Ez is szuper, csak kicsit túl nagyban raktad fel szerintem. Nem lehet egyben látni az egészet, az meg nem tesz jót neki.
A lakókocsisról is ezt gondolom, jó kép, de túl nagyban raktad fel. Teljesen másak, mint a portréid, mert ezek se szokványosak, de máshogy. A portréidnál inkább az alulexponálás, a zajosság, a kis "hibák" jellemzőek, míg ezeknél a kompozíció, a színek, a meglátás.
Mindkettő irány tetszik, szóval várom a további képeket :)
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2007. december 28. 14:33 - Készítés helye (ország): Magyarország
- Készítés helye: Ócsa
Szkennelt, (el) döntött, vágatlan rendezői változat :)
nologo32 válasza:
igazad van, sokszor nem sikerül a méret, egyszerűen nem értem, mi történik, pedig igyekszem ugyanazokkal az adatokkal operálni :)
köszönöm :)
A kép szép, bár nekem nem jön be, hogy így döntve van (gondolom ez direkt). Az se tetszik továbbá, hogy túl sokat mutatsz az égből, és az előtér, meg a kőkerítés el van vágva, és kicsit életlen is sajnos. Viszont ezek a naplemente hangulatú fények nagyon tetszenek, melegséggel tölti el az egész képet. Csak így tovább!
nologo32 válasza:
Jól gondolod, semmi nem véletlen, minden fontos, amit jó érzékkel megszóltál! Semmi gond, eszerint ez nem neked szól, de örülök, hogy a meleg szín és fény és tónus belopta magát a szívedbe. Csak így tovább! :)
2 dolog miatt nem pontozok elvből :
-lekűzdöttem magam -19 kreditre, bebiztosítva ezzel, hogy ide jódarabig nem töltök fel képet, ha pontozok jön a kredit és még véletlenül lesz elég hogy feltöltsek :)
bár ha pontozok akkor is kizárólag 4,5-től felfelé, ami ad 0,01 kreditet, úgyhogy nem most fog elkopni a mínusz :)
-továbbá nem pontozom a képet akkor, ha konkrétan tudom ki a készítője, bár nyilván ez sincs kőbe vésve
viszont csakazértis pontozom, még ha tudom is ki készítette, ha történetesen tetszik a kép és látom hogy csupán az oldal kép-értési színvonala miatt van lehúzva
de ez mind ritka, mostanság inkább csak derülök a véleményeken és max 1-2 szavas megjegyzéseket írok, 99%-ban csak azokhoz a képekhez, amik tetszenek
ebből most nekem ennyi elég itt
megnézted azt a honlapot ?
nologo32 válasza:
És az miért baj, ha ide is töltesz? Annyira gáz a köz? :)
Az én kreditem se az adott pontoktól hízott meg... :) Kapom innen-onnan, van aki értékeli a pofázást... de már én is közelítek ahhoz, amit írsz... :)
Meg, megnéztem, érdekes nagyon, betettem könyvjelzőkbe.
Szia! f
zenyit véleményére (úgy általában) sokat adok
most viszont csak 50%-ban értek vele egyet
-a színekben nem, nekem nagyon kellenek ide, asszem az adja azt az érzést, amire azt mondtam nem tudom megfogalmazni de megfog
-utómunkában igen, ezt már én is mondtam neked korábban, az utómunka nem (feltétlenül) azt jelenti hogy manipuláljuk a képeinket, hiszen akkor A.Adams meg Kertész meg mindenki manipulálta volna
<a href=http://www.f45.com/html/mainfram.html>EZEN a honlapon</a> a Technique menüpont alatt találsz néhány nagyon jó példát arról, hogy mit ki lehet hozni egy képből a megfelelő utómunkával (papírra, sötétkamrában !!!!)
ez az információ mind benne volt a negatívban, csak megfelelő utómunka kellett hozzá
nologo32 válasza:
Kell a szín, nagyon is, akármennyire kedveljük az FF-et. Ennél csak divatkövetés lenne. :)
a repülőcsík nélkül nem volna ám ez olyan erős kép, dehát rajta van, úgyhogy jó ez
remek színek vannak a dőlésben viszont nem vagyok biztos
valami van ebben a képben, amit nem tudok megfogalmazni, de megfog
elvből nem akartam pontozni, de most mégis
egy tized a saját bizonytalanságomért dőlésre vonatkozóan :)
hali
nologo32 válasza:
Nem bizony, azért ekkora az ég. És aztán ebből épül, az arányok és anyagok ütközéséből minden... :)
Köszi!
Te, és mi ez az "elvből nem pontozok"? Gondolok valamit, csak meglátnám, jól gondolom-e :)
szia :)
elolvasgattam a lentieket.
szerintem amikor egy képen bizonyos kompozíciós elemekre akarunk hangsúlyt fektetni, és azzal jelezni a mondanivalót, akkor érdemes színteleníteni a képet. persze nem minden esetben, de most itt pl szerintem nem játszik szerepet az a sok szín, ami jelen van. hisz nem harmonikusak, nem nagyon adnak hozzá a képhez. sőt, kusza és határozatlan tőle. az éles fények és árnyékok felkeményítik a képet. (ami nem is baj, ki is lehetne használni) kicsit hiányolom az utómunkát.
készítettem egy feldolgozást, hogy lásd mire gondolok. (mail)
sztem mindenképp növeli a kép erejét, ha utómunkázzuk, és az utómunkával kiemelhetők a hangsúlyozandó részek is.
másrészt nem ezt a címet adnám, mert nem egy dokumentatív képről van szó.
mailben elküldöm neked amire gondoltam :) üdv!
nologo32 válasza:
Ááá, köszi! Jó látni, hogy más mit lát, vagy látna... :) Remek, szia! biztos, ami biztos, mert mostanáig még nem jött meg, a cím: otelmoro@gmail.com
nologo32 válasza:
Dehogynem, dehogynem, csak ehhez megint kell gndolkozni, ami momentán nem alkalmas, kicsit több idő kell hozzá, mint ami épp van... még egy kis türelmedet kérném! :) Köszi! Szia!
Nekem hiányzik a kerítés alja is, de akkor meg ott a füves sáv, majd az út amik megint el lesznek csapva. az ég meg elfogy ha ezt mind benthagyod. Engem elsősorban továbbra is a színeivel fog meg a kép.
gptomii
nologo32 válasza:
Köszi! Fent van egy szürkeátmenetes szűrő, mindenhol meg polár. Fuji nega volt, enyhe alexpoval, erre sem emlékszem persze, de szinte mindig alullövök egy kicsit (vagy nem kicsit, de akkormár nagyon nincs is fény... :) Szia!
No itt nem értem a túlzottan alacsony pontszámot. Ritkán szánom el magam arra, hogy simán ne nézzem meg a véleményeket, .. most megpróbálok valamit írni arról, hogy miért nem értek egyet az alacsony pontszámmal.
Van a fotózásnak egy olyan ága, amikor véletlenszerűen sütjük el a kamerát és utána kiválogatjuk a sok kép közül a jókat, mert ha hihető, ha nem a véletlen rendkívül jó fotókat produkál. Én nem mondanám, hogy az ilyen képeket nem az alkotó készíti. Én is készítettem ilyeneket, rengeteget.
Aztán van amikor belenézve a keresőbe megpróbáljuk véletlenre állítani a kompozíciót.. magyarul tudatosan esetlegesre komponálunk. Szerintem itt az utóbbi elv érvényesül.
Nekem ezzel az esetlegességgel együtt tetszik.. a színvilág olyan mesebeli :), (számomra kissé már túlzott is).. a fények megfelelő "oppozíciójával" diára szokott összejönni.
nologo32 válasza:
Persze, a véletlennek óriási a szerepe. Főleg nálam, aki vállaltan nem beállított képeket szeretek készíteni. De olyan is van, amikor még a katt előtt észrevesszük a véletlenből adódó összejátszását a részleteknek és ezt fotózzuk. Hát ez is valami efféle volt.
A rossz pontátlag pedig annak köszönhető, hogy egyféle ízlésű, vagy szemléletű vélemányezők futottak bele a képbe az elején. Na ez is egy véletlen :)
Köszi a figyelmet!
Egyedül a bal oldala hiányzik, jó lenne ha a kerítés kifutna a sarokba. nagyon jó az ég színe. ha kicsit komorabb lenne a hanagulata, elmehetne egy thriller filmben is. Olyan a hatása kicsit mintha autóból félkézzel lőtted volna. gptomii
nologo32 válasza:
Köszönöm, Tamás, a visszatére figyelmet! Nagyon örülök, hogy újra találkoztunk! Szia!
Ja, a kerítéske teteje kifut a bal alsó sarokba. Vagy mire gondoltál?
Szépek a színek és nem hétköznapi a döntés. Érezhető, hogy a kép készitője szeretett volna valami mást. Egy nagy felhős éggel. (Ennek a felhős jelenségnek van is valami neve, de most nem jut eszembe) Én nekem a bajom a kéépel annyi, hogy alul azért kicsivel több helyet kivánnék. Vagy egy csepp előteret. Az égbolt csökkentésével összevonva. Bal oldalt pedig a belogó ág ezzel a fény háttérrel egy kicsit erős.
nologo32 válasza:
Köszi szépen!
apró félreértés: nem én nevezem technokratának a fotorealistákat, dokumentaristákat, hanem a "másképp gondolkodók", egyéni látásmóddal(ühüm) rendelkezők....
az utolsó kérdésem - mint, ahogy az egész írás - több embernek is szólt egyszerre. igaz, hogy konkrét volt, de talán azt címeztem neked legkevésbé...
ne azért tölts fel "populárisabb" képeket is, hogy bizonyíts bárkinek....nem. tölts fel azért, mert esetleg annak a fotónak a látványa örömet okozhat másoknak és ugyan mi okod lenne megvonni magadtól néhány elismerő szót, mégha olyanoktól is származik, akik járatlanok a művészetek terén. mert ugye ami populáris, az nem feltétlenül tartalmatlan, lehet az találó, könnyen emészthető, zsigeri, mint az aranymetszés.
alapvetően realista vagyok és képeim többnyire dokumentáló jellegűek. mint ahogy lent írtam, a technokrata számomra egy pejoratív jelző, ezért van az, hogy nem hívok másokat - sem magamat - technokratának.
abban tökéletesen igazad van, hogy manapság az emberek egyre több mindenhez értenek. mint például foci, politika, oktatás, házépítés...
