Sajtóműfajok órán anno a MÚOSZ Etikai Kódexéről tanultunk. nem kellet kívülről fújni, de azért alaposan átrágtuk.
Nonn György tanár úr fontosnak tartotta, hogy ismerjük, tudjuk, és mindenkor szem előtt tartsuk.Számomra az egyik példaként felhozott anekdotája igen nagy értékű volt. Leírom most ide, hátha okulunk belőle.
A történet Thaiföldön játszódik, ahol is egykori professzorom riportot készített egy ottani drogelvonó klinikákról, annak rendje és módja szerint Fotóriporter kollégája társaságában.
Egy Orvos körbevezette őket az adott klinikán, és elmondta, miképpen és hogyan megy az elvonó, milyen rohamai vannak a leszokni vágyóknak...stb. Egyszer csak mit ad Isten, odaértek egy bent fekvő huszonéves Fiatalemberhez, az Orvos pedig közölte az óráját nézve: "Most lesz rohama." Az jött is menetrendszerűen. Erre Tanárom megkérte a Fotóst, készítsen pár képet, mert a látvány magáért beszélt. Mire a Fotós kolléga megtette azt, amivel kivívta a világ megdöbbenését: odalépett a Fiatalemberhez, és ékes angolsággal megkérdezte, zavarja-e, ha készít róla pár felvételt? A Fiatalember persze azt sem tudta megmondani fiú-e vagy lány, nemhogy felvétel készülhet-e róla! Mivel nem adott határozott beleegyezést, így történetünk Fotósa közölte Professzorommal, hogy nagyon sajnálja, de nem készít felvételt, mert az ütközik az Etikai Kódex előírásaival.
A tanulság, szerintem egyértelmű.
És egy kis vélemény a továbbiakhoz, mert átfutottam az alábbi hozzászólásokat, van hideg meleg egyaránt. Pár dolog az én fiatal kis koponyámból:
A WPP:annyit ér amennyit. Nem a fotósokat, hanem mai médiapolitikát minősíti és annak szócsöve. Ha nincs benne vér, meg szenvedés, szinte nem ér semmit a fotó. Amikor voltam a kiállításon, felüdülés volt a sport, épület és természet részre érni, mert addigra már nagyjából én is kedvet éreztem arra, hogy belőjem magam, annak ellenére, hogy a fotók nagyon jók. Szerintem nem viszonyítási alap. Még egyszer, nem a fotókat, és nem a fotósokat akartam minősíteni, mert ők, mi (tekintve, hogy én is ebbe a táborba tartozom), abból élünk, amit el tudunk adni, amit megvesznek tőlünk, és abból igyekszünk mindig a legjobbat nyújtani. Ennek ellenére a WPP nekem kicsit túl véres. (Érdekes paradoxon, hogy évről évre újból megnézem. A remény hal meg utoljára.)
Etikai Kódex: nem véletlenül van. Velem nagyon komolyan betartatták, és betartatják mind a mai napig. És hálás is vagyok érte. Szerintem, valahol ez különböztet meg egy fotóriportert, egy fotóst, egy paparazzitól vagy egy fényképezővel rohangáló turistától.
Szociofotó és kutatás: az dicséretes, hogy elkíséred a párodat ezekre a helyekre, én sem engedném el a barátnőmet egyedül. Még dicséretesebb, hogy segítesz neki a szakértelmeddel. De, vannak bizonyos fotók melyek megállják a helyüket egy kutatás mellett illusztrációként, egy orvosi aktában, vagy egy szakdolgozatban, esetleg egy szakkönyvben (esetleg kitakart arcokkal), és vannak fotók, melyek publikálhatóak a nagyközönség számára például itt. Nem egy a kettő, szerintem érdemes azt a nagyon kényes határt megtartani, betartani.
Ez a fotó szerintem etikátlan. Én nem publikáltam volna, de ez a Te dolgod.
Ha lehet, én ragaszkodnék azon kevéske személyiségi jogomhoz, hogy ne lássanak így az interneten. És ehhez megvan mindenkinek a joga, még akkor is, ha éppen vannak ennél égetőbb problémái.
Köszönöm, hogy elolvastad a véleményem.
Marczi
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2009. november 4. 20:20 - forrás: negatív
- Készítés helye (ország): India
Nagson1 válasza:
Köszönöm az értékelést!
Szép fényeket!
Miért személyeskedés az, ha megnézem a galériádat, kialakul egy véleményem a fotózási szokásaidról és ezt szóváteszem?
Tény: nem szeretem a lesifotózást. Legalábbis, ha valaki ezt "üzemszerűen" űzi.
