KATEGÓRIÁK
Az ételfotózás
luppe - 2007. október 19. 18:05

Pontok: 28

A titok a részletekben rejlik

Fotós berkekben sokan lenézik ezt a műfajt, azt gondolják, hogy talán a legkönnyebb dolog a világon. Odamegyünk, letesszük a tárgyasztalra a fotózni kívánt témát, lefotózzuk, aztán beülünk egy kávéházba valamelyik barátunkkal és időnk hátralevő részét ott töltjük. Minden különösebb erőfeszítés nélkül.

Nagyításhoz kattintson a képre!

Tény, hogy nem egy sportfotózás, nem a hihetetlen reflexünkre lesz szükség, de tény az is, hogy itt is a profizmus a részletekben és az óriási rutinban rejlik. Neki eshetünk gyorsan és készíthetünk átlagos ételfotókat, amit tényleg bárki meg tud csinálni, de ha egy kicsivel feljebb tesszük a mércét meglátjuk, hogy érdekes apróságokkal kerülhetünk szembe. Írásommal inkább ezeket a részleteket szeretném kiemelni.
Elsősorban, amikor nekiállunk az étel fotózásnak azt kell kitaláljuk, hogy mi legyen az adott étel, és hol szeretnénk ezt felhasználni és tisztázzuk azt is, hogy milyen méretben.
Az étel általában adott, zöldség gyümölcs, primőr áru, bármi önmagában, vagy egy konkrét készétel, körettel, egy pohár borral, vagy pont a bor a lényeg, és a hozzávaló étel csak a mellékmotívum. A skála hatalmas, de ezt mindannyian pontosan tudjuk.
Talán azt már kevésbé, hogy a különböző technikák, amiket alkalmazunk miként és hol felhasználhatók.

A lényeg, amit soha ne felejtsünk el. A célunk bemutatni és olyan gusztusossá tenni az adott gasztronómiai tárgyat, hogy a néző kedvet kapjon hozzá és megkívánja.
A legegyszerűbb módszer a softboxos technika, ahol a háttér általában fehér, de mindenesetre valamilyen indiferens felület, és a lényeg pontosan egy tárgy, maga a konkrét étel. Ennek felhasználhatósága elég korlátozott, ha mondjuk magazinokban, újságokban szeretnénk megjelentetni képünket. Részint ezeket körbevágják, hiszen a fehér hátteret teljes képként nagyon ritkán használják fel. Tehát például egy szöveggel körbefolyatott cikkbe ilyet érdemes készíteni, vagy mondjuk nagy áruházak termék katalógusához, ahol a grafikus egészen egyszerűen kivágja a lényeget, és belehelyezi az általa kívánt háttérbe.
Vigyázzunk az amorf formákkal, egységes színekkel, például fánk, egy rakás darált hús, ilyen technikával könnyen borzasztó gusztustalanná és kivehetetlenné válik.
Itt fontos tudni, hogy vagy ne dolgozzunk nagy mélységélességű objektívvel, bár azok rajzolata néha nagyon szerény, vagy használjunk nagyon szűk rekeszt. 11-től felfelé. (Ne felejtsük el megtisztítani tükörreflexes gépünk ccd-jét, mert váratlan meglepetésként érhet, amikor megnézzünk a gépen, nagyban a képet, hogy az ilyen szűk rekesszel készített kép tiszta mocsok, és kezdhetjük elölről a munkát.)

Nagyításhoz kattintson a képre! Ha nagyon amorf a formánk vagy túlságosan szokványos és nem pontosan kivehető körbevágás után, hogy mi van igazából a képen, akkor tegyünk vele valamit, hogy ez megváltozzon.

A szűk rekeszre azért van ilyenkor szükség, hogy a tárgy, étel, minden részlete éles legyen. A körbevágásoknál ritkán néz ki jól egy elmosódott citrom homályos éle. Nagyrészt fontos, hogy minden jól látható legyen. Persze vannak egyéb helyzetek, amikor erre szükség van, ilyenkor vagy egy makró, vagy egy 1,8-as vagy annál kisebb rekeszű objektívvel kell dolgozzunk, és nagyon pontosan ki kell tudjuk exponálni magát a tárgyat, és teljesen fehérré kell lőni a hátteret, hogy az utómunkával ne legyen gond. Ilyenkor általában a fénymérő által adott értékeket el kell felejteni, játszuk végig a lehetséges expozíciós skálát. De bizonyosodjunk meg arról, hogy az a fehér tényleg fehér, mert sokszor, amit mi a gép kijelzőjén fehérnek látunk, az valójában még rendesen a szürke tartományban lehet.

