BELÉPÉS
REGISZTRÁCIÓ
ELFELEJTETT JELSZÓ
KATEGÓRIÁK
Komponálás, képszerkesztési IRÁNYELVEK
MdP - 2007. január 23. 14:52

Pontok: 53

Mint a címből is kiderül, az általam elképzelt cikkecske csupán egyfajta hangos elmélkedés dolgokról, szabályokról. Nem kötelező érvényű, de sokunk - köztük én is - beleesünk azokba a hibákba, melyek fejben néha összevesznek az általánosan elfogadott nézetekkel.

A technikai kérdéseket csupán érinteni szeretném, inkább a komponálási, szerkesztési talányokkal szeretnék foglalkozni.

Az oldalon az értékelések kapcsán sokszor elhangzanak bűvös kifejezések, melyek a laikus számára szinte semmitmondóak, érthetetlenek vagy éppenséggel misztikusnak tűnnek. Nem szeretném megváltani a világot ezek ismertetésével, azonban mivel az oldal elsődleges célja az amatőrök támogatása, így talán lesz egy-két "újszülött", akinek még ez a "vicc" is új...

Mi is mehet végbe egy fotós fejében a kép komponálásakor?

A téma adott, megtaláltad, de

  • Melyik legyen az a szög, ahonnan a legtöbbet tudom láttatni?
  • Honnan exponáljak, hova álljak ismerve az objektívem tulajdonságait?
  • Hogy a legkedvezőbbek az arányok?
  • A közeli vagy a távoli témára tegyem az élességet?
  • Egyáltalán mekkora mélységélesség legyen, ehhez milyen blende/rekesz lenne a leginkább célravezető és milyen zársebességgel, milyen érzékenységgel?
  • Hogyan komponáljam?
  • Tekintetbe véve a fényeket, melyik nézőpont és milyen kiegészítőkkel /vaku, derítés, szűrő / lesz tökéletes a kép?

Természetesen közel nem teljes a lista, csupán érzékeltetni szerettem volna, mivel is kezdődik egy kép születése optimális esetben, már a fotós fejében. Szinte minden rajtunk múlik és kőbe vésett szabályok nem léteznek, ellenkező esetben hol lenne az alkotói szabadság? De ne felejtkezzünk meg, azon általánosan elfogadott írott vagy íratlan komponálási szempontokról, melyek érzéseket váltanak, válthatnak ki a befogadóban.

Mielőtt belemélyednék magába a definíciókba, csupán egy gondolat Ed Leystől (http://www.blackmallard.com/cal_ls/): A "kompozíció tanítás" a kreativitás önkényesen rákényszerítése másokra, ami egyfajta mesterkélt kötöttséghez vezet, és így elfojthatja az egyes tehetségekben rejlő nagyszerűséget, ezáltal egy silányabb világot teremtve.

Mit is értünk egy kép kompozíciója alatt? Az egyéb művészettörténeti, vizuális irányzatok hitvallásába nem szeretnék belemélyedni, unalmas lenne, maradjunk a kaptafánál, fotózz-unk.

A kész kép általában akkor tekinthető jól komponáltnak, ha a tartalmi és képi mondandó által képviselt formai megjelenés harmonikus összhatást kelt, elemeivel a befogadó figyelmét a lényegre irányítja és megfelel az általános esztétikai követelményeknek. A fénnyel írás alkotói szabadsága során ha nem szeretnénk, hogy kreativitásunk, szabadságunk sérüljön, tudatosan kell a szabályokat alkalmazni, majd ezek elsajátítását követve az alapelvek tiszteletben tartásával elegánsan léphetjük át azokat, természetesen figyelemmel a képi és tartalmi mondandó szoros egységére.

Nézzünk néhány - talán hasznos - kompozíciós tanácsot:
A komponálás alfája és omegája alapesetben az irányvonalak és iránypontok meghatározása, azok elhelyezkedése a kompozícióban. Ehhez segítségül vehetünk egy geometriai alapfogalmat, nevezetesen az aranymetszést vagy ahogy fotóskörökben - néha helytelenül - emlegetik, a harmadolási szabályt. Ezen szabályok a természetes arányosságra irányuló törekvéseket fejezik ki, melynek helyes alkalmazása során harmonikus lesz az összkép. De vegyünk egy konkrét példát:

Aranymetszés és a harmadolók

Látható a képen a törekvés az alsó harmadoló aranymetszésébe történő főtéma elhelyezésére. Látványos ezen kívül mindazon pontok elhelyezkedése, melyre komponálva a témát, egyensúlyban lesz a kép.