értenek mindenhez és közben igazán semmihez. de lehet ezen csodálkozni? mikor tombol a liberalizmus, a vadkapitalizmus, nő a fogyasztás, nő a mennyiség, miközben csökken a minőség és veszti értékét szinte minden.....
nem csoda hogy bizonytalanság van eredeti gondolatok terén. de - hogy visszakanyarodjak a fotózáshoz - ez a bizonytalanság tetten érhető itt az oldalon is. és - hogy ne csak a realistákról essék szó - bizony az "eredeti látásmóddal rendelkezők" alkotásai alatt is tettenérhető a sekélyesség. sokszor elolvasom az oda írt véleményeket és szomorúan tapasztalom, hogy ezek a fiatalok nem is értik - és inkább csak kultúrsznobizmusból ajnározzák - egymást.
a legtöbb ilyen fotó - hagyományos szabályok szerint - értékelhetetlen, ami nem is baj. ám az már sokkal nagyobb baj, hogy nem is tudják értelmezni, leírják, hogy "tetszik, ügyes vagy, bátor vagy, elgondolkodtató, ez más, mint a többi"...., de, hogy miért, arra már nem jut gondolat.
nna ekkor gondolom azt, hogy mégsem láttam semmit. csak lázadó gyerekek képecskéit, amik abból a megfontolásból születtek, miszerint annál jobb lesz a kép, minél több konvencionális szabályt rúg fel. sajnos a legtöbb ilyen alkotás pont annyira tartalmatlan, mint a "szépen csomagolt közhely". hajlamosak elbújni a dokumentaristák által hibának vélt jelenségek mögé és ezekkel akarják igazolni létjogosultságukat. illetve alkotásaik létjogosultságát. azt hiszik, hogy a művészetben nincsenek szabályok...óóó kérem.. nagyon is vannak, hiszen szabályok nélkül értelmezhetetlen a végeredmény. márpedig ahhoz, hogy - mint írtad - túl tudjunk lépni a "tetszik, nem tetszik szinten" és átlépjünk az értékelés és kritika magasabb szintjére, kellenek a viszonyítási pontok.
márpedig az nem lehet viszonyítási pont, hogy "tök jó, hogy életlen a képed, mert ugye jó géppel a hülye is tud éles képet csinálni, de te gondolkozol...."
azt hiszem a "tetszés és minősítés" kérdéskörben talán "összeértünk".
megállnék... esetleg (válaszod után) folyt..
nologo32 válasza:
Szia Bali! Boldog új évet! :)
A fotórealistákat idézőjelbe tettem, nem véletlenül. Az, akinek a fontos, hogy technikailag oké legyen a képe, még nem feltétlenül fotórealista, ezt már inkább az ízlés határozza meg. A giccshajhászó, PS-sel rossz hatásvadászatba belemenő kontár, hiába tűéles a képe, nem realista, még kevésbé fotós, vagy fotórealista. Egyszerűen csak megtanul használni egy technikát, aztán szabadjára engedi a rossz ízlését. Persze ő ezt nem tudja, honnan is tudná, itt se mondja meg neki senki, (én sem... :) mert ugyan ki akar ellenségeskedést, itt végképp nem azért vagyunk, ugye. Pedig fontos lenne, ez is az oldal céljai közé tartozik, de a többség megelégszik a technikai kiokításával a másikaknak, az ízlésbelit bántásnak fogják fel az emberek. Különben is, hogy tudná elfogadni olyasvalaki kritikáját egy jóakaratú ember, aki szépnek látja, amit csinált, akinek a munkáiban épp a saját korlátai miatt nem látja meg a jót és így nincs is becsülete előtte, nem is tiszteli. (Csak az ismerős szó felbukkanása miatt tisztáznám, hogy ez nem a mi esetünk :-) Szóval kemény dió ez. Ja, és ne mondd most, hogy ízlések és pofonok, ez a mondás csak a különbözőség tolerálására vonatkozik, nem arra, hogy a másé is ugyanolyan jó, mint az egyiké... bármilyen elitistának is hangzik ez. A tisztelet sem minősít, ugye, miként a tetszés sem. :) De ez nem demokratikus gondolkodás kérdése, mert tényleg vannak nívóbeli különbségek az ízlésben, ezt mindenki tudja és el is ismeri. Csak ha épp az illető ízléstelen, azt magáról nem ismeri el senki, na ez a nagy vicc az egészben. És persze az sem döntő, hogy mire mennyi vevő van, lásd a hollywoodi giccsfilmtömegeket, azok milyenek - és akkor a reklámról, a marketingről, mint manipulációról nem is beszéltünk.(és giccs lehet egy akciófilm is, vagy a metálzene is, nem csak a romantikus film, vagy zene, mert a giccs inkább a közhelyek komolyan vett előrángatása, stb... na ebből most kifarolok, vagy itt olvasol reggelig... :)
A feltöltésről: az a helyzet, hogy amit mondasz, tök jóindulatú dolog. Nem szeretném, ha most úgy nézne ki, hogy egy gonosz, nagypofájú tetű lennék, de azt gondolom, hogy én nem megnyerni akarom a nézőt, pláne nem mindenáron. Azért, hogy "elismerő szavakat söpörjek be" - ahogy mondod - nem akarok dolgozni. Ezeket a képeket azért készítem már lassan 27 éve, mert ezeket szeretem, mert így szeretem őket. Akkor találjuk meg egymást azzal, akinek ez tetszik, (az is kritizálhat persze, csak az máshogy teszi) aki meg csapnivalónak látja, az hagyjon békén, ha nem lehet vele normális diskurzust folytatni. Értem úgy, hogy hülyének néz, amikor kifejtem, mit hogyan gondolok. Erre kitűnő ellenpélda vagy pl. te is, pingvin, meg ovarnet, aki emberi nagyságáról tett tanúbizonyságot, amikor megírta, hogy talán nem értette elsőre, amit akarok. Ez magában nem nagy dolog, pláne nem presztízsveszteség, mégis csak kevesek jutnak el ide.
Persze, ami populáris, nem feltétlen rossz, tartalmatlan, stb. Én is ezt mondom, meg azt, hogy bármit lehet szeretni, csak tudni kell, mi az és hol a helye. Én is szeretek pl. giccsparádé filmeket, vagy zenét, de tudom, hogy mi a dörgés. Persze ezért még nem fosztom meg magam attól az élvezettől, amit kapok általa. :) De fordítva is igaz, nem minden populáris, ami könnyen emészthető: lásd bizonyos Almodóvar filmek, amik tömegeket hódítottak meg, mégis művészfilmek maradtak. Ez egyébként a spanyol és Dél amerikai filmek közül sokra igaz!
A többmindenhez értéssel nagyjából egyet értek, de megjegyzem, inkább arra gondoltam, hogy manapság az emberek, mivel több eszközt megvehetnek (fotogép, számítógép, konyhai robot, barkácsgépek, stb), azt így, vagy úgy, de használják, ezért azt hiszik, hogy értenek is ahhoz.
Mégsem tud olyan széket, szekrényt csinálni egy dekopírfűrész boldog tulajdonosa, mint egy jól képzett, ambíciózus asztalos. Igaz, nem is mindig hiszi ezt magáról, mégsem így van ez azokkal, akik kamerát kapnak a kezükbe. Azaz verbálisan belátják, de amikor ítélkeznek, kiderül, hogy többet hisznek magukról, mint amit tudnak, ti. nem látják az igazi határait annak, amivel foglalkoznak, mert messze van tőlük és a közelébe se jártak (kellene mondjuk művtöri, vagy fotótöribéli rálátás), - és most jön a paradoxon: azt hiszik, hogy a saját korlátaik/határaik egybeesnek azokkal... Érted, vagy nagyon zagyva voltam?
