BELÉPÉS
REGISZTRÁCIÓ
ELFELEJTETT JELSZÓ
KATEGÓRIÁK
Ha túl világos / túl sötét - majdnem HDR
HajasGergo - 2007. április 19. 21:42

Pontok: 44


DualLayerPraha

Mindannyiunkkal előfordult már, hogy szabadtéri fotózás alkalmával szemünk elé emeltük a fotómasinát, a keresőben látott kép elnyerte tetszésünket, ám a termék már nem. A kép lapos lett, a fények bebuktak avagy kiégtek. A felhők eltűntek az égről, avagy az épületek-fák-emberek lettek túlontúl sötétek-színtelenek. Ez leginkább alkonyatkor-pirkadatkor, avagy borús időben, leginkább pedig ellenfénynél tapasztalható.

Szemünk a másodperc törtrésze alatt idomul a fényviszonyokhoz. Amikor felnézünk az égre, pupillánk (blendénk) beszűkül - kompenzálván a jókora fénymennyiséget - és máris teljes pompájukban úsznak felettünk a fellegek, hófehér fodraik jól elkülönülnek a az ég kékjétől. Majd amikor lenézünk az alant fekvő épületekre, pupillánk felfoghatatlan sebességgel kitágul és máris láthatóvá válnak az ég fényeihez képest sötét részletek. A fényképezőgépünk azonban egy fotón belül, csak 1 értékkel tud számolni! És itt kezdődnek a bajok.

Egyik megoldás lehet, egy átmenetes szürkeszűrő, amely a fenti részén sötétebb, így tompítja az ég erőteljesebb fényét, ezáltal közelíti egymáshoz a fotó két fő komponensének értékeit (világos ég - sötét tereptárgyak). Ez azonban nem mindenkinek elérhető, kivitelezhető és nem is mindig van nálunk, mindamellett nem is mindig oldja meg a problémát!

Itt jön a kézenfekvő megoldás, a HDR technológia. Ez azonban nehézkes, komoly szoftverigénye van, sokszor mármár valótlannak ható végeredményt produkál.

Mit tegyünk hát?

Én egy - szerintem - pofonegyszerű megoldást szoktam alkalmazni: Készítek egy "exposorozatot". 2 kép elegendő szokott lenni, a beállított sorozat sokszor nem is elég, sokszor akkora a fénykülönbség, hogy külön kell állítani a két expot.

Az első expo: Rettenetesen aláexpózom a képet. Ennek eredményeképpen a felhők szépen előjönnek, látszik az ég kékje, megrajzolódnak az árnyalatok, azonban a "földi tereptárgyaknak" szinte csak a kontúrja marad meg. Nagyításhoz kattintson a képre! Aláexpózott

A második expo: Módfelett túlexpózott felvétel. Ennek az az eredménye, hogy igaz az ég szinte teljesen fehérré ég, de a tereptárgyak részletei szépen előbukkannak, megjelennek a színek. Nagyításhoz kattintson a képre! Föléexpózott

FONTOS! Önmagunk megkímélése érdekében, vigyázzunk arra, hogy a két kép között a gép - lehetőségeinkhez képest - ne mozduljon, a gyújtótáv ne változzon! Ha nem áll rendelkezésünkre állvány, jegyezzük meg jól az 1. képkivágás sarkait és ehhez igazítsuk a 2.-at, hogy a lehető legkevesebb korrigálással össze tudjuk később dolgozni őket!

És akkor kezdődjék a munka PS-ban: A sötét képre új rétegként rámásoljuk a világos képet (a világos képen: Kijelölés -> Teljes kijelölés; Szerkesztés -> Másolás; a sötét képen: Szerkesztés -> Beillesztés). Helyezzük el rajta nagyon pontosan, a két réteg vonalai a lehető legpontosabban fedjék egymást (érdemes a beillesztett réteg átlátszóságát lejjebb venni és úgy helyretolni, majd utánna az átlátszóságot vissza 100%-ra - természetesen erre ha állvánnyal készült a két felvétel, nem lesz szükség). Nagyításhoz kattintson a képre! Sötét alapra a világos háttér

Ezek után a világos rétegen jelöljük ki a lecserélésre váró eget. Nagyításhoz kattintson a képre! Pontos kijelölés

Ha varázspálcával jelöltük ki, bővítsük a kijelölést annyira, hogy minimális szinten belevágjon az épületbe. Nagyításhoz kattintson a képre! Kijelölés bővítése

Ezután a kijelölésnek adjunk egy hajszálnyi lágy peremet Nagyításhoz kattintson a képre! Lágy perem VIGYÁZAT!! A lágyperem mérete a végeredmény szempontjából döntő fontosságú! Ha túl nagy, akkor világos "derengés" fog megjelenni a téma és az ég kapcsolatánál, viszont ha túl kevés, akkor láthatóvá válik a vágás vonala.