1. Töltsd ki a teret!
Ha a téma nem, vagy rendezetlenül tölti ki a teret, a szemlélő nem érzi "kereknek", befejezettnek. Természetesen - és itt jön az alkotói szabadság - egy üres rész, negatív tér is lehet koncepciós elem, amennyiben szervesen kapcsolódik a kép egészéhez. Szerencsés azonban egy láthatatlan, ám mégis erősen jelenlévő vezérvonal, mely irányítja, vezeti a szemet a témára.

2. Keret, keretező elem.
Természetesen nem az általános értelemben vett keretről ejtenék pár szót - azok nekem sosem sikerülnek - hanem a kompozíció során alkalmazható elemekről. Amennyiben két alapvető részre, nevesen a háttérre és a témára bontjuk a képet, rögtön látható miről is van szó. Minden ami nem téma, az háttér és fordítva is természetesen igaz az állítás. Amennyiben lehetséges, törekedni kell a természetes keretre, mely a témára irányítja finoman a figyelmet.
Amennyiben ez karakteresebb mint a téma, úgy - ahogy fotós szlengben emlegetni szoktuk - borul a téma, azaz nem a fő motívumra kerül a hangsúly, legyen az bármelyik harmadolási pontban. Homogén háttér esetén mindez csupán billentyűkoptatás.

3. A téma elhelyezése.
Vannak természetesen olyan klasszikus témák, amikor a fentiek nem alkalmazhatóak maradéktalanul, jelesen az átlós szerkesztés. Az európai ember már csupán a berögzöttségek okán is balról kezdi szemlélni a képet. Amennyiben egy témát a bal sarokból indítjuk pozitív-, ha a jobból úgy negatív átlóról beszélünk.

4. Színek. Feltételezve hogy nem fekete-fehér illetve ezen "színtelen" változatairól szól a képünk.
A színek minden esetben jelentősen befolyásolják a szemlélőt. A hidegtől a melegig a hangulata igen fontos kompozíciós elem. Törekedni kell a színharmóniára, persze össze nem illő színekkel is lehet hangulatot teremteni. Fontosak az árnyalatok, a színek telítettsége is. A fentiek természetesen a teljesség igénye nélkül íródtak. Láthatóan bár vannak szabályok, azok alkalmazása nem minden esetben kötelező érvényű, hiszen a művészetek egyike sem igazán szereti az uniformizálást, a skatulyákat. De nem is árt optika előtt tartani azon örökérvényű tanításokat, mellyel minden művész szeretné átadni érzéseit egy közvetítő közeg, alkotása révén.

Azonban azt se felejtsük el, hogy a szabályok figyelmen kívül hagyása nem feltétlenül jelent mást, jobbat!