És persze, az "eredetiek" itt az oldalon - na ők se mindig eredetiek, és igen, üres is a cucc, mert attól, hogy valaki formabontó, még nem feltétlenül jó "művész". Hány ilyen kókler van az elismert, hivatalos képzőművészek, szobrászok, filmesek között is! :)
Igazad van, nagyon is vannak szabályok, amik kellően kíméletlenek is. De a tehetségtlen (úgy alkotásban, mint képlátásban) ember számára sokkal több, kis fogódzó kell (nem is nevezném szabálynak), hogy biztosan tudjon "járni" a számára ismeretlen terepen, mint annak, aki tudja, mit miért csinál, mit hogyan, mikor és miért hághat át, még ha épp nem is a tudata vezeti, hanem a tehetsége. (Tisztára, mint a korizás:) Mert akkor összeáll a dolog, megvalósul egy érzés, egy álláspont, vélemény a világ bizonyos dolgában, és ez helyrehozza a kis szabályok átlépését és inkább átértelmezés lesz belőle. Ha ezek sikerülnek, akkor mondhatja el valaki magáról, hogy művész, mert ez a művész dolga, hogy véleményt alkosson és azt megfelelni vágyás nélkül kitegye a placcra. (Ez persze nem jelenti azt, hogy ettől már jó is egy alkotás, sajnos lehet még ezzel együtt is rossz, hihihi, de legalább művészet:-)
Aztán tudod, itt van még az azok, a legnagyobb jóindulattal is csak világításgyakorlatnak tekinthető fotók, amiket "portrénak" tesznek fel. A sok kifejezéstelen, semmitmondó arcú csinoska - ez persze nem az ő hibájuk :) Mert a fotós nem hozta ki belőlük, ami bennük van. A portré épp attól portré, hogy meglátom benne/rajta azt a személyiséget, vagy annak egy karakteres vonását, aki az arcát adta hozzá. Ha az nincs benne/rajta, akkor lehet az akármilyen éles, vagy jól exponált, nem ér lyukas garast se, mert ugye jó géppel, meg lámpákkal - ha az ember megtanulja és gyakorolja a technikát, meg is lesz (ez) az eredmény, a kérdés, hogy van-e értelme... És megint a technika megtanulásánál és a vélt hozzáértésnél tartunk :) Pedig a technika után kezdődik a sokkal nagyobb munka, megtanulni az emberekkel bánni, a helyzetekben nem csak a közhelyeket meglátni. A képlátás képessége itt kezdődik, amikor még csak "lehet majd" egy kép, a kész képeken már csak folytatódik. (Ez nem csak a portréra igaz.) Szerintem azért ér többet egy gazdag arckép portrénak, mint egy ilyen, még ha van is vele gond az élességet, expot, ezt-azt illetően...
Na jó. Elég volt mára... Szia! Örülök, hogy ilyen jó - és makacs/kitartó - beszélgetőtársra akadtam! f
Igen az autókkal kapcsolatban igazad van, tényleg jobb így, csak ilyenkor az a baj hogy csak a képet látjuk, ahogyan készült azt nem. A pontozással kapcsolatban igazad van de nekem nehéz lenne felfele pontozni. Ez valahogy olyan dolog szerintem mint a suliban egy dolgozat. Attól függ a jegy mennyit hibáztál. Csak itt nem ilyen egyszerű mert ami az egyiknek hiba, az a másiknak előny. (lásd kondenzcsík) Lehetetlen objektíven értékelni. De azt hiszem nem is kell. Mindig próbálok igazságosan értékelni, de mindig úgy érzem hogy nem mindenkivel sikerül. Sok a befolyásoló tényező. Egyébként ez az egész pontozósdi meg ez az egész oldal egy játék szerintem. Nem szabad komolyan venni, addig kell vele játszani amíg élvezzük.
nologo32 válasza:
Igen, igen, igen és igen. Csak a felpontozás nehézségét nem látom. Miért az iskolai dolgozathoz igazodjunk? NEm kell másnak is így vélnie, de én jobban szeretem a semmihez, a rosszhoz viszonyítani az alkotást. A magasugrónak se úgy mérik az ugrását, hogy 5 méter mínusz 2 méter 75 :) Na játszunk tovább! :)
A szinek szepek. A dontes szamomra zavaro. A repulo kondenzcsik nemn kellett volna. A templom elotere hianyzik.
nologo32 válasza:
Köszönöm, boglárka. Ez a hátulja, két szentéllyel.
Nekem ez kimondottan nagyon tetszik. Nagyon szépek a színei, szeretem ezeket az árnyalatokat, a felhők mintája is nagyon jó. Nem szokványos épületfotó. Nagyon tetszik még a nagy tér felül (még ennél több is jöhetne) és a dőlés is amit mindenki biztosan hibának számított, talán még jobban meg kellett volna dönteni. Ami nekem hiányzik, az alul egy kis földrész még. Szerintem nem egy szokványos épületfotó, csak amiatt vonok egy pici pontot, hogy a kerítés még nagyon hiányzik a szemenek.
nologo32 válasza:
Ez csak egy jelképes, alacsony kis kerítés, derékig érő, így hamar elfogyott... előttünk meg kocsik álltak... és 12 éve készítettem, Fuji negára, hol kombinálhattam volna bele, hogy benne hagyom a kocsikat, majd a PS-sel kiveszem? És ne vonj pontot, hanem a nullától adj annyit, amennyit jónak látsz! Gondold át, mennyivel konstruktívabb felfelé pontozni, mint "lerontani" valamit. Mint az autószerelő és a bontós. Az első épít, a másik rombol. :)
(valószínűleg, teljesen rossz pókerjátékos lennél...)
egyre többet gondolok arra, hogy kell-e nekem irogatni bizonyos és bizonytalan embereknek....
lehet, most sem kellene.. de "bánnyakánya"...
én már csak azt nem értem, hogyan lehet, hogy értelmes emberek (vagy annak tűnő..) még mindig rácsodálkoznak a rendszer "eredményére", a többségre, a kattintgatókra.
nagyon kellemetlen nekem ezt kimondani, de a művészetet nem lehet pontozni!!!! esetleg rosszul látnám???
ha vannak itt technokraták, akkor bizony vannak művészek, művészkedők, önjelöltek, kultúrsznobok és így tovább....
a fotózás/fényképezés/kattintgatás nem a művészek privilégiuma. egész higgadtan és nyugodtan el lehet fogadni, hogy technokrata kata, hozzánemértő jenő és dilettáns balázs is fényképez és ezen a fórumon bemutatja "alkotásait". ezt egyféle módon teheti meg. mégpedig, ha birtoklója ama krediteknek, amikhez - földi halandó - kétféle módon juthat hozzá: értékel, pontoz valamilyen objektív(!) rendszer szerint, vagy vásárol.
szerintem azt is könnyen fel lehet fogni, hogy a legtöbben nem véleményt írni, sokkal inkább képet mutogatni és az arra kapott pozitív értékeléseket olvasgatni járnak/járunk ide. a szabályzat/rendszer pedig arra sarkall, hogy alacsony pontokat osztogass és lehetőleg még adj tanácsokat is mellé, hiszen ekkor van esélyed fantasztikus 1 század kredit helyett szenzációs 6 század kreditet kapni. ezért az értékelések írásánál mennyiségi és nem minőségi szempontok fognak dominálni.
de ezek teljesen nyilvánvalóak..... a jelenség felismerhető és kezelhető.. (márakinek..)
hogy elkerüld/jétek a "technokratákat" és hozzászólásaikat, arra létezik egy megoldás... de ezt te is tudod, említetted...
(persze az sem jó megoldás, hiszen látható lesz a neved, ami szintén meggátolja az értékelőt - a szerző személyétől független - véleménye kialakításában.)
bár mérnökként - per pillanat - távol állok a művészetektől, mégis ki merem jelenteni, hogy - itt az oldalon - a legtöbben összekeverik a realizmust a technokratizmussal. a technokratizmus számomra - meglepő lehet, de - pont akkora szitokszó (persze, ti is szitoknak szánjátok, csak hibás értelemben), mint pl a lib.... (nna itt megállok..)
ugyanis pl a kiégés, vagy bebukás elkerülése az a fajta igényesség és gondosság, ami azokra az alkotókra jellemző, akik az elkészült alkotásaikon a lehető legtöbb részletet igyekeznek a szemlélő elé tárni, mégpedig a minél nagyobb vizuális élmény elérése céljából.
ezzel nem azt mondom, hogy mindenki helyesen használja kritikai alapként, de nem mindenki idióta és korlátolt, aki megemlíti.
(a tv-ben (ehhehh) láttam régebben egy - picassoról szóló - filmet. mikor picasso kortársai megkérdőjelezték a mester művészi kvalitásait, akkor ő - frappánsan, szövegelés helyett - előrukkolt egy (vagy több??) csodálatos, realista festménnyel, amivel sikerült elhallgattatnia a kétkedőket. elhiheted, hogy több előnye is lenne, ha feltöltenél egy-két szép "technokrata" fotót. egyrészt kiindulópont lehet hozzáértésed megítélésében, másrészt megalapozhatja - az elért jó átlag fényében, mivel bizonyos átlag alatt kizárnak (vagy ilyesmi) - a feltöltendő, "nem pontozható, elgondolkodtató", átlagtól eltérő képeidet.)
valószínű, nem voltam összeszedett, de nem kenyerem az írás....
amennyiben nem tudtam újat mondani, akkor már csak egy kérdésre felelj, legyél szíves:
ez a fajta eljárásod, az provokáció, rosszindulat (a vele járó álnaivsággal, lekezeléssel, kioktatással), vagy csak szimpla butaság?
senkit nem támadok, nem védek, nem igazolok. ez a véleményem, a teljesség igénye nélkül.
ha írásomban találtál valamit, amit válaszra méltónak ítélsz, akkor a válaszod - ha lehet - legyen tömör, mert kezdem azt hinni, hogy szerelmes vagy a "hangodba" ;))
üdvözlettel: dobák balázs
nologo32 válasza:
Hogyne, sok telitalálat van abban, amit mondasz. De először bocsánatot kérek, hogy a legutóbb egy hanggal se reagáltam, de 23-áig betemetett a meló, két szóval meg nem akartam kiszúrni a szemed. Amit lehet, hogy csípek, amíg meg nem értesz jobban. :)
Persze, van (volt) itt mindenféle ember, épp ez (volt) a jó az oldalban, csak azt sajnálom, hogy a mindenfélék szépen elpárolognak, aztán többségükben maradnak a "fotórealisták", akik közül vannak, akik azt hiszik, hogy ha többen mondanak valamit, az mindig igaz is, attól, hogy többen mondják. Mostanában egy igazán kiemelkedő tehetségű fiatal srácot "vesztettünk" el, krisnyát, például. Előtte ottlap szivárgott el, aztán tesztfotó/lélekharang, és így tovább. Pedig nagyon tehetségesek voltak, remek fotókat készítettek, kár értük és ez nekünk veszteség, nem nekik. Sajnos.