Ha ezzel is megvagyunk, már csak egy feladatunk van: ki kell törölni a kijelölt eget a világos layerről (akár 'Delete' billentyű), ezáltal láthatóvá tenni az alatta lévő "sötétet". Nagyításhoz kattintson a képre! A végeredmény

Pici módosítással, de ugyanezen módszert alkalmaztam ezen a fotón is:

Remélem segítettem!

Jó fényeket!

Hajas Gergő

roywater | | 2009-04-19 14:23:42
Egyszerű és jó megoldásnak tűnik.
ByZo | | 2007-10-17 19:52:58
Köszi az infót! Szívesen fogom alkalmazni a módszert!
HajasGergo | | 2007-06-03 19:47:25
Cipó: Ha megnézed a prágai képet, azon is van néhány apró fehér részlet (óralap, 1-2 fehér póló) melyeken ilyen piciben is látszik, hogy eszük ágában sincs beégni. Mindamellett kétségtelen, hogy észre lehet venni, hogy nem természetes a hatás, de a HDR-nél ez az érzés sokkalta erősebb! A váras kép pl a kiállításomon is jól szerepelt A4-es nyomatban. Ott is, itt a Fotozz!-on is és egyéb fotós fórumokon is igen kedves fogadtatásnak örvendett. Azt viszont soha nem állítottam, hogy minden szituációban megfelelő eredményt hoz (olyan eljárás nincsen), de hogy csak ritka esetekben és akkor se szép, ezzel szívesen vitába szállnék. Mindazonáltal a cikk 44 ember számára hasznosnak bizonyult és én is eredményesen alkalmazom évek óta, ezek után Te elméleti síkon úgy véled, hogy mindenki téved... A HDR-rel való összehasonlításod azért nem állja meg a helyét, mert ez nem HDR és a hatása se ugyanaz - nem is cél a HDR hatás elérése. Ha HDR hatást szeretnék elérni, akkor a HDR technológiát alkalmaznám... Összegezvén: használd a HDR-t minden szituációban, mi meg majd eldöntjük... ;) Jó fényeket!
Cipó | | 2007-06-03 14:23:05
Szerintem ez a módzser csak nagyon ritka esetben alkalmazható és akkor sem hoz szép eredményt. Ezen a képen is látszik a konturnál a módszer hiányossága. Hátmég akkor hogy látszana, ha nem ilyen picibe néznénk. A HDR-es cikk ennél jóval kielégítöbb eredményt hoz. Továbbá mi van akkor ha nem csak eget kell kijelölni hanem egy fehér szoknyás lány van az utcán ami beégett, vagy egy fehér virágokkal teli bokor, esetleg víztükör. Ott így kijelőlgetni hihetetlen macerás. Vagyis inkább lehetetlen.
Peti- | | 2007-05-30 00:58:15
Hasznos, jó cikk. Hasonlót csináltam GIMP-pel 1 db sötétre sikeredett jpg képpel. Réteg kétszerezése után a módot összegzésre állítva a kép "kivilágosodik". Túl világos, értéktelenné vált részeket visszatörölve előkerül a helyes expozíciójú rész. Nem a legtökéletesebb megoldás, de emlékképek élvezhetőbbé tételére nekem bevált. (és a kártyán mégjobban spórol) Világosra sikerült kép "visszasötétítve" viszont nem hozza ugyanazt az eredményt.
phreek | | 2007-05-21 16:54:05
én is azt hiszem, gergő. egyszerű, de remek leírás egy laikusnak.
HajasGergo | | 2007-05-17 16:32:40
Bongo 0: Hogyhogy mikor kell HDR-t csinálni és mikor ilyet? Hát egyszerűen ha a kívánt hatást a HDR eredményezi, akkor azt kell csinálni. Ha az általam javallott megoldás, akkor azt. Meg ne kérdezd mi a kívánt hatás! :D A lényeg, hogy kinek mi tetszik, milyen produktumot szeretne, vagyéppen ki mit tud megvalósítani... Állvány az ilyen jellegű képeknél mindig előny hiszen kézből 2× ugyanazt a képkivágást még exposorozattal is nehéz elkövetni. És minél jobban fedi egymást a 2(-3-4-stb) fotó, annál könyebb összedolgozni. Lágy perem? Magyarított PS-ben így hívják azt az eszközt, ami a kijelölések "élét" veszi el. A vágás nem egy jól látható él