BELÉPÉS
REGISZTRÁCIÓ
ELFELEJTETT JELSZÓ
KATEGÓRIÁK
4,63
KATEGÓRIA: csillagászat/égbolt
ELŐZŐ KÉP
| | egyéb
KÖVETKEZŐ KÉP
  • Feltöltve:
    2013. augusztus 5. 12:52
  • érzékenység: ISO3200
  • fókusztávolság: 1000mm
  • objektív: SkyWatcher 200/1000 newton teleszkóp
  • rekeszérték: -
  • zársebesség: 8x~15s
  • Készítés helye (ország): Magyarország
  • Készítés helye: Debrecen
  • Készítés ideje : 2013-07-01
M31 - Androméda galaxis

Nos, régi álmom vált valóra azzal, hogy beálltam én is az asztrofotósok sorai közé. Ez az első mély-ég fotóm, sajnos még nagyon foghíjas technikával, de az enyém :) Nincs vezetés, és városi ég alatt fotóztam. Az Androméda-galaxis vagy Androméda-köd egy spirálgalaxis az Androméda csillagképben. Átmérője 110 ezer fényév, a kevés anyagot tartalmazó külső tartományokkal együtt 180 ezer fényév. 

A képek értékeléséhez és az értékelések
teljes szövegének elolvasásához be kell lépnie!

BELÉPÉS

Ha még nincs felhasználóneve, akkor regisztráljon egyet.

2013. szeptember 3. | 13:50 | Cserik

Szia!

Nekem is nagy álmom és vágyam, hogy ilyen és ehhez hasonló képeket csinálhassak...
Szerintem nagyon jól sikerült elkészítened, minden kezdő számára jó példakép lesz...

Majd nekem is adhatnál egy kis segítséget.

Üdv.: Erik

deadness válasza:
Nagyon szépen köszönöm!

Elöljáróban annyit kell tudnod, hogy az ilyen képekhez csillagászati teleszkóp, és speciális mechanika kell, ami követi az ég mozgását.

De ha van kérdésed, persze tedd fel nyugodtan, szívesen válaszolok.

Addig is nézd meg az erről a galaxisról készített már sokkal jobb képem:

http://fotozz.hu/fotot_megmutat?Foto_ID=245398

2013. szeptember 1. | 22:11 | BadBluue

Nagyon jó! Várni fogom az újabb képeket! Egyszer majd szeretnék én is komolyabban belemerülni az égbolt fényképezésébe, de egyenlőre nagyon messze állok tőle.

deadness válasza:
Köszi szépen!

Azért arra figyelj majd, hogy ha pontot vonsz, indokold meg, mert különben kivonják, és ha túl sok pontodat vonják ki, egyszer csak törölnek az oldalról!

adott pontszám: 5
2013. augusztus 26. | 21:56 | mazzz

királyság ilyen dolgokat nézegetni. meg fotózni. Kár a zajért, amihez gondolom a tömörítés is hozzátesz, de mindenképpen elismerésre méltó, hogy ilyen témával foglalkozol. Remélem idővel technikáddal is elégedett leszel és kiváló fotókat töltesz még ide.

deadness válasza:
Köszönöm!

A zaj egyébként nem a tömörítés miatt van, hanem mivel ezek a képek alapvetően nem sok részletet tartalmaztak, a több kép átlagolása után a részletek előhívása során ugye egyszerűen megnőtt a zaj.

Egyébként pedig láttad a következőt, azért az már fokozatokkal jobb :)

2013. augusztus 11. | 17:20 | Hippiusz

Gratulálok a képhez, fotózz még sok asztrofotót! 2 kérdés: milyen állványt használ, illetve a 8 db 15sec-es felvételt hogy illesztetted egy képpé (milyen effekttel, mi a művelet neve pl PS-ben)?
Köszi szépen a válaszokat előre is!

deadness válasza:
Köszönöm szépen!

Az állvány és a képalkotásra használt eszköz is csillagászati (távcső + mechanika).