Nagson1 válasza:
:)
szia!
általában az ebbe a kategóriába töltött képeket megnézem, és csak akkor pontozom, ha nagyon tetszik. Miután láttam már képedet, olvastam a reakciódat akkor és most is, nem élesíteném a polémiát tovább. Ha az volt acél,hogy a kép provokáljon, lehessen technikai maszlagról vitát nyitni, akkor telitalálat. Ha a magad kedvére csinálod, és örülsz és tetszik neked akkor is rendben van, De nagyon magadra maradsz a világban, ha ebben a műfajban képeid nélkülözik a technikai és szakmai tudást és legfőképp azt humanizmust, ami ehhez a műfajhoz elengedhetetlen. Ez utóbbit gondolom én nagyon sajnálatosnak, de nem várom el ugyanezt tőled, és nem kívánom hogy tetű vagy bolhacsípés érjen mikor a kövön lefekvéshez készülsz.
üdv leyka
Nagson1 válasza:
A választ Charteris_v1-nél megtalálod. :)
Anélkül, hogy minősíteném a kép ide kerülésének a körülményeit, azért halkan megjegyezném, hogy a felvetett indokkal ( etikátlan ) a fél World Press Photo kiállítás képeit ki lehene zárni -amire pedig tódulnak a népek.Ott lehet látni szerencsétlen, kiszolgáltatott emberek tömegét, akiknek a kisebb gondjuk is nagyobb annál, hogy tiltakozzanak a felvétel ellen.Mellesleg ezekből a fotókból tudjuk meg, hogy milyen is a háború, földrengés,nyomor,terrorizmus testközelből.
Nem hiszem, hogy ha újságolvasás - és nem tökvakarás- közben fotózzák le, esetleg a fotósra mosolyogva, akkor a lényeg változna. Az a szégyen, hogy hajléktalanok vannak, élnek(vegetálnak) emberhez méltatlan körülmények között és hogy a "személyiségi jog" arra szűküljön le, hogy nem fotózzák le nyomorult állapotában.
Nagson1 válasza:
Hát igen!
Így lehet a legkönnyebben elbújni a problémák elől. Én nem látok, hallok, beszélek és nem fotózok. Besöpröm a szőnyeg alá, mintha ezek a problémák nem is léteznének.
Ha nem mutajuk be a világnak ezeket a problémákat a megoldás is sokkal nehezebb lessz, mivel csak kevesen látják.
Egyébként ezernél is több hasonló fotóm van, mivel a feleségem ezzel foglalkozik (szakpszihológus) és gyakran én is részese vagyok ennek a probléma halmaznak.
Jelszó: Amit nem látok az nem fáj.
Nagson1 válasza:
:)
Nem szeretik a hasonló képeket,mindenfélét felhoznak a hajléktalant bemutató kép látán.Én párszor tettem fel a témából képet.Nen sok sikerrel.Valahogy "csípi az emberek szemét a nyomorúság bemutatása ,pedig ha nyitott szemmel járunk sajnos egyre több szerencsétlen embert látunk.Hogy miért,ezt most nem boncolgatnám....Nekem tetszik a kép.Részleteiben is.Az üveg,mert ezt az állapotot máshogy még nehezebb elviselni.Jó a címe , mert talányos.Talán a nézőpontot változtattam volna meg.Vagy balra, vagy a másik irányba mozdultam volna hogy ne legyen ennyire telibe fotózva.Jó fotózást.Üdv.
Nagson1 válasza:
Köszönöm az értékelést, szép fényeket.
Üdv!
A képen egy hajléktalan épp vakargatja a feltehetőleg hajdan volt férfiasságát, mellette az elmaradhatatlan műanyag flaska-ehhez párosul egy viccet kicsikaró cím is.
Vicc- ebből a nyomorúságból amibe szerencsétlen került vagy csak beleszületett.
fanyarú poén ez, elmenne ilyen-olyan vicces oldalakon, de szerintem ide erős lett.
Ne haragudj nem szoktam egyeseket adni de nem tudok mást tenni.
minden jót:Robi
Nagson1 válasza:
Válasz Charteris_v1-nél :)
Úgy lehet előbb olvasni, ha nem pontoz az ember. Én sem szoktam. És tényleg ritka bunkó dolog egy ilyen képet feltenni valakiről úgy, hogy az illető nem is tud róla. Bár engem nem lep meg, elnézve a korábbi képeidet. Te amolyan tipikus lesifotós lehetsz a galériád alapján.
Nagson1 válasza:
Nem értem hogy miért kell személyeskedni?
