Hű ez jól sikerült ez nagyon tetszik, kár az átlag miatt, ha lehetne emeltem volna, mert szuper
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2006. június 25. 13:59 - érzékenység: ISO 64
- objektív: Fujinon
- rekeszérték: 6,3
- zársebesség: 8mp
- Készítés helye (ország): Kambodzsa
- Készítés helye: Siem Reap - Angkor
Nehéz fotózni a napsütötte, erősen kontrasztos Kambodzsában. Nehéz turisták nélküli fotókat is készíteni, pláne hosszabb záridővel. Remélem a látvány kárpótol mindenkit. Egyébként nekem az elmosódott alakok kifejezetten tetszenek a képen. :)
Lipaz válasza:
Kösz! Jó, hogy valaki hozzászól még régebbi, nem pontozható fotókhoz is. Na igen, az átlag. Igazából itt a fotósok többsége olyan képhez is hozzászól amihez nemhogy nem ért, de még csak ki sem próbálta. Volt egy értékelő, ha jól emlékszem, aki belekötött itt a vágásba, képegyensúly stb. Angkor Wat főtemplomát nem lehet máshogy szemből fotózni, max. csak hőlégballonból a levegőből. Mert a főkapuhoz vezető útnak csak egyik szélén vannak fák. Most ha belevágok itt-ott a képbe jobban (merthogy így is vágva van), akkor csak mégjobban elszúrtam volna, persze ezt nem akarta világért sem belátni. Tehát ha legközelebb arra járok, akkor vagy kivágom majd a buxust a bal oldalon, vagy ültetek a jobb oldalon hasonlóan nagy fákat... és fényképezek. Csak hogy itt az oldalon a "fotós szemeknek" megfeleljen. :D Viccesek az itteni fórumozók néha. Na üdv és kösz a hozzászólást mégegyszer!
kiscit szellemes beütéses az elmosódás. ok ezt hülyébben meg sem tudtam volna fgoalmazni. nah szóval egy kis telet varázsoltál az örök nyárba :) nagyon tetszik!
Lipaz válasza:
Köszi. :)
HŰHA Nagyon látványos fotót készítettél. Fantasztikus így ez a hely. Gyönyörűek a pálmafák, mintha deresek lennének a levelek, nagyon szép, hangulatos fotó, nem értem az átlagot, gratulálok. ÖTÖS
Lipaz válasza:
Köszönöm.
Gondolom maga a látvány lenyűgöző lehetett, biztosan gyönyörű hely. Sajnos az épület a képen meglehetősen részlettelen. Valahogy túlzottan a pálmák viszik a hangsúlyt, holott szerintem egyáltalán nem ez a főtéma. Van hangulata a képnek, csak az valahogyan nem arról szól amiről kéne neki... így csak a kb. napsütés jön le nekem. Lehet hogy az infravörös techn. nem a legmegfelelőbb a bemutatására
Lipaz válasza:
De felettébb érdekes technika, még ha te a részletgazdagságot keresed is. Én azt hiszem a hófehér pálmák, a sötét égbolt és a középen melkedő Angkor bejárat igencsak arról szól, amit a név sejtet abban, aki ismeri ezt a helyet.
Azért köszönöm, hogy véleményezted.
Nekem tetszik a kép, egészen álomszerű lett az elmosódó alakok miatt, viszont szerintem a 8mp-hez szűkebb rekeszt is használhattál volna.
Ha nem lehet kikerülni a túristákat, akkor valóban ez az egyik jó megoldás az eltüntetésükre.
Lipaz válasza:
Hm. OK. Jövőre kipróbálom.
Nagyon egyedi flash, tetszik. Az alakok tényleg jók, egy picit balra húz a képed, egy más kivágás jobb lett volna.( mivel a központi téma szimmetrikus, jobb lett volna, ha az előtérben lévő fák is azok, legalábbis képegyensúlyilag)
Lipaz válasza:
Köszi!
túl homályos a kép. amúgymesebeli hangulata van, kicsit műnek is tűnik. Az élességre vigyázz legközelebb.
Lipaz válasza:
OK. Köszi!
Megintcsak nem értem ezt a gyenge átlagot egy ilyen képnél... Nagyon érdekes és hangulatos kép! Az egészet visszahelyezi saját idejéba az infra megoldás! Értem ezalatt Angkor Wat misztikusságát... Az elmosódottság is valóban jó, így nem tudhatjuk, hogy kik is vannak a képen. Az infra pálmák rányomják az ember szemét a toronyhármasra, mégsem túlhangsúlyos...
Gratulálok!
Lipaz válasza:
Köszönöm!
Kedves fotós!
Nagyon köszönöm a jó tanácsokat.
Nem kell fölhábórodni. Én csak a véleményem-írtam le. Ami életlen az életlen és kész.
Nem kell mindenre ráfogni. Nem véletlen hogy nem írnak a képedre.
Attól hogy ráteszel egy infra szűrőt a gépedre, attól még kell komponálni. szvsz.
Nézzél körül nálam.
Elárulok egy titkot, ha érdekel?
Küldj egy e-mailt.
purciurfoto@freemail.hu
Üdvözlettel: Czintos Ödön
Lipaz válasza:
Kedves Ödön! Nem felháborodtam, csak mondjuk azt, hogy kikerekedett szemekkel, értetlenül nézem a két soros véleményeket. Mindjárt küldöm az Ön által véleményben leírt helyes képet, ami továbbra is életlen lesz, mert olyan eredetileg is.. talán a szél mozgása.. nem tudom. Infra képekre itt kevés véleményt írnak alapból, hiszen kevésbé tudnak hozzászólni, meg hát vasárnap este töltöttem föl. Majd holnap több lesz, valamicskével. Semmi sem véletlen. Körülnéztem nálad, még mielőtt írtam volna választ a véleményedre. Mindig így teszek. Szép fotóid vannak. Gratulálok.. és mivel nem láttam, hogy infrafotóval foglalkoznál, gondoltam pár szóban leírom, miről is szól. ..és komponáltam, de azt hiszem ezt már írtam. Mindjárt megy a fotó. Szia!
