Sajnos nem tudok közepesnél jobbat adni a képre ugyanis ezen a télen ilyen úgymond " Fekete Fehér képet mindenki tudott volna csinálni, annak ellenére alulexponáltnak tűnik szomorú színtelen köznapi ugymond semmitmondó, ilyenkor legjobb a fényképezőgépet elő se venni!
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2006. március 28. 22:18 - érzékenység: ISO80
- fókusztávolság: 36mm
- rekeszérték: F2.8
- zársebesség: 1/30s
- Készítés helye (ország): Magyarország
- Készítés helye: Pécel
a képen a hétvégén tapasztalt ellentmondásos hangulatot próbáltam megörökíteni. a táj még téli képet mutatott, de a hőmérséklet, és a levegő illata már tavaszt sejtetett... A tó vize is lassanként felszabadul a jégpáncél alól..
FastDriver válasza:
elfogadom az értékelésedet.
bár hozzáteszem, hogy a kép közepén jól látszik, ahogy a jég zsugorodik összefele. Szóval az idei télen ilyet aligha lehetett volna csinálni a nagy hideg miatt...
Egyetértek azzal amit mondtál. Az utóbbi üzenetem legelső mondata, azt gondolom, éppen ezt jelentette. Az egészséges keretek között végzett retusálást nem szabad össztéveszteni azzal amiről beszéltél. Aki nem tud fotózni nyilván nincs látása és a sok retusálásból nem lesz valódi fénykép. Viszont egy alapvetően jól sikerült képet valóságosan a teljességig el lehet kisérni a mai technikai lehetőségek felhasználásával. Biztos vagyok abban, hogy ha régebben lett volna lehtőség rá meg tették volna. Sőt, a technikai fejlődés mögött találékony, belső igényűket szabadjára engedő személyek is állnak. Minden kornak meg van a maga eredetisége, az erdeti dolgok azonban újak voltak a maguk korában. Ha ezeket a folyamatokat kimerevítjük, kiragadjuk az időből és térből és állandósítani akarjuk ma, a végeredmény nem eredeti lesz, hanem mesterséges. Én azt gondolom, hogy van egy egészséges egyensúly a fotóművészeten belül is a klasszikus igényes munka és a modern technológia alkalmazása között. Példáúl a digitális gép (amit most fogok beszerezni) nem más a számomra mint egy eszköz, analóg -sőt szinte archaikus - technikák alkalmazása érdekében anélkűl, hogy majmolni kívánjam a régi időkben készűlt képeket. Így, számomra a monitoron látható kép kidolgozása az nem más mint a labor munkának egy sokkal praktikusabb, tágasabb, finomabb, és célszerűbb módja. Ekkor a "papírképem" azonban még virtuális de a maximumot kihoztam belőle. Ebből lehet gyönyörű nagy méretű negatív vagy pozitív síkfilmet nyerni nagy felbontásban levilágító berendezések segítségével. Kontaktolással, nem hagyományos faktúrájú, saját készítésű emulziós minőségi papírokra lehet dolgozni stb.
A modern technológiák nem azért vannak, hogy rabjává váljon a modern ember, hanem arra, hogy okosan és kreatívan használja azokat. Szóval valahogy így gondoltam ezt az egészet.
FastDriver válasza:
jólvan.
így már majdnem teljes egészében egyet értünk.
talán csak az arányok terén vannak eltérések, de sebaj...
Kár, hogy a háttérben házak láthatók. Színek elég fakók. Szerintem a tavasz nem érződik a képben.Amúgy az elgondolás nem lett volna rossz!
FastDriver válasza:
köszönöm az értékelést.
2 hete még ilyen volt az idő...
jó fényeket!
Persze amikor fotózunk, mindannyian a lehető legjobbat kattintjuk. De az elkattintott kép szerintem még mindig nyers anyagnak számít. Akinek van egy jó negatívja, vagy digitális anyaga csak félmunkát végzett. Rendkívül ritka ha nem kell sehogy se nyúlni a képhez. Az analóg fotózásnál már a nagyítás is egy plusz fázis amelyen nagyon sok múlik különösen ha saját kezüleg állítjuk elő. Ez abból adódik milyen anyagra nagyítunk és hogyan, hisz a kontrasztok, szineket határozza meg. Van a kivágás, maszkolás stb. és ezeknek megvan a digitális változata.
Egy fénykép az olyan mint egy ötlet zenében. A dallam egy dolog (motívum) de a hangszerelés nem mondható mellékesnek. Aztán van az előadásmód maga... és így tovább.