Konkrétan: Skywatcher 200/1000 BD newton távcső és EQ5-Pro mechanika Synscan vezérléssel

A képeket egyenként először raw kidolgozással (camera raw-ban) tettem élvezhetővé, majd egyenként kézzel egymásra pakoltam a képeket, egyre kisebb láthatósággal (opacity).

adott pontszám: 5
2013. augusztus 11. | 04:16 | bolek

Szia!
Az égbolt látványa a csillagok és a messzi galaxisok már oly régen ámulatba ejtették a föld lakóit és szerintem ez a csodálat a mai napig töretlen.
Csodállak és a képet is hiszen olyan speciális ismeretek birtokában vagy amely ma már szerintem csak egy igen szűk réteg számára ad szakmai érvelésekre alapuló véleményezési lehetőséget.
A mai "modern" ember már csak ritkán nézi a csillagokat, már beszélnie sem kell, csak a modern kütyüket használnia, itt a GPS az internet, nem kell kérdéseket feltenni, nem kell beülni a kiskocsmába....

Bajban vagyok én is bevallom őszintén, de a kép amelyet látok tele van titkokkal, kérdésekkel, s a látvány is mesés, csak ülök s csodálom a monitoron látható varázslatos látványt!
Úgy gondolom a fotósok nem egyszerű emberek, legyen az bármely szegmense is képalkotásnak, kell a szenvedély, a szerelem a szakmai felkészülés, s persze kell egy kis "mágia" varázslat is hogy a nézőt lebilincselje a kép.
Úgy gondolom ez a kép alkalmas arra, hogy akit egy picit is érdekelnek az égi fények kedvet kapjon és elkezdejen olvasni, esetleg utána nézni hogyan is lehet egy ilyen felvételt elkészíteni.
Kellenek az ilyen képek, hiszen ha csak egy embernek sikerült felkelteni az érdeklődését , már megérteni publikálni.
Gratulálok!
Szép fényeket kívánok!
Üdv.:Zoli

deadness válasza:
Kedves Zoli!

Nagyon szépen köszönöm a véleményed, igazán jó volt olvasni.

Kicsit nehéz az ilyen értékelésekre válaszolni, mert az önmagunk örömén túl épp az ilyen vélemények miatt csináljuk ezt mindannyian, műfajtól függetlenül, és ilyenkor az őszinte öröm és hála elnyomja a kognitív működést :)

Én is pont úgy gondolom, hogy ha akár csak egyetlen ember is elgondolkodott azon, hogy mit is lát a képen, és ez egy aprócska érdeklődést vagy néhány kérdést felvet benne, akkor célt ért a képem.

Az amatőr csillagászok, asztroforósok többségében egyébként is ott van a tudományos kíváncsiság, a tudásvágy és az ismeretterjesztésre való hajlam is, így különösen örömteli, ha valaki érdeklődik eziránt a világ iránt!

Még egyszer, köszönöm az értékelést!

Attila

2013. augusztus 7. | 02:30 | ptes

Szia Attila!

Először is gratulálok a képedhez.

Amúgy meg már a csak a poén kedvéért is írok ide (is)! Olvastam a Macskacsajszis részt, mosolyogtam, stb :-)

Ez egy olyan oldal, ahol mindenki lehet okos, addig amíg le nem bukik...

A sors iróniája: Iván éppen az Androméda fotóját kivételesen ISO 200-on fényképezte. Az összes többit 1600-on (az ISO 1600 a 5DmkII szenzorjának felépítéséből adódik, a többi géppel 800-on kell fotózni). Azért tett kivételt, mert fátylas volt az ég azon az ágasvári észlelőhétvégén, és ezért komoly munka helyett kísérletezett az ISO értékekkel, és a hosszabb expozícióval. A kísérletet azóta sem fejezte be, de az Andromédája szép lett.

Szép része a fotográfiának, sok kitartást hozzá!

A kritikát majd az asztrofotós galériában.

fl

deadness válasza:
Köszönöm szépen a hozzászólásod, nagyon jól esik, hogy írtál!

