BELÉPÉS
REGISZTRÁCIÓ
ELFELEJTETT JELSZÓ
KATEGÓRIÁK
Gyorsan mozgó témák-élesen-kompakttal is!!!
SchRay - 2007. június 21. 13:20

Pontok: 47

A digitális gépet használók, az egyre fejlettebb technológiák ellenére, előbb vagy utóbb, de olyan helyzetben találhatják magukat ahol kénytelenek kijelenteni: "ezt bizony nem tudom jól lefényképezni". S nem egyszer sok-sok életlen kép után azzal az érzéssel mennek haza,hogy nem rajtuk, hanem a profi "sportfotós" felszerelésük hiányán múlt a siker. A fotozz. hu-n már napvilágot látott egy a sportfotózással foglalkozó cikk, amelyben bölcs27 említést tesz sok fontos körülményről. A két cikk között lesz egy-két átfedés, itt viszont inkább a technikai fogásokra térnék ki jobban, a teljesen kezdők számára is közérthető formában.

Bemozdult, életlen, lemaradt a képről...
A kompakt, bridge, sőt gyakran a DSLR gépet használók körében is klasszikus kulcsszavak, és igazolják a kályhacsővel kivonuló sportfotósokat. Tény, hogy egy remek felszerelés sokban hozzájárul a jól sikerült képekhez, de ez nem feltétlenül jelent milliós teleobjektíveket!
Egy-két apró fogás, és a már adott felszerelés alapos ismeretével bárki sikereket érhet el!

1. Miért nem sikerül?

A legfontosabb, hogy nem szabad már a kezdet kezdetén elkönyvelni, hogy úgysem fog menni. Láttam már olyat, hogy egy tehetséges amatőr egy sporteseményen egyszerűen letagadta, hogy nála van a gépe, mert nem érzett elég bátorságot a profik mellett előhúzni. Sajnálatos. Ezeket a rosszul rögzült reflexeket le kell építeni. Ebben segíthet, ha könnyebb körülményekkel kezdünk. Egy kis önbizalom növeléshez nem árt sok-sok napfény, és a motocross verseny amatőr, kevésbé vad korcsoportja! :D

1.1. Bemozdult...

A kompakt gépek objektívei kisebb fényerejűek, míg a bridgek egy fokkal jobbak ebben. (sőt rengeteg középkategóriás gépnek jobb a fényereje, mint a belépő tükörreflexesek kitobjektívének. )
Kisebb fényerő, és gyengébb megvilágítás esetén a fénymérő automatika hosszabb záridőt állít a világos képek érdekében. Így megnő a kezünk remegéséből adódó bemozdulás veszélye. Ezt csak fokozza, ha a nagy távolság miatt jobban ráközelítünk a témára, hiszen ekkor ugyanahhoz a szögelforduláshoz nagyobb sugár, ergo nagyobb elmozdulás tartozik (ez svenkelésnél előny lehet, ld. később) Általánosan elfogadott vélemény, hogy a gyújtótávolság reciproka még elég rövid záridő a biztonságos exponáláshoz. (például 10x-s zoom esetén a gyújtótávolság 35mm-re átszámolva 350mm -10x35- tehát a leghosszabb záridő 1/350sec. A kompakt gépek érzékelője más és más méretű, ezért mindet átszámolják nagyításba, ("zoom") vagy a filmes 35mm-es átmérőre. Az optimális záridő a zoom szorozva 35-el)

Egy gyengén megvilágított teremben ez a biztonságos záridő sokszor kevés. Szerencsére ma már sok gépben található képstabilizátor. Ez egy lencsét (lencsecsoportot), vagy az érzékelőt mozgatva próbálja kiküszöbölni az elmozdulást. Az újabb modelleken ez egyre jobb hatékonysággal funkcionál, pl. 1/350sec helyett akár 1/150sec-et, vagy még hosszabb záridőt is használhatunk álló témáknál. Mozgó dolgok esetén azonban a környezet, és ami nem mozog éles lehet, de többi, amit el akarunk kapni elmosódik, mozgása nyomot hagy a képen. Ezt csak a záridő rövidítésével lehet leküzdeni.
Ha túl kevés a fény próbálkozhatunk az érzékenység növelésével. Sajnos ez kompromisszumokkal jár. Előnye, hogy pl. ISO100 helyett ISO200-at használva a záridőnk 1/150 helyett 1/300sec lehet, hátránya viszont a magasabb érzékenységek esetén a részletgazdagság csökkenése, és a kép erős szemcsésedése, zajosodása. Mindenki tapasztalja ki a saját gépén, hogy milyen érzékenység az, ami számára még élvezhető képeket ad, ez a fejlettebb modellek esetén magasabb érték, de régebbi gépek sajnos 100, 200 fölött már nem adnak elfogadható eredményt.