mentén jön létre, hanem van bizonyos szélességben egyre "átlátszóbb" lesz, míg eltűnik. Ez a szakasz lehet akár 1 pixel szélesség is, vagy akár 200. Értelme pediglen az lenne, hogy ha kivágom a cserére szánt részletet a képből, akkor az ne élesen vágódjon ki, hanem kicsit elmosódjon a vágás széle. Így az alatta levő réteggel máris némileg össze van mosódva, nehezebben szúrható ki a vágás vonala (jóesetben egyáltalán nem). Viszont el is lehet vele rontani. Erre külön fel is hívtam a figyelmet. Asszem mindenre válaszoltam...
Bongo 0 | | 2007-05-12 02:34:34
No, elárulná valaki, hogy mikor kéne HDR-t csinálni, és mikor az 1-2(-3?) réteg egyesítésének módszerét alkalmazni? Esetleg újabb cikk? Akár pár mondatnyi tényleges mondanivaló alapján is, mint.... node hagyjuk. Szóval, mikor HDR és mikor nem? Mikor állvány, és mikor nem? (Mindig? :)) ) És hogyan készítünk lágy peremet, és miért is?
fargo74 | | 2007-04-28 13:11:50
profi nagyon. kipróbálom, köszi.
Zöldike | | 2007-04-28 10:05:07
Hasznos és kellően részletes, már csak ki kellene próbálni...
SchRay | | 2007-04-27 19:31:23
A szem nem egészen azért értékeli ki jobban a fényviszonyokat mert ilyen gyors (ami egyébként igaz) hanem azért mert sokkal tágabb a dinamika tartománya, a receptorok ezenfelül külön külön egymástól függetlenül tudják változtatni az érzékenyésgüket, mintha a kép egyik részére iso100- a másikra meg 400at állítanál és így érnéd el a fent leírt hatást.
csaba951 | Hasznos volt | 2007-04-26 17:49:56
tecc | Hasznos volt | 2007-04-26 17:12:10
wadallat | Hasznos volt | 2007-04-26 13:31:54
Cpt_Hun | Hasznos volt | 2007-04-26 10:00:23
bölcs27 | Hasznos volt | 2007-04-26 01:41:07
nerati | Hasznos volt | 2007-04-25 19:05:10
köszönöm, rengeteg gondom volt eddig már beégett éggel vagy alulexponált épülettel-emberekkel, és hasonló megoldáson törtem én is a fejem, csak nem értek a ps-hez. de ez így nagy segítség. köszönöm még1*.
kistuszek | Hasznos volt | 2007-04-25 18:02:48
hapika | Hasznos volt | 2007-04-24 21:15:05
Ügyes megoldás, egyszerű technika. A HDR-t nem keverném ide, szvsz az már másról szól (Tone Mapping). A sorozat expo,eltérő értékekkel a "bracketing" néven beépített a legtöbb gépben. Amúgy jó kis cikk,lehetne hosszabb, gratum!
Bongo 0 | Hasznos volt | 2007-04-24 14:29:12
Hasznos is meg nem is, de ilyen opciót sajnos nem találok. Eléggé rövidke, sok mindent lehetett volna még részletezni, például a "lágy perem" készítéséről, az állványhasználat fontosságáról, arról, mikor HDR és mikor egyszerű összedolgozás. vagy arról, hogy ezt is automatizálják programok (Photomatix).
mrd | Hasznos volt | 2007-04-24 13:38:28
mouser | Hasznos volt | 2007-04-24 09:10:42
LeO78 | Hasznos volt | 2007-04-24 07:50:49
Tomi350D | | 2007-04-23 23:20:07
Tomi350D | Hasznos volt | 2007-04-23 23:19:17
deanka | Hasznos volt | 2007-04-23 21:07:03
garasos1 | Hasznos volt | 2007-04-23 16:20:59
nekem igen hasznos volt, köszi!
.virus. | Hasznos volt | 2007-04-23 13:08:09
eos79 | Hasznos volt | 2007-04-22 20:13:36
Na ezért örök hála.Semmi kedvem a HDRrel szkodni,ez a cikk viszont érthető,egyszerű,használható.Köszönjük!
-Vadkinder- | Nem volt hasznos | 2007-04-22 02:40:29
Úgyvélem, aki vette a fáradtságot és elolvasta a HDR cikket, annak nem volt több másfél percnél míg rájött hogy ezt így is lehet csinálni.
kissMatthew | Hasznos volt | 2007-04-21 21:55:23
Nagyon hasznos volt, ilyesmiről még nem hallottam, pedig hasonló problémám ezerszer volt már! Köszi!