Sokszor nem is tudjuk pontosan miért fotózunk le valamit, illetve mit is fotózunk le. Az utómunkáknál derül ki sok minden. Lehet, hogy évek múlva jövünk rá mi is jó egy képben, mi is az érdekesebb, értékesebb része.
A digitális technológia ennek az alkatói folyamatnak a terét jelentősen kitágitotta. A retus például olyan előnyt jelent az analóg technológiával szemben amit igen hasznosan lehet alkalmazni anélkül, hogy mesterkélt képmanipulációba keverednénk bele. Van olyan, hogy bárhogyan is keresed a tökéletes szöget, kivágást, megvilágítást és pilanatot, a tér alkotta valóság, a gép maga merev volta miatt nem tudod elérni azt amit megérzel, meglátsz. A fényképezés képzőművészet nem pedig a valóság hű, tárgyilagos visszaadása. Az utómunka egy kikerülhetlen fázist jelent ami nélkül szinte értemetlenné válik maga a fotó közlése. Ha csak nem az az értelme, hogy ráébredjünk a mások hozzászólása által, hogy mit is lehetne kihozni abból a nyers anyagból.
Én azt gondolom, hogy ennek a fórumnak egyik haszna, ez. Nem csak pontszámban méretettetnek a képeink hanem a mások szeme által próbáltatnak meg. Akár itt ismeretlenül, akár személyes módon történik meg ez, úgy vélem nincs is más út a fejlődéshez és a tanuláshoz.
FastDriver válasza:
Köszönöm értékelésed.
Amit írtál hasznosnak itélem meg, de nem értek vele teljesen egyet.
Ha kiveszel a könyvtárból egy kötetet, amiben hires fotósok képei vannak, mondjuk 50-100 évvel ezelöttről, akkor bizony újra kell értékelni az állításaidat.
Akkor nemigen volt utómunka. Olyan hívóval dolgoztak, olyan papírra, és technológiával, ami éppen rendelkezésre állt.
Természetesen képkivágáson, és megvilágításon, hívási időn lehetett variálni. Ennyit a digitális képpel is lehet manipulálni, hiszen ez szinte semmiből sem tart.
De az, hogy manapság sokan készítenek pár képet "észnélkül kattintva", azután napokig szerkesztik, retusálják photoshopban, az szerintem nem fotóművészet. Természetesen értékelendő a dolog, de nekem nemigazán a fotózásról szól.
Nekem a fotózás egy látásmódot jelent. Ami szükségszerűen technikai tudással is kell társuljon. De ez a technikai tudás inkább legyen fotós-technikai tudás, mint photoshop ismeret.
Szia!
Nekem tetszik a kép.Technikailag lehet, hogy vannak apró hibák, de az elképzelés nagyon jó!
..ébredő természet,
ki a fagyott nehezen emészted,
zöld ruhád lassan ha felveszed,
tükrömben látod majd fényedet!...
nos ez jutott eszembe róla
FastDriver válasza:
köszi az értékelés, és külön köszi a versért!
Azt hiszem, a fotóddal az a baj, hogy kevés rajta a kontraszt. Olyan élettelen egy picit. Talán keresned kellett volna valami megkapóbb helyet a kiránduláson, ami érdekessé tehette volna a fényképed.
Sok sikert hozzá!
Üdv: A K T
FastDriver válasza:
köszi az értékelést.
már írtam másoknak is: még dolgozni fogok a témán...
A képet kicsit sötétnek találom. Más szögből lehet jobban adta volna magát a kép. A középen lévő fatörzs zavar egy kicsit. A kép hangulat nem rossz.
FastDriver válasza:
köszi az értékelést.
Látványos tájképek elkészítésének a időjárás most kedvez legkevésbé. A tél elmúlt, úgyhogy havas jeges képek már nem jöhetnek szóba, viszont a zöldellés még nem indult be. Az ég szürke és felhőtlen és általában borult. Úgyhogy se fény se árnyék se színek nincsenek, borzasztó nehéz a fotós helyzete.
Ebben az esetben talán még inkább oda kell figyelni a mondanivalóra és a jó kompozícióra.
A képedet figyelve nekem olyan érzésem támad, mintha nem tudnád eldönteni pontosan mi is akarsz bemutatni. A szándékot értem, de szerintem túl sok képelem van a fotón. Érdekes lehet talán a közében, a vízből előbúvó fatörzs a tükörképével háttérben megjelenítve a félig befagyott vizet. Más nézőpontból és nagyobb zoommal megoldható lenne.
