Mivel sem nekem, sem sokaknak a kedves olvasók közül nincs professzionális stúdió-felszerelésünk, kézügyességünket és alkotókedvünket próbára téve, más megoldásokhoz kell folyamodjunk; a softboxok és fénysátrak helyett, otthon is elkészíthető "fénydobozt", valamint egy apró trükkel egy darab, akár manuális régi vakuval is "többvakus" világítást, derítést valósíthatunk meg.
Hozzávalók:
- Fényképező
- Fényképezendő étel
- Tálalóeszköz
- Körítő hozzávalók, illetve köretek
- Abrosz
- Egyéb kiegészítők
- Világos és sötét anyagok (papír)
- Vaku(k, vakuelosztó)
- Fényképező állvány
- Számítógép
- Türelem, kreativitás, kitartás, kísérletező kedv.
Ezek után már csak némi ízlés az elrendezésben, sok próbálkozás a fényekkel, és pár alapfogás és trükk az utómunkánál, majd publikálhatjuk remekbeszabott művünket a pályázatra !
Előkészületek
Sok tárgyfotónál használják ezt a lágy megvilágítást eredményező, selyemszerű anyagból készült "dobozt". Az ára borsos. Interneten kutattam, és döbbentem le, hogy ez az ötlet miért nem nekem jutott eszembe.
Fogjunk egy nagyobb hullámpapír-dobozt (kb. 60x50x50 cm). Fordítsuk oldalára, hogy a tetején lévő nyílást ajtóként tudjuk nyitni magunk fele. Innen nézünk majd be a fényképezőnkkel, így ezt nevezem "szembe" oldalnak. Innen, a jobb, bal és felső oldalon nagy lyukat vágunk (élektől 3-5 cm-nyi marad meg), majd nagy, fehér írógéppapírt, selyempapírt, ill. egyéb vékony anyagot teszünk az "ablakba". Ragasztóval, celluxszal rögzítjük, majd a belső teljes felületet is kitapétázzuk ezzel az anyaggal. Így készen van a fénysátrunk.
A "fénydoboz" és a megvilágítási lehetőségek egy szűk spektruma :)
Ha elkészült a fotózandó étel, együnk belőle, mert különben nem bírjuk kivárni a fotózás végét! (csak ne ugyanabból a tányérból, mint amit majd fotózunk.) Ez nagyban fogja befolyásolni türelmünket, így a munka minőségét is! :)
Fejben komponáljuk meg az ételünket, amit fotózni szeretnénk. Gondolkozzunk el, hogy milyen edényben mutat jól? Egy bableves, vagy egy babgulyás egy kis bográcsban, egy szál kolbász a deszkán... Valamint gondoljuk végig, hogy mivel szoktuk enni? Kenyérrel, sajttal stb. Ha nagyon szegényes az ötlettárunk, vegyük elő a szakácskönyvet, keressük meg benne ételünket, és a hozzávalókból gyűjtsünk mutatós csokrot. Célszerű a színekre figyelni. Ha chilis az étel, egyértelmű, hogy a piros paprikát odatesszük, de domináljanak a meleg színek. Ha egy lágy sajtos krémről van szó, előkerülhet a hűvösebb kékes szín is a sárga mellett. A zöld frissességet hordozhat. Megbolondíthatjuk a friss petrezselymünket egy pár csepp vízzel, melyet óvatosan permetezünk.
A kompozíció kialakításakor teljesen esztétikai érzékünkre vagyunk hagyatkozva. Ne csak önmagában fotózzuk a tányért, de ne is vesszen el ételünk a sok kiegészítők között.
Figyeljünk a szemünket az ételhez vezető vonalakra, ívekre stb.
Fontos, hogy minden ép, egészséges és tiszta legyen. A tányért mosogassuk el rendesen, ha tálaláskor a szélére cseppen mondjuk a szaft, töröljük le...
A poharakkal, fém evőeszközzel, borosüveggel, és egyéb "érzékeny" tárgyakkal járjunk el hasonlóan, figyeljünk az ujjlenyomatokra is! Ha szükséges, kesztyűvel fogjuk meg ezeket, hogy ne hagyjunk semmi koszt rajta.
Helyezzük a fénysátorba a tányért, terítőre, mellé a többi ételt, evőeszközt, kiegészítőt (gyertyával vigyázzunk, fénysátrunk gyúlékony!)... Alkossuk meg azt, amit szeretnénk lefotózni. Töltsünk el vele sok időt, hiszen ez lesz az alapanyagunk!
Kezdődhet a fotózás
Objektív
Mivel nem kell sietnünk a fotózással, fotóalanyunk nem menekül el, így van időnk állítgatni, próbálkozni, helyezkedni, fix gyújtótávolságú objektívet javaslok. Én az 50mm F1,8 mkII-est szoktam használni, F4től gyönyörű élessége van. Nagyjából ide is állítom a rekeszt, esetleg picit szűkebbre, de ez a fények, a vakuk erősségétől függ (amennyiben manuális vakunk van).
Asztalon fénysátrunk, állványon fényképezőnk, beállítva.
Minél kisebb ISO értéket állítsunk be, hiszen úgyis állványról fotózunk, nem fog bemozdulni, viszont így érjük el a legkisebb zajt.
Fények
Több lehetőségünk van. Vakukat, lámpákat egyaránt használhatunk, de figyeljünk, hogy a színhőmérsékletek ne legyenek nagyon különbözőek. Én felülről egy lámpát, két oldalról egy-egy vakut szoktam irányítani a fénysátorra, és szemből pedig egy harmadik villanással a közvetlen, direkt világítást adom meg.