Én meg nem osztanám a mezőt művészekre és technokratákra. Mert akiket technokratáknak nevezel, azok között is van sok szép képet készítő, áldozatos ember. Aztán realizmusnak se mindig mondanám, amit csinálnak, inkább, mint például ovarnet esetében, dokumentáló embernek, aki a láthatóról akar minél "jobb", minél kevesebb technikai hibát tartalmazó fotót készíteni. Amire te is célzol, a "minél nagyobb vizuális élmény elérése" végű mondattal. Erről jut eszembe, mindig elfogadtam, hogy kata, jenő és balázs is fotóz, hogy az nem a művészek privilégiuma, ahogy a festés, a kerámia, a szövés, vagy a decoupage sem az. Sose az a gond, hogy valaki csinál valamit. Inkább az, hogy megfelelő háttér, ízlés és/vagy tudás nélkül óvatlanul ítélkezik. Az emberek elbizakodottak, azt hiszik, hogy ha a technikát tudják, mindent tudnak. Ez egyébként kortünet és pl. a tanárokkal szemben is elég erős ez a magatartás. Egy sebészorvossal szemben persze nincs olyan fellépés, vagy egy atomfizikussal - nem tudom, figyeled-e, hogy ezek materiális foglalkozások, a nem materiálissal szemben egyre inkább azt hiszik, de tömegek, hogy tudják, mi a dörgés. Pedig legjobb esetben is csak készre rágott konzerveket fogyasztanak és böfögnek fel. (például a vizuális dolgok területén, mint film, fotó, grafika, stb.) Ez esetben szerintem az egyén érdeke, hogy ne hagyja magát idomítani, mondjuk ízlés, vagy képlátás esetében. Ennek első lépése az lenne, hogy megismerje a kliséket, hogy megszabadulhasson azoktól és szabad befogadó legyen. Természetesen, ahogy te is mondod, nem mindenki idióta. Sőt, senki nem idióta. Legfeljebb nem ismeri fel, hogy az ízlése, a képlátása nem elég fejlett, amellett, hogy eltökélten megtanult használni egy technikát. Vagy nem ismeri fel, hogy nincsenek eredeti gondolatai. Ez persze mind nem baj, csak hát amikor ezzel a hendikeppel ír bősz kritikát az ember, azt beláthatod, nem lehet partnernek tekinteni. Ezzel a vizuális élmény dologgal meg az a baj, hogy ez az ön, vagy bármi kifejezésének csak az első lépcsője. Sokszor felületes, tartalmatlan, vagy sztereotip, klisékből áll, vagyis értéktelen, hiába jó technikailag. (Ez a gond manapság az amerikai filmek többségével is.) Ovarnet például nem ilyen, ő olyan szikár a dokumentálásban, hogy ilyesmi fel sem merülhet az ő esetében. (Most persze mondhatnék olyat, akire viszont igaz, de senkit nem akarok megbántani, se magamra haragítani:) Eddig terjed az opportunizmusom.) Nem feltétlen elvárás, hogy mindenki tovább lépjen, ha nem tud, de annyit meg kellene tanulnia, hogy vegye észre, ha olyannal találkozik, ami több ennél. Ezzel együtt tanulja meg a tetszés és a minősítés közti különbséget. Mert bármit képzelünk magunkról bármennyi ideig (egy pillanatig, vagy egy életen át), ne felejtsük, hogy véleményünk szubjektív és hogy a fotográfia - mint a többi művészeti ág is - már a tartalom átadása érdekében szabadon kezel és kezelhet mindenféle eszközt (képit, esztétikait, szakmait). Ezért fontos megtanulni a tetszés és a jó/rossz felismerése közti különbséget, de előbb meg kell tanulni szembesülni azzal a ténnyel, hogy nem attól jó valami, ha az embernek tetszik, hanem a tartalomtól, az állásponttól, a kifejezőerőtől és a kifejezésmódtól. Tehát aki ott tart, hogy: "Nem jó, mert nekem nem tetszik." az a tanulási folyamat elején van. Aki ott, hogy: "Jó, de nekem nem tetszik" - az már jó úton jár. Ezt a képletet húzza rá minden kritikus a kimondott, leírt ítéletére és meglátja, jól kritizál-e. Ha ez nem jön össze, ne minősítsen, álljon meg a "Nekem tetszik - nem tetszik." szinten. Túl sokan lépnek, lépünk túl ezen a megfontolt szinten és hisznek, hiszünk többet magunkról. Lehet erre azt mondani hogy nagyképűség, elitizmus, meg ilyesmik, de nem az. Mondok egy példát? Kapsz egy levelet. Szakadt a széle, gyűrött, kávé és sárfoltos. Tartalom: elrabolták a családodat rabszolgának. Vagy kapsz egyet, ami szép, sima, vasalt, hibátlan, rendezett, jó ránézni, jó vizuális élmény, de nincs benne semmi. Melyik a fontosabb? Melyik a több, mint az alaplépcsőfok? Akkor elitista leszel, ha összerezzensz az első levéltől? Most ha katajenő nem tud magyarul, mit fog mondani? Hogy milyen rémes a gyűrött, szakadt, mocskos levél. Esetleg azt sem ismeri fel, hogy ha a levél nem ilyen, nem jut el a címzetthez... Érted, miről beszélek?
Melyik volt, a Picasso kalandjai, vagy a Túlélni Picassot? Amúgy életrevaló tanács a a"technokrata" kép feltöltésére buzdítani engem, de miért kellene megalkuvónak lenni? Öreg vagyok már ehhez, ez nekem nem játszma. Csak játék, beszélgetés, ilyesmi. Én nem "olyan" fotókat csinálok, csak ezért csináljak, hogy "bizonyítsak", tekintélyt szerezzek? Én ezt szeretem csinálni, amit csinálok, azért csinálom. Van annak értelme az én szemszögemből, amit ajánlasz? Nincs. Ha kikopnék, hát folytatom máshol. Nem én vesztek vele. A hozzáértésemet ezekből a képekből is meg lehet ítélni, aki fogékony rájuk, az érti, aki nem, az nem. Mivel az előzőre is van példa, nyugodt lehetek.
És az utolsó kérdésed, ami amilyen szelídnek látszik, akkora csapda. Vagyis vagy provokátor vagyok, vagy rosszindulatú (kioktató, lekezelő), vagy buta. De nem, mert nem vagyok buta. És amire jól esik azt mondani, hogy lekezelés és kioktatás, az eléggé megmarad igaz és tárgyilagos nívón. Csak ha valami kellemetlen, arra a legjobb azt mondani, hogy ilyen, meg olyan. De teszem fel, ha tejfeles az orrod hegye, akkor szólni kell, vagy sose tudod meg. Jó példa erre Pingvin, ovarnet, és vannak mások is, akik fenntartva, hogy továbbra sem értenek velem egyet mindenben, belátták, hogy korrekt vagyok a dolgok elővezetésében. Pedig mindketten azt hitték, ellenfélnek tekintem őket - ovarnet a még jutalomkreditet is adott, mikor meglátta, hogy csak más látásmódról, attitűdről van szó.
Bocs, de ennél tömörebben nem ment, ugyebár a tied se egy nyúlfarkocska volt és ha válaszolni akartam - a teljesség igénye nélkül - akkor ennyi lett...
Ja, és biztos rossz pókeres lennék, nem is játszom azt sem.
Üdvözlet: nologo (név, ha akarod, priviben)
Szia!
Olvastam Tomba értékelését is. Hát nem győzött meg. Nekem nem a profizmus jön le róla, hanem a belemagyarázás.
A kondenzcsíkot el tudom fogadni, mint képelemet, nem is arról van szó - akkor is túl sok az ég, és nem jön ki a lényeg. Van szemem a képnézegetéshez, ne aggódj, és érdekes módon, ha jó véleményt írok, akkor nincsenek ellenvetések. Ha meg kritikát fogalmazok meg, akkor a többség elgondolkodik rajta, sőt, meg is köszöni a véleményt. Mert itt véleményről van szó, nem cseszegetésről, annak megfelelően is kellene lereagálni, nem pedig zsigerből kivágni 1-2 mondatot. Ahogy láttam, mással is kerültél már összetűzésbe, ez annál jobban igazolja az általam leírtakat. Ez szerintem - és többek szerint is - egy rosszul sikerült kép. Igaz, hogy amiket én javasoltam, más képet eredményeznének, viszont ha nem tudod kifejezni, amit akarsz a képpel, és rosszul esik, hogy mások kritizálják, akkor szépen töröld az oldalról. Ha nem, akkor meg viseld méltósággal a kritikát.
Végezetül, ahogy írtam, a kép sokkal jobb is lehetne, csak hát "a legapróbb műalkotás sem nélkülözheti a jó kompozíciót". Előbb gondolkozz el rajta, miért is annyi a pontszám, amit adtunk, meg az átlagodon is, aztán hepciáskodj.
Mellesleg azért kíváncsi lennék a más perspektívából készült képre is, lehet, hogy nem utálnám. Tudod, ízlések, és pofonok...
További szebb képeket!
nologo32 válasza:
Szia, kisroka!
Hát ja, persze hogy nem győzött meg. A lényeg, hogy nem kell mindenkinek tetszenie. De attól, hogy neked sem tetszik, még nem biztos, hogy rossz. Ez a tévedés, amit én nem szoktam elkövetni, hogy ezt sokan összekeverik. Disztingválni kell tudni, ez a két dolog nem mindig esik egybe. Mint jelen esetben sem. Vagyis a befogadói attitűddel van baj. Tomba véleményét meg a te pozíciódban nyilván már nem lehet elfogadni. De attól még igaz. A lényeg ott van széltől szélig, jól ki is jön.