FastDriver válasza:
köszönöm az értékelést.
egyetértek a véleményeddel, lehetett volna még finomítani a szerkesztésen..
Sajnos nálunk is ilyen idő volt ezért hamar megfogott a képed hangulata. Amit változtatnék rajta, egy egyszerű képkivágás úgy, hogy a jéghatár a kép közepére kerüljön. Tehát a kép alsó részének egy része leesne a felső rész és a hossz változatlanul maradna.
FastDriver válasza:
köszönöm az értékelést.
ízlések és pofonok.
majd még körbejárom a témát...
Kicsit sötétre sikeredett a kép. A vásásod is nagyon szűk lett. Örültem volna, ha a fák teteje is látszik. Vagy esetleg a jobb alsó sarokból közelíted meg a támát, belekomponálva azt a két vízből kilógó fatörzset... További szép fényeket! Zsolt
FastDriver válasza:
köszi az értékelésért.
szerintem a tavasz folyamán még körbe fogom járni a tavat, és igyekszem jobb kompozíciókat is megosztani veletek...
Nekem az a problémám, hogy dől a kép jobbra. Valamint, hogy a vízben látható tükörképek el vannak vágva. A szintelen, tél végi hangulat átjön, de a kép szerkesztése szerintem nem tökéletes.
Gratulálok!
FastDriver válasza:
köszönöm az értékelést.
a kép nem dől. ha hátul megnézed a tó melletti gátat, akkor láthatod. A fák ferdén nőttek, de a kép mégsem döl.
A vágás és szerkesztés kétségtelenül nem tökéletes. A tükörképekkel kapcsolatban igazad van, kár az elvágásukért, de a háttérből nem akartam többet bennhagyni.
Nagyon érdekes részei vannak a te fotódnak amit ff-be és szűkebbre vágva ki tudnál aknázni. Ezt így inkább nem pontozom. Viszont - ha megengeded - e-mailbe elküldenék egy példát arról, hogy ezt a fotót más megközelítésből hogyan lehet igen izgalmassá tenni.
FastDriver válasza:
Megköszönöm, ha mutatsz példákat hogyan lehetne többet kihozni a képből.
Igaz én a másik oldaláról próbálom megközelíteni a dolgot. Minél többet megoldani, meglátni a fotó elkészítésekor, és minél kevesebbet manipulálni a képet utólag. Természetesen van, hogy elkerülhetetlen, és utólag jön rá az ember sokkal jobb lehetőségekre, amik még a képben rejlenek...
Kicsit szürke, egytónusú kép, sem látható rügyezés, sem egy biztató fénysugár nem érzékelteti a tél végét, emiatt kicsit konfliktusban van a cimmel. A szinek hiánya miatt talán meg lehetne próbálni teljesen ff-ben - cím nélkül.
FastDriver válasza:
Köszi az értékelést.
A "színmentesítés" lehet, hogy jót tenne neki, de én alapvetően nem vagyok nagy híve a szerkesztgetésnek.
A tél végét szerintem az eltűnőben levő jégpáncél valamiképp talán mutatja. Lehet, hogy nem eléggé.
Hmm, tulajdonképpen megértem (látom) hogy mit akartál bemutatni, azonban ez most nem sikerült valami jól.
Roppant fényszegény a kép, nagyon hiányzik a nap, illetve annak hatása.
A választott tág rekesz (f2,8) is érthetetlenül kevés, így az egész kép életlen lett.
(Gondolom a kevés fény miatt tág a blende, de így a nagyon szűk a DOF...)
A háttérben a házak sem javítanak a látványon...
Sajnos ez nem valami szép látvány így, minden szürke, és lehangoló...
Javaslom akár ugyanitt fotózva, a házakat kihagyva, ragyogó kék éggel, esetleg szép felhőkel a tavaszi ébredés szépen megörökíthető...
De fény kell, mert így nem az igazi..
Sajnálom.
a fotót és nem a fotóst értkeltem.
julesdex
FastDriver válasza:
Persze. Tudom. A fotózáshoz fény kell. De ha egyszer ilyen volt minden, akkor nem lehet csodát csinálni vele.
A címben, és a leírásban megfogalmaztam, hogy mit fejez ki mégis a kép.
Az értékelésedet elfogadom, és a hasznosnak is itélem meg, főleg, hogy én a házakat szinte észre se vettem: átsiklott fölöttük a figyelmem..
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.