- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2009. október 30. 18:58 - forrás: papírkép
- Készítés helye (ország): Olaszország
- Készítés helye: Velence
Szia! Nagyon megtetszett amikor a kis ikont láttam. Amikor kinagyítottam azonnal megszédültem és megfájdult a fejem. Jó a "szellemképes" megoldás (már ha utómunkával került rá), de kellene lennie valahol egy éles pontnak vagy inkább felületnek, hogy a szemlélödö is megnyugodhasson. A vágás, kontrasztok stb. nagyon ok.
martonp válasza:
van rajta éles pont, csak ahhoz messzebb kell látni - mondjuk belátom ehhez elég kicsi a kép
középen, szembe velünk, ahol elkanyarodik a kanális, ott tök éles
kösz
üdv
Sajnos nem értem mit akartál ezzel a képpel megmutatni. Szép fekete-fehér fotó lenne, jó kompozíció, de erőssen bemozdult. Tudom nehéz csónakról fotózni, könnyen bemozdul, de az állvány csogákra képes.
SZERINTEM az ilyen hibás fotók kerülendők, mert nem hiszem el, hogy neked így tetszik, vagy pont így akartad.
Bocsi, de ez nekem nem tetszik ebben a formában.
martonp válasza:
nem csónakról fotóztam, hanem hídról és bár nem volt nálam állvány (sosincs), a kezeim állvány stabilitásúak, hidd el :)
az, hogy így néz ki, nem véletlen !
szerinted hibás, kerülendő, akkor te ne csinálj ilyen képeket, csinálj tűéleseket, de amint látod, szerintem nem hibás és nem kerülendő
ha nem érted, akkor én nem tudom megértetni veled, de talán nem is lehet ezt értelmezni
azt, hogy nem tetszik, azt elfogadom, a többi gondoddal nem tudok mit kezdeni
üdv
#3
Szia! Érdekes fotó... Első pillantásra egy komolyan bemozdult képnek nézném, de ahogy végigfut a pillantás az utca közepéig, ott mintha megszünne ez a végtelenné vált remegés és megnyugszik a szem a kilógatott ruhák fehérségén. Mögötte a ház már maga a nyugalom szigete.. és a tükörkép a vizen...
A hétköznapi tűéles részletesség unalmát elűző rezgő házfalak..nagyon beválik.
Ami kevésbé tetszik, hogy fent sárgás elszineződés, foltosság kelt régies hatást. Ehhez képest a kép alsó részének élessége és a modern csónak nagy ellentét. Sajnálom, hogy a képméret is csak ekkora, szívesen belermerülnék a fekete-fehér látvány tónusvilágába.
További jó fotózást!
martonp válasza:
eredetileg rosszul x-eltem be, mert papír volt a forrás nem negatív, saját nagyítás és a sárga elszíneződés valszeg a nem rendesen kimosott vegyszer eredménye
kösz
üdv
Szia!
Ötletes kép, lehet hogy hülye kérdés, de ez egyszerűen csak elmosódott amikor csináltad?Mert nagyon jól néz ki, mivel számomra úgy hat mintha mozognának a falak és mindjárt összezárulnának. Kissé ilyen impresszionista képre hasonlít...én szeretem az impresszionizmust:)
martonp válasza:
egy gagyi egyszerhasználatos géppel készült, műanyag optikán keresztül, nagyrészt ezért lett ilyen 'elmosódott'
én is szeretem az impresszionizmust :)
kösz
üdv
"...milyen hibák vagy jóságok vannak a képen, azt én is látom a saját szememmel..."
nem túlzok, ha azt mondom, hogy a hibák minőségét, mennyiségét, mértékét legtöbbünk csak a "fotós-kisokos" szintjén tudja kezelni és értékelni.
képzőművészeti/fotóesztétikai elemzéssel (elemzéshez hasonló írással) a legritkább esetben találkozni ezen az oldalon (illetve bármelyiken)... épp ezért gondolom az első gondolatom igaznak.
tehát világos, hogy tisztában vagy vele, hogy bemozdult a kép, de nem lehetsz benne biztos, hogy ez a fotó jósága-e, avagy sem...
lehet erről gondolatod, véleményed, de kell egy visszacsatolás, egy igazolás valakitől.
és minél több helyről érkezik visszaigazolás, minél tágabb környezetből (kulturális értelemben vett) érkezik reakció, annál inkább behatárolható a fotó/kép értéke.