1.2. Életlen...

A kompaktoknál az exponáló gomb teljes lenyomása után még akár 1-2sec is eltelhet addig, amíg a gép exponál. Ez azért van, mert a gomb lenyomásakor elkezd a gép élességet állítani, ami egyrészt a lassú feldolgozó rendszer, és a még lassabb mozgató mechanika miatt sok időt vesz igénybe. Ez sokszor okoz problémát, sokakban kialakulhat az érzés, hogy ekkora késés mellett lehetetlen elkapni a megfelelő pillanatot. Erre a fejlesztők is hamar rájöttek, és átvettek a filmes világból ismert megoldást, a kétfázisú exponálógombot. Ez azt jelenti, hogy a gombot félig lenyomva a gép már elkezd élességet állítani, és ha így tartjuk, akkor rögzíti a mért értékeket (többnyire a fénymérést is-ez az AF/AE lock) és bármerre is fordulunk a géppel nem fogja megváltoztatni mindaddig, amíg el nem engedjük a gombot vagy le nem nyomjuk. Utóbbi esetben a beállított értékkel süti el a kamerát, tehát nem kell kivárni az élességállítást, amivel sok időt nyerünk, az újabb gépeken gyakorlatilag azonnal megtörténik az expozíció. Ez a funkció MINDEN gépben benne kell legyen!

Az életlenség egyik fő oka, hogy a fókusz rögzítése után a téma (mivel mozog) elhagyhatja az általunk beállított éles sávot. Ha mozgó tárgy az optikai tengelyre merőlegesen mozog, akkor könnyebb dolgunk van, mert egy jelentős szakaszon nem változik a tőlünk vett távolsága. A legnehezebb eset az, amikor pontosan felénk közeledik, vagy épp távolodik a téma, ilyenkor a legnehezebb belőni a pontos élességet.
Sok bridge gép kínál követő funkciót (AF-C, AE SERVO stb.), amikor az élesség rögzítése nélkül folyamatosan fókuszál. Ezek sajnos gyakorlatban nem túl működőképesek, mert lassúak. Körülbelül egy sétáló embert képesek követni, bár lehetnek eltérések, a drágább új gépek talán gyorsabbak. Gyakran hátrányunkra is lehet, mert ha a mérőmezőt (a legtöbb esetben középen van) nem a témára tartjuk, akár csak egy pillanatig is, akkor a gép rögtön átugrik a háttérre, vagy az előtérre, és ezzel időt veszthetünk.

A manuális fókusz több gépben adott, viszont gyakorlati haszna nincs. (nemcsak mozgó témáknál.) Mivel az átnézeti keresőben nem kapunk információt, az élességről, az EVF és az LCD pedig általában túl kicsi felbontású a precíz beállításhoz, a funkció az esetek többségében életlen, vagy lágy, hellyel közel éles képekhez vezet, és lassú is. (DSLR megint előnyben)

2. Tippek, trükkök, fogások

A fenti leírás sokakat elkeseríthet, ez bizony nem fog menni, túl magasak a korlátok. Csak elgondolkodtatás végett írom le, h a profik gyakran használnak 400, vagy 800mm-es teleobjektíveket, ezek fényereje pedig nem feltétlenül nagyobb, mint a jól bevált kompakt gépünké (2, 8 jónak számít, az átlagos 4, vagy kisebb), és a hosszabb gyújtótávolság rövidebb záridőt igényel, ami csak nehezít a dolgunkon, főleg, hogy ISO1600-on vagy 3200-on még a "profi" gépek sem adnak feltétlenül megfelelő képeket. Előnyük annyi, hogy sokkal gyorsabban állnak rá a témára, és gyors tárgyakat is tudnak követni... Ha jól használják!