Nagyításhoz kattintson a képre! Softboxos konkrét tárgyfotóknál vigyázzunk a mélységélességre és arra, hogy hova állítjuk az élességet, mert ha életlen a körvonal, nehezen körbevágható.

Térjünk át az ételfotózás sokkal izgalmasabb fajtájára. Ahol nem softboxot használunk és műtermet, hanem valós háttereket, kész ételeket, berendezett asztalokat fotózunk autentikus környezetben. Itt számít igazán a aprólékos munka és azok a jelentéktelennek tűnő részletek, amiket, ha nem veszünk észre tönkre tehetik a teljes összhatást. Ezeket a képeket nem körbevágható ételkatalógusokba szánjuk, hanem magazinok nyitóképeinek, stockfotó-ügynökségek weboldalaira.
Itt nem csak a konkrét étel számít, hanem maga az összhatás, és a mellékmotívumokkal emeljük ki a fő témát.

Nagyításhoz kattintson a képre! A nagy mélységélesség elengedhetetlen.

Technikailag szükségünk van alacsony rekesszel bíró lehetőleg fix objektívekre. Azért jók a fixek, mert sokkal szebb a rajzolatuk. Az én személyes kedvencem az alap 1,8 50-es optika, és egy 35-ös makró. Az 50-es talán a legolcsóbb a piacon. Ezekkel gyakorlatilag bármit meg lehet csinálni, de nem árt egy nem torz, nagyfényerejű nagylátószög sem. Egy jó rendszervaku mindig jó, ha van, vagy kettő :) és ha nincs lámpánk, vagy nincs hely a felállítására, vagy csak úgy lusták vagyunk, jól jön egy legalább 2 négyzetméteres fehér kartonpapír, derítőlap gyanánt, amivel gyönyörű easylight-ot tudunk varázsolni, és kósza árnyékok nélkül ki tudunk exponálni egy teljes megterített családi asztalt.
Használhatunk üveglapot, melyre rárakjuk fotózni kívánt tárgyunkat, és így észrevétlenül elemelhetjük, lebegtethetjük mondjuk egy füves mező felett.

Nagyításhoz kattintson a képre! Használjunk üveglapot a tárgy háttérről való elemelésére.

Ezekben az esetekben a helyszínt nekünk kell kiválasztani, ha van rá mód, érdemes a szabadban csinálni nappali körülmények között a képeket, mert csomó energiát megspórolhatunk a megvilágítással és egész rendkívüli látványt biztosíthatunk.

Nagyításhoz kattintson a képre! Jót tesz a természetes fény az ételnek és nem kell szenvedni a műteremben.

Nagyon jól ki lehet használni lakásunk ablakából jövő ellenfényt, és nagyon jókat lehet vele játszani. Használjunk döntött perspektívát képünk dimanikussá tételéhez.

Nagyításhoz kattintson a képre! A döntött perspektíva sokkal dinamikusabbá teszi a képet.

Figyeljünk oda az apró részletekre, az összhangra. Ha mondjuk modern ételeket fotózunk véletlenül se keveredjen a képre egy népi motívumos tányér, egy század eleji ezüst kanál. Vagy fordítva, magyaros ételeket ne feltétlenül a stíl-design készletünkkel fotózzuk. (Bár egyébként ezzel lehet érdekes dolgokat létrehozni). Amikor kiszedjük az ételt figyeljünk rá, hogy ne csöpögjön, csurogjon, vagy maszatoljon, mert az tönkre teheti a képet. Az abrosz és gyakorlatilag minden kellék mindig legyen kínosan tiszta. Önteteket, tejföl vagy bármilyen mártást mindig a legvégén tegyük rá az ételre, mert ezek megdermednek vagy szétfolynak.

Nagyításhoz kattintson a képre! Figyeljünk minden apró részletre. Ezen a képen a tányéron lévő motívum elüt a kép hangulatától. Csak egy apró részlet és máris oda az összhang.

