Szia!
Mint mar annyiszor az eletben, most is kiderult, hogy sikeresen fedeztem fel a <a href=http://www.cambo.com/Html/products_photo/set01/english/internet/Item752.html target=_blank>spanyolviaszt</a>.
Remelem ennel kevesebbe fog fajni a vegeredmeny (igaz, nem is lesz ilyen szep menetes allito-berendezes a 0. verziohoz)
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2009. június 4. 13:29 - Készítés helye (ország): Magyarország
A képet moTmeN -k ajánlom. A makrózással kapcsolatos beszélgetésünkre való hívatkozással.
Farkas válasza:
Szia!!
Az jó dolog, ha az ember fel tud valami világot megváltó dolgot fedezni.
Gratulálok.
Persze ebben amit irtam bújukál egy kis élc.
Ahogy abban amit Te is irtál magadról. :-))))
Szóval.
Nem sikerült amit szerettél volna?
Sajnálom ha igy van.
Nem lesz az olyan draga mulatsag. 3 vasdarab, meg nehany csavar. Szerintem boven 10e forint alatt kijon, plusz nehany ora munka. De ez szorakozas... :)
Farkas válasza:
Na ez egyre jobban felkelti az érdeklődésemet :-)
Nagyon kíváncsi vagyok hogy fog sikerülni.
Majd szólj ha kész van. És esetleg mutasd is meg :-)
Szia ujfent!
No, kitalaltam, megmondom: mivel az obi forgatasa esetunkben nem tanacsos (hiszen mondjuk egy 1:1-es lekezeshez az en 75mm-s obimhoz kb 110-120mm kihuzat szukseges, es ha 45 fokkal elforgatom az obit, akkor nagyon elmaszik a kepkor (kb 250mm-s kepkor kellene, de ez a makrolencse nem tud annyit. Erdemesebb azt megoldani, hogy a kamerat tudjam mozgatni (hiszen igy nem maszik el a kepkor).
Mivel makrozashoz rengeteg szabad helyem van ezt mechanikailag megoldani, meg trukkozni sem nagyon kell...
Tehat kb olyan lesz, mint a <a href=http://www.tripodhead.com/products/wimberley-main.cfm target=_blank>Wimberley Head</a>, csak precizen beallitva a forgastengelyek helye a szenzor oldalfelezoire. (Cserebe nem kell ilyen masszivnak lennie, mert nem fog akkora terhet tartani).
Az obi es a gep koze pedig egy rugalmas harmonika fog kerulni, ami kepes lekovetni a mozgast... Kb ennyi..
Farkas válasza:
Szervusz.
Muután elolvastam előző írásodat, és a linket is megnéztem jöttem rá, hogy a módzser nem ismeretlen előttem sem, de ezt úgy oldották meg a gyártók, hogy a gép hátfalát tették mozgathatóvá.
Előszőr azt gondoltam, hogy egy obit próbálsz átalakítani.
Hiszen a nikon kihozott egy speciális obit, ami dönthető. Műszaki fotózáshoz.
De azért nem foglalkoztam a kérdésel behatóbban, mert ettől sokkal fontosabb dolgokat sem tudok megoldani anyagi okok miatt.
Mint pl. jobb teleobi vásárlás, esetleg gépváz csere.
Ezt a szarvasbogarat 1,4/50 mm nikor obival csináltam, közgyűrűvel.
Hello!
A kép szerintem elég jó,de még javítandó,mert a hátsólábak nem elég élesek,szerintem.Egyébként jó kép (lenne),mert jók a fények,jó a szög, csak szerintem nem elég éles.
Remélem nem vetted zokon a véleményem.
Üdv: Prof
Farkas válasza:
Sajnops nem tartom hasznosnak a véleményedet. Ezt amit leírtál én is tudom. És szerintem ha valamicskét értenél a fotózáshoz, többekközött a makrófotózáshoz le se írtad volna.
Miért is?
A választ megkapod, az erre a képre moTmeN válaszát, akivel a makrófotózás korlátairól beszélgettünk egy képe kapcsán.
Ajánlom figyelmedbe, mert sokat tanulhatsz belőle.
Úgy látom rádfér.
Szervusz Jozsi!
Na, csak most van kis idom irni reszletesen.
A kep a beszelgetesunk targyahoz nagyon jo szemlelteto eszkoz (egyebkent jol sikerult foto, gratulalok!).
Esetedben ugye az a problema, hogy mig az elesseg sikja a fenykepezogep szenzoraval parhuzamos, a felvetel alanya nem ebben az iranyban kiterjedt, tehat irrealisan szuk blendevel tudnad egy merev fenykepezogeppel a temat teljesen (szarv + fej) az eles savban (dof) tartani.