Ha nincs vakuelosztónk, illetve slave vakunk, és elektronikában sem vagyunk jártasak, hogy készítsünk magunknak, akkor hosszú záridővel (több mp) hasonlóan jó hatást érhetünk el, ha exponálás alatt kézzel sütjük el a vakunkat a kívánt helyeken. Én sokat szoktam így kísérletezni. Ezen kívül használhatunk derítőlapokat, pl. 30 fokban szemből az ételre fordítva, szemből picit indirekt tudjuk bevilágítani a kompozíciót. Próbálkozzunk közeli és távoli vakuzással, bátran nyúljunk bele a fénysátorba. Ha szükséges, villanthatunk akár a tárgysátor tetejére is.
A "fénydoboz" és a megvilágítási lehetőségek egy szűk spektruma :)
Nehéz a csillogó felületek szép megvilágítása. Fehér és fekete derítőlapokkal próbáljuk elérni, hogy a tükröződések által ki tudjuk emelni a tárgyak íveit, jellemző formáit. Pohár és egyéb üvegedények fotózásánál érdemes arra figyelni, hogy egy nagy felület homogénen legyen megvilágítva, és ez tükröződjön az üvegen, különben nem látszik az átlátszó tárgy, így meg kiemeli annak formáját, görbületeit. A borosüvegen szépen mutat ez a csík, követi a nyak vonalát.
dokkmunkás - S&W
fanikj - Kapcsolat
Chili bá - Egy 'villanyársnyi' könyörület
Rögzítés
Exponáláshoz számítógépet használhatunk, léteznek programok, melyek egérkattintásra elsütik gépünket, majd rögtön meg is jelenítik nagyban a kijelzőnkön az eredmény. Ha nincs ilyenre lehetőségünk távkioldóval kerülhetjük el a bemozdulást, de végső esetben az önkioldó is segítségünkre lehet (nagyon igényesek előzetes tükörfelcsapást is alkalmazhatnak).
Utómunka
Először szelektáljuk a nem sikerült képeket (totálisan kiégett, bemozdult, használhatatlan). Majd jön a nehézkes munka, kiválasztani a legjobban sikerültet.
Ha ez megvan, jöhet az utólagos finomítás.
Vágjuk a képet megfelelő méretre. Állítsuk a "levels" eszközzel be a megfelelő világosságot, ha szükséges módosítsunk a kontraszton, vigyünk életet és színt a fotónkba. Ha kell, a hue-saturation csúszkákat is módosítsuk! Majd retusáljuk ki a hibákat, esetleges kis becsillanásokat (pl borosüveg nyakán szemből vakuzásnál én ki szoktam retusálni azt a pici pöttyöt, mert az csúnyán mutat, de a kép egészének hasznos a szemből világítás) Hátterünket kivágva Retusálva, világosítva A következő "trükk" elsősorban akkor lehet hasznos, ha nem használtunk "drapériát" (gyűrt abroszt).
Sokat próbálkoztam termékfotónál azzal, hogy megfelelően kivágom a hátteret, sajátot illesztek a helyére (átmenetes) majd az egészet PhotoShopban árnyék effekttel dobom fel. Nem lett az igazi. Mire sokadik ilyen képemet csináltam, rájöttem, hogy mi a közel jó megoldás...
Mivel a fénysátrunk nem tökéletes, vannak illesztései, esetleg a frissen ragasztott papír már felkunkorodott, azokat eltüntetjük, de maradjon meg minden szükséges árnyék. Úgy tegyük ezt, mintha retusálnánk, és a doboz minden hibája nemkívánatos dolog lenne. Igyekezzünk minél szebben dolgozni, de nem tragédia, ha nem lesz tökéletes a munkánk a háttérrel, mert utólag módosítani fogunk rajta, így kevésbé lesz feltűnő.
Miután eltüntettük a zavaró elemeket, létrehozunk egy "homogén" hátteret, amin rajta a tárgy természetes árnyéka, de más zavaró nincs rajta. Levágjuk, vagy fehérrel kitöltjük a nem odaillő részeket. Ezek után kijelöljük a kiemelendő elemét a fotónak (tányér, evőeszköz, egyéb kiegészítők), majd új rétegre másoljuk.
Homogén háttér, zavaró elemek kiretusálva Az alsó réteg fekete-fehérben Az eredeti (alsó) réteget fekete-fehérré tesszük (ahogy a fenti képen látható. Mivel a felső réteg láthatósága be van kapcsolva, a kimásolt része színes marad, nem kell megijedni. A láthatóság kedvéért mutattam így). A két réteg közé létrehozunk egy harmadikat, melyre tetszőleges átmenetet, saját mintát helyezünk, ha szükséges, és úgy látjuk esztétikusnak. Majd e középső réteg beállításánál a "Multiply" paramétert adjuk meg. Ezáltal az alatta lévő réteg árnyékai előkerülnek, és megkapjuk a saját hátterünket is.
Ha úgy látjuk jónak, bekeretezhetjük, majd leméretezve (kb 6-700 pixel magas legyen, szélessége meg adódik, de így jelenik meg szépen a képernyőn, és 8-9-10-es tömörítéssel a 12-es skálán mentsük el), töltsük fel magyaros ételünket :) a pályázatra
Akkor értünk el megfelelő teljesítményt, ha ismerősöknek büszkén mutogatjuk képeinket, és megéheznek.
Domshow