2.1. A kivárásos technika

Ha van elég fény az expozícióhoz, és a mozgó tárgyunk kiszámítható pályán mozog, az AF/AE rögzítés (ld. Feljebb) segítségével egy lövéssel elkaphatjuk a megfelelő pillanatot.
Keressük meg azt a pontját a mozgásnak, amikor a téma elérhető távolságban van, és úgy véljük, hogy az adott helyzetben jól fog mutatni. Mielőtt ide érne, állítsuk az élességet erre a pontra (segíthet egy kontrasztos tárgy ugyanebben a távolságban), ne feledjük, hogy a fénymérést is rögzítjük ezzel, ha szükséges, hát igazítsuk a helyzethez! Ezek után a már ismertetett módon tartsuk lenyomva félig az exponálógombot, és szépen keressük meg a témánkat. Ekkor még életlennek fogjuk látni a képernyőn ez ne zavarjon meg, szépen kövessük végig a mozgását, és amikor arra a pontra érkezik ahova előzőleg élesítettünk katt!!! Egy kis gyakorlással remek képeket lehet így készíteni. A téma követése a keresőben vagy az LCD-n nagyon fontos, mert így folyamatosan a képmezőben tarthatjuk és nem fog lecsúszni a képről, ezek mellett kontrollálhatjuk a kompozíciót. Előfordulhat, hogy különféle "intelligens" AF rendszerek a mozgást érzékelve újra elkezdenek fókuszálni, ezért ilyenkor szabaduljunk meg tőlük, állítsuk "CENTER" "ONE SHOT FOCUS" üzemmódba, vagy arra, ami gépünkön ennek felel meg (a lehető legfapadosabb AF).

Nagyításhoz kattintson a képre! Kivárásos technikával - Fuji S5500

2.2. Ha elég gyors a követő AF

A követés itt is sorsdöntő! Folyamatosan tartsuk a témán a mérőmezőt, mert különben elugrik és elkéshetünk. A megfelelő pillanatban, ha van lehetőség, akasszuk meg a fókuszálást, és villámgyors reagálással helyezzük oda ahol a képen viszontlátni, szeretnénk.(erre a tükörreflexes gépeknél egy külön gomb szolgál, amit nyomva tartva szünetel a fókuszálás, talán fejlettebb bridge gépekben is van már ilyen lehetőség) A módszer nem túl hatékony, viszont nem kiszámítható pályán mozgó témák esetén (pl. foci) nincs sok más választásunk. Itt fennállhat a 10 képből 1 éles tendencia, ez az ügyességünkön és a szerencsénken múlik, de ha már egy éles, akkor megéri. Ha megakasztáskor bizonytalanak vagyunk, vagy nincs lehetőségünk rá, akkor érdemes kevésbé ráközelítve elkészíteni a képet, az elérhető legnagyobb felbontásban, amit utólag szabadon, vágással oda orientálhatunk, ahova akarunk.