Gamerotti | | 2007-11-30 10:45:46
Igen. szerintem is hasznos volt a cikk. A terjedelme is megfelel ezen a szinten. A lelkes laikus megérzi benne a mélységet, hiszen tudni való, mennyi mindent kell elsajátítani egy remekmű létrehozásához. Avagy a zseni fordul ki a műből, de az mindig valami új. Az alapokat kell egy ilyen cikkben felvázolni, egy bővített tartalomjegyzéket. Amit ha elolvasunk érthetővé válik a lényeg. Később lehet majd a cikkek közt különbséget tenni, mint pl.: kezdőknek, haladóknak, profiknak... de ez csak egy ötlet az oldal fenntartóinak. :) A cikk jó és tényleg lehetne benne több kép példa, de kezdetnek mindenképp értékes. Köszönet MdP-nek
laci | | 2007-08-18 00:09:48
Tettsszett a cikk.Bár a cikkben is elhangzott de Én osztom azt a véleményt miszerint nem minden az alapszabályok.A fénnyel írás alkotói szabadsága során ha nem szeretnénk, hogy kreativitásunk, szabadságunk sérüljön, tudatosan kell a szabályokat alkalmazni, majd ezek elsajátítását követve az alapelvek tiszteletben tartásával elegánsan léphetjük át azokat, természetesen figyelemmel a képi és tartalmi mondandó szoros egységére.No ezt az eszme futtatást azért emeltem ki mert szerintem ez az egész képszerkesztés mottója lényege.Tanulságos volt elolvasni
KXaXa | | 2007-07-16 23:55:42
yolande4 | | 2007-03-27 09:49:38
proffdesign | | 2007-02-17 12:15:03
a kompozíció azért ennél sokkal több ... maga a fizikai kompozíció... gondolok itt... "erősítés" "gyengítésre" az hogy a témát a többi képi elem hogy keretezi az ügyes volt.... de példával lehet illusztrálni, egy ideig én is azt hittem, hogy a kompozíció némely esetben feledhető dolog, majd rájöttem, hogy erről szó sincs... ha nincs a képnek kompozíciója, akkor az nem tökéletes csak rámondani lehet ... de attól még nem az, a jó kompozíció teszi feszessé a képet... A képből kinézést nem említetted, én példát is hoztam volna, rá:) Átlós kompozíció, rengetegszer használjuk példát is tettem volna be, súly-eloszlós ...hangsúlyozás... ezeket még bele lehetett volna venni, egymást erősítő vonalak, kersztvonalak párhuzamosak merőlegesek... tudatosan de inkább tudat alatt sokkal több tényező hat az emberre mint gondolná... Adnék egy hasznos értékelést, csak nem találom a értékelő rublikát :)
Macsek | | 2007-02-12 19:15:35
mindenképpen hasznos volt számomra, mivel kezdő vagyok rengeteget kell még tanulnom. Szóval hasznosnak hasznos volt de ez sem elég:) Örülnék még hasonló , részletesebb cikekknek!
blondiea | | 2007-02-01 22:29:04
Jó a cikk, csak a téma óriási, lesz még miről írnod :))
the_larch | | 2007-02-01 13:48:31
kicsit részletesebb cikk is lehetett volna, de azért köszi, mindenképp hasznos volt!
bölcs27 | Hasznos volt | 2007-01-30 11:23:42
hasznos volt, de kissé túl lényegretörő...
hapika | Hasznos volt | 2007-01-30 00:22:15
Nem szívesen hivatkozok az élet rossz példáira, de úgy mondják, akinek nincs tehetsége szerezzen diplomát és remekül fog vele bodogulni.