Gyakran előfordul, hogy a képünk előtere vagy háttere túl sötét lesz vagy túl világos. Tipikus esetek:
- alkonyat vagy napkelte: az ég világos, gyönyörű, a látóhatár alatt meg minden sötét;
- kis teljesítményú vakúval a közeli személyek, tárgyak kiégnek, a háttér meg sötét homály;
- célszemély háttal az ablaknak.
Szappantartóval készített képek között ez elég gyakori.
Profi fotós erre mondaná, hogy HDR, azaz készíts több képet alá meg fölé exponálva és ezeket vágd össze, használva mindegyikről az értékelhető részeket. (S valóban ez is a megoldásom gondolatmenetének alapja.)
De nincs elveszve minden akkor sem, ha nem áll rendelkezésünkre alul vagy fölülexponált kép (például ha a tavalyelőtt szilveszteri fotókra bukkantunk rá valamelyik elfelejtett alkönyvtárban). Még a szappantartókkal készített képek is tartalmaznak használható (világosítható/sötétíthető) információt.
Induljunk ki a következő képből. A színárnyalatokat, hőmérsékleteket most ne firtassuk, maradjunk a sötétségnél (ami hétköznapi szemlélőnek első ránézésre szembe ötlik). Ez a kép egy párezer forintos Nikon Coolpix L3-mal készült teljesen alapértelmezett beállításokkal.
Kinyitva egy tetszőleges képszerkesztőt pár kattintással világosíthatunk rajta. Én Gimp-et használok és leggyakrabban a 'Színek/Szintek...' bemeneti csatornáját szoktam módosítani.
Színszintek, bementi szintek beállítása.
Ilyen módosítások után ez lesz az eredmény:
Az előtér már kellően világos, azonban a háttér, jelen esetben a lila égbolt viszont teljesen kiégett. Hát ezen szeretnénk segíteni, s itt jön a HDR technikából kölcsönzött ötlet. A világosítást vonjuk vissza és készítsünk még egy réteget az eredeti képpel azonos tartalommal (van olyan opció, hogy 'Réteg kétszerezése Shift+Control+D', vagy mindent kijelöl, beilleszt, új réteggé alakít). A lényeg, hogy a rétegeknél a következőhöz hasonlót lássunk:
Réteg kétszerezése.
Most hajtsuk végre ismét a világosítást a felső, újonnan létrehozott rétegen. Ez a réteg fogja betölteni azt a szerepet, amit a HDR esetén egy túlexponált kép. Az utolsó lépés tehát most már csak annyi, hogy tegyünk erre a rétegre egy invertált maszkot (katt a rétegre jobb gombbal, és 'Rétegmaszk hozzáadása...). Fontos az, hogy invertált legyen, mert ez fogja azt okozni, hogy a képen sötétnek minősülő felületek fognak hasznosulni, míg a világos részeken átlátszik majd az alsó réteg lilája.
Réteg maszkolása.
És íme a végeredmény:
Vagyis az előtér némileg világosabbá vált, valami látható is a képen, azonban az ég kékje sem éget ki elviselhetetlenül.
Valszeg ugyanezt a módszert lehet alkalmazni akkor is, ha nem a Színszintekkel világosítunk, hanem a görbékkel, fényerő/kontrasztal vagy bármilyen más módon.
Röviden tehát:
1. Réteg megkettőzése.
2. Felső réteg világosítása (Szintek).
3. Rétegmaszk létrehozása a világosított rétegen (szürkeárnyalat alapján és intertálva).
(4. Rétegek összefésülése).
Ha esetleg van valakinek hasonló megoldása, ötlete, szívesen okulnék még.