Nagyításhoz kattintson a képre! Követéssel - Fuji S5500

2.3. A Svenkelés

Igen, nagybetűvel írtam, szándékosan, mert talán ez a leghatékonyabb, leglátványosabb, ugyanakkor legnehezebb technika és én ezt preferálom a legjobban.
A szakzsargon svenkelés szót a mozis világból vette át, ott a film közben a vágás nélküli kameraforgást jelenti.
Gyakorlatilag erről van szó fotózás esetén is. Szándékosan hosszabb záridőt alkalmazunk és tárgy pályáján mozgatva a fényképezőgépet elhúzzuk a képet exponálás közben, ezzel teljesen elmosva a hátteret. Ha minden jól megy, akkor a téma éles marad, és a háttér pedig nagyon látványosan elmosódik. A definícióból érezhető, hogy milyen körülményes művelet. Az előnye az, hogy kevés fény esetén is megpróbálkozhatunk vele, hiszen itt feltétel a relatíve hosszabb záridő. Az is látszik, hogy csak akkor hatékony, ha a tárgy legalább egy rövid ideig követhető pályán halad, foci, jégkorong, tánc esetén ezek ritka pillanatok. Újabb probléma léphet fel, ha a kiszemelt célpont nem csak a helyét változtatja, hanem a helyzetét is. Ilyen lehet egy vágtató ló, vagy egyszerűen egy futó ember. Ezekben az esetekben a láb, és a többi végtag, az arc is mozoghat az expozíció ideje alatt, ezért meg kell keresni azt a leghosszabb záridőt, amikor ezek elmosódása még elfogadható. Járművek esetén egyértelműen könnyebb a helyzet, hiszen max. a kerekek mosódnak el, ami nem is baj. Rövidebb gyújtótávolságoknál (kisebb, 3-4x-es zoom) feltétlen hosszabb záridőt kell állítani, és közelebb menni. Ha rendelkezünk hosszabb teleobjektívekkel (8-12x) akkor érdemes távolabbról, kihasználni a hosszú gyújtótávolságot. A nagyobb zoom egyik jótékony hatása az, hogy a kisebb mélységélesség jól kiemeli a témát a háttérből, a másik pedig, hogy a már említett nagyobb sugár miatt, ugyanaz a szögelfordulás nagyobb elmozdulásban mutatkozik meg. Különösen hosszú teleobjektívekkel lehetőségünk nyílik a fent említett helyzetváltoztató mozgások éles rögzítésére, hiszen egy jól svenkelt képhez rövidebb záridő is elég lesz, amivel viszont nem biztos, hogy komolyan meglátszik majd a pl. a ló lábainak mozgása vágta közben.
A pihenő képstabilizátor svenkeléskor nagyon fontos eszköz lehet. A legtöbb gép két üzemmódban stabilizálhatja a képet. Az első statikus témákhoz való, két tengelyen rögzít, így kiküszöböli a függőleges és vízszintes mozgásokat is. A második mód kifejezetten mozgó dolgokhoz ajánlott, ugyanis az egyik tengelyt szabadon hagyja. Mindenki kipróbálhatja, ha 1-es üzemmódban próbál mozgást fotózni, akkor a képstabilizátor visszarántja a témát. A 2-es üzemmód viszont igazodik a követés irányához, és csak erre a tengelyre stabilizálja a képet. Tehát ha vízszintesen követünk valamit, a stabilizátor csak a függőleges eltéréseket küszöböli ki, és nagyobb eséllyel sikerül élesre venni a témát.
A svenkelés sok türelmet és gyakorlást igényel, érdemes a fent említett kivárásos módszerrel párosítani, hogy pontos élességünk legyen, (csak itt egy pont helyett, egy pályaszakaszt kell választani) és itt is nagyon fontos, hogy folyton a képmezőben tartsuk a témát, hogy semmi se maradjon le.

Nagyításhoz kattintson a képre! Majdnem sikerült svenkelés...

Nagyításhoz kattintson a képre! Kis gyakorlás után...

Nagyításhoz kattintson a képre! Példa arra, hogy miért nehéz embereket svenkeléssel fotózni

2.4. Sorozatfelvétel

Körülbelül egymillió forint azoknak a DSLR-knek az ára, amik egy másodperc alatt 10 kép készítenek. Emberileg is elérhető áron 3kép/sec-nál többet nem fogunk kapni. Kis tapasztalatszerzés erejéig érdemes kipróbálni, de hamar kiderül majd, hogy nagyon behatárolt területen lehet csak hasznos. Egy autó esetén nem biztos, hogy nagy szükségünk van több képre az adott pillanatról, mert nem ad sok különbséget, viszont egy táncos, vagy díjugrató ló mozgásánál már érdekes lehet két fázis közötti átmenet. A hátrány az, hogy ezen a sebességen még nem igazán kontrollálható, hogy pontosan mi legyen a képen. Ha nagyon gyors a mozgás a 3kép/sec kevés lesz, és könnyen lemaradhatunk egyik fontos pillanatról, mert a három kép közül egyikre se került rá, épp az, amelyik éles lett volna. Persze sok gyakorlással lehet adaptálódni az időközökhöz, mindenki döntse el maga, hogy szeretne-e több képet egy fázisból, és ezekkel megtölteni a memóriakártyáját, vagy inkább egyszeri éles pillanatokra hajt! ;)

Nagyításhoz kattintson a képre! Ez egy nagyon régi nagyon alap kis kompakt géppel lett elkészítve!