És ez igaz is relatíve.. A populáció 50-50%-át alkotják a szorgalmas és a tehetséges emberek. Azonban a sikeresek közt már 70-30% a szorgalmasak javára! A tehetség nem a tanultakból épül, sőt.. Ők azonban nem kezelhetők, soxor elkallódnak, de konfliktusok sorából törnek előre, nem kitaposott utakon. Ezért is óvatosan kell bánnunk a deviánsokkal, köztük lappangnak a leendő nagyok is. Tömören: aki tehetséges, úgyis kitör,ha jó csillagzata van, de tanulás nélkül is, és talán így volt mindig. Lásd festő művészek, hányan csak jóval koruk után lettek híresek, míg majd éhen haltak. Mi többiek azonban akkor jutunk előre, ha tanulunk, kitartóan. És ez nem szégyen, ha nem is leszünk fotozsenik, de egyre értékesebb és sikeresebb műveket szülhetünk. Csak elégedjünk meg ennyivel,és ne kapkodjunk. Sokat olvastam leírásokat az amerikai neten, ahol hozzáférhetőbbek az értékes tapasztalatok, mint a hazai könyvekben.. a világ így döcög előre, míg a zsenik időnként előkerülnek. Érdemes eltanulni minden átadott tudást, a többi a szemünkön, érzékünkön, lelkünkön és tehetségünkön múlik. Csak türelmesen, ez nem lóverseny! Örülök ennek a segítségnek itt, amit sokat kell ám érlelni, hogy beivódjon, ezért hasznos minden ötlet, meglátás, hogy épüljünk. Még sok ilyen önzetlen segítség elkéne, ez a célja ennek a site-nak is. Örülnék, ha folyamatosan menne egy ilyen rovat és segítenénk egymást.Köszönjük nektek! Segítsük egymást barátsággal, türelmesen, ahogy a lap gazdái annak idején ezt kitartóan, fáradtságot nem kímélve szolgáltatták, a mai napig, ha észre vesszük. Tuti, hogy megtérül! Bocs a moralizálásért, de realista vagyok.. Üdv. Hápi
Nyözö | Hasznos volt | 2007-01-29 15:18:07
Mondogattam errefelé is, hogy a formabontás nem baj, de a régi alapszabályoktól való eltéréshez szvsz több indok kell, mint a betartásukhoz -- így a cikked kezdetnek biztosan hasznos, de még bővítendő. Mint látom többen megemlítették az észrevételben a harmad kontra aranymetszés témakörét, így inkább nem pazarlom a szót erre. :)
blúzer | Hasznos volt | 2007-01-29 07:26:56
Ejnye - bejnye. Ha már cikket írsz, ne aprózd el, tessék minden szempontból alaposan körüljárni a témát, mert ez így csak egy bevezető, vagy olyasmi, mint a rövid ismertetők a könyvek hátulján. Túl általános. Ilyenekről, mint vezérvonal, keretező elem stb. külön külön annyit illett volna írni, mint az egész cikk. Nézd csak meg: Az értékelés több, mint a cikk... :-))) (Annál is inkább érdemes első nekifutásra mindent belevenni, mert ugyanabban a témában a folytatást nem biztos, hogy végigolvassák... Szerintem)
Kiss István | Hasznos volt | 2007-01-28 22:14:51
Háát! Nagyon sok dologban érintetted a témát, ami magábannem rossz,de sajnos eléggé érintőlegesek is maradtak, szinte olyan, mint,egyórai vázlat, jegyzet. Eznem is rossz, de egyes részeket érdemes lenne jobban kidolgozni, folyt. köv. alapon! A kompozíciónak csak egy szabályát érintetted, míg egy másikat átugrottál, holott még nagyon sok szabály van, ami itt azoldalon is előfordul, lehetne példákat is innen venni. Tehát én várom a folytatást, és a tanácsokat a képi megvalósításra, mert ugye a gyakorlat mutatja meg a helyes irányt és a gyakorlás. Nagyon köszönöm, hogy ezt mind leírtad, talán ragad valami a nagyérdeműre! Pista
Cseh Dániel | Hasznos volt | 2007-01-28 21:48:26
Repüljön a kredit, megérdemled!
ötfelezős | | 2007-01-28 15:45:54
Kissé zavarba jöttem Ed Leys belinkelt képeinek megnézése után... Mintha az ő szép képei csupa klasszikus elveket követnének... Most akkor ő az, aki bort prédikál, de vizet iszik? (na, ebbe kicsit belezavarodtam) Ettől függetlenül úgy gondolom (elbizakodottan bár), hogy vannak általános elvek. Erre egyszerű bizonyíték egy múzeumi belépő áráért szerezhető.
newgam | Hasznos volt | 2007-01-28 14:17:24
Olyan ez a cikked,mint egy folytatásos teleregény.Mire belemelegednénk már vége is. Várom a köv.epizódot.:)
