Ha még van erről a gyönyörről kép akkor had lássuk!
Az értékelő 2 kreditet utalt át a fotó készítőjének.
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2011. október 26. 21:21 - Készítés helye (ország): Norvégia
... a tó neve. Az orkán erejű szél felkorbácsolta a hullámokat a tavon.
Nanuq válasza:
ó hálásan köszönöm, a legjobbakat már feltettem de keresek még valamiket :)
Mutatós darab jó színekkel és jó szerkesztéssel!
A hajó szinte kivilágít a morcos tájból, szép nagy teret fogtál át, grat!:)
Nanuq válasza:
Köszönöm!
Szia. Norvégia nagyon szép hely. Szép komponálás és jó szerkesztés. Semmi dőlés. Rendben az élesség és a színek pedig nagyon jók. Szép élénk visszaadás. Szórakoztató látvány ami falinaptárakba illik. Tökéletes. Üdv.
Nanuq válasza:
Köszi szépen!
Klasszikusan szépen szerkesztett és bemutatott fotó, az előtér a házakkal hajóval mintha makettet lánék, de a tó komolyan adja elő magát és mindehhez a gyönyörű háttér nekem tetszik a látvány és gratulálok a nap képéhez is
Nanuq válasza:
Köszönöm, örülök hogy tetszik!
Nanuq válasza:
Köszönöm - a színek teljesen élethűek. Nem vagyok a túlzott szaturáció híve.
Szia! Gratulálok ehhez a nagyszerű képhez! Olyan, akár egy könyvborító.:) Nagyon tetszik benne, hogy még a hullámokat is látni lehet rajta, mintha festve lenne. Nagyon megfogott! További szép képeket! :)
Nanuq válasza:
Köszönöm szépen! :)
Vááá.... micsoda természet adta gyönyörüséges színkavalkád!!
Irigylésre méltó helyen jártál, viszont hatalmas köszi, hogy elhoztad nekünk ezt a szépséget. ;-)
A kompozíció - számomra - tökéletes, lenyügözö a részlet, amit kiragadtál.
Üdv és szép fényeket! :)
Nanuq válasza:
Köszönöm Mausi :)
Egy ide feltöltött tájkép arra sarkallt, hogy megnézzem hol is készült, mert vissza tudta adni azt a csodálatos látványt, amit te ott átéltél...
Meseszerű a sárgás hegyoldalak, és a kéklő tó közötti kontrasztosság, amire kontrázik a hótól fehérlő, a háttér homályába vesző hegycsúcs vonulat.
A tó partján meghúzódó kis település, az árválkodó hajóval, az örvénylő vízzel még inkább rányomja a hangulatát a képedre: itt még a természet az úr!
Szeretnék ott lenni. Most. Azonnal. 5.
Nanuq válasza:
Köszönöm a szép szavakat. Valóban van egy kontraszt a képen: fent a gomolygó hófelhők a havas hegyek fölött a tél, lent még az ősz az úr... megnézném most is a helyet, de szerintem már fehér minden. Szép lehet most is :)
Írtó jó a kép szerkesztése. Van előtér, főtéma és háttér. A színek is jól sikerültek. Látványos alkotás.
Nanuq válasza:
Köszönöm szépen :)
Jaaah, hogy jaaa..., én nem olvasok blogokat, meg ilyen perverz dolgokat! :) ...de talán majd unalmas 1/125 másodperceimben beleolvasok a bő levébe... vagy levedbe? hmmm... sosem vótam jó ragzásbú' :)
Remélem még látunk norvégija képeket :)
(arckönyvem meg nincs és nem is lesz :) )
Nanuq válasza:
1. nap
Utazás előtt azzal a rémes gondolattal aludtam el, hogy jézusmárja nehogy elaludjak és akkor ébredjek, amikor már felszállt a gépem… de szerencsére azonnal az első kakasszóra (szó szerint, mert harsány kukorékolás az ébresztő csengőhangom) felpattantam és idejekorán kint voltam a reptéren. Skandinávián belül az állampolgároknak igen egyszerű a repülés, mivel nincs szükség útlevélre - a Schengen korában ez semmiség, de ez a megállapodás már a hatvanas években megszületett.
Ezekkel az újdonsült telefonokkal még gyorsabb és fájdalommentesebb a reptéri mizéria - a jegyet SMS-ben küldik, az SMS-ben egy link, melyre kattintva megjelenik a beszállókártya egy QR-kód formájában. Ezt a kódot csipogják le a beszállásnál.