2.5. Egyéb kreatív módszerek...

Itt aztán nyugodtan szabadon engedheti mindenki a fantáziáját! A teljesség igénye nélkül pár gondolat: Ha van állványunk pl. a környezet élesre vétele mellett ábrázolhatjuk a mozgást elmosódva is, ki kell puhatolni, hogy ez mikor ad értékelhető eredményt.
Másik lehetőség, ha elég közel tudunk menni, és szabad vakuzni (erős vaku kell hozzá) az elmosódás és az éles téma kombinálása. Erősen ajánlott a manuális üzemmód, és sok-sok gyakorlás. A lényeg, hogy hosszabb, mondjuk a környezet megvilágításához elegendő záridőt alkalmazunk, amellett, hogy az előtérben lévő témára pedig rávakuzunk. Fontos az expozíció precíz beállítása, ez többnyire a fénymérőnek nem sikerül. Nyugodtan meglódíthatjuk kezünkben a gépet, akár oldalra is fordíthatjuk, mozgassuk kedvünkre, és a vakut pedig állítsuk hátsó szinkronra. Ez fontos, ugyanis az elmosódó tárgy nyoma hátsó szinkron esetén a vakuval megfagyasztott tárgy mögött fog elhelyezkedni, míg első redőnyre szinkronizálva az elmosódás a kivilágított téma elé kerül, így kevésbé lesz éles és látványos.

Nagyításhoz kattintson a képre! Egy másik megközelítés...

Nagyításhoz kattintson a képre! Hosszú szinkronnal - Nikon D100

Ha semmiképp sem megy, akkor se tegyük el a fényképezőgépet, hiszen az ilyen események helyszíne is lehet érdekes téma, a nézők, vagy épp egy átfogó kép a pályáról! ;)

Nagyításhoz kattintson a képre! Ha más nem megy, hát kapjuk le a környéket!

Ajánlom a már fent említett, bölcs27 cikkét a sportfotózásról és Bedicsand-ét az alapfogalmak áttekintéséhez (A fény, az ISO, a blende, a zársebesség, a gyújtótávolság...) ha valami nem volt egészen világos. Remélem hasznos tanácsokkal szolgálhattam, elnézést a terjengősségért és az esetleges hibákért!

Sok sikert, jó fényeket!