Erre nagy segitseg az emlitett tiltes makrozas, ami a kimondhatatlan nevu scheimpflug elvbol epitkezik. ( Scheimpflug osztrak katona fedezte fel azt, hogy a szenzor, az objektiv es a tema (eles) sikja egy egyenesben metszik egymast. Merev vazas gepeknel ugye kozrejatszik a "parhuzamosak a vegtelenben talalkoznak" szindroma, de ha a temad sikja nem parhuzamos a szenzor sikjaval, akkor segitsegedre lehet az, ha tudod az objektivet donteni, mert tudsz talalni olyan szoget, amikor megvalosul ez az egyuttallas, es akkor maris alkalmad nyilik normalis rekeszallasban kelloen eles kepet kesziteni. (olvasnivalok: <a href=http://www.fotohaz.hu/cikkek/nagyformafenykalapok-scheimpflug.html target=_blank>magyarul, fenykepeszul</a>, <a href=http://en.wikipedia.org/wiki/Scheimpflug_principle target=_blank>angolul, geometriai modon (szamomra erthetobben)</a> megfogalmazva
Mindehhez termeszetesen nem a legmegfelelobb eszkoz a normal makro objektiv, hiszen az "csak" 1.6 (1.5 Nalad)* rajzol nagyobb kepkort, mint az aps-c meretu szenzor a digitalis gepen, es makrozasnal jobban meg kell donteni az objektivot, mint normal targytavnal. En ehhez egy (amugy nem hasznalt) nagyformatumu makrolencset fogok majd hasznalni, ami 1:1 es 4:1 kozotti nagyitasig van korrigalva, es szep kepe van digi vazon is...
Farkas válasza:
Szervusz Tamás!!
Nagyon örülök a kép szakszerű véleményezéséhez. Ilyen kritikát sajnos nagyon ritkán kapni. Legtöbbször csak azt írják, hogy az élesség így, meg úgy. A mélységélesség meg kevés.
De nem tudják mitől. Nemn értik, a technika korlátait. Amit Te it most nagyon szakszerűen leírtál.
Köszönöm szépen.
tövábbá köszönöm a módszer leírását, és a linket.
Mielőtt még megnézném mit írnak az oldalon, felteszek egy kérdést.
Ha nem akarsz itt nyilvánosan válaszolni, e-mail címem publikus.
amit írtál abból arra következtetek, hogy egy meglévő makró objektívet alakítasz át. Kiegészítve egy olyan taggal ami az objektívet dönthetővé teszi.
Vagy, eleve egy új tubust építesz, amibe a lencséket átrakod, mechanikával együtt.
Látatlanban, és első olvasatra ezt a két megoldást tudom hirtelen elképzelni.
De bármelyiket is választod, nem egy egyszerű dolog.
Nagyon kíváncsi vagyok hogy sikereül neked ezt megoldani.
Üdvözlettel: József
Nagyon szép szinte fémesen ragyogó szarvasbogár. Olyan szép metálfényünek tünik, ezen a képen, ráadásul ezt a mélybordó színt amúgy is nagyon szeretem ami az ollóinak a színe. De nemcsak a szép színeivel tünik ki, hanem a jó mélységélességével, ami ügyesen lett meghatározva, hogy a fejrészre essen.
A szük mélységélesség miatt nagy monstrumnak tünik ez a bogár... bár életben is eléggé az, számomra kicsit félelmetes is. Gratulálok!
Farkas válasza:
Nagyon szépen köszönöm.
Örülök a véleményének.
Kivonattam a pontot amit a képre adtam.Én értem mit akartál megmutatni és végül is az alkotói szabadságba belefér az a kompromisszum, amit a lábak rovására a fejre kihegyezve a képet így szerkesztetted.Én nem ezt választottam volna,de mint írtam nehéz téma..További jó fotózást Üdvözöllek.
Farkas válasza:
A pontot nem kelett volna kivonatni.
De ha már így tettél köszönöm.
Amikor egy képet értékelünk bizony nagyon nehéz objektívnek lenni. És bármenyire igyekszünk véleményünke bele írjuk még ha árnyaltan is, hogy mi a képet hogy csináltuk volna meg.
Nehéz úgy értékelni, hogy elfogadjuk azt, hogy más másként látja, és az is lehet jó.
Csak másképpen jó. Hiszen a világ azon pici kis részletét amit igyekszünk megmutatni azt mindíg a fotós látásmódja szeint történik. És úgy igyekszik megmutatni ahogy azt ő látja.
Ez persze koránt biztos, hogy a legjobb megoldás.
Deezek miatt a különbségek miatt lessz szines és változatos ez az oldal is.
Köszönöm, hogy foglalkoztál a képell.
Üdv: józsef
A kép kíváló minőségű lett és a témaválasztás is jó.Tetszik,hogy a cím összhangban áll a képpel.A bogár első felén látható élénkebb színek számomra mégjobban kiemelik eme
állat szépségét,csillogó,akár egy modell,csak éppen bogárként.Elismerésem
Farkas válasza:
Köszönöm szépen.
Szia!
Nem tudom , hogy a lábait kényszerből vágtad e le /pl. nem oda illő szín vagy tárgy miatt/ vagy így akartad , nekem egy picit hiányzik onnan. Az élesség rendben , színharmónia tökéletes nagyon jó minőségű kép .Nincs szívem pontot levonni a lábak levágása miatt mert amúgy hibátlan fotó!
Üdv.
Farkas válasza:
Köszönöm szépen.
A láb csonkítása kényszer eredménye.