Stockholm-Trondheim kb. egy órás út és ennek az órának a felét halk átkozódással és önmarcangolással töltöttem, ugyanis gyönyörű reggeli fények mellett repültünk el Jotunheimen felett (ebben a nemzeti parkban vannak a legdurvább hegyek) és a G11 a hátizsákom mélyén lapult a fejem fölött, két spicces, jóltáplált norvég üzletemberen túl. Azzal vigasztaltam magam, hogy nemsokára emberközelből is láthatom mindezt.
Trondheimben már várt a leendő útitársam, egy göteborgi fotós, aki eddig Észak-Norvégiában dolgozott és hazafelé tartva invitált, hogy tartsak vele az út egy részén. A kocsi, egy Kangoo, dugig tele volt a holmijával, ha egy gombostűvel több cuccot viszek, már nem fért volna el. A kocsi tetején egy gyönyörű antik finn tavi kajak utazott, sajnos nem nyílt lehetőség a kipróbálására.
Az első vízesést 12:43-kor láttam meg az amúgy meglehetősen eseménytelen E6 autópálya mentén. Ebédelni egy rejtélyes, semmitmondó ‘nevezetesség’ táblánál álltunk meg, és míg a szendvicsemet majszoltam, elsétáltam az ösvényen, amelyet komor figyelmeztető táblák szegélyeztek: ‘Vigyázat!’ ‘Veszély!’ ‘Továbbmenni kizárólag saját felelősségre!’ Nagyon kíváncsiak voltunk, J. pézsmatulokra tippelt, én titokban fogvatartott földönkívüli kolóniára. Rövid, de szuszogós leereszkedés után bizarr látvány tárult elém. Évmilliók jege alatt gömbölyű-simára csiszolt sziklák között ölnyi mély, szűk szakadék, alján forrva őrjöngött a Driva folyó!
Tombolt a víz, ahogy a megszokott medréből ebbe a szűk katlanba kényszerült. Szédülten pislogtam le a mélybe, s a legfőbb célkitűzés nem a fotózás, hanem a zuhanás elkerülése volt. J. találóan húsdarálónak nevezte a helyet. Nem mindennapi, sőt fenséges élmény volt letelepedni az egyik napmeleg sziklára és a najtékzó örvényt nézve elfogyasztani az ebédet.
A szünet után az útmenti hídról is fotóztam párat, a folyó nyugodtabbik ágát megcélozva. Persze mire belőttem az állványt, eleredt az eső, de J. hősiesen tartotta a gép felé a kabátomat, úgyhogy megszülethettek az első elmosottvizes fotók, hurrá.
Ezután már tűkön ültem, hiszen gyorsan közeledtünk Otta városhoz, ahol tavalyelőtt oly szép kis erőművet találtunk, és ahol a meseszép Rondane NP kapuja is nyílik. Az erőmű köszöni szépen, jól van, és az alatta lévő lerobbant malomnál is tiszteletünket tettük. Lényegesen több víz volt a folyóban, mint múltkoriban, ezért a képek is picit másmilyenek lettek.
Ekkor már alkonyodott és a csípős őszi levegőbe fanyar füst illata vegyült. A kéklő hegyek tövében didergő nyírek reszketve hullatták a leveleiket, csak úgy viharzott körülöttem a sok apró sárga falevél. A hulló levelek és a rohanó kispatak közepette minden önuralmamra szükség volt, hogy ne gyújtsak rá egy Máté Péter-nótára, de sikerült ellenállnom a csábításnak. Inkább a szél énekét és a víz susogását hallgattam.
Egy gyors kört tettünk Rondane NP bejáratánál is, de bemenni az alkony miatt nem volt érdemes - nem is volt tervben. Inkább elindultunk szállást keresni. Sajnos a múltkori szállásunk, a Dovreskogen Camping, zárva volt - úgy festett, hogy az oda vezető hidat zárták le valamiért. Nemsokára megháltunk egy másik kempingben: vacsora, főzés, beszélgetés, internet fájó hiánya - ebből állt az este.
Másnap reggel korán, már hat után rögtön indultunk és igen szép volt az ezer méteres fennsíkon a napfelkelte. Kicsit fájlaltam, hogy az enyhe időjárás miatt nem volt egy kis éjszakai fagy, amely nagyon jól mutat a zuzmós tundrán - de újból beigazolódott a mondás, mely szerint vigyázz, mit kívánsz. Hamarosan bőségesen kijutott a részem hidegből, fagyból egyaránt.