SchRay | Hasznos volt | 2007-04-21 15:32:46
Hello! A szemmel kapcsolatos dolgokat a bevezetésben annyival egészíteném ki,h inkább amiatt van a hatás,hogy a szem expozíciótűrése (vagy dinamikája ha jobban tetszik) sokkal nagyobb mint mondjuk a most elérhető legjobb DSLR érzékelő vagy negatív. A HDR egyébként hasonló automatizált eljárás, és vannak olyan plug-inok amik az illesztést is megpróbálják több kevesebb sikerrel maguk elvégezni. RAW-ból pedig nem kell feltétlen két képet két expóval előhívni, DPP-ben én teljesen levettem a kontrasztot a PictureStyles opvciónál, és a fényerőt pedig majdnem középszürkére hangoltam, majd erős színtelítettség növelés mellett megemeltem RGB-n a kontraszot, így mondjuk nagyon jól lehet korrigálni fényes nappal nyáron a kellmetlen fény-árnyék viszonyokat az arcon,ha már deríteni nem sikerült. ;)
Nyúlvány | Hasznos volt | 2007-04-21 14:01:57
Király vagy haver.:) Ki fogom próbálni. Végre érthetően leírta valaki, hogy is van ez, persze ez nem HDR, de az nekem már bonyolult volt.
nikkor | Hasznos volt | 2007-04-21 13:29:29
Hasznos volt és érthető.
zane1 | | 2007-04-21 09:56:51
Szia! Számomra is hasznos volt a cikk, köszönöm szépen. Egyébként amit írtál, lehet még variálni maszkolással is.Illetve nekem van egy kényszermegoldásom, ha csak egy képem van. Ez pedig, hogy raw-konverterben megnyitom, expót eltérően állítom be, majd 2 képként nyitom meg PS-ben. Innentől pedig ua., mint amit te is írtál. B
HajasGergo | | 2007-04-21 09:17:02
Xarmapa! Az expósorozatot igenis megemlítettem: "Én egy - szerintem - pofonegyszerű megoldást szoktam alkalmazni: Készítek egy "exposorozatot". 2 kép elegendő szokott lenni, a beállított sorozat sokszor nem is elég, sokszor akkora a fénykülönbség, hogy külön kell állítani a két expot." A RAW-al kapcsolatos hozzászólásom 2vel a Tied alatt olvasható! Kérlek legyél figyelmesebb mielőtt bírálsz!
c0y0te | Hasznos volt | 2007-04-21 09:01:57
ovarnet | Hasznos volt | 2007-04-21 08:37:49
S.Zsolt | Hasznos volt | 2007-04-21 01:23:29
Xarmapa | Nem volt hasznos | 2007-04-21 00:49:57
Hasznos technika kezdoknek PSben, es minden tiszteletem hogy vetted a faradsagot az irashoz, de nem erzem teljesnek a cikket, sot bizonyos szempontbol felrevezeto, mert folosleges munkara keszteti a fotosokat: - Szerintem a ket fenykep keszitese kezbol es ezek egymasra illesztgetese eleg csunya megoldas - nagy torzitasu szeles latoszog eseteben pedig mar szinte alig kivitelezheto szepen - Szinte minden normalisabb gepen van mar exposorozat beallitas, azaz maga a gep keszit egy kattintassal tobbfajta fenyero mellett kepeket, ezt minimum meg kellene emliteni, mert sok esetben ez is elegendo - Szinten alakalmazhato a kovetkezo technika: magat a RAW kepet hivod elo ugyanabbol az alapbol ketfajta expoval, es azt a ket kepet dolgozod ossze - PS: a shadows/highlights enyhe alkalmazasa is hasznos lehet
d.karvasz | Hasznos volt | 2007-04-20 22:41:32
HajasGergo | | 2007-04-20 19:00:29