Aztán nem hiszem, hogy szükségem lenne a tanácsaidra azt illetően, hogy hogyan viselkedjek. Tudod, elgondolkodni, megköszönni, ilyesmik... Szó sincs zsigerből kivágott 1 - 2 mondatról. Tételesen válaszoltam a kifogásaidra, ha jól látom, a te véleményed kábé kétszeres terjedelmében. De abban igazad van, mással is kerültem összetűzésbe. Ez azt bizonyítja, hogy csak én lehetek a lúzer? Szerintem nem, inkább azt, hogy sokszor a kritikus nem bírja a kritika alapos cáfolatát. Félre ne értsd, nem kell lenyelni azt, hogy nem tetszik valakinek valami és a cáfolat nem azért van, hogy az illető visszavonja a nemtetszést. De ha azt mondod valamire, hogy üres, miközben ott vannak dolgok, ami tény (és grafikailag, mint képelem eléggé meghatározó) és erre felhívom a figyelmed, az még talán nem szemtelenség, ami miatt ilyen bosszúsnak kellene lenned. Aztán az, hogy mással is vitázom, miért igazolja az álláspontodat?
De igen, ki tudom fejezni, amit akarok, legfeljebb van, aki nem látja meg, nem érti. Ez baj? Szerintem nem. És ezzel szembesülni nem azt jelenti, hogy akinek nem jött össze, az hülye. Semmilyen értelemben nem minősít senkit. Nem lehet mindenkinek antennája mindenre. Arra, hogy ki tudom fejezni, amit akarok (ha akarat volt egyáltalán), arra példa, hogy van, aki látja és tudja értelmezni.
Aztán megkérdezném, ki vagy te, hogy utasításokat adsz egy ilyen, a szórakozásunkat és közös játékunkat jelentő oldalon? Honnan a bátorság, hogy felszólíts arra, hogy töröljek bármit, vagy "viseljem méltósággal" a bármilyen kritikát? Különösen, hogy nem anyázok, nem személyeskedem, csak vitatok pontokat a véleményekben. Beszélgetünk, kisroka. Téged ennyire felbőszít, ha nem hajtom le a fejem az értetlenség láttán, hanem szóba elegyedem azzal, aki véleményez? Miért? Meg kellene hunyászkodnom és mea maxima culpát rebegnem? Miért?
Azon nem nekem kell elgondolkoznom, hogy egy-egy jó képnek mekkora pontszám jut alkalmanként. Azaz elgondolkoztam rajta és arra jutottam, hogy több ítésznek méltósággal kellene viselni, ha szembesül a tévedésével. Neked se ártana a elgondolkozás. Mivel többször a mögötted álló tömegre hivatkozol, meg kell kérdeznem, arra gondoltál már, hogy esetleg kontraszelekció van? Hogy többen is hozzá nem értő módon kritizálnak? Azért, mert többen mondanak valamit, az feltétlenül igaz? Több, hasonló szemléletű ember nem tévedhet, csak mert többen vannak? Ha tévedés, ne adj' Isten, hülyeség miatt adnak többen kicsi pontot, attól az még tévedés - aminek oka lehet az is, hogy nem azt látják a képben, ami benne van, vagy nem úgy látják, vagy nem tudnak asszociálni, ennek kismillió oka lehet, most nem sorolom mindet.
Ha kíváncsi vagy a más perspektívájú képre, akkor ne nekem mondd, hanem menj oda és készítsd el. Ez a templom a te életedben már nem fog elszaladni, 1241 óta áll ott. :) Közel van, kb 30 kilométerre Pesttől Délre. Tudod, Ócsán. Elő a térképet, megér egy vasárnapi kirándulást.
Egy képre írt véleményben pedig úgyanúgy benne vannak az ember hiányosságai, mint a képeiben. Én csak ezzel szembesítettelek, te ezen felhúztad magad. Nem kellett volna. Máskor légy kicsit kevésbé pökhendi és megfontoltabb.
Ja, és még valami, hadd idézzek tőled valamit: "Kezdő vagyok, egyelőre csak egy éve fotózgatok, bár egyesek szerint az idő múlásával, és a géptípus javulásával szembetűnő a fejlődésem :-D"
Ha még a saját bevallásod szerint is ez a helyzet, fotózgatós kezdő, akkor milyen alapon hepciáskodsz? Te egy év után osztod nekem az észt. Én 27 éve csinálom, nem csak hobbi szinten és céllal. (Bár az évek száma önmagában még nem jelent semmit.) De megvolt az eredménye. Restaurátor vagyok, kicsit a közelében járok a művtörinek is, sokezer képet készítettem, még többet megnéztem, tanultam és tanulok belőlük, szakmailag szükséges képet és látványt elemeznem. A képeimet újságokban, magazinokban, könyvekben közölték - ez azért jelent néhány hozzáértő szerkesztőt, képszerkesztőt, tipográfust, szóval profi ítélkezőt is. Ezekkel szemben értékeljem túl a te és még három másik hobbizó polgártársam véleményét? Felhívom a figyelmed, továbbra sem gondolom, hogy tetszenie kell annak, amit csinálok. Nem kell. Csak ne szállj el magadtól. Az oldalon pillanatnyilag két képed látható. nem tudom, voltál-e már itt más néven. Ha igen, ha nem, most ezt tudod felmutatni és ez nem sok. De nem csak mennyiségileg nem az, velőtrázó tehetségre sem enged következtetni - bár a lehetőséget sem zárja ki, hogy ebből még bármi lehet. Élesek, nem égtek ki-be. Korrektek. Ennyi. Ezzel a hátad mögött sokkal több türelemmel, empátiával, nyitott füllel és szemmel, önmagadban való kételkedéssel kellene lenned.
Még egy fontos dolog: miért hiszed, hogy a géptípuson múlik a fejlődésed? Nincs öszefüggés, a gépre hivatkozni hivalkodás. A lényeg a gép mögött van. Nézd meg Nadar képeit (ha ismered, ha nem nézz utána!), az ő gépéhez képest a Pajtás fényképezőgép maga az űrtechnológia!
Végezetül:
Bármit képzelünk magunkról bármennyi ideig (egy pillanatig, vagy egy életen át), ne felejtsük, hogy véleményünk szubjektív és hogy a fotográfia - mint a többi művészeti ág is - már a tartalom átadása érdekében szabadon kezel és kezelhet mindenféle eszközt (képit, esztétikait, szakmait). Ezért fontos megtanulni a tetszés és a jó felismerése közti különbséget, de előbb meg kell tanulni szembesülni azzal a ténnyel, hogy nem attól jó valami, ha az embernek tetszik, hanem a tartalomtól, az állásponttól, a kifejezőerőtől és a kifejezésmódtól. Tehát aki ott tart, hogy: "Nem jó, nekem nem tetszik." az a tanulási folyamat elején van. Aki ott, hogy: "Jó, de nekem nem tetszik" - az már jó úton jár. Ezt a képletet húzza rá minden kritikus a kimondott, leírt ítéletére és meglátja, jól kritizál-e. Ha ez nem jön össze, ne minősítsen, álljon meg a "Nekem tetszik - nem tetszik." szinten. De túl sokan lépnek, lépünk túl ezen a megfontolt szinten és hisznek, hiszünk többet magunkról. kisroka, ez a mai házi feladat! Üdv és boldog új évet! Szia! :)
Sokkal jobb is lehetne ez a kép. A színek megvannak, azzal nincs gondom. A kompozíciót nem értem. Maga a ferde beállítás még nem is lenne baj, de miért kellett ilyen magasan hagyni? A kép 2/3-át az ég teszi ki, ami teljesen homogén, üres. Az a kondenz-csík sem oda való. A kerítést sajnos levágtad, és a bal alsó sarokban nem tetszik a túlzott világosság. Szerintem közelebb mehettél volna, szinte majdnem egészen az épület lábához, és onnan fényképezve sokkal jobban kifejezhetted volna, amit akartál, ráadásul részletgazdagabb, drámaibb hatású képet kaptál volna. Érdemes lenne megpróbálni!
nologo32 válasza:
Ajánlom figyelmedbe Tomba elemzését, ha nem érted a kompozíciót. Elovasod, aztán majd megérted. Amúgy nem tudom, te hogy fotózol, ha ez az ég üres, pláne homogén, akkor hol van a te szemed? Felhő és kondenzcsík van ott, kedves kisroka! Vagyis nem üres, azok képalkotó elemek. Most tényleg el kell magyaráznom, hogy a kondenzcsík merőleges a kerítésre, így mintegy elforgatom a képet a képben, mert a kerítést nem levágtam, hanem a bal alsó sarokból indítom, hogy az a világos rész az oldala a képnek és a templom oldala miatti kontrasztért világos? Hát hogy nézel te képet, ha nem látsz? Aztán még el is árulod magad! :-) Elég tudatosnak érződnek továbbá az arányok, így nem okos dolog olyat tanácsolni, aminek a vége egy másik kép. Menjek közelebb, alulnézet, drámaiság? Ebben az a lényeg, hogy a lehelyezett tömbszerűség adja a rendíthetetlanség érzését, a kő kontra levegő, ég súlyánál fogva is. Az pedig innét érzékelhető. Különben sem kell mindig harsányan drámainak lenni.
Másrészt amit tanácsolsz, sokkal közhelyesebb megközelítés lenne. De azért azt hiszem, olyasmim is van a burgosi katedrálisról... talán egyszer felteszem azt is. Persze azt is utálni fogják, mert az is dől, ha jól emlékszem :-) Szia!