Az egyik legnehezebb dolog a fagylalt vagy hideg dolgok elhelyezése a képen. Ezek nagyon gyorsan elolvadnak. Ilyenkor érdemes egy kevés előkészületet tenni, néhány tányért, amit tudunk, hogy fel fogunk használni, előre betehetünk a fagyasztóba, igy lassíthatjuk az olvadás folyamatát. De vigyázzunk a tűzforró ételekre is, a gőz bepárásíthatja az optikát, ezért érdemes várni, hogy egy kicsit hűljön, viszont ne dermedjen meg, mert számtalan étel bőrős szilárd réteget képez, ahogy hűl ki, és borzasztóan gusztustalan lehet.

Figyeljünk az összhatásra. Ne zsúfoljunk túl a képet, a kevesebb néha több, és ne akarjunk túl sokat mutatni, törekedjünk az egyszerűségre. Ez is egyfajta reklám fotó, az ételünket reklámozzuk és fontos, hogy a néző azonnal megértse a lényeget, és magáévá tegye.
Ne nagyon kavarjunk komplementer színeket, és ne legyen túlzott szín kavalkád a képen. Sőt ételünk, ami a főmotívum olyan színű amilyen, de vigyázzunk, hogy a háttérben ne nagyon legyenek élénk színek, vagy piros, melyek elvonják a tekintetet.

Amikor teljes képkockában gondolkodunk, ne álljunk meg a statikus képeknél. Ahol "csak" az asztal, az étel, és a mellékmotívumok láthatók. Nincs ezzel semmi baj. Ilyen tipusú képekre van szükség egy receptek mellé illusztrációként, szakácskönyvekben vagy mondjuk egy étterem menüjét bemutató kiadványban.
De vihetünk bele egy kis életet is.

Nagyításhoz kattintson a képre! Egy kéztől, benyúló emberi testrésztől megtelik élettel a kép. Ezt leginkább a főzési folyamatok ábrázolásakor használjuk, de adott esetben önmagában is megállják a helyüket (lásd fent balra).

Sokkal izgalmasabb képet kapunk egy paradicsomról, ha egy kéz vízsugár alatt megmossa a zöldséget, mintha csak letennénk az asztalra.
Jobban el tudok képzelni egymásra hulló gyümölcsöket, ahol a mozgást egy hosszabb expo-idővel kiemelhetjük, mint egy narancsot egy szál magában fehér háttér előtt.
Egy mediterrán menü nagyon jól néz ki önmagában, de ha a spagettit az előtérben éppen feltekeri egy kéz, megmozdul a pillanat.

A háttérbe betehetünk elmosódott alakokat, akik főszereplőnkkel együtt ebédelnek. És, ha a csajunk éppen nem manöken, vagy a pasink nem férfialsógatyamodell, akkor sincs semmi baj, mert egy kevés sminkkel sok mindent meg lehet oldani, amúgy sem az ember a főszereplő ezeken a képeken, hanem maga az étel, igy alanyunk egy kis mélység élességgel, ügyes technikával a háttérbe szorítható, és nem kell drága modell ügynökségekhez forduljunk minden egyes ételfotózáskor.

Innentől kezdve csak példákat tudnék felsorolni, hiszen csak a kreativitás szab határt a munkánkban. Mielőtt neki kezdünk a munkának érdemes böngészőkben utánanézni, hogy mások mit és hogyan készítettek el, hasonló témakörben és ezeket akár kiindulási pontként is kezelhetjük. Ezekre építhetünk. Alább ajánlok néhány weboldalt, amit fotózás előtt érdemes megtekinteni.

Remélem sikerült egy kicsit felkelteni az "első ránézésre talán nem is olyan izgalmas" ételfotózás iránt az érdeklődést, és a próbálkozóknak egy kis segítséget nyújtani.

Sok sikert, és jó étvágyat!