Köszönöm kedvességetek! Igen, RAW-ból is lehet. Node mivan akkor ha nyaralunk és csínján kell bánnunk a tárhellyel?! Vagy ha a kiskompaktunk nem is tud raw-ot? Ez a módszer akkoris minőségromlás nélkül kínál megoldást a problémára! Akinek pedig nem tetszik, az ne alkalmazza! ;) M.Edit: A torony sem állvánnyal készült! (szenvedtem is vele...) :) Sokan írtátok, hogy az alsó kép elkészítése biztos komplikáltabb, nomeg érdekesebb. Ki kell ábrándítsalak Titeket, nem így van! :) Egész egyszerűen a két kép közötti vágás sokkalta szélesebb lágy peremmel készült és ha megnézitek, látszik is, hogy baloldalt a fák törzsénél indul és enyhe ívben lefelé kanyarodva lép ki a kép jobb oldalán. Az ilyen jellegű képeknél arra kell ügyelni, hogy a lágy perem elég vastag legyen ahhoz, hogy ne legyen észrevehető (hiszen nem egy tényleges jól elhatárolható vonallal esik egybe mint a részletesen leírt toronynál), de mégse lógjon bele a két komponens "stratégiailag fontos részeibe" (jelen esetben a lépcsőbe, vagy a várba) mert akkor nem érjük el a kellő hatást. Mégegyszer köszönöm mindenkinek. Ha valami még nem tiszta kérdezzetek nyugodtan!
j3ns | Nem volt hasznos | 2007-04-20 16:39:42
számomra ugyan nem, de mások számára lehet hogy tudtál újat mondani a cikkeddel. egyébként ha rawból hívod, nem kell a két expo. egyszerűen előhívod -2fé-vel és +2fé-vel is a raw fájlt, ez esetben pedig nem kell foglalkozni azzal hogy meg ne mozdulj a két expo között. üdv d
zubarka | Hasznos volt | 2007-04-20 15:00:54
lkovacs75 | Hasznos volt | 2007-04-20 14:24:31
7of9 | Hasznos volt | 2007-04-20 14:19:38
Tuti kipróbálom.
rpety | Hasznos volt | 2007-04-20 14:03:46
lehurament | Hasznos volt | 2007-04-20 13:59:57
köszi, nagyon tetszett
atti16 | Hasznos volt | 2007-04-20 13:53:58
Biztosan ki fogom próbálni, mert szerintem egyszerűbb és kevésbé "mű", mint a HDR technika. Köszönöm szépen!
nologo32 | Hasznos volt | 2007-04-20 13:10:21
h.d.b. | Hasznos volt | 2007-04-20 12:56:51
nagyon jó leírás! én, teljesen amatőr szinten, de rendszeresen használok ilyen és ehhez hasonló megoldásokat, sokszor még "valódi" hdr képek műtermékeit is ilyen megoldással korrigálom és próbálom meg valóságosabbá tenni.
nagysz | Hasznos volt | 2007-04-20 12:25:25
Kiss István | Hasznos volt | 2007-04-20 11:58:34
Tetszik a cikk! Sokszor kerül az ember ilyen helyzetbe, amikor nem tudja, hogyan oldja meg a problémát! A leírásod sokat fog segíteni az elkövetkezőkben. Pista
Cintia68 | | 2007-04-20 09:22:10
Ja igen, az alsó kép engem is érdekelt volna, mert bonyolultabbnak látszik.
Cintia68 | Hasznos volt | 2007-04-20 09:20:24
Nekem nagyon tetszett a cikk. Egyszerű, érthető, lényegretörő, hasznos.
SDGPicture | Hasznos volt | 2007-04-20 08:45:35
köszönjük a fáradozásodat! mindig érdeklődéssel olvasom az ehhez hasonló cikkeket.
Virgonc | Hasznos volt | 2007-04-20 07:17:05
Köszi :)))))
flyerwolf | Hasznos volt | 2007-04-20 06:42:46
Hasznos volt, bár pont az alső kép taglalása lett volna építőbb jellegű.
gorbelabda | Hasznos volt | 2007-04-20 06:11:28
jó ötlet, jó tutorial. Százszor inkább így mint egy HDR-t.
bajkaia | Hasznos volt | 2007-04-20 04:37:21
leitnor | Hasznos volt | 2007-04-20 00:05:32
eleven_11 | Hasznos volt | 2007-04-19 23:05:13
tesztfoto | Hasznos volt | 2007-04-19 23:00:08
Etienne | Hasznos volt | 2007-04-19 22:52:56
Emlékszem erre a tornyos fotóra, még mindig nagyon tetszik :) szuper hogy leírtad ezt a megoldást, pont a minap filóztam egy ilyen fals HDR megoldáson de nagyon nem jött össze nekem úgyhogy kapóra jött ez a módszer. A screenshotokért külön köszönet, így egy magamfajta PS kezdő is eligazodik az eljáráson.
M.Edit | Hasznos volt | 2007-04-19 22:42:25
Tényleg hasznos, sokszor fordult elő már ez a hiba mindenkivel,ez nem rossz megoldás, de állvány azért tényleg kell hozzá!
bgombas | Hasznos volt | 2007-04-19 22:27:00