SchRay

Fröccs | | 2009-07-20 15:00:10
Jó cíkk.Nagy élvezettel olvastam KÖszi!
sutam | | 2009-01-07 21:18:52
Szia! Ez a cikk inkább a kompaktosoknak szólt - így nekem is (nemrég vettem egy pana fz 28-at). Nagyon örülök, hogy a sok dslr-es cikkíró közt van olyan, aki ránk is gondolt, köszönöm/köszönjük szépen! Sokat tanultam belőle!
gabormarcali001 | | 2008-09-04 17:35:06
Köszi szépen a cikket, hasznos dolgokat írtál le benne, biztos előnyünkre vállik majd! Üdv:Gábor. További szép képeket neked is!
Brain Drain | | 2008-08-31 11:49:52
tényleg nagyon hasznos cikk volt, köszi
hapikukun | | 2008-04-01 21:25:15
Köszönet a cikkért, hasznos volt.
szabcsee | | 2008-03-25 15:37:49
Nagyon hasznos cikk. Koszonet erte.
Csabibácsi | | 2008-01-22 13:36:10
Köszi a sok jó tanácst. Nekem is hasznos volt.
csabesz | | 2007-10-21 22:23:01
Sokat tanultam a cikkbol, es kezdem sajnalni, hogy kicsit kesve olvasom. Nagyobb tavolsagra a svenkeles tenyleg tuti, en maratoni befuton probaltam ki nemi sikerrel. Az a kovetes tenyleg jo dolog :) Ugyanott az elore beallitott fokusszal is sikerult egy-ket oszinte futo-fotot kesziteni. En Sony DSC-H2-t hasznalok, amiben van sportfoto-mod is, ami segit, viszont jol jonne nehany trukk arra az esetre, ha egy kis (1,5-2,5m) tavolsagbol felem ronto allatot (kutya, macska, vmilyen madar) szeretnek megorokiteni. Van erre mod kompakttal?
SchRay | | 2007-09-26 18:45:53
"morris | | 2007-08-10 18:07:33 nos, nem igazán lettem okosabb, én tükörrefkexes gépet használok különböző kályhacsövekkel F4- től... bizony néha zavar, hogy kevés a fény, és azt reméltem, okosabb leszek a cikk végén, de nem." A cikk címében benne van,hogy igazán arról szól,hogy kompakt gépekből hogyan lehet kihozni a legtöbbet, tükörreflexeseknél adódik még egy két lehetőség,de fény nélkül nem megy...
morris | | 2007-08-10 18:07:33
nos, nem igazán lettem okosabb, én tükörrefkexes gépet használok különböző kályhacsövekkel F4- től... bizony néha zavar, hogy kevés a fény, és azt reméltem, okosabb leszek a cikk végén, de nem.
Blao | | 2007-07-08 16:33:05
nagyon jó cikk! Még így kezdő fejjel is érthető volt (persze, nagyjából tisztában vagyok az alapfogalmakkal). De, ha vki nem érti, akkor a végén említett cikk után biztos mindenki megérti. Kedvem támadt motocross versenyre menni. Csak nem tudom, hogy hol lesz a közeljövőben (ha lesz egyáltalán vhol). :) De majd körbenézek :) köszi.
mozdi | | 2007-07-07 19:55:56
hulkhogan | | 2007-07-04 21:36:49
Szia! Elolvastam a cikket és sok új és érdekes információt találtam benne. Én a barátnőmet próbáltam nemrég lekapni a diplomaosztóján, miközben a frissen kapott diplomájával sétál le a pódiumról. Követő af-t haszáltam, de nem sikerült. Kár, hogy csak most olvastam a cikket. A tippeid segítségével talán jobban sikerült volna. Üdv!
PaulRascal | Hasznos volt | 2007-06-28 10:37:13
Virgonc | Hasznos volt | 2007-06-28 07:51:47
zane1 | Hasznos volt | 2007-06-27 13:10:25
Még nem olvastam el, csak az elejét, de király lesz, látom rakta. :)
csaba951 | Hasznos volt | 2007-06-26 12:51:24
szilu7 | Hasznos volt | 2007-06-26 09:30:01
sata | Hasznos volt | 2007-06-25 20:37:06
SchRay | | 2007-06-25 11:26:00
tutajos! Valóban a zoom-gyújtótávolság rész kissé hevenyészett lett, nem akartam belebonyolódni egy hosszabb kifejtésbe, és a végén magam is összezavarodtam... Addig ameddig nem voltak nagylátószögű kompaktok állt amit leírtam, de erre nem figyeltem, köszönöm! (amúgy kezdők lettek megcélozva a cikkel valóban)
prisoner | Hasznos volt | 2007-06-24 22:22:29
lcs.gergely | Hasznos volt | 2007-06-24 21:54:17
1YanChi | Hasznos volt | 2007-06-24 13:26:07
loorant | Hasznos volt | 2007-06-24 08:01:21
ssscsaba | Hasznos volt | 2007-06-23 22:15:11
pingvin014 | Hasznos volt | 2007-06-23 08:05:21
bajkaia | Hasznos volt | 2007-06-23 05:59:00
parafa | Hasznos volt | 2007-06-23 02:21:58