értékes lesz-e mások számára is, vagy csak az alkotó számára.
de visszatérve kérdésre, hogy mire is vagyunk kíváncsiak. nem a kalapács a lényeg, hanem a stílus, ahogy betörted az ablakot. és sokszor az ember nem is gondolná, hogy létezik jobb technika a kalapácsfogásra, hisz egy kalapáccsal még a "hülye" is tud bánni...
számítanak a technikai paraméterek. a technikai paraméterekkel operálunk fotózáskor és ezeknek komoly hatása van az eredményre, amely végül elvezet a várt hatáshoz.
és sokszor apró technikai dolgokon/bakikon múlik, hogy mekkorát "szól" az alkotás... kicsit, vagy nagyot....
és egy olyan közösségben, ahol már szegről-végről ismerik egymást a felek, ott bizony a veretes gondolatok akkor is megszületnek, ha a fotó valójában egy kihagyott ziccer, vagy csak egy gyengén megvalósított remek elképzelés és a kiváltott hatás leírása negédes, baráti csevejjé alakul, ami nem lép túl egyfajta belső, zárt kommunikáción és nem emeli ki a képet a szűk kör mikroklímájából, így nem szolgálván senki és semmi fejlődését.
tudom, hogy nem mondta senki, hogy gondolában kellene éreznem magam, csak elolvastam az első véleményt.
elgondolkodtatott, hogy lehet-e fals egy benyomás... ami persze nem lehet az...
de mégis, a fotósnak manipulálnia kell a nézőt, ez a dolga. a képalkotó elemekkel megoldásokkal tereli, szűkíti az asszociációk végtelen halmazában, hogy elérje célját, mely szerint megszületik a nézőben az "élmény".
és alkotó bizony csalódott marad, ha kiáll a színpadra verset szavalni és megdicsérik szép tartásáért, jól szabott ruhájáért....
gondolataim nagy részében feltaláltam a kereket, vagy csak zagyváltam (kinek-kinek ízlése és felkészültsége szerint)... ez van.
üdv
martonp válasza:
Sok mindenben nem értünk egyet, sőt inkább úgy látom az alapvető szemléletmódunk különbözik, ami azután nyilván megmutatkozik a fotó készítési és értékelési szempontjainkban is.
Azt azért leszögezném, hogy életemben nem olvastam egy darab "fotós-kisokost" sem és a 'hivatalos' művészeti/fotóesztétikai elemzések döntő többségét értelmetlen zagyvaságnak tartom, mintákhoz, sablonokhoz való hasonlítgatásnak.
Nem hiszem, hogy a tetszik/nem tetszik jellegű kérdésekben az embernek szüksége volna bármilyen igazolásra vagy visszacsatolásra. Ez személyes ügy amit nem lehet másoktól megkapni vagy elvenni és ugyan így átadni sem. Információt lehet arról kapni, hogy hányan vannak még vajon azok, akik hasonló (és NEM ugyan olyan, csak hasonló) módon látnak, éreznek egy-egy képpel kapcsolatban és hányan olyanok, akik esetleg homlokegyenest másként látják. Ennél a képnél pl. ez kb 50-50%. De ez csupán ennyi. Úgy értem semmi több jelentősége nincs, csak egy adat. Aki hasonlóan látja mint én, azzal ezen a ponton hasonlóak lehetünk, aki 1-t nyomott rá, azzal valszeg különbözőek. De én nem tudok mit kezdeni az ő nem-tetszésükkel, mint ahogy a tetszésükkel sem, csak mint tényt konstatálom és elfogadom. De ha én egyedül maradnék a világon azzal a ténnyel, hogy nekem egy kép tetszik és 6,5 milliárd ember nyomna rá egy egyest, nekem az akkor is tetszene. Én nem gondolom, hogy egy kép értékét ez határozná meg. Számomra értékes akkor is, ha mindenki másnak értéktelen. Illetve attól függ, milyen értékről beszélünk, mert ha pl pénzben akarjuk mérni az értékét, akkor lehet hogy ez meghatározná, de amibe pénz keveredik, ott már nagyon nehéz elkülöníteni a pénz generálta talmi értéket a 'valódi' értékektől és általában ez előbbi uralkodik az utóbbin.
És mindez persze nem a saját képeimre vonatkozik, hanem úgy általában a képekre.
A technika csak addig lényeges, amíg a kép elkészül. Technika alatt értem a kezemben levő technológiát és az alkalmazott technikákat (fogásokat). De amint kész a kép, onnantól fogva a technika lényegtelenné válik. Mert nem az számít, hogy hogyan érte el az alkotó a végeredményt, hanem az, hogy milyen végeredményt ért el akárhogyan is, és az hogyan hat másokra. Te nem így gondolod ? Ugyan azt persze hogy el lehet érni többféleképpen is - mint ahogy egy ablakot is biztos be lehet törtni jobb
stílusban is - de miután betöretem az ablakot, már édes mindegy milyen stílusban tettem azt.