Ez a fajta összetartás úgy látom, hogy csak az asztrofotósok között van meg, mert sehol máshol nem találtam meg, és ez rendkívül jó érzés, öröm egy ilyen közösséghez tartozni, még ha csak virtuálisan is - egyelőre! :)

Attila

2013. augusztus 6. | 16:51 | Zolinka

Dark kép készítésére ne legyél lusta. :)
A flathoz meg elég egy egyenletesen bevilágított fehér lepedő kb 3-4m-ről (nekem bevált) csak addig ne vedd le a gépet a távcsőről amíg meg nem csinálod a flatet. (igazából addig hozzá se nyúlj a géphez, mert ha picit elmozdul a kihuzat vagy más szögben ll a gép akkor már nem tökéletes a flat.

deadness válasza:
Szó sincs lustaságról :D
Az izgalom, hogy megcsinálom életem első mély-ég fotóját, kicsit felülbírált minden ésszerű döntést, így konkrétan eszembe sem jutott, hogy kell csinálni. (pedig tudom, csak még sosem kellett)

Sebaj, gyakorlásnak kiváló volt!

Köszi a tippet :)

adott pontszám: 4
2013. augusztus 6. | 16:38 | Zolinka

Szia! A leírtak alapján jól sikerült kép! A fehéregyensúlyt vissza kellene hozni semlegesbe, túl sok a kék. Javaslom hogy amint tudsz szerezzél valamit amivel tudod vezetni a mechanikát. és kb 30-40 db 5 perces expó mehet ISO1600-on.

deadness válasza:
Nagyon köszi az értékelést!
Rajta vagyok az ügyön, csak még gyűjtögetni kell kicsit, egy Lacerta Mgen-t szeretnék.

A kéken azóta már korrigáltam!:)
A fotós 2 kredittel jutalmazta a véleményezőt.

adott pontszám: 4,5
2013. augusztus 6. | 10:19 | tojasosnokedli

Nagyon szép felvétel még ha a minősége nem is tökéletes. Talán az erős képkivágás miatt.
A kép felső részén lévő csillagot (vagy halmazt, nem ismerem) érdemes lett volna teljes egészében benne hagyni a képben.

Kitartást és további szép fotókat kívánok!

deadness válasza:
Köszönöm szépen!
Nincs kivágás, ennyire fért bele a teleszkópba :)

Igen, az egy törpegalaxis, de annyira izgatott voltam, lévén ez az első ilyen képem, hogy nem nagyon figyeltem ilyen részletekre.

A zaj/minőség dolog pedig egy technikai eszköz és az egyébként szükséges speciális képek hiányának az eredménye.

Legközelebb jobb lesz! :)

2013. augusztus 6. | 09:45 | Atos

Szépen sikerült kép, gratu hozzá! Nekem is tervbe van véve egy megfelelő szet hasonló pillanatok megörökítéséhez :)

deadness válasza:
Köszi! Hajrá, sok sikert és főként kitartást! :-)

2013. augusztus 6. | 08:46 | Zoran_2

Folytatni kell - szerintem is.
Fotóértékelő oldalak meg ilyenek, mindenféle értékelés jön. Így van ez másutt is, még a facebookon is, max. ott csak lájk jön, de hidd el mindenki gondolja a magáét csak nem mondja a "szemedbe". És ez igaz még az ilyen olyan fotós, photography ..stb csoportokra is.

deadness válasza:
Tudom, így van sajnos. Engem csak az bánt, ha felszínes tudással, "namajdénmegmondom" stílusban szólnak hozzá a képhez, és sajnos itt ez történt.

No, de nem adom fel :-)

adott pontszám: 4,5
2013. augusztus 6. | 08:39 | Zoran_2

Szia!
Számomra már régen világos, hogy az asztrofózás egy speciális, és nagyon egyedi, különleges területe a fotózásnak. Kell ismerni Világegyetemünket, kell speciális teleszkóp, és persze szaktudás is.
Nem rossz ez a kép így látványra, talán picit több a zaj mint amihez hozzá vagyunk szokva ... de egyértelműen nem rossz. ...