Marhajók ezek a filmes szinek, mindig sóhajtok egyet. Nekem tetszik a repülő kondenzcsikja, oylan mintha belezuhanna a templomba, megremegne a föld és attól lenne ferde az egész, bár kcisit tényleg túlbillen az izlésvilágomon, de költői szabadságba belefér.
nologo32 válasza:
Á, köszönöm, újat mondtál, jó ez a földrengés, tetszik! Köszi! Szia!
Hát.. minden tiszteletem.. korekt, értelmes válaszodért.. azt kell hogy mondjam, igazad van... ez az oldal ilyen.. ha itt akar az ember létezni, akkor ezt el kell fogadni.. Talán a kreditkényszer az, ami sok embert elvisz.. (?)
Ha van kedved, olvasd el eddigi értékeléseim.. láthatod, én sem technokrata módon szemlélek egy fotót.. Sajnos rövid ideig fel is voltam függesztve nagyjából ezért, sőt.. a kizárás Demoklész-kardját tudva a fejem felett, némely felhasználó(k)nak a mai napig nem írhatok pontozott véleményt... Ez van.. Elfogadtam és ennyi...
Nem bántottál meg, nem sértődtem meg.. mert - jó értelemben vedd - nem érdekel..
A képet véleményeztem, számomra semmi üzenete, mélyértelme stb. nincs.. de ez nem baj.. Nekem is vannak képeim, amelyeket többre tartottam mint amit valójában ért.. Ragaszkodtam igazamhoz foggal-körömmel.. "Hááát ööö, volt rajta polárszűrő. Is. Meg szürke. Is." :)
Vitáztam egy-egy, számomra nem elfogadható értékelővel, értékeléssel.. gyártottam idológiát a rossz fotóhoz... Nincs értelme... Mert mindenki más.. másként néz és lát.. fotóz...
Ha valaki veszi a fáradságot és ír egy fotó(m)ra az már megtisztelő.. és megköszönendő...
Ha nem volna ponthatár, nem is számítana ennyire, hogy milyen "osztályzat" jön.. Ahogy írod, komoly fotósok képei véreztek már el itt és silány kattintások nyertek komoly elismerést... Bizony igaz.. Ez van..
Semmi kétely nincs bennem felőled.. legutóbbi írásod sokkal többet mond, mint a fotód.. :)
Szép napot... Üdv.:P
nologo32 válasza:
Hát, a kredit nagy métely!
Azért azt hozzátenném, hogy nem én tartom többre, mint amennyit ér, hanem neked nem mond annyit, ami téged megfogna - mert amit Tomba ír, az ott van, az nem belemagyarázás, az szerkesztés...
Ja, a szürke átmenetes kicsiban jobban is látszik... :)
A silányság főleg az emberi témájú cuccokon dúl - egy tájkép könnyebben adja meg magát, mint egy ember...
Te, ha már így alakult az eszmecsere, érdekelne a véleményed például a zarándokos képet illetően is (eggyel ez előtt tettem fel), megnéznéd azt is? Köszönettel! nologogyerek
Örülök, hogy megerősítettél abban, alapvetően jól értelmeztem a képet, mégha többet is láttam bele :). Így visszaolvasva egy-két mondatom kicsit zavarosra sikeredett, de lényeg, azt hiszem, érthető. Köszi.
nologo32 válasza:
Akkor jó egy kép, ha ilyen eredménye van. Márpedig ilyen eredmény egy technikailag még rosszabb felvétel esetében is lehet :) Minden remek! Szia!
Látom többen is rosszul értünk téeged. Sok sikert!
Az értékelő 1 kreditet utalt át a fotó készítőjének.
nologo32 válasza:
Nagyon köszönöm! Most pontosan nem tudom, minek köszönhető a fenti mondatod - érdekelne is -, de a meg nem értés veszélye mindig fennáll. Csak kicsit több türelem és nyitottság kell az elhárításához. És komolyan, nem sikerélmény, ha egy képből, ami nem az én világom, ki tudok hámozni valami mást is azon túl, hogy az én szememben mi a hibája?
Ismét belenéztem a galériádba. Megint meg kellett állapítanom, hogy gyönyörűek a tájképek, de nem az én világom, mert dokumentáló alkat vagy (A képekhez fűzött magyarázatok is ezt mutatják.), nem felhasználó, a szó kreatív értelmében - és engem az olyan kép fog meg igazán. De látom benük a szépséget, pontosan tudom, mi ragadott meg téged abban a tájban és mivel ez átjön, azt kell mondani, hogy ezek jó fotók... de nem attól, hogy mennyire élesek, vagy van-e rajta kiégés, vagy merre dől. Neked sose dől, mert te statikusabb szemléletű ember vagy. Szereted, ha rendben vannak a dolgok. Ezért jobban zavar, ha a más képe dől, lehet bármilyen jó hangulatú dolog... szóval a különbség végül is nem sok kettőnk között, én a hangulatokat, érzéseket szeretem "dokumentálni", ami a tárgy, vagy személy mögött van (ez a kép is ilyen, pedig látszólag egy templom van rajta), te a tájat, a magát a "tárgyat" (állatot, utcát stb). Boldog új évet!
Szia.. megkérdezném, hogy miért egy másik user-nek (zoran 2) írt válaszodból kell megtudnom, hogy "korlátolt" felhasználónak tartasz többedmagammal csak azért, mert nem adtam/adtunk jó pontot a képedre?
Szerintem nem ok ez a kép, a leírt véleményemet fenntartom, mégsem kezdtelek (és gondolom pl. ovarnet sem) el másutt, mással történő beszélgetés során mószerolni, hogy "nézd már ezt a nologo 32-es gyereket, hát nem tud ez normális képeket feltenni.."
Te ezt tetted. Ha valami gond van azzal amit írtam Neked, akkor azt a válaszodban nekem, a véleményem alá címezd légyszives..
Mert ez , ahogy lereagáltad, igen inkorrekt szerintem...
Agent-nek tövigmenedzseled magad, másokat meg kibeszélsz..!?! Ejj-ejj...
Én a képedet próbáltam jól-rosszul véleményezni nem pedig Téged, a fotóst... ezt ne feledd...
nologo32 válasza:
Szia Pingvin!
Elsősorban elnézésedet kérem, mert sikerült kinyomni a választ üresen és így nem tudtam épp neked, de csak neked érdemleges választ adni. Szóval ezer bocsánat!
Gondolom, végigolvastad a többit, amit írtam, tehát láthattad, ennyire nem egyszerűsítettem le a kérdést rossz pont - rossz vélemény szintre. Ezt az összefüggést te ácsoltad össze a fejedben és vonatkoztattad leszóló személyeskedéssé. Pedig ha figyelmesen olvastad volna, észrevehetted - bár ebben nyilván a bosszúság is gátolt - hogy egy jelenségről van szó, mégpedig a korlátokról, a korlátoltságról, mint hendikepről. Ha olvastad ovarnetnek írott válaszomat, abból kiderül, hogy a korlátoltság/korlátozottság kontra nyitottság - ról szóltam, amik emberi jelenségek és amely utóbbi sokkal gyarapítóbb dolog, mint az előző, mert segít az embernek önmagát is jobban látni kívülről, így észrevenni a saját korlátait és meghaladni, átlépni azokat. Ezáltal tágul a látókör, a világ több jelenségét jobban meg tudjuk érteni, így gazdagabbak lehetünk a többrétű, önmagunkban kételkedő szemlélet által. Na, így kell ezt érteni, nem leszólásként, sértésként.
Természetesen nem kívánom, hogy ne tartsd fenn a véleményedet, mert még ha máshogy is tudod már szemlélni az eléd kerülő jelenségeket (ez esetben egy képet), akkor sem biztos, hogy tetszeni fog és nem is kell tetszenie. Ezt befolyásolja a már a gyerekkorból magunkkal hozott ízlésvilág, a képlátás képessége, illetve tanultsága, a beleérzőképesség, az azonosulási képesség, meg ilyenek. Meg még az is, amire azt mondjuk: csak. És nekem nem célom, hogy mindenáron tessen a képem. De - hogy visszakanyarodjunk a szóhoz - a véleményező korlátaira mutat az, ha lehúz egy képet kizárólag a vélt, vagy valós, jól látott, de talán félreértett technikai tulajdonságok miatt, amennyiben nem tudja befogadni a tartalmi-hangulati-érzésbeli értékeit és ehhez nem tud érdemben hozzászólni, akkor nem partner, nem kompetens társalkodó fél. Azért sem, mert ha az nem megy, akkor nem ismeri fel az általa technikai hibáknak vélt képalkotó eszközök szerepét, így nem elfogadható a hozzászólás - szándékosan nem kritikát írtam. Amit az agenttel, zoránnal folytatott diskurzusban olvasol, nem csak konkréten erre a képre és a hozzáfűzött kommentekre vonatkozik önmagában, hanem arra, ami sajnos általánosságban jellemzi az oldalt, miszerint nagyon sokan vannak, akik - ahogy már mondtam - kattintgatnak, élesen, szépen, ahogy csillag megy az égen, ügyelve a beégésre, bebukásra, szabályos, konvencionális vágásra stb. és ettől azt hiszik, hogy azok jó képek és hogy az ítéleteik is hasonlóan éleslátóak lesznek. Pedig mekkora tévedés, mert a fotók többsége unalmas, sztereotip, sokszor giccses, közhelyes és minden technikai tökéletességük ellenére értékelhetetlen vacak, mert a szellemi hozzáadott érték nincs meg bennük. Így valójában a fényképezőgépgyár mérnökeinek dícsérete :) (Ezt most könnyen mondom neked, a sértés minden kockázata nélkül, mert belenéztem a galériádba és nálad hál' Istennek erről nincs szó). Ez persze egyáltalán nem baj, nem kell mindenkinek, aki szeret fotózni, ilyeneket összehoznia. Csak nem kell eltéveszteni a dolgokat, a gagyira (akár saját, akár a másé) azt hinni, hogy jó és a jóra azt hinni, hogy rossz. És bár mindenki azt hiszi, hogy ha a gép megcsinálja, amit akar, jók a képei, tudomásul kell venni, hogy ha valaki nem csak fotózni akar, hanem képalkotó is szeretne lenni (ez egy másik minőség), nagyon sok tanulnivalónk van azután, hogy a technikát elsajátítottuk. És ha már ez is megvan és még tehetség is adatott, akkor sem feltétlen tetszik mindenkinek az, amit csinálunk. Visszatérve a véleményedre, nincs vele semmi baj, akkor sem, ha nem értünk egyet. Ami pedig a reakciómat illeti, zoran2 se jót véleményezett, a pontja, ha jól emlékszem 1,5 volt, agent se repesett a képért, mégsem voltam velük elutasító. Amúgy nem nagyon értem, miért kéne agyonmenedzselnem magam bárkinél is. Különösen, ha még pontozni sem pontoz. Mit számít ez itt, azt se tudjuk, ki kicsoda, nincs hatalmunk, nem ártunk a másnak, nem kedvezményezünk másnak, szóval az egész érthetetlen nekem, amire utalsz. Beszélgetünk, eszméket cserélünk, barátkozunk, segítünk a többieknek, örülünk, ha jól sikerül valami - mindenféle fotók ürügyén. Még valami: magam is sokszor kétséggel vagyok a saját képeim iránt és nem gondolom, hogy világszámok lennének. Ha most azt gondolod, hogy akkor miért nem fogadom el a kritikát minden esetben, erre az a válasz, hogy akkor nem fogadom el, ha annek semmi köze a képhez, csak technikailag, így a kritikus nem partner a kép más minőségű megítélésében. Mert tudom, hogy annál több, mint amit kritizál, csak azt nem tudom, hogy azon belül, hogy kép - és nem csak egy technikailag kifogaásolhatatlan, vagy kifogásolható felvétel - mennyire jó.
