fenntartom, nincs időm mind az 54 oldalt végignézni). Ezek közül legalább 1 dolog mindig hiányzik. Az valóban igaz, hogy ezeknek a részleteknek önmagukban történő - vagy ezekből 2 dolog egyidejű - alkalmazása már eléggé elcsépelt klisének számít. Nem azt akarom mondani, hogy ez a kép csillagos ötös lenne (egyébként jelenleg az, csillagok is vannak rajta, átlaga is ötös :) ), de az említett hármasság miatt azért nem is nevezném tucatképnek. A kifogásolt alulra szerkesztés tudatos, bár filozófiai gondolatokat nem szeretnék belemagyarázni, de pont erre tapintottál rá (a "sűrű" földi élettérből a Tejúton át az ürességbe). Nyugodtan pontozhattad volna, nem hajtok a jó átlagra.
Unalmas tucatfotó egyértelműen rossz és rendezetlen kompozícióval :) (ez a 25-28 mp vajon honnan jött?)
egyszerű nick válasza:
... ráadásul erősen fényszennyezett is! :))
(A 25 mp-et szerintem tapasztalatból írta. Ahogy látom, neki is Tokina 116 obija van. 500-as szabályt Canon APS-C-n ezzel az üveggel el lehet felejteni. Ha biztos akarsz lenni a pontszerű csillagokban a sarkokban is, akkor 25 mp-nél hosszabban nem szabad exponálni. Sajnos f/2.8-on a képszéleken annyit húz ez a lencse, hogy - bár az 500-as szabály engedné a 28 mp-es expót is - a csillagok láthatóan bemozdulnak.)
egyszerű nick válasza:
:)
egyszerű nick válasza:
Az általad kifogásolt előtérhibát ezek közül valamelyik módszerrel tudnám kijavítani:
1, kivágnám a nádast és egy fatörzset dobnék a vízbe, az lenne az előtér
2, kivágnám a nádast és egy néhány tonnás sziklát dobnék a tóba előtérnek
3, kivágnám a nádast, tíz-tizenöt köbméter földdel feltölteném az előteret és tetszőleges dolgot helyeznék el az így kapott parton
Melyik legyen? :) Szerintem épp az így tagolt kompozícióval lenne a végeredmény egy n+1. tejutas kép. Itt - mivel a nádas bezavart - a tankönyvi klisétől eltértem, a témát a kép aljához közel, függőleges harmadolóba tettem, amiről a bal felső sarokban kifutó Tejút elvezeti a tekintetet (mivel a sziget a legvilágosabb része a képnek, így az vonzza a leginkább a tekintetet). Hogy ez "elhanyagolt kompozíció" lenne, azt továbbra is erősen vitatom.
Ha nem vagy a képpel elégedett, elfogadom. Nem is akarom, hogy mindenkinek tetsszen. Nézve a képeidet, azt is látom, hogy a természetfotózásban is más irányt képviselünk. Talán majd te is kinövöd a túlhúzott napkeltés/napnyugtás - 1-1 tájképbe filozófiai dolgokat belemagyarázó - korszakodat. Én úgy érzem, már túl vagyok rajta. Szép fényeket!
egyszerű nick válasza:
Köszi! Kézilámpával világítottam meg expozíció közben a szigetet.
Színvilága gyönyörű... talán az utóbbi idők legszebb tejútas színvilágú képe, amit láttam. Kicsit furcsa nekem a sziget megvilágítása, hogy az egészhez képest fényárban úszik, de ettől még ez nem zavar.
Nem akarok most vonni, de a tejút eleje nekem egy picit hiányzik, felül szűk lett szerintem, ettől ez még egy gyönyörű kép, bár láthatnám jó nagy méretben is.
egyszerű nick válasza:
Köszi! A szigetet erős kézilámpával világítottam meg, tudatosan kiemelve ezzel a sötétségből. Címmel együtt nekem így kiadja.
Sajnos az állványfej szabott határt ami a kép tetejét illeti. Nem tudtam jobban hátradönteni, felül valóban férhetett volna még bele több is.
egyszerű nick válasza:
Köszi! A szigetet nagyteljesítményű kézilámpával világítottam meg.
Amit kifelejtettem és még nagyobb probléma, az az átlagosság. Ez a fotó kevés ahhoz, hogy valami eredetit felmutasson, teljesen átlagos, tipikus tejútas fotó. A pontozásom jóindulatú.
egyszerű nick válasza:
Ez annyira "átlagos" tejutas kép, hogy itt a fotózz.hu-n és számos más oldalon is úgy kellene hosszasan keresni hozzá hasonló képet. Tejútpanorámás, zseblámpával vagy fejlámpával "fénykardozó" alakos képekből és semmitmondó előteres fotókból van sok. Ilyen, messzebb lévő megvilágított dolgo(ka)t és egyúttal tükröződést is tartalmazó fotó az nem a tizenkettő egy tucat kategória. Ha átlagos és/vagy pocsék kidolgozású tejutas képekre vagy kíváncsi, javaslom FB-n a DSLR-Foto csoport böngészését.
Szia. Szépen kijött a tejút, az összkép sem lett láthatóan zajos, ami mindenképp pozitívum. Tejútas fotónál fontos, hogy semmiképp se legyen 25-28 másodperc fölött, mert könnyen bemozdulhatnak a csillagok. Itt ez jól sikerült. Aminek nagy jelentőséget kell tulajdonítani mind tejútas, sarki fényes, startrail-es fotózásnál, az az, hogy ebben a műfajban is ugyanolyan fontos a kompozíció, előtér, elemek rendezése, stb. Sajnos sokan figyelmen kívül hagyják ezt, mert csak a csillagokra fókuszálnak, pedig ez nagy hiba. Ami segít más fénynél, az itt is fog. Elhanyagoltad az előteret, ezzel együtt a kompozíciót, ráadásul az objektív felfele nézése miatt a fa is szépen eltorzult. Legközelebb próbálj találni egy rendezett kompozíciót.
egyszerű nick válasza:
Szia! Kösz a véleményt, bár szerintem APS-C szenzorral készült tejutas képekre igaz általánosságokat írtál. A kompozíció tudatos, előtérbe többet nem tudtam tenni, mivel a nádas teteje belógott. Fa/sziget elhelyezése is megfontolt, Tejút átlós elrendezésű. A kép 5 db fekvő formátumú fotóból lett összerakva, automatikus torzításkorrekcióval így korrigált a Camera Raw.
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.