Zoran

deadness válasza:
Köszönöm Zoran!
Így van, zajos, jogos az észrevétel :)

2013. augusztus 6. | 00:12 | viperasan

Szia!
Nagyon szép fotót sikerült készítened!nagyon tetszik!pontot nem tudok adni sajnos mivel technikailag nem tudom értékelni,nem értek hozzá de nem tudtam elmenni amellett hogy ne mondjam meg eszméletlen jó!!!

deadness válasza:
Köszönöm szépen! :-)

2013. augusztus 5. | 22:23 | KI Pécs

Szia! Nehéz ezt értékelni. Inkább technikai teljesítmény. Az elszántságod, lelkesedésed viszont irigylésre méltó.

deadness válasza:
Nagyon köszönöm!

adott pontszám: 5
2013. augusztus 5. | 20:52 | clipper2

Szerintem tökéletes, főleg kezdésnek! Bár messze áll tőlem sajnos az asztrofotózás, ezért a minőségéhez nem merek hozzászólni ( el is gondolkodtam vajon kellene-e értékelnem) de ahogy én látom nagyon rendben van a kép. Nem is igazán zavaró a zaj. Grat!

deadness válasza:
Nagyon szépen köszönöm! :)

2013. augusztus 5. | 17:20 | KTB

Nehéz ügy az asztrofotózás..., tisztelem a kitartást...
Legfőbb rákfenéje a minőség, főleg ha olyan etalonok vannak mint a légkörön túli távcsövek által lőtt fotók!
Fogd fel úgy, hogy ez egy lépcsőfok, biztos sikerül majd sokkal jobb minőségben is megfotózni ugyan ezt, vagy bármely más ködöt, galaxist... (akár színhelyesen is)
Én is szívesen látnék több asztrofotót !

deadness válasza:
Ez természetes, ez az első ilyen képem, hiányzik belőle nagyon sok technikai jellegű kép, és maga a technológia is, ami által jobb lehetne a kép, de lassan meglesz minden.

Szóval itt nem az volt a gond, hogy a képről úgy gondolom tökéletes, hanem hogy felszínes értékelést kaptam, és rossz pontot nem alapos indokkal.

Még a színhelyesség is egy elég szubjektív dolog, ki hogy dolgozza ki az asztrofotókat :)

2013. augusztus 5. | 15:09 | Cochise

Ilyen esetek miatt ne menjen el a kedved a feltöltéstől. Kezeld inkább helyén az értékeléseket, vagy tedd fel a képeket nem pontozhatónak. Ha valakinek adsz a véleményére, akkor fogadd meg a tanácsait, ha úgy érzed, hogy lövése sincs a témáról, akkor köszönd meg és ignoráld. Tudom, hogy ez nehéz. :) Asztrofotókat nagyon ritkán látni az oldalon, én szívesen látnék többet.

deadness válasza:
Próbálok felülemelkedni az ilyesmin, de ez a helyzet pont olyan, mintha én mondanám meg az említett Éder Ivánnak, hogy ezért vagy azért nem jó a képe. :D Csináltam egy mély-ég fotót, ez igaz, és az alapokkal tisztában vagyok, de attól még sajnos nem értek ahhoz, amit ő csinál (pedig elvben tudom).

Egyrészt nagyon technikai a műfaj, nagyon ismerni kell hozzá a csillagászati távcsövek technikáját-működését, magát a csillagászat témakörét is illik ismerni, és a speciális képfeldolgozási módszerek is sokkal szerteágazóbbak, mint hagyományos értelemben vett fotózásnál mondjuk a PS profi szintű kezelése (amit azért merek állítani, mert elég jól kezelem, jópár éve dolgozok vele, nem csak a fotózás kapcsán).

Itt már magába a kép elkészítésébe fektetett energia olyan szintű elhivatottságot követel meg, ami miatt szerintem egy picivel több tisztelettel kellene minden asztrofotós felé nyitni, nem beszélve arról, aki saját csillagvizsgálót épít magának - én "csak" kitelepülök.

Ha emberünk jobban rálátna az ilyen képek készítésének a folyamatára, biztos, hogy nem lettek volna az értékelésében lekezelésbe-kioktatásba hajló részek, ez 100%.