Ekkora méretben nem fért be máskép a gép keresőjébe.
Nagyon precízen sikerült bemutatnod a szarvasbogarat.Tökéletes mélységélesség a lényeg kontrasztos és megfelelően éles.Gratulálok!!!
Farkas válasza:
Szervusz Kiváncsi.
Köszönöm szépen, a véleményedet.
Üdvözlettel: József
Számomra, aki most ismerkedem a makrózással, nagyon jó és szép lecke. Leírom, hogy mit látok: egy makrónál az élesség nagyon fontos, ezt tudjuk. Ezt a szumó-bogarat a szarva jellemzi. Gondolom, hogy emiatt sokan a szarvra fókuszáltak volna. De akkor nem lesz éles a fej. Ha minden éles lehetne, akkor a művészi hatás maradna el. Művészinek érzem, ahogy az éles pont és a "homályosság" váltakozik. A színek és a szög is nagyon tetszik nekem. Lehet, hogy a hátsó lábat még meghagytam volna, de azt is látom, hogy akkor sérült volna a szerkesztés, mert ez a bogár így egy szép átlót "alkot". Ha szélesebb lenne a kép (a láb miatt) elveszne ez az átlós hatás. Én így érzem, de szívesen venném, ha kijavítanál, ha butaságot írtam.
Köszönöm és gratulálok. R.J.
Farkas válasza:
Köszönöm szépen a részletes és értő véleményt.
Nagyon jól látod amit írtál.
Csak anyit teszek hozzá, hogy az objektívek mélységi határai miatt nagyon nehéz ezt a témát megfotózni. Szerintem ebből a szögből szinte lehetetlen is. Mert vagy a fej, vagy a szarv hegye lesz éles. A nagy távolság miatt valamelyik az életlenség határá kell hogy kerüljön.
De ez nem is baj, mert így jobban kiemelődik a rovar azon része, amit meg akarunk mutatni. és mivel élőlényről van szó, hát ez nem más, mint a szem, és a fej. Ahogy itt is a fej, és a szájszerven van a hangsúly.
Ebben a mérteben nagyítás melett máskép nem fért el a keresőben.
Tehát a lábakat mindenféleképpe csonkolni kelett. Nyilván a kép szerkesztése is meghatározza azt, hogy mit lehet a témából kihozni. És úgy érzem a lényeg ott van a képen. Valójában moTmeN -l lószunyogos képének kapcsán beszélgettünk itt a mélységélességről, és annak lehetőségeiről. Ezt a képet a témához kapcsolva tettem fel. Ezért is ajánlottam neki.
Még egyszer köszönöm, és örülök a véleményednek.
József
Nehéz téma a szarvasbogár,mert minden részlete érdekes.Kis mélységélességnél ezeket nem lehet jól megfigyelni.Itt a "szarv..tövén van az élesség ha jól látom.Jobb lett volna talán ha a szarv éles,de ez sem egyszerű, a nagy méret miatt.Nekem vagy húsz képbők amit csináltam erről a szép bogárról ,kettő ha tetszik .De azokból sem mertem feltenni.....talán ha lessz alkalmam legközelebb.A lábvégek levágása mindenképpen hiba .Ha a fej a szavak és egy két lábrészlet látszana úgy nem tartanám hibának.További jó fotózást Üdvözletem.
Farkas válasza:
Valóban nehéz téma. Én sem akartam elrakni, de mert moTmeN-l beszélgettün makrózásról, neki akartam vele üzenni.
Hasznosnak jelölöm be, de nem fogadom el a véleményemet.
Ha jól tudom, nem most látsz fényképezőgépet először az életedben.
Ezért tudnod kellene, hogy ekkora nagyítás melett jobban nem lehetett volna berakni a keresőbe a témát. Ha a nagyítás kisebb és a lábak is beférnek, akkor a bogár is kisebb.
kérdés mit akarunk megmutatni. Ahogy élőlényeknél szokás, a fejre, szemre tesszük a hangsúlyt. Tehát a bogárnál is így teszünk. A mélységélesség meg adott, tehát ekkor a szarv hegye nem lehet élesebb.
De azért kösz.
Üdw!
Helyes kis szarvasbogarat találtál lencsevégre kapni!
A téma helyesen pózol,mintha csak modellkedne neked:)
Amiért szerintem kár,hogy a bogár szarvain nincs éllesség.Nem azt mondom hogy baj,csak én nagyobb mélységgel fotóztam volna le.
A bogarad hátsó lábaiért viszont nagy kár! Igy olyan,mintha csonk lenne szegény! Túl szükre sikeredett a vágás!
Farkas válasza:
Neharagudj de ezt a véleményt sajnos nem tudom elfogadni, mert ettől nagyobb mélységélességet nem lehet elérni. Ha majd egyszer megpróbálod, és lesz gyakorlatod tudni fogod miről bszélek.
Lábak. A nagyítás miatt a bogár egészében nem fért bele a keresőbe. De a kép szerkesztéséről lehet látni, hogy az tudatosan lett így megalkotva.
Szóval szerintem gyakorolj, és majd rájössz nem is olyan könnyü dolog a makrózás.
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.