Én sem szeretem a negédes baráti csevejeket, az ajnározást, meg iylesmit, de arra sem vagyok kíváncsi, hogy ki mit hogyan csinált volna egy-egy képpel kapcsolatban másként. Kapsz egy kész képet, az alkotó így alkotta meg, ilyen formában szánta megmutatásra, hát azt kell elfogadni, abból kell kiindulni és azt megvizsgálni, hogy az ebben a formában kire miként hat. Lesz aki azt mondja, 'húú így a legjobb', lesz aki azt 'szerintem lehetne jobb vagy más'. Ennyi. Persze én ilyenkor feltételezem, hogy az alkotó tudatosan csinálta és mutatta meg a képét. A tudatosság és a tudatlanság asszem az esetek többségében megállapítható a képről kis gyakorlattal.
Nem gondolom, hogy a fotósnak manipulálnia kell a nézőt. Az a reklámfotózás. Én legalábbis soha nem akarok manipulálni senkit semmilyen irányba. Képeim többségének ezért nem is adok címet. Ne indulj el a cím alapján egy már általam meghatározott irányba. Vállald fel a szabadságod, légy önálló és fogalmazd meg saját gondolataidat, érzéseidet a képpel kapcsolatban, ne
olyanokat, amiket a szerző már félig-meddig a szádba rág esetleg egy címmel. Ez egy játék. Akinek van kedve játsza (saját örömére), akinek nincs az nem játsza. Így nem éri csalódás az alkotót (engem legalábbis nem), max akkor, ha a kutya meg se nézi a képet és nem véleményezi. De a vélemény - ha csak egy is - irányultsága (pozitív v. negatív; 1 v 5 pont) már nem zavar, mert az nem az én véleményem, hanem az övé. Ha negatív, akkor benne van a 'negatívság', nem bennem.
Nem zagyváltál semmi képpen sem és nem is találtad fel a kereket, illetve a kereket ilyen értelemben minden alkalommal fel lehet találni, ez benne a jó, ez benne a játék ...
kösz
üdv
Szia! Meglehet pályát tévesztettél és pszichológusnak is beválnál... :)
Soraimból is kitűnt, hogy zavarba ejtőnek tartom a képed, gondolkodtam is eleget rajta.
Valóban el lehet meditálni a "kiégett/bebukott" problematikán. Egyes esetekben magam is bosszankodom a doktriner megközelítésen.
Adott esetben azért látom másképpen a kérdést, mert ha ff negára dolgoztál, akkor egy sima sárga szűrővel az égre is ki tudtad volna terjeszteni azt az ff tónusgazdagságot, ami a falakon látszik. Nos, én ezt nem érvpótló menekülő útnak gondolom, hanem valódi gondnak, egyben a jövőre szóló, javító szándékú javaslatnak.
Amúgy örülök annak a nívós párbeszédnek, amit képed kapcsán folytatsz. Így tovább!
Üdv: digipic<br><b>Az értékelő 0,5 kreditet utalt át a fotó készítőjének.</b>
martonp válasza:
nem kell különösebb lélekbúvárság ehhez :)
mert mindenre van egyébként profán magyarázat is :
-elvből nem alkalmazok semmilyen szűrőt meg ilyeneket, sőt kifejezetten útálom és unom már, mikor szűrőzött piros, meg dohány meg stb színű egeket látok, sőt még vakuzni sem szoktam az esetek 99,99%-ában, csak egy UV szűrő van az objektíven, hogy védje a lencsét
-itt amúgy sem lehetett volna szűrőzni, mert egyrészt nincs horizont, azaz a házak teteje is szűrve lett volna, másrészt meg egy egyszerhasználatos noname gépre amúgy sem lehet szűrőket tenni
-viszont, az ég valójában nincs kiégve, csak nincsenek rajta felhők, tipikus nyári-kék felhőmentes égbolt volt és ff konvertnél a ciánt 'felhúzva' ez egyszerűen kifehéredett (színes negatívra készült)
köszönöm a kreditet !!!
üdv
op
Szia! Gyanítom, hogy szélsőséges lesz a képed megítélése. Sarkosan nézve ez egy rontott, elmozdult felvétel, azaz 1 pont.
Más megközelítésből ez lehet egy hangulat kifejezése, melynek eszköze a negatív, az elmozdulás, a szimmetrikus, középre szerkesztés, azaz 5 pont.
Hajlok a második értelmezésre, de a helyzet azért ennél bonyolultabb. A kép felső részében lévő sárgás folt hiba, utómunkában javítandó.