Rövidesen letértünk az E6-ról és a vadregényes 51-es út felé vettük az irányt. Ez az út egy végig 1000+ méteres, kietlen fennsíkon vezet és már az első megállásnál olyan jeges szél fogadott, hogy ész nélkül iszoktam vissza a kocsiba és az addig 10-12 fokos enyhe időjáráshoz igazított öltözetemből sürgősen átvedlettem sarkköri felfedezővé.
Sapka, sál, ujjatlan kesztyű, poár pulcsi, jégeralsó, kapucni - mindent magamra húztam, amit csak találtam. Szerencsére az immár negyedik évét taposó (taposó, hehe) Ecco bakancsom még mindig tökéletesen melegen és szárazon tartja a lábaimat.
Az út menti panoráma a cudar hideg ellenére kiszállásra késztetett. Az alattunk terjeszkedő tavat úgy korbácsolta a vihar erejű szél, hogy száz méter hosszú, emeletnyi magasságú, vízszintes forgószelet emelt ki a tó felszínéből. Nehezen álltam meg a lábamon és valósággal ráfeküdtem a szélre, hogy el tudjam készíteni a felvételt. A táj hatalmas arányait semmilyen fotóval nem lehet visszaadni - nem csak a jeges szél szorította belém a szuszt, hanem a fenséges látvány is.
A tavon bolondul tomboló szelet alig hagytuk magunk mögött, amikor látjuk ám, hogy az előttünk tornyosuló hegységben bizony nagyonis hógyanús felhők gomolyognak és gyanúsan fehér az előttünk elterülő táj is. A hegyek többnyire 2000 méter körül voltak, a mi hágónk, a Valdresflya legmagasabb pontja 1398 méter. A tundraszerű mezőn mintha óriások, trollok szórtak volna el milliónyi hatalmas kőtömböt - ezek a szemünk láttára változtak mohazöldből fehérre, ahogy elkerülhetetlenül belegurultunk a legextrémebb időjárásba, amelyben valaha részem volt. A Kangoot, a kajakkal a tetején, úgy dobálta a szél, hogy komoly izomerőbe került ellentartani neki, és mindketten hálaimát rebegtünk az előrelátóan felszerelt téligumiért. A szél erejét jól ábrázolja, hogy amikor a teljesen nyílt úton szembejött egy kamion, inkább teljesen megálltunk, nehogy egy széllökés nekicsapjon. (Egyébként végig szinte egyedül voltunk az úton.)
A hágó tetején, amikor legjobban tombolt az idő, megálltunk egy parkolóban. (Egyébként mindketten roppant élveztük az extrémkedést: ‘végre’, hajtogattuk egymásnak vigyorogva, elvégre ezért jöttünk, ezért szeretjük Északot. Természet anya megmutatja, mit tud, mi pedig - maximális tisztelet mellett - kívül-belül borzongva élvezzük az előadást.
Aranyos epizód a parkolóban: amikor megálltunk, rajtunk kívül egy Audi kombi rostokolt járó motorral. Benne három jólöltözött hatvanas, a negyedik utas pedig, egy szintén hatvanas hölgy, kölyökkutyaként szaladgált a havas sziklák között, méretes DSLR-t lóbálva és látszott rajta, mennyire élvezi. Azonnal rokon lélekként könyveltem el és remélem, harmic év múlva is én leszek az az utas :)
Kiszállva valósággal elállt a lélegzetem, olyan elemi erővel hasított belém a szél. Félelmetes volt, ahogy szinte felemelt, miközben éles kis jégszilánkok - nem hó, hanem jégvihar volt - hasogatták az arcomat és az ujjaimat. A bőgő szél megállíthatatlanul kergette az égen a felhőket, és a ki-kiderengő Nap erőtlen fényében sikerült lőnöm pár gyors képet, szigorúan dokumentálási célból - kratívkodásról szó sem lehetett.
Az ember azt hitte, sosem ér véget az örök tél országa. De alighogy elhagytuk a hágót, szinte vonalzóval lehetett mérni, hol ér véget a tél és kezdődik ismét a békés ősz. Ismét napos őszi vidéken találtuk magunkat, bár a szél továbbra is hideg volt, de érezhetően enyhébb. Nem lehetett itt sem 5-6 foknál melegebb, de szinte balzsamosnak éreztük.