Érdekes hatású felvétel. Vajon miért nem éles?
A jobb oldalon a pálmafák mellett levágnám és ezután arányosan fölül is. szvsz.
Lipaz válasza:
Szvsz. Kérlek, hogy csak azért ne adj 3 pontot, mert csak erre lehet kapni kreditet. Így (ilyen értékeléssel) nem is fogadom el, mert a véleményed elég butácska. Töltsd le a képemet, és próbáld ki azt, amit írtál. Nekem nem kell, én "látom" a végeredményt most is magam előtt. Ha a képet jobbról bevágod, és ehhez még felül is lecsapod, akkor a fő téma (maga Angkor Wat templom - lásd cím) eltolódik jobbra a kőzéppontból, és kapsz egy pálmafasort, ami a fél képet betölti, és még ráadásul le is vágtad a tetejüket. Ezzel az egészet elrontod. Szimmetrikus képet pedig csak úgy kapsz az Angkor Wat bejáratához vezető úton, ha jobb oldalra pálmafákat ültetsz, megvárod míg kinőnek ugyanakkorára mint a bal oldaliak, majd készítesz egy képet. Vagy kivágod a bal sort. Ez nagyon vesződséges.
(A templom azért van középütt, mert tökéletesen szimmetrikus építmény. Bár infrafotóknál kevésbé nézik a kompozíciót, ha az helyén van.)
A kép élességére rákérdeztél, gondolom nem számít bele a véleményezésedbe ez a kérdés, hiszen kérdés. Válaszolok is rá.
Az infravörös fotózás infraszűrővel történik, ami egy sötétvörös, gyakorlatilag alig fényáteresztő (szinte koromfekete) szűrő. Ahhoz, hogy egy normális fényű, fehéregyensúlyú (természetesen infra színekkel) képet kapj, hosszú expozíciós időre van szükséged, ami általában kisebb rekeszértékkel párosul még ilyen erős napsütésben is. Ez néha a mélységélesség rovására megy.
Sokat számít az objektív minősége is:
1. fókusztávolság - ezt most ne tárgyaljuk ki, mert nem ide vág.
2. fényerő vagy maximum blendeméret.
Na ezt vizsgáljuk meg:
Ez az érték mutatja meg, hogy az adott objektív mennyi fényt enged át a lencséken, mennyi fény kerül az érzékelőre (CCD - rájöttek mostanság a nagy gépgyártó cégek is, bár sok múlik a szenzor méretén, de az objektív döntő lehet; most azt tökéletesítgetik).
Szóval ezt az értéket egy viszonyszámmal jelöljük, az én gépemen pl.: 1:2,8 - 3,1. Ez azt jelenti, hogy az objektív kezdő fókusztartományában (tehát nálam 57 mm-es állásban) a maximum blendenyílás f2,8 azaz nagyon tág, míg a fókusztáv végénél már csak 3,1, tehát szűkebb/zártabb. Így amikor zoomolunk kevesebb fény jut át az objektíven, hosszabb expozícióra lesz szükségünk a kellő fénymennyiség eléréséhez, mint nagylátószögű állásban.
Kompakt gépnél egyébként ezek nagyon jó adatok, tehát elégedett lehetek a Fujinon objektívemmel. Akkor miért is írom le mindezt. Egyrészt, hogy tanulj, másrészt...
..a hely adottsága miatt csak zoomolva tudtam elkészíteni a képet; naponta sokszáz turista fordul meg ott, látod, így is belekerült a képbe pár, pedig ezt már egy kikísérletezett távolabbi helyről fotóztam. Nagy rekeszértéknél rendkívűl zajos és kiégett képet kaptam, még rövidebb záridőnél is. Ezért vettem hosszabbra az expozíciós időt és kisebbre a blendenyílást. Így már sokkal kevésbé lett zajos, de kicsit mosottabb lett. Zajszűrő után újra éles és zajmentes. Tűéles(!) képeket infrafelvételeken ne nagyon várj, vagy csak profi gépektől és szűrőktől és ugye profiktól (én amatőr fotós vagyok).
Másik dolog. Az infraszűrő mindig tesz zajt a képre. ..és még valami, ha esetleg Te is kipróbálnál, vagy kedvet kapnál hozzá, akkor nehogy autofókusszal használd az infraszűrőt. A legtöbb képet elszúrja.
Utolsó jótanácsok. Mielőtt értékelsz, olvasd el, hogy milyen kategóriát értékelsz, majd indokold meg a véleményed az adott/adandó pontod és szabályok tükrében. ;)
Minden jót!
Tetszhetnek is, mert szerintem igy a jó. Tulajdonképpen nem is tudom hogy mit is látok. Esti fotónak tunik, bár te napfény emlegetsz, vagy valami szurő játszik itt. Mindegy, lényeg hogy az első látásra a sziporkázó fák elvisznek egy sötét helyre, a lényeghez. Nagyszeru kompozíció.
Lipaz válasza:
Az infraszűrő "játszik". Egy HOYA R72-es. Attól lesz az ég fekete, a pálmafalevelek fehérek, és minden olyan színekben pompázik, amit te szabad szemmel nem láthatsz, csak a hüllők nagy része. :)
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.