És köszönöm, rajta vagyok az ügyön, de (és megint oda jutunk, hogy akár egyetlen kép elkészítése is mennyire nehézkes) sajnos nehezen megoldható a kitelepülgetés, közbe szólhat az időjárás is, egy kis felhősödés miatt már annyi is az egésznek.. :)

2013. augusztus 5. | 15:06 | Biodiesel

szerintem macskacsajszi-val ne foglalkozz! Nagyon megörültem, mikor megláttam a képed és elkönyveltem magamnak, hogy végre egy újabb ember kis hazánkból aki astro fotózásra adta a fejét :)
Várom a következő képeidet!

deadness válasza:
Köszönöm, igyekszem :)

2013. augusztus 5. | 15:04 | macskacsajszi.

Szia. Jó volt olvasni a válaszod. Nem érzem úgy,hogy elegendő tudás birtokában vagyok ahhoz,hogy megítéljem a fotódat. Sokan tévedhetnek de én is érzem. Még egyszer jó volt olvasni a leírásaid. Tanulságosan hasznos szöveg. Sok sikert. Üdv.

deadness válasza:
Köszönöm.

2013. augusztus 5. | 14:21 | Cochise

macskacsajszi.: tény, hogy a 3200 nem indokolt, de 100-200-as ISO asztrofotónál...? Ugyan már...
Az általad példaként felhozott Éder Iván 1600-as ISO mellett 75 perces expókkal lövi az Andromédát.
A fotós amúgy nem írta, hogy van követő mechanikája a távcsőhöz....

deadness válasza:
Köszi a támogatást, igazán jól esik!

Van mechanikám, és ha érdekelnek a körülmények, olvasd el kérlek a macskacsajszinak írt válaszom, abban minden benne van.

adott pontszám: 3
2013. augusztus 5. | 13:42 | macskacsajszi.

Szia. Az asztrofotózás nagyon egy kemény kategória de örülök,hogy te is foglalkozol vele és bele vágtál. Mielőtt még feltöltötted volna előtte nézegetni kellet volna a csillagászat kategóriát. Tudod,hogy mi a BTC ? Budapest távcső centrum. Javaslom ,hogy nézd meg Éder Iván fotó galériáját. Ott aztán vannak minőségi fotók erről az Androméda galaxisról. Ha van égbolt követő mechanikád akkor miért kellett ISO 3200-al fotózni ? Ha a műszered percekig óráig is tudja követni az objektumokat akkor ISO 100-200-on lenne célszerű egy félóráig. Sajnos itt elég zajos a fotód és a színárnyalat is kékes. Pedig az Androméda nem kék hanem sárgás árnyalatú. Én a helyedben nem tettem volna pontozhatóba. A fotód így tudatos kreatívnak tartom de javítandó. Utómunkálatokat igényel. Érdemes a BTC-vel felvenni a kapcsolatot. Ha komolyan gondolod akkor lehet,hogy a gépedben a szűrőt infraszűrőre ki kell cserélni ami a ködök infra fényét jobban átengedi. A Canon foglalkozik ezzel de nem tudom,hogy a nikonnál megoldható e. Sok sikert és a legjobbakat. Én drukkolok neked. Üdv.

deadness válasza:
Azon kívül, hogy alapjában véve tisztában vagy (egy nagyon kicsit...) az asztrofotózás alapjaival, sajnos nagyon-nagyon felszínes a tudásod és mielőtt megsértődnél, le fogom írni, hogy miért.

1:

Magyarországon szinte minden valamire való asztrofotós munkáját ismerem, ahogy Éder Ivánét is.

2:

Ha már Éder Ivánról beszélsz, legalább vehetted volna a fáradtságot, hogy megnézed a galériáját és az ő mély-ég fotóit, akkor láttad volna, hogy szinte mindegyik képe ISO1600-on készült.

Talán egyedül az Andromeda nem, de ennek is rengeteg függvénye van: először is a fényszennyezettség: én városból fotózok, Debrecen széléről, ami messze nem ideális, főleg nem nyáron, ugyanis ilyenkor a légkör nem jó, de hogy miért, abba nem megyek bele jobban, a lényeg, hogy nem jó az átlátszóság. Hideg levegőre van szükség, és sötét, fényszennyezettségtől mentes égre, ami a városoktól olykor 30-40 km-re van minimum. Debrecentől az első ilyen helyszín 50 km-re van!