Mint ahogy durva hiba a kiégett ég, mert felfelé húzza a tekintetet és ami sárga szűrővel kezelhető lett volna.
Megfontolásra ajánlok egy a kép aljára támaszkodó négyzetes vágást. Volt-nincs kiégett kép és sűrűbb tartalmat kapsz.
Az átméretezés nyomán bosszantóan kicsi a kép, erre ügyelj a későbbiekben.
Üdv: digipic
martonp válasza:
tudtam, hogy szélsőséges lesz a megítélése, hiszen nincsenek rajta a megszokott kapaszkodók : tűéles részletek, pontos kompozíciók, nők, kutyák, gyerekek, ragyogó színek stb stb
jól indult az értékelésed, de azután nem mertél elrukaszkodni a már ismert és számodra biztos talajról és visszanyúltál a technikához, mint kapaszkodó
ne érts félre, nem bántásnak vagy támadásnak szánom ezt a kijelentést, csak leírom a véleményem az értékelésedről, amit ettől függetlenül teljes mértékben elfogadok
valóban : elmozdult, kiégett, foltos stb
de ezek valóban hibák ???
egyáltalán, mi számít hibának, honnantól fogva és mihez képest ?
ha egy tűéles színes stb velencei prospektus képhez hasonlítod, akkor azokhoz képest ezek talán hibák.
de vajon lehet-e ezt a képet egy olyanhoz hasonlítani ? ugyan az a kategória ? ugyan az a cél?
nem olyan bonyolult ez a helyzet, és az elején te is tisztán láttad, mikor az 1 pontot érő és az 5 pontot érő 'értelmezést' állítottad szembe, csak azután talán megijedtél (?) és az egyszerűt bonyolulttá tetted, belekeveredtél, belekapaszkodtál a technikába és elvesztél a részleteiben, nem hagytad, hogy 'kiíródjon' belőled akár csak az az ambivalencia, amit a technika és a hangulat ellentéte keltett (de vajon a hangulattal tényleg ellentétben áll-e az alkalmazott technika az összes 'hibájával'???)
sajnos szg. technikailag elmaradott vagyok, egy 15"-os monitoron keresztül nézek ki a világra, így a képeim átméretezve kicsik :(
kösz h írtál
üdv
op
nézd, én a 'költést' idézőjelbe tettem...
például a.forátban - az átlag felhasználóhoz képest - hat uszkve hét költő veszett el...
bármikor elvonatkoztat egy képtől, ha akar...
jó dolog azt mondani, hogy nem számít a kép, csak az, hogy benned mi van.. milyen érzések, gondolatok ébrednek benned...jó, dolog... de nekem kevés...
engem érdekelne, hogy az alkotás miképp éri el a hatást, milyen eszközökkel, milyen stiláris elemekkel... az alkalmazott technika hol/hogyan szolgálja a tartalmat...
a fotó(kép-persze a.f. szerint ez több) is ábrázol
tényt, gondolatot, érzelmet, hangulatot, stb...
igenis számít a kép, az ábrázolásmód.
és az ábrázolásmód lehet gyenge, rosszul kivitelezett, akkor is ha a veretes gondolatok megszülettek és leíródtak a kép láttán...
a kép kicsi
ebben a méretben korlátozottan jönnek ki az előnyei
mégvalamit. (vagy majd többet is)
engem valószínűleg a térlátásom/térérzékelésem korlátoz abban, hogy egy gondolában érezzem magam... hiszen kb 3-4 méterrel vagyunk a víz felett és a ringatózáshoz pedig túlságosan pontosan szerkesztett a kompozíció.
(nem mondtam, hogy rossz ez a kép, csak rám nem úgy hat, amitől te úgy éreznéd, hogy célba ért az alkotásod. de visszatérek olvasni, ha lesz mit...)