Nyisor | Hasznos volt | 2007-01-28 12:27:01
Rozzantbakancs | Hasznos volt | 2007-01-28 09:45:35
loorant | Hasznos volt | 2007-01-27 22:51:16
agent01 | Hasznos volt | 2007-01-27 21:16:50
Nesze kredit Papa:) Jó volt.
labi | Hasznos volt | 2007-01-27 20:30:28
potika001 | Hasznos volt | 2007-01-27 14:24:28
köszi hasznos vol
eibmoz | Hasznos volt | 2007-01-27 10:44:23
Strobix | Hasznos volt | 2007-01-26 22:37:39
Hasznos, jól összeszedett cikk, csak olyan hirtelen van vége:)
csaba951 | Hasznos volt | 2007-01-26 15:19:28
ChrisMix | Hasznos volt | 2007-01-25 21:21:03
Hasznosnak találom a cikkedet, bár én személy szerint már tisztában voltam ezekkel a dolgokkal (merem remélni). Van is feltöltve egy képem, ami erősen "megvitatás" tárgya lett, pont az aranymetszésből adódóan: http://fotozz.hu/fotot_megmutat?Foto_ID=111829 ami hatására ráillesztettem az aranymetszési vonalakat a képre. Persze lehet, hogy elfogult vagyok a saját fényképemmel szemben, de szerintem igazam is volt: http://vizualcenter.hu/foto/aranyturkisz.jpg Száz szónak is egy a vége: lehet az embernek számtalan jó képe - mert tudatalatt, ösztönösen érzi a dolgokat, azért nem árt az alapokkal tisztában lenni!
tesztfoto | Hasznos volt | 2007-01-25 20:13:27
Szükség van ilyen cikkekre. Rövid, tömör, és hasznos. T :)
zenyit | Hasznos volt | 2007-01-25 13:28:28
ddevil | Hasznos volt | 2007-01-25 13:26:47
Nemrossz, de tényleg nehéz egy képet elmesélni, látni kell. Szívesebben láttam volna az adott pontokhoz képeket is, akár 1 jót, 1 rosszat. Egy képet megjegyez az ember és mikor nem is várná, beugrik, amikor ő maga fotóz. És persze tanulható a komponálás, de inkább készség, és ha nem megy, akkor tényleg csak erölködés. Szerintem. Meg lehet tanulni énekelni, technikailag, de ha nincs hangom.. Persze ha már csak útmutatóként is figyel az ember az itt leírtakra v. egyéb általános "szabályokra", akkor már tudatosabban fotóz, ami csak jó.
qnadam | Hasznos volt | 2007-01-25 00:36:15
bopat | Hasznos volt | 2007-01-24 22:17:19
Köszönöm hasznos volt, bár a komponálási elvekkel inkább Cpt_Hun véleményével értek inkább egyet. 70-30
eriol | Hasznos volt | 2007-01-24 20:45:38
slacus | Hasznos volt | 2007-01-24 15:59:58
MdP | | 2007-01-24 13:46:04
dclxvi: a számok sosem voltak az erősségem, köszönöm a kiegészítést!
miczo | Hasznos volt | 2007-01-24 13:28:55
Navégre! Hogy ehhez a témához is hozzányúltunk! BlZoly: megtanulható ez is. Ha eleinte darabosabban is alkalmazza a kezdö fotós, egy idö után beépül, vérré válik, ösztönös lesz. Sok képet kell nézni. Klasszikus képzömüvészetet is. Az építészet is segít. A százezredik kép után már kezdi érezni az ember. :) Jó indító cikk, várom a folytatást!
dclxvi | | 2007-01-24 13:10:22
MDP a harmadolásnál jobban a kép szélére kerülnek a hangsúlyos dolgok ezért kisebb a téma ellenben az aranymetszésnél közelebb kerül a kép közepéhez, ezért nagyobb részletességet lehet elérni, nagyobb lehet a hangsúlyos rész 0,618033989 0,381966011 részre osztható az egyenes a harmadolásnál 6,666666666 3,333333333 -ra
MdP | | 2007-01-24 12:43:16
Nem számítottam ilyen pozitív fogadtatásra, nagyon köszönöm! Megfelelő az indíttatás a folytatáshoz, neki is fogok állni :) Lehet itt is beszélgetni, esetleg szívesen veszek kapcsolódó ötleteket a már elhangzottakon kívül is! Domshow: Ha felosztod három egyenlő részre a szakaszt, annak bármely harmadolójába elhelyezett téma az aranymetszésbe kerül :)Tehát? ;-)