Mi az hogy lesifotós és mi az hogy bunkó?
Kérem hogy ezeket vond visza! Ha nem én is elkezdek személyeskedni, azt pedig jó sokáig fogod emlegetni. Ez biztos.
Mielött bármit írsz tegyél fel egy pár képet.
Egy sorozatban tudnám elképzelni. Sok másik mellett amiből arra lehet következtetni, hogy alaposan és kellő alázattal jártad körbe a témát. Nem pedig egy elkattintott képet tálalsz, ráadásul teszed azt úgy, hogy viccesnek próbálod beállítani, miként épp megvakarja. Feltehetőleg az ápolatlanság (ne adj Isten tetvektől) miatt viszket neki. Te még sosem vakartad meg? Jó lenne ha valaki úgy fotózna le? A tudtod és engedélyed nélkül?
A kép dől, pocsék minőségű. Az előtér kövezetéből sokat mutatsz. A témád messze volt és nem a valós helyzetére irányult a kattintásod, hanem önmagadért készítetted.
Technikailag 2 morálisan -5.
Nagson1 válasza:
Én is szoktam vakargatni.
Direkt dől, direkt szemcsés, direkt szöszös és direkt vakargatós.
Vakargassál te is.
Szép fényeket, köszönöm az értékelést:)
hm...........nem éppen "etikus" megközelítése az ilyen jellegű porténak és ennek tetejében még "lerágott" csont is szerintem így ebben a formában, személytelenül.....remélem érted mit szeretnék mondani....
Nagson1 válasza:
:)
Megalázó ilyen képet feltenni. Vannak bizonyos határok, és legalább ezeken a határokon belül tiszteletben kellene tartani a foto alanyát. Nem akarom fehér elefántot ismételni, de egyetértek az általa leírtakkal.
Nagson1 válasza:
Én úgy tudtam hogy elöbb kell értékelni és utána lehet elolvasni mások értékelését. Ezek szerint te fordítva csináltad. Nem tudom hogy sikerült ez neked?
Válaszomat Lehér Lónál találod.
Sok sikert, szép fényeket:)
Nagson1 válasza:
Soha ne személyeskedj!
Hmmm... íme egy súlytalan egyes. Éppen most gondolkoztam hogy egy nagypapát és lányát ábrázoló képnek ne adjam-e a "halál és a lányka" címet és arra jutottam hogy inkább nem, mert ha már a neten mutogatjuk egymásnak mások (arc)képét, legyen már az a szabály hogy ne tegyünk fel olyan képet, és ne olyan kontextusban, ahogyan mi magunk nem szeretnénk szerepelni a neten. Te megkérdezted magadtól, mit szólnál ehhez a feltöltéshez ha te lennél a képen? Mindezt inkább a hajléktalanfotózással kapcsolatos agyonismételgetett etikai kérdések helyett írtam. Amúgy vicces a kép, legalábbis a címmel elérted hogy mosolyogni lehessen, csak ez a mosoly kissé erőltetett. Amúgy meg hiába a KF meg akármilyen technika ha a kép technikai minősége finoman szólva kérdéses - olyan szemcsés mintha vagy háromszorosra pusholtad volna, nem is igazán éles és ráadásul szöszös. Szerintem a szöszt benne hagyni nem menő. Bocs...
Nagson1 válasza:
Kedves Fehér Ló!
Te biztosan nagyon híres fotográfus lehetsz, hogy ilyen hosszan írsz a fotómról, talán még valahol tanítod is a szakmát.
A személyeskedés soha nem vezet jóra.
Egy valamit sikerült eltalálnod, az pedig a pushirozás, 400-as filmből lett egy 3200-as. Egyet értek veled, hogy nem szeretnél egy ilyen helyzetben szerepelni a neten, ezt megértem, de a szerencse forgandó. Nem tudom hol tanultad a hajléktalan fotózás etikai szabályait, de a mestered biztosan nem Robert Capa (Friedmann Endre Ernő) volt. Magadnak állíts fel szabályokat és ne másoknak, had döntsem el saját magam hogy mit fotózok és mit publikálok. Mi az hogy hiába a KF? Nekem nem tellik drága digitális gépre, már az is baj hogy valaki filmre fotografál?
Kedves Fehér Bölény!
Ugye nem baj hogy egy kicsit én is személyeskedtem, ne vedd zokon ezt a pár mondatot, inkább lazítsál.
Köszönöm az értékelést, szép fényeket :)
Utóirat: a szöszök a negatív részét képezik és büszke vagyok rájuk.
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.