üdv
martonp válasza:
valóban, én nem tettem idézőjelbe a költést, de úgy értettem persze
talán félreértetted a válaszomat, ami nem baj, mert így legalább beszédbe elegyedhetünk és eszmét cserélhetünk, amit írtam, azt semmiképp nem támadásnak szántam (mint ahogy védekezésnek sem), csak mint számomra semleges tényt leírtam, hogy nekem nincs szükségem arra, hogy mások számomra tetsző történeteket "költsenek" a képről, nekem megvan hozzá a saját történetem, aki akar, "költhet" magának hozzá (belőle) sajátot, aki meg nem akar, vagy nem tud az ne "költsön"
neked nincs hozzá történeted, és ha csak ennyit hozol fel magyarázatként és mondjuk nyomsz rá egy egyest - mert technikailag egyébként hagy kívánnivalót maga után - akkor elfogadtam volna azt is
nem mondtam soha, hogy nem számít a kép, az alkotás
de igenis számít
a kép váltja ki a hatást
én általában csak annyit szoktam mondani, hogy inkább arra vagyok kíváncsi, amilyen hatást kivált, nem pedig arra, hogy milyen hibák vagy jóságok vannak a képen, azt én is látom a saját szememmel, de a hatást nem látom, csak elolvashatom, ha valaki veszi a fáradságot és leírja
és ha úgy vesszük, akkor elég cél-orientált is vagyok, mert ilyen szempontból abszolúte tök mindegy, hogy életlen, vagy kiégett vagy stb. ha ér el valamilyen hatást, a technikai paraméterek lényegtelenek ilyen vonatkozásban (többek között ez is egy olyan pont, amiben foráttal egyetértünk)
a technika csak eszköz, kíváncsiságom tárgya az eszköz hatása, nem pedig az eszköznek magának a leírása, ecsetelgetése, olyan ez, mint ha pl. egy kalapáccsal betörném a szomszéd ablakát, kíváncsian várva a hatást, erre fel a szomszéd jönne és elkezdené ecsetelgetni nekem, hogy hát nem valami mívesen faragott a kalapács nyele, meg már elég kopott is, és különben is hogy áll a kezemben
nna jó, lehet nem a legjobb hasonlat, de remélem érthető :)
ha a "veretes gondolatok megszülettek és leíródtak a kép láttán", akkor szerintem a kép mégsem volt "gyenge, rosszul kivitelezett", hiszen hatására születtek a veretes gondolatok, hatott és írásra inspirált
egyébként nem mondta senki, hogy neked itt gondolában kellene érezned magad, senki nem támasztott ilyen elvárást veled szemben, és nem is volt cél ilyen érzés kiváltása (igazából semmilyen konkrét és pontos érzés kiváltása nem cél), előtted valaki azt írta, hogy neki olyan érzés, aminek én örültem, de a kép tényleg igazából egy hídról készült 3-4 m-el a víz felett és stabilan álltam
honnan tudod, hogy én mitől érezném úgy, hogy a kép célba ért ?
fordítottam most egy cikket ami fel lett ide töltve (21 módja ...), olvasd el a 12. pontot
talán rád nem ÚGY hat ez a kép, de a célját ezek szerint tökéletesen elérte, hiszen itt vagyunk mindketten és egymással kommunikálunk, megismerjük egymást, a végtelen változatosság egy újabb szeletét és közben talán szemléletmódunk is bővül ...
üdv
egyébként meg végtelen számú történet "költhető" a képhez
nekem egy sincs
másnak talán lesz számodra érdekes
martonp válasza:
mindenki költsön önmaga számára érdekes történetet a képhez - már ha akar
Ez nekem sem tetszik és ez az a fotó ahol vagy egyes vagy otos :-)
Szerintem ez egy elrontott felvétel semmi más. Bocs,de ez az én véleményem.Nem akartam lehúzni,ezért nem is pontoztam.
martonp válasza:
nem gond, nyugodtan nyomhattál volna rá egyest, ha szerinted ez egyes
amint látod, szerintem nem egy elrontott felvétel és még mutogatom is ...
kösz
üdv
három megoldás jutott eszembe
1. részeg vagyok
2. komoly földrengés
3. olyan hosszú záridőt alkalmaztál, hogy sikerült megörökítened velence süllyedését
a komp és a tónusok tetszetősek
martonp válasza:
nem biztos hogy ezek elkülönülő megoldások
lehet mindhárom egyszerre
kösz
üdv
Miért lett ez ilyen szellemképes? Egyszerűen élvezhetetlen. Pedig egy éles képen milyan jól is mutatna. A FF igazán sokat dob rajta.
Sajnálom, hogy ilyen lett
martonp válasza:
sajnálom hogy sajnálod ...
Jaj de nagyon szép!
Titokzatos, sejtelmes, romantikus.
Nem tudom, hogy ezt a bemozdulást ki hogyan értékeli, bennem olyan hatást kelt, mintha éppen ott ringatóznék magam is egy gondolában. Nem tudom, hogy pontosan miért, de talán a fekete-fehérség az oka, szóval szinte érezni a máló vakolat fanyar illatát, amit annyira jellemzőnek gondolok ebben a városban annak ellenére, hogy sosem jártam ott.
martonp válasza:
örülök hogy leírtad mit ébresztett benned, és ahhoz képest hogy nem jártál még, ott tényleg jól ráéreztél
kösz
üdv
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.