Remélem, elosztlattam minden rossz érzésedet és kételyedet velem kapcsolatban és még egyszer a bocsánatodat kérem, amiért nem tudtam neked megfelelően válaszolni és hogy a helyzet ilyen hülyén alakulása miatt sértve érezhetted magad.
Amúgy ajánlom figyelmedbe Tomba értékelését, amiben nem az a pláne, hogy jó, hanem hogy tudja elemezni a képet magát, hát erre gondolok, amikor képlátásról és partnerségről beszélek. Az az igazán érdekes benne, hogy már többről is beszél, mint amire én gondoltam, amikor összehoztam a képet. Persze ez az igazán jó, ha a tartalom nem csak tudatosan kerül a képbe, hanem tudattalanul. Olvasd el azt is, hátha egy kicsit "képes" leszel más szemmel látni utána a képet. Ez nem az én "győzelmem" lenne, mert az nem fontos, - pláne ebben a virtuális nem-valóságban - hanem azt mutatná, hogy átléptél a saját korlátaidon és te vagy gazdagabb tőle. És még akkor sem kell, hogy jobban tessen! Üdv és minden jót kíván ez a nologo32 gyerek! :)
Kövezzenek meg, de nekem ez a kép tetszik! Szerintem nagyon jó meglátás, hogy a kondenzcsík párhuzamosan fut az épület jobb oldalán. Nagyon szépen a kép függőleges felezőjében hagyja el a képmezőt. Ráadásul a bazilika felénk eső csúcsa is pont oda mutat. Így számomra van funkciója a nagy térnek felül. Úgy érzem, ha vágnánk felül, akkor már borulna a kompozíció, a döntés és a kondenzcsík inkább zavaró lenne. Mivel a kondenzcsík meghatározó képelem - meglátásom szerint -, így indokoltnak tűnik számomra a jobb oldali kicsit szélesebb vágás.
Az is pozitívum, hogy nem csak a bazilika csúcsát sikerült összehozni egymással, de egyúttal a kőkerítés a bal sarokban fut ki a képből. És mindezt teljes képkockában, vágatlanul... Minden elismerésem. Egy apró kifogásom van, hogy kicsit pirosas lett az egész kép, az eget és a felhőket is beleértve. De tudomásul vettem, hogy rendezői változatról van szó :). Gratulálok.
nologo32 válasza:
Számból a szót és milyen szerencse, hogy van valaki, aki látja és el is mondja ezt helyettem! Nagyon köszönöm! Szia! :)
Ó dehogy!!! jaj ez az elektronikus beszéd. Annyira félreérthető!! és olyan sokszor van miatta kellemetlenség.
Teljesen őszintén gondoltam.
Akinek itt megbántódni való oka lehet (ne) az nem én vagyok.
Persze ez: :) kimaradt a macskakörmök mögül.
Szia, és szép estét!
Z☼ran
nologo32 válasza:
Akkor remek! Örülök! :-) És szerinted az az "aki" én lennék? Aztán miért? Ha nem tetszik valakinek, ami lát, még ha én is csináltam, az nem baj. Plána nem bánt. Ha meg a saját korlátai miatt nem tetszik neki, az meg inkább őt kell, hogy bántsa. Ilyenek ovarnet, pingvin, meg még vannak... hát ez van. Én, köszönöm, jól vagyok. :)
Bocs! de tényleg nem éreztem, és nem érzem továbbra sem ....
Tiszteletre méltó, ahogy lereagáltad "hozzánemérzésemet".
Üdv. Z☼ran
nologo32 válasza:
Ööö, ez irónia és sikerült megbántanom téged? Ha igen, bocsánatot kérek, nem állt szándékomban, kimondottan barátként tartlak számon. Remélem, nem ez a helyzet...
Üdv! :)
Ja hát lélekharang még TT tag is volt itt:)
Érdekes történet, de látom azért a jó embereket megtaláltad ez a lényeg.
Már bánom hogy nem adtam neked két kreditet mint a másik srácnak:D Bár neki mégcsak egy böfföt sem nyomtam, gondoltam legyen boldog a kredittel.
Azért ne add fel:) Vannak itt még jófotósok.
nologo32 válasza:
Köszönöm, igazán! De szerencsére kredittel jól állok. És nem vagyok olyan feladós fajta, töltögetünk, keresgélünk, feszegetünk... Kösz a biztatást is! :)
Sokat lehet itt tanulni egy kezdőnek, de vigyázni kell. Annó már úgy mentem fotózni hogy ááá ez tuti napképe lesz, és az is lett. Fejlődtem tőle, nem.
Úgy kell nekiállni hogy nem vársz sokat az értékelésektől. Kredit rendszer van, minél kisebb pontot adsz, elfogadás esetén annál több kredit részt írnak jóvá. Persze ez a régi öregekre nem igaz, őket nem érdekli ez az egész. Az ifjú titánok meg mindig jönnek, mosolyogni kell, én már tudok:)
Érdemes az olyan képeidet amiben sok fantáziát látsz, máshol is megmutatni. Ha mindenhol lehurrogják akkor gáz van, meg kell fontolni, ha máshol magasztalják akkor a társaságban van a hiba.
Rengeteg világhírű fotós fotója itt ketteseket, meg egyeseket kapna. Ez itt a tömegízlés bugyra, ha elitkultúrát akarsz, máshol keresgélj:)
nologo32 válasza:
És egy nem kezdőnek? A képeim meg ha máshol mutogatom, újságban, meg könyvben jelennek meg - anno még a Lakáskultúrába is hívtak, a"máaik" fotósnak, a meglevő egy mellé. Pedig nem is jelentkeztem, de a főszeri meglátta valahol a cuccomat. Előtte meg eltanácsolta Jung Zsenit, aki viszont jelentkezett :-))) De nap képét még nem szültem itt.
Az értékeléstől nem is várok sokat, az eszmecserét keresem, az bosszant fel, ha az nem alakulhat ki. Már ott tartok, hogy pont nélkül fogom feltenni a képeket. A kreditrendszer se sokat segít, azt pontozom inkább, amihez szívesen szólok hozzá, mert jónak tartom és érdekel. Így meg legtöbbször 5-öt nyomok, ami nem kifizetődő, de hát ez van. Csak hogy kreditem legyen nem fogok kipécézni gyenge szemű kattogókat, ez olyan piti dolog lenne... Amúgy már több mint egy éve nézeget ezt itt, már a harmadik néven, mert az első kettő hamar elkopott. De meggyőződésem, hogy modi-érzékenység-sértődés is közrejátszott az egyik repülésemben. Persze más oldalra is feliratkoztam, ott nincs gond. :-)
És nem eltkultúrát akarok, hanem embereket találni. Ilyeneket, mint te, meg botond, krizzti, rachael, parfüm, tesztfoto-lélekharang, ottlap, meg a többi. De kopnak is rendesen, nem is tudom, például lélekharangba mikor szaladtam bele utoljára... ottlap is egyre alkalmibb már csak...
Hát valószinűleg a legjobban utált felhasználóval diskurálsz éppen az utóbbi két évet tekintve hehe
Akkor még agent01 néven:)
A fotozznak van egy fajta elvárása, ha ezt átléped akkor ez van:)
Ja és egy kis segítség, ha dől a kép itt akkor az Isten sem ment meg a legrosszabb képek temetőjétől:)
Ezzel persze nem azt mondom hogy a kép jó, inkább érdekes:)
age
nologo32 válasza:
Aztán miért a legjobban utált? Szerintem nem szolgáltál rá.
