A szelektív színtelenítés egy viszonylag egyszerű, mégis hasznos photoshop lecke, ha a képeinket fel szeretnénk dobni egy kicsit.
Kiemelhetjük a számunkra fontos részleteit a képnek, összekeverhetjük a fekete-fehér világ hangulatát a színek lendületével.
Az ilyen fotók már messziről is vonzzák a tekintetet, hiszen nem mindennaposak, és a kevert színhatásokkal figyelemfelkeltőek.
Én most 3 szelektív deszaturációs megoldást írnék le, mindhármat más-más esetekre.
1)
Az első esetben a képnek egy adott részét akarjuk kiemelni. Itt lehet egy, vagy több szín is, a lényeg a konkrét részlet.
Először nyissuk meg a képet, majd döntsük el mit akarunk kiemelni rajta. Miután kiválasztottuk a megfelelő részt, az eszközök panelon (Tools)
kattintsunk a 'Lasszó' (Lasso) opción belül is a 'Mágneses lasszó'-ra (Magnetic Lasso). Ezzel egyszerű dolgunk lesz, hiszen a mágneses lasszó követi a fotón lévő formákat, és
minden kattintással letehetünk egy kijelölési pontot.
Hozzáadás a kijelöléshez Fontos, hogy még a kijelölés megkezdése előtt állítsuk át a kijelölés fajtáját 'Hozzáadás a kijelöléshez'-re (Add to selection), így ha véletlen sokat kattintunk, a kijelölés nem tűnik el, mint alap esetben, csak egyszerűen kijelöli az eddigi területet, utána pedig folytathatjuk tovább.
Ha megvagyunk az előkészületekkel, elkezdhetjük kijelölni a megfelelő részt. Nem baj ha néha ki- vagy belóg egy felesleges darab a kijelölésbe, a kis részleteket a végén egyszerűen tudjuk korrigálni. Nagyítsunk a képre, és a hiányzó részeket jelöljük ki, és a 'Hozzáadás a kijelöléshez' (Add to selection) miatt ezek hozzácsatolódnak a kijelöléshez. A felesleges kis részeket is el tudjuk ilyen módon tűntetni, csak nyomjunk a 'Kijelölésből elvesz'-re (Subtract to selection).
Miután sikeresen kijelöltük a színesnek szánt részletet és korrigáltuk a kis hibákat, nyomjunk a Rétegek->Új korrekciós réteg->Színezet/telítettség (Layers->Adjusment Layer->Hue/Saturation) fülre, és a telítettséget vegyük -100-ra.
Inverse Ezután váltsunk át az új layer-re, amely alapból a színárnyalat/telítettség nevet kapta, és a Kép->Korrekciók->Negatív (Image->Adjust->Invert) fülre kattintva vagy a Ctrl+I betűkombináviócal, megkapjuk az inverzét, vagyis a fordított kijelölésű képet.
Ezek után már csak egy dolgunk maradt hátra, hogy a két réteget összeolvasszuk (Réteg->rétegek összeolvasztása) (Layers->Merge Layers), és kész is van a képünk.
2)
A második esetben a képünkön egy adott színvilágot szeretnénk meghagyni. Ez a módszer akkor hasznos igazán, ha a képen több részletben előfordul a szín, amit nem akarunk kijelölgetni, vagy esetleg több árnyalatú színt akarunk megtartani, esetleg a nincs konkrét színhatár.
Ilyenkor egy nagyon egyszerű lépéssorozatban tudjuk elkészíteni a képet.
Nyissuk meg a fotót, majd kattintsunk a Kép->Korrekciók->Színezet/telítettség (Image->Adjust->Hue/Saturation) fülre.
Ha eldöntöttük melyik színt hagyjuk meg, húzzuk a mester telítettségét (saturation) -80 körülire, és a meghagyni kívánt szín telítettségét pedig +80 körülire.
Ezek után ismételjük meg néhányszor ezt a lépést, míg nagyjából megkapjuk a kívánt eredményt.
Az eszközök panelon kattintsunk a szivacs funkcióra, (Tools panelen, Sponge, ez a Color Burn és a Color Dodge mellett található) amely a sötétítés és a világosítás mellett van, majd válasszuk ki a fenti legördülő menüsorból a színtelenítés funkciót.
Így a nem kívánt részleteket egyszerűen ki tudjuk javítgatni, vagyis színteleníteni. Lehetőség van ecsetméret, és keménység beállításra is.
Miután a szivaccsal sikeresen megigazítottuk a képet, még egy kis állítgatás a színekkel, hogy elérjük a kívánt hatást, és kész is a kép.
3)
az ecset
A harmadik deszaturációs lecke az előző kettő határán helyezkedik el. Érdekes képeket tudunk vele előállítani.
Sokat erről nem is szeretnék szólni, hiszen ezt mindenki maga fogja kitapasztalni, egyéni képeket létrehozni.
A lényege, hogy a kívánt képet először leszíntelenítjük a Kép->Korrekciók->Színtelenítés-sel. (Image->Adjust->Desaturaion)
Utána az eszközök panelon (Tools) megkeressük az Előzmény ecsetet (History brush), és szépen nekilátunk a meghagyni kivánt részek színezésének.
Itt is sok lehetőségünk van ecsetállításra: ecseterősség, méret, keménység, brushok, stb.
Ezt az utolsó lépést tehát sok féle képpen lehet haszosítani, sok szerencsét a próbálkozásokhoz.
Szeretném még a végén elmondani, hogy bár a szelektív színtelenítés érdekes és izgalmas, ne vigyük túlzásba, hiszen egy idő után unalmassá és megszokottá válik. Vegyük észre a különleges eseteket, amikor tényelg szükség van rá, és hozzád a képünkhöz :)