Domshow | Hasznos volt | 2007-01-24 12:30:44
Mindenképpen hasznos volt, szerintem egy nem kezdő számára is, főleg a felsorolás. Úgy éreztem, hogy csak most lendültél bele a témába, kicsit befejezetlennek tűnik számomra :) Viszont a harmadolás és az aranymetszést nem értem, hogy az miért egy szerinted. Harmadolás: felosztom 3-3 részre függőlegesen és vízszintesen, és ha a metszéspontok valamelyikébe komponálok, akkor ... Aranymetszés: az A rész úgy aránylik a B hez, mint a B az egészhez. Ennek megfelelően osztom fel, függőlegesen, vízszintesen, mindkét oldalról, és ha a metszéspontok valamelyikébe komponálok... Az idézet tetszik ;)
DanielRamboo | Hasznos volt | 2007-01-24 11:51:42
gorbelabda | Hasznos volt | 2007-01-24 11:46:55
Jó jó, de tényleg csak alap! A teljesen kezdőknek viszont hasznos lehet!
NGabor | Hasznos volt | 2007-01-24 11:42:19
tarnics | Hasznos volt | 2007-01-24 10:35:14
Érdekes téma. Megfontoltsagra irányuló. Igen hasznos, bar bizotsan egy asztal mellet heves vitata es eszmecseret idezne elő.
SDGPicture | Hasznos volt | 2007-01-24 09:22:10
Köszönjük Péter! Mi, tanúlásra éhes újszülöttek, jól "szórakozunk" a "régi vicceken" is. Mivel csak nagyon kevesen születtek úgy, hogy már mindent tudtak (közüllük is a legtöbben csak elfelejtették, hogy voltak ők is kezdők), ezért akiknek most ismert is mindez, valamikor nekük is új volt. Persze mindig ott van a dilemma, hogy kinek is írod és milyen szinten: a laikusnak még misztikus, a haldónak már únalomig ismert. De akinek nem az esete, az átugrik fölötte. Én személy szerint nagyon köszönöm a fáradozásodat és várom a folytatást.
Virgonc | Hasznos volt | 2007-01-24 07:36:56
c0y0te | Hasznos volt | 2007-01-24 06:42:36
norbee_usr | Hasznos volt | 2007-01-23 20:55:28
bevezetőnek jó :) én pl szivesen olvastam volna a feltett kérdések megválaszolását néhány konkrét példán bemutatva. de szerintem is igaz, hogy a kompozícióról nehéz beszélni, azt elsősorban látni/láttatni kell, és mellé jöhet a magyarázat, az útmutatás.
g.a.z.d.i | Hasznos volt | 2007-01-23 20:25:15
Én is várom a KKI Mk.II-t. Az elején a listához egy pontos pontot (sic) mindenképp hozzátennék: a témának és elképzelésnek megfelelő gyújtótávolság kiválasztását.
tlight | Hasznos volt | 2007-01-23 20:17:42
Folytatásban példák (vizuálisan egyszerűbb) Világos-sötét részek a képen Előtér-háttér viszonya Éles-életlen Objektívek szerepe a kép szerkesztésekor (nagylátó - tele) Min. 2-3 folytatásban gondolkodj ;-)
MdP | | 2007-01-23 20:05:17
Nos igen... Nagyon köszönöm a véleményeket, mint említettem is a teljesség igénye nélkül írdott a cikk, amolyan gondolatébresztőnek. De már formálódik a KKI II: :)
j3ns | Hasznos volt | 2007-01-23 18:41:41
Hasznos cikk
ovarnet | Hasznos volt | 2007-01-23 18:11:59
Szépen összefoglaltad a lényeget.
K.Geri | Hasznos volt | 2007-01-23 18:10:41
Hasznos írás, köszönjük szépen.
rajli | Hasznos volt | 2007-01-23 17:42:42
Egyetértek többekkel, lehetett volna még hossza és részletesebb, de ami késik nem múlik!
Cpt_Hun | Hasznos volt | 2007-01-23 17:40:33