Szinte hihetetlen, hogy a fenti képek és az alábbi sorozat között mindössze nyolc perc - és egy évszak! -van. Utólag megállapítottuk, hogy valószínűleg az első igazán téli nap tanúi lehettünk a hágón.
A Bygdin tavon különös látvány fogadott: a nyaranta a tavon közlekedő M/B Bitihorn a parton pihent. Kétségkívül feldobta a tájat, ahogy kipiroslott a sziklák között a hegyoldal előtt.
Később, immár némileg szelídebb táj mentén, újabb ‘nevezetesség’ tábla, alatta szerény felirat: sziklarajzok. Az ösvény végén minden hivalkodástól mentes fapalló jelezte a hatezer évvel ezelőtt a gránitba vésett rénszarvasrajzok pontos helyét.
Érdekes, hogy múltkori Umeå-beli látogatásom alkalmából is láttam ugyanebben a korban készült sziklarajzokat. Azok a rajzok nem rénszarvast, hanem jávort ábrázolnak, de a hasonlóság oly erős, mindha ugyanaz az őskori művész véste volna őket az örökkévalóságnak. A testbe vájt vonalak jelentőségét nem ismerni pontosan, de a kör vélhetőleg a szívet jelképezi, míg a szívből a szájig vezető egyenes vonal az életvonalat ábrázolja.
Érdekes, hogy mindkét helyen van befejezetlen rajz is. Vajon miért? Sokat lehet ezen töprengeni, meg a két rajz közötti kísérteties hasonlóságon is - a két helyszín között mintegy 600km van.
A sziklarajzok tövében üldögélve a rohanó folyót nézve ebédeltem - egy narancsom is volt -, azon gondolkozva, hogy milyen tökéletes, a természetbe simuló helyet választott rénszarvasainak az őskori művész, és hogy a svédországi helyszín mennyire hasonlított erre a helyre.
Ez a hely jelentette az igazán vad vidék végét is. Hamarosan Lillehammerben találtuk magunkat, ahol legnagyobb bosszúságomra és Norvégiára hallatlan módon - szárazság volt! A főfő fotós látványosság, a hegyoldal mentén mintegy 4-5 történelmi ipari helyszínen lezuhogó folyócska medrében alig csordogált a víz, a vízesések, régi ipari zsilipek helyén vékony szalagban hullott alig néhány csepp.
Mindketten igen elszontyolodtunk és átkoztuk magunkat, amiért túl korán elhagytuk a szép, vad tájakat. Addig-addig böngésztük a térképet, amíg rá nem leltünk egy ígéretesnek tűnő hágóra. Ezerszáz méter, sehol egy település, indulás, azonnal!
Boldogan magunk mögött hagytuk a kimondhatatlanul giccses, turistacsalogató és norvég mércével is groteszkül túlárazott Lillehammert és máris ismét a hegyekben voltunk. Egy idő után kinyílt a táj és elénk tárult a megunhatatlan tundra. Valószínűtlenül sok tundrazuzmó festette zöldre körülöttünk a sokszáz négyzetkilométerre terjeszkedő tájat.
- Te - szól J. - az ott nem Rondane?
Elhűlve néztem előbb őt (megőrült ez? hol vagyunk már Rondanétől?), majd a kétségkívül ismerős hegyvonulatot, majd a térképet (jó, nincs is nagyon messze, simán látótávolságban lehet) - és valóban, a távolban kéklett Rondane híres, tíz darab 2000+ méteres csúcsa.
Kicsit úgy éreztem magam, mint Tutajos a Téli Berekben, amikor visszamehet Matulához szilveszterezni. A jó időre elveszettnek hitt, fájón hiányzó, imádott Rondane, ismét a közelben! Persze végigfotóztam a vonulatot, a panorámát sikerült elrontani (a felső csíkot ábrázoló sorozat nem lett jó, ezért olyan szűk felül), egy teleobjektíves fotón viszont látszik a hegység és a minket körülvevő fantasztikus táj is.
A véletlenül felfedezett hágónak nincs neve, nincsenek helységek, nincs turistaút tábla - az volt a benyomásunk, hogy egy nemhivatalos titokra bukkantunk rá, amelyet Norvégia, talán a hely érintetlenségét megőrizendő, nem ver nagy dobra, pedig egyébként igencsak tudják reklámozni a természeti értékeiket.