3:

A legjobb "égbolt követő mechanikák" sem képesek fotózáshoz megfelelő pontossággal követni az adott objektumokat, ugyanis van egy ún. periodikus hibának nevezett jelenségük, ami a legjobb pólusra állás és kiegyensúlyozás esetében SEM képes körülbelül 10-15 mp expónál többet megengedni. Vizuális célra megfelel, de fotózásra messze nem!

Ismétlem: ez a LEGJOBB mechanikáknál is így van! Ennek a hibának a kiküszöbölésére lett kitalálva a "vezetés" vagy guiding. Nos, nekem ilyen eszközöm egyelőre nincs, amivel ezt a műveletet el tudnám végezni, mert elég drága eszközök, de már folyamatban van a dolog.

Ezért csináltam körülbelül 15 mp-es expókat ISO3200-on, és ha jól megnézted volna a képet, akkor láthatnád, hogy a csillagok nem teljesen pontszerűek, hanem kicsit már csíkot húznak, épp a fenti periodikus hiba eredményeképp, ergo: technikailag nincs rá módom, hogy hosszabban exponáljak.

Mély-ég fotót ISO800 alatt szinte sosem csinálnak, ugyanis az ilyen képeknél az alacsony érzékenység nem ugyanazt az eredményt adja, mint hagyományos fotóknál, hanem alacsony ISO-n még több perces expónál sem képes a szenzor elegendő fényt begyűjteni. Épp ezért érzékenység a hivatalos neve a funkciónak.

Az Andromeda galaxis a Messier katalógus 3. legjobban látható objektuma (binokulárban is látszik kissé), így megfelelő körülmények és felszerelés birtokában lehet alacsonyabb érzékenységen fotózni, de más, halványabb objektumot szinte soha nem csinálnak ISO800 alatt, sőt inkább ISO1600 a megszokott.

Összefoglalom: városi ég alatt, vezetés nélkül, 8 db. maximum 15mp-es expóból hoztam ki ezt a képet, amit nem egy, nagy tiszteletnek örvendő asztrofotós is bizakodva dicsért meg, mert értenek hozzá, és tudják, hogy a körülményekhez képest nagyon is jól sikerült.

Nem értem, hogy miért érezted, hogy elegendő tudás birtokában vagy ahhoz, hogy ilyen szinten meg tudd ítélni a képemet, de remélem, hogy a leírtak alapján már érzed a tévedést..

Azt hiszem, hogy ez volt az utolsó csepp, mert ezerszer megfogadtam már, hogy nem töltök fel ide soha többé képet, de most meg is fogadom..

2013. augusztus 5. | 13:13 | viktor88

Szia! Ehhez gratulálok. Persze látom benne az apróbb hibákat de nem egy egyszerű műfajról van szó. Ekvatoriális állványról csináltad a képet?
További jó fotózást és így tovább!

deadness válasza:
Köszönöm szépen!

Igen, ekvatoriális mechanikám van, és sajnos még nem adott minden a tökéletes expókhoz, a jelenlegi cuccból kihoztam a maximumot :)

adott pontszám: 4
2013. augusztus 5. | 13:12 | Biodiesel

Szia,
Első próbálkozásnak szerintem nem rossz! A kép szerkesztésében annyi hibát látok, hogy fenti kis galaxis felesleges, le kellett volna vágni.
A rövid (15s) záridő gondolom a követő motor hiányából adódik. Próbálj meg hosszabb záridőt kicsikarni és több képből összerakni a képet és sokkal több apró részlet fog megjelenni a galaxisból.
Egyik kedvenc objektumom az égen!

deadness válasza:
Köszi szépen!

Rajta vagyok az ügyön, hamarosan lesz autoguiderem, és akkor a határ a csillagos ég lesz - csak így stílusosan :)

Elismerem, valóban felesleges a törpegalaxis, de belegondoltam, hogy milyen állat, hogy egyszerre 3 galaxis van a fotón ;D és inkább ott hagytam!