Kálló Péter

http://www.saisivanesan.com/food-photography-portfolio-image-1.html

http://www.foodportfolio.com/

http://stilllifewith.com/

http://www.timhill.co.uk/

http://international.stockfood.com/?gclid=CMKE5_fcmo8CFQMQZgodATI6Gw

sutam | | 2009-01-07 20:36:50
Nagyon tetszett, jól bemutattad a kérdést, ill. olyan tanácsokat adtál, amiket én mint kezdő, más témáknál is megpróbálhatok bevetni. Tetszett hogy rávilágítottál az apróbb, de csúszós hibalehetőségekre, ill. írtál néhány trükköt, és nem csak képekkel mutattál be példákat, hanem szöveggel is (az olvasó maga képzelheti el - azaz nincs egy képhez kötve a fantáziája - tehát nem fog egy bemutatott képet görcsösen követni pl. az egymásra hulló gyümölcsök). Meghoztad a kedvem az ételfotózáshoz ;-).
DTomi | Hasznos volt | 2007-10-25 16:49:21
hasznos jó trükkökkel
luppe | | 2007-10-25 14:24:35
Sincerus | Hasznos volt | 2007-10-24 00:01:58
Szerintem jó a cikk.
bopat | Hasznos volt | 2007-10-23 22:17:18
Épp kapóra jött a cikk, én is pont ilyen feladat előtt állok, egy kis hangulatos büfé étlapját kellene összeállítanom... Nagyon korrekt, részletes a cikk.
Tomba | Hasznos volt | 2007-10-23 21:33:48
Olvasmányos, értehtő. Hasznos tippekben gazdag a cikk. Jó, hogy minden tanács mellett ott áll a magyarázat is, miért érdemes alkalmaznunk. Köszönjük.
Putyoka | | 2007-10-22 15:30:34
Mindenki a maga szerencséjének a pogácsa! Ám, a kisérletezés mostan elmarad, hiszen jól leírtad! Utadon járok! Követlek!
csaba951 | Hasznos volt | 2007-10-22 14:17:43
lcs.gergely | Hasznos volt | 2007-10-22 11:52:10
bölcs27 | Hasznos volt | 2007-10-21 18:51:14
korrekt munka!
harminchat | Hasznos volt | 2007-10-20 22:19:12
millikukac | Hasznos volt | 2007-10-20 16:15:38
kiscsicsak | Hasznos volt | 2007-10-20 12:31:52
tutajos_g | Hasznos volt | 2007-10-20 11:57:40
tempoka | Hasznos volt | 2007-10-20 11:44:39
baki56 | Hasznos volt | 2007-10-20 11:16:04
Sok érdekes ötletet írtál, de még mindig nem tudom, hogyan fotózzam le a bablevest füstölt csülökkel:-)))
slapaj3 | Hasznos volt | 2007-10-20 09:52:36
Jó ötleteket kaptunk,a hibákra is felhívtad a figyelmet, amit a kezdők e szöveg nélkül biztos elkövetnek.Üdv.
Zsoci | Hasznos volt | 2007-10-20 09:47:10
c0y0te | Hasznos volt | 2007-10-20 09:03:47
K.Geri | Hasznos volt | 2007-10-20 08:32:37
nagysz | Hasznos volt | 2007-10-20 08:20:47
CsonTipiri | Hasznos volt | 2007-10-20 07:31:12
pearl_13 | Hasznos volt | 2007-10-20 07:06:27
Alcy | Hasznos volt | 2007-10-20 01:23:34
ramacapturetrav(r) | Hasznos volt | 2007-10-20 01:20:12
Hasznos és jó cikk, de nem hiszem segít egy pörköltet vagy gulyást jobban fényképezni... a hagyományos magyar konyha nem olyan fotogén mint amilyenek a példaképeken látható ételek. A tálalás is más. Mindent egybefőzünk, nem variálunk ennyit a köretekkel. Szerintem.
efi | Hasznos volt | 2007-10-19 22:47:02
Tryumf | Hasznos volt | 2007-10-19 21:12:54
Fauna | Hasznos volt | 2007-10-19 19:45:43
Okeey | Hasznos volt | 2007-10-19 18:39:07
leitnor | Hasznos volt | 2007-10-19 18:25:06
Domshow | Hasznos volt | 2007-10-19 18:11:10
Tetszik, ahogy bemutattad egy másik szemszögből azt, amit én is megpróbáltam. Picit aprólékosabb, profibbaknak szánt írásod sokat adott nekem! Köszönöm :)