Mivel immár végérvényesen lejöttünk a hegyből, úgy döntöttünk, hogy másnak egyenesen Lilleströmbe megyünk, ahol én vonatra szállok és max az út mentén fotózunk. Este nagy nehezen találtunk egy drága és rossz szállást, de legalább meleg volt, fedél volt, zuhany volt - altatóra nem volt szükség.
3. nap
A reggeli fényben készült néhány fotó a folyó menti tükröződésekről, de az utolsó 150 kilométer egyébként csak arra volt jó, hogy elvégezzem a végeszámolást az anyagiakat illetően és összegezzem az emlékeket. A Lillehammer és Oslo közötti autópálya mindigis egy szomorú útszakasz, amikor az ember már búcsúzik az országtól.
Lilleströmben vonatra szálltam és Stockholmig meg sem álltam - útközben volt idő megírni ezt a bejegyzést (noteszbe, mert számítógépet nem vittem, az a gombostű, tudjátok, komolyan nem fért volna el a kocsiban) és századszorra is végigpörgetni a fotókat a fényképezőgépek LCD-jén, tervezni az utómunkát, ilyesmi…
Epilógus
Azért a nem G11-el készült képek EXIFjét néztétek? Utazás előtti napon vettem :)
Hát ez kész festmény! Nagyon szép a táj, szinte érezni a friss levegőt és hallani a szél hangját. Fantasztikus színék, tökéletes szerkesztés. Gyönyörű! Gratulálok!
Nanuq válasza:
Köszi szépen :)
Bahh..., megint Te vagy az?! :D
Nem is figyelem/figyeltem, hogy ki lehetett norvégiában, ill. totál meg is feledkeztem róla, hogy Te (is) voltál ott... de most jól meg is jegyzem, hogy következőleg ne felejtsem el... öö... mit is? :o)
De a véleményemet nem változtatom, akkor is gucctucstalan a kép! :P :)
Nanuq válasza:
tőled még egy guccustalanság is értékes :P
Mennyi delfin úszkál oddan... vagy sirály? De lehet csak jégtáblák... nem is látszik az orkán erejű szél, ami kezében korbács lenne... sztem tuti oda fújta a gyapotot a keleti passzát szellő és a golf áram... lat
A kép amúgy szép meg tök jó meg minden, de gusztustalan környék... remélem én is eljutok errefelé jövő nyáron... iiiimádom, mikor korbácsolnak és mondhatom, hogy "mééééég, ne hagyjd abbaaaaa..."..., csak ilyenkor gyors záridővel kell fotózni, mert nagyon beremeg a kép, főleg, ha telével fotózik az ember...
A háttérben a hegyeket meg ki festette oda? Peeersze, nem hiszem, hogy ott voltak... azt is a szél fútta, korbácsolta fel... tuti a gyűrű kúrából vetted... és a víz színe... pfff... öblítő... nézd meg a hajót már ki is mosta a partra... szét tiszta lett... csillog meg villog meg kiégett :P
Sztem ez a kép egyértelmű, hogy ronda és bármely pixelébe bele lehetne kötni, ha betonból lennénk, de nem teszem, helyette inkább adnék egy 5-öst a képre, ha írsz nekem egy rövid norvégiai beszámolót :)
Nanuq válasza:
írok én neked szívesen, ha adsz abból a jófajta LSD-ből, amit értékelés előtt szoktál adagolni magadnak :D
lázas vagyok, begyógyszereztem, kóvályog a fejem és itt röhörészek, még elborultabbnak tűnnek a szavaid :)
(egyébként a blogon fent van egy igen bő lére eresztett beszámoló, jövőre pedig lesz egy nagy magyar expedíció Norvégiába, facebookon már szervezzük) :)
nagyon szepen felepitett foto,
eloter, a hazak, mely remek viszonyitasi alapot adnak, a hajo, a to erdekes felkorbacsolt felszinevel, es hatul a hatalmas hegyek.
mindez szep kivitelezesben, bar a reszleteseg rovasara ment a tomorites, de a szinek nagyon kellemesek.
grt.
Mihaly
Nanuq válasza:
ó igazán köszi, örülök neked. A tömörítés 75%-os webre mentés, no meg ugye kompakttal készült, bármilyen jó kompakt is :)
Nanuq válasza:
facebook.com :))) a fotozz facebook oldalán tettem fel a kérdést az illető kép alatt kommentben.
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.