Épp ez a gond a fotózz-zal, hogy nem befogadóként viszonyulnak a képekhez, nem a kérdés merül fel, hogymiszerint "Na, mi van, öreg, mit is akarsz te mondani?" Hanem elvárásokkal jönnek. Milyen alapon? Még ha fotó- vagy képzőművész, vagy filmes nagyságok lennének, akkor még csak-csak, de akkor se igazán lenne alapjuk rá, de épp az a bökkenő, hogy azok nyitottak. Tombol a középszer, mintha az ő igényeiket kellene kiszolgálni. Pedig az én képeim nem is annyira extrémek. Sőt, szerintem nem is azok. Csak kicsit térnek el a megszokottól és már fáj is nekik. :) De azt hiszem, sose ébrednek rá, hogy fordítva ülnek a lovon. :) Különben önmagukban ezekbe kapaszkodni, hogy kiégett (emlékszel, neked is volt egy fehér ruhás lányod, tökjó kép volt kiégéssel együtt, szóval kit érdekel?), meg dől, meg vágás - ez korlátoltság, fantáziátlanság, szegénység. Azt tükrözi, hogy aki kattintani tud, azt hiszi, a képekhez is ért.
Amúgy szobrászrestaurátor lennék és íróféle, úgyhogy bírom, amikor kioktat a sok ifjú titán, hogy mi a jó, meg mi a művészet, meg mi a helyes. De szeretem feszegetni a korlátokat. Tehetnék fel olyanokat is, ami jobban fekszik, de abban mi az érdekes?
Különben meg nem kell, hogy tetszést arasson mindenkinél, ez a normális, különbözőek vagyunk, más dolgokra mozdulunk. Inkább az az érdekes, mennyire nem látják magukat kívülről az emberek, mennyire nem tudnak kételkedni magukban, mennyire nem nyitottak, mennyire a tanult dolgok után mennek, mankóként, sorvezetőként használják azokat, mennyire kizárják az érzéseiket - csupa olyan magatartásforma, ami szegényíti a személyiséget és az életet.
Örülök, hogy megint összefutottunk, te is jó partner vagy! Pedig nem is tetszik neked a képem! :) Szia és üdv!
Hát a tucatfotó jelző nem helyes a pontszám alatt, mert olyan mintha épp egy esés közben lenne elkapva a fotó. Ezt nem nevezném új látásmódnak, ez egy rossz irány. egyébként az új látásmód keresésében sok sikert kívánok. Csak megfontoltan
nologo32 válasza:
Ha nem tetszik, nem baj. Csak légy nyitottabb (legalább hosszú távon), te jársz jobban vele! A látásmódomat meg már vagy két évtizede megtaláltam, ennek fényében kissé nagyképű a biztatás. Inkább azt mondanám, hogy csak mert nem tudsz azonosulni valamivel, nem tudsz befogadni valamit, az nem szükségszerűen rossz is. Kételkedj magadban is, töprengj és gyarapodni fogsz! Hidd el, jó öreg sanyaaaaaa mester, az irány jó, még szerencse, hogy máshonnan is van visszajelzés, nem csak a fotózz-ról, különben még magamba zuhannék és messzire dobnám a gépeket... :-) Szia és gazdagodj!
Tudatosan döntötted, de ha már így van akkor is benne hagyhattad volna a teljes kerítést, mert az égből még így is jut nekünk bőven. Egyébként a színei tetszenek, talán egy polárszíűrő segített volna még rajta. Egyébiránt a bal szélen a ház v. bazilika mellett kissé kiégett.
nologo32 válasza:
Hááát ööö, volt rajta polárszűrő. Is. Meg szürke. Is. A kerítés folytatása a kép szempontjából teljesen indifferens. A kiégés nekem nem baj, nem akarok műszakilag tökéletes képeket készíteni - ha az épülettömböt ilyen tónúsúra veszem egyrészt ezzel jár, hogy mivel majdnem ellenfényben van, az ott kiég, másrészt az a világosság kellő ellensúlya a tömb tónusának, mivel az eget szűrőztem szürkével és a fenti felhők ezért nem fehérek. Mondjuk nem rád vonatkoztatva, de most jut eszembe, hogy mintha sokan nem néznék meg nagyban a képeket, de ha ki lehet osztani gyorsan egy jó zúzós kis egyeskét, akkor elég az kicsiben is, aztán belecsapnak a lecsóba :)
Na.. ezt a képet, szerintem, nem kellett volna ilyenformán feltölteni...
Ne haragudj meg, de olyan, mintha a hasadon lógó gép véletlenül elsült volna...
Az épüled dől, alul a kerítés ami része a műtárgynak, bal oldalon.. belevágva.. (ha szándékos, akkor kerülendő).. az égbolt érdektelen és sokat fogal a képből.. a szinegyensúly nem jó.. pirosas az egész. Ha a hajnalt szeretted volna hangsúlyozni, lehet, hogy a felkelő vagy alacsonyan álló napot bele lehetett volna komponálni..
Tényleg nem bántani akarlak, de ezért kár volt a drága jó kreditet.. fogyasztani...
Szerintem ez így kerülendő...
nologo32 válasza:
Legjobb arc vagy. Eddig az egyetlen, aki ért valamit :-) A véleményekből azt látom, ha nem nyalizok, nem leszek túl népszerű a technokraták körében ;-) Pedig szerintem nem egy lila ködben úszó érthetetlen cucc ez
Kicsit sötét, de alapvetően hangulatos kép.
Levels-el érdemes lenne világosítanai az épület tömegén.
a döntéssel nincs baj
nologo32 válasza:
Ugye? Kockák, tanuljatok! :) Én meg csak egy ilyen sötét pasi vagyok, szeretem a tónusokat, nekem nem kell, hogy világosabb legyen, így szeretem, de ez ízlés kérdése, vagy gusztusé... Főzni például viszonylag sótlanul főzök. :) Amúgy egy szürke szűrő miatt sötét... Köszi! Szia!
Mi volt a célod a szándékos döntéssel? mert itt nem látom funkcióját, és értelmét (ez persze lehet az én hibám is).
Az ég is túl domináns, szinte a földbe döngöli a Baziklikát.
Szerintem ez így ebben a formában kevés!
Üdv. Z☼ran
nologo32 válasza:
Szia Zorán barátom!
Aha, a te hibád. Vagyis nem hiba. Csak nem érzed. Ez esetben dinamikát ad a döntés és összefügg a nagy éggel és a kondenzcsíkkal. Meg hát játék... Ha nem érzed, hát nem. Nem érezhet mindenki mindent... Ja, és az a lényeg, hogy a nagy ég ellenére az épület nincs ledöngölve, a tömörsége és az ereje miatt, merthogy az ég nagy ugyan, de levegős, könnyű, megfoghatatlan, szemben a kő tömörségével, tömegével. Sem ez, sem a kép nem kevés, legfeljebb neked nem mond sokat. Nem lehet mindenki fogékony az ilyesmire, de ez nem baj. Köszi, üdv és szia! :)
Nagyon durván dől a kép. A dőlés miatt az épületbe is belevágtál. A temlom baloldala túl sok fényt kapott. Az égbolt pedig aránytalanúl nagy lett. Sajnos ez így javítandó.
nologo32 válasza:
Komolyan? Dől? Ne mondd! Felhívom a figyelmedet arra, hogy a kép külön érdekessége, hogy az alja dől igazán, a tetőgerinc már majdnem teljesen egyenes. És az épületbe is belevágtam? Jujj! Egyébként az miért lenne baj? (Csak zárójelben jegyzem meg, szerintem az épületbe nem is vágtam bele, csak a kerítésbe, de lehet persze, hogy tévedek.:) Valami olyasmit is kellett volna kritizálni, amit nem tudok. Hát mert ezt a képet én csináltam, attól ilyen. Az már máskor kiderült, hogy szerinted a fotózás nem játék, nem szabad merésznek lenni, nem szabad magad alá gyűrni a látványt, nem lehetsz öntörvényű, sokkal komolyabban kell venni és a valósághoz kell sokkal hűségesebbnek lenni, nem pedig mindenféle szentség- és szabálytörő dolgot elkövetni egy kép kedvéért. Pont a túlsó végéről nézel a csőbe, ovarnet! Persze nem hittem, hogy mindenkinek tetszeni fog, eszerint ez is olyan megosztó kép, mint a többi, amit feltettem és teszek még a jövőben. Ha csak ilyesmiket tudsz mondani, az kevés, mondtam már régebben, próbálj meg más nézőpontba is helyezkedni néha, mint a sajátod, ez egyrészt téged gazdagít, másrészt konstruktívabb hozzászólásokat eredményez. Így (ha jóindulatú vagyok, látszólag) csak pontvadászat lesz a véleményből, sajnos. Mert azt azért te is látod, hogy nem egy tudatlan és öntudatlan bénázóval állsz szemben, akit fel kell világosítani a túlexporól, meg a vágásról, példul. Ezért a hozzászólásod nem hasznos, sajnos. Az eddig is kiderült, hogy te más világban tájékozódsz és sosem fog tetszeni az, amit csinálok - ami nagyon nem baj. Virágozzék ezer virág! Üdv és kösz a térítési kísérletet!
Ezt nem gondoltad ugye Te sem komolyan?!Ezzel a vágatlan rendezői változattal már a helyszínen többet kellet volna foglalkozni.Mintha véletlenül elsült volna a kezedben a kamera...
nologo32 válasza:
Konstruktív hozzászólás sehol? Amúgy vágott az, csak nem hagyhattam ki a szóviccet... de látom, se a kép, se a vicc nem nyerte el a tetszésedet - ami természetes és rendjén is van. És nem véletlenül sült el. Van ez így néha. :-)
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.