Bevezetőnek teljesen jó - várom a kifejtést bővebben...) Én egy dolgot jegyeznék meg mindenek elött - a magam részéről. Kétfajta megközelítése lehet egy (amatőr!) témának, képnek. Az egyik a tudatos, megkomponált "tudományos" alapú fényképezés, a másik, amit én szeretek, az "ösztönös" fotózás és spontán szerkesztés. Ez utóbbinál az exponálásnak nincs tudatos manipulálása, csak az utómunkában, amikor a kép már "tudatosul" bennem, és "rájövök", mit is akart tőlem a saját tudatalattim. Én azt mondom, mindenki hallgasson kicsit az intuíciójára, amikor elővesz vagy célbavesz egy témát, és optimális esetben, na meg ha van elég idő, a tudatos énjét is szerkessze bele az exponálás pillanatába. Ha százalékba kellene megadni, 70% ösztön, 30% tudatosság az, ami egy fotót képpé tehet számomra. Igaz, nagyobb az esélye ennél a variációnál az elrontott képnek. De az egyedi, különleges kapásnak is. Szerintem. A tudatosság is változik mondjuk idővel, a görcsös kezdetektől (vajon mindent jól állítottam be?!) a rutinos gyorsaságig, és ezután már szinte végig a pillanat vadászösztöne vezérel, nem a tudat. A kép egyediségét Te adod meg, nem csak a technika. Sőt. Találkoztam sok olyan képpel itt is, ami technikailag gagyi volt. De észre sem vettem a hibákat, annyira elvarázsolt a kép maga. És ez a jó fotó titka.
dancsog | Hasznos volt | 2007-01-23 17:30:08
Köszi a cikket . Várakozással fogtam az olvasásához , valóban érintetted , a leg sarkallatosabb pontjait a kompoziciónak . Kerestem a további folytatást , de nem találtam , akkor jutott eszembe , hogy ez nem egy könyv , hanem egy cikk . Szivesen olvastam volna tovább . A téma meg érne még további folytatást , amit szivesen vennék tőled .
dclxvi | Hasznos volt | 2007-01-23 17:03:43
Amikor megláttam főoldalon a cikk cémét "Komponálás, képszerkesztési IRÁNYELVEK" lényegesen hosszabb, nagyobb részletességgel kidolgozott írásra gondoltam.
dodieii | Hasznos volt | 2007-01-23 16:50:10
seman | Hasznos volt | 2007-01-23 16:45:08
Jó volt, csak kevés. Jó lenne például ha íran valaki egy cikket mondjuk a különféle képi, és kompozíciós eszkozökről (használatuk, buktatók stb)
Gonzo | Hasznos volt | 2007-01-23 16:39:24
Remekül kiemelted a lényegét a dolgoknak. Szépen meg fogalmazott cikk. Minden információ megtalálható benne. Gratulálok. Üdv.:Gonzo
dimitri81 | Hasznos volt | 2007-01-23 15:59:42
Asszondja hogy Fura modon nem csak az europaiak, de mindenki balrol jobbra figyeli a vilagot, erre csinaltak tanulmanyt. Nem a betuken mulik. Amugy hasznos, csak nagyon kicsi. Kompoziciorol amugy nehez meselni.
blzoly | Hasznos volt | 2007-01-23 15:44:01
Ha ez nem jön ösztönből kár is erőltetni:-) Hasznos cikk,csak rövid:-)Olvastam volna még......
moTmeN | Hasznos volt | 2007-01-23 15:37:30
na, megint lecsusztam vmirol... megfordult a fejemben nekem is egy ilye(n/smi) cikk irasa, de orulok neki, hogy megeloztel... :) Jol atfogtad a dolgokat, bepillantast nyujtottal mindenfele iranyelvekbe, amik talan kulon-kulon is megernek egy miset... vagy cikket...
efi | Hasznos volt | 2007-01-23 15:35:53
damcigpa | Hasznos volt | 2007-01-23 15:31:03
_Snip_ | Hasznos volt | 2007-01-23 15:14:43
Kellemes kis olvasmány volt, hasznos, köszi!
Etienne | Hasznos volt | 2007-01-23 15:14:30
Nagyon jó, hogy végre valaki megmagyarázza az alapfogalmakat. Remek, hogy bővül a fotozz.hu tudásbázisa, egy kis részlettel vitába szállnék, aszongyahogy: 'Az európai ember már csupán a berögzöttségek okán is balról kezdi szemlélni a képet.' Igazából néhány tanulmány után bizonyított, hogy a jobb felső sarokban kezdjük el szemlélni a képet, érdekességképpen ez a szöveges képekre is igaz (mondjuk egy újság oldala), ezért az itt található reklámfelületek a legdrágábbak :) Eti