Kösz a cikket, sok ötletet adtál, és kedvet újabb fotós technikák kipróbálásához!
arbiter_la | Hasznos volt | 2007-06-23 02:19:51
tutajos_g | Hasznos volt | 2007-06-22 22:01:03
Hasznos cikk, főleg kezdőknek. Az elején azért erősen ráncoltam a homlokom, olyanokat olvasván, hogy "10x-es zoom esetén a gyújtótávolság 35 mm-re átszámolva 350 mm ... tehát a leghosszabb záridő 1/350 sec..." Nos, az "X-szeres zoom" csak az objektív zoom-tartományának két véghelyzete közötti arányt jelenti, nem hozható összefüggésbe a 24x36 mm-nyi kisfilmes képkockára átszámított semmilyen konkrét fókusztávval. Pl. a Lumix DMC-TZ3 28-280 mm-es és a Nikon Coolpix8800 35-350 mm-es tartománya is egyaránt 10x-es zoom-ot jelent. Mindemellett ez az ún. reciprok szabály még a helyesen, kisfilmre átszámított fókusztáv esetén sem ilyen merev: függ a fotós (stabil) helyzetétől, exponálási technikájától, gyakorlatától stb. Azt a mondatot pedig, hogy "az optimális záridő a zoom szorozva 35-tel", jobb lett volna nem leírni.
deanka | Hasznos volt | 2007-06-22 21:31:44
kupcsiklaci | Hasznos volt | 2007-06-22 17:15:30
Cintia68 | Hasznos volt | 2007-06-22 14:01:19
mrd | Hasznos volt | 2007-06-22 13:26:20
c0y0te | Hasznos volt | 2007-06-22 12:02:05
Amarton | Hasznos volt | 2007-06-22 09:18:56
bölcs27 | Hasznos volt | 2007-06-22 08:56:40
Szia! Hasznos cikket írtál! Egy megjegyzés csak: Másodpercenként 10képet ezidáig egyetlen gépváz tud, ez a Canon EOS 1D mark III. Nem is olyan régen viszont épp itt is volt egy link ahhoz a cikkhez, amit az élességállítási problémákról írtak vele kapcsolatban. A legtöbb felső kategóriás tükörreflexes gépváz (itt bizony - noha egyre több gyártó készít tükörreflexes digitális vázaz - csak a Canon és a Nikon jön szóba) 8 kép /sec-et tud. A "félprofi" gépek (ámbár ezek inkább 90%-os profi gépek a tudásuk alapján) kb. 5 kép / sec-et tudnak (az én d200-am is), ami leggtöbbször bőven elegendő. Hozzá kell tenni, hogy hiába a gyors sorozat, ha nem profi objektív van a gépen, akkor sok lesz az életlen kép. üdv istván
nagysz | Hasznos volt | 2007-06-22 08:51:09
lupe | Hasznos volt | 2007-06-22 08:48:41
süle | Hasznos volt | 2007-06-22 08:32:58
Nekem is hasznos volt, bár ezeket már szinte mind ismerem. DE biztos vagyok benne, hogy sokaknak segítettél ezzzel!
szg8 | Hasznos volt | 2007-06-21 23:15:35
Zoran_2 | Hasznos volt | 2007-06-21 23:07:07
Hasznos
bgombas | Hasznos volt | 2007-06-21 22:34:14
Kissimca | Hasznos volt | 2007-06-21 22:02:00
Domshow | Hasznos volt | 2007-06-21 21:48:28
Értékelem az ötletességet :)
Sincerus | Hasznos volt | 2007-06-21 21:19:23
Hasznos, érthető és jó:)
Csepkele | Hasznos volt | 2007-06-21 19:19:00
ötfelezős | | 2007-06-21 19:14:07
A címmel van csak bajom, mert a leírt tudnivalók jó része SLR-eknél is hasznos tud lenni.
ötfelezős | Hasznos volt | 2007-06-21 19:05:53
Végre egy alapos cikk, felsőbb fokon.
LeO78 | Hasznos volt | 2007-06-21 18:03:50
Smogus | Hasznos volt | 2007-06-21 17:21:37
Szerintem agyon hasznos lehet
matol | Hasznos volt | 2007-06-21 16:22:27
tarnics | Hasznos volt | 2007-06-21 16:13:13
Sok okos dolgo van benne, viszont sok sok kiserletezes lehet az alapja egy-egy jo kepnek.
Nyúlvány | Hasznos volt | 2007-06-21 16:10:36
spongyab | Hasznos volt | 2007-06-21 16:00:56
szani | Hasznos volt | 2007-06-21 15:54:37
PapajP | Hasznos volt | 2007-06-21 15:53:15
erz | Hasznos volt | 2007-06-21 15:00:08
Figyelmesen átolvastam a cikket, és úgy gondolom, hogy hasznomra fog válni. Egy Canon S3 IS tipusú gépem van, egy hónapja ismerkedem vele, de még a sportfotózást nem volt alkalmam kipróbálni.A napokban lesz erre is lehetőségem, alig várom, hogy kipróbálhassam a svenkelést.:-)
bk82 | Hasznos volt | 2007-06-21 14:47:19
eleven_11 | Hasznos volt | 2007-06-21 14:15:32
Okeey | Hasznos volt | 2007-06-21 14:02:48
mmit | Hasznos volt